| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
Heb je al eens met het geheugen gespeeld? Als is; een enkel reepje in het moederbord, het enkel reepje in andere sloten, elk reepje eens apart getest. enz.
en ik zou sowieso beginnen met alle instellingen eens handmatig in te vullen in de bios. Dus het voltage, snelheid en CAS meuk op specs invullen ipv automatisch laten staan. Niets overklokken, geheugen overklokken heeft toch niet veel effect, en ook de voltages van je voeding eens bekijken.
wat heeft dat voor nut als het omswappen van het mobo al niet de oplossing was?
geheugen heb ik al vaker mee gespeeld, ook op automatisch loopt de pc nog steeds zo nu en dan vast.
geheugen heb ik al vaker mee gespeeld, ook op automatisch loopt de pc nog steeds zo nu en dan vast.
| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
Wat niet?Verderf schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:27:
Probeer eens één geheugenmodule i.p.v. 3 en kijk of dat het probleem oplost, zo ja, dan is er gewoon een geheugenmodule brak. Of een geheugenslot maar gezien je mobo-swap is die kans natuurlijk nihil. Krijg je dan ook problemen, vervang die éne module door een van de andere twee en daarna weet je of het probleem daar zit. Evt. kan je ook nog memtest draaien (niet 5 minuutjes laten draaien maar een halve dag of zo).
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
dat is dus net het punt. Automatisch =/= juiste instellingen. Teminste, niet altijd. Gewoon handmatig de specs (SPD) invullen, eventueel met ruimte timings en lage snelheid. En uiteraard voldoende prik.Verderf schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:27:
En uiteraard eens met 1'tje testen.
Geheugencontroller bij de core iX zit op de cpu, moederbord heeft dus veel minder belang bij het geheugen. Het kan dus zijn dat je geheugen niet 100% compatibel is met je geheugencontroller = cpu NIET moederbord.Verderf schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:27:
Je weet trouwens dat je geheugen op 1600MHz laten draaien het zelfde betekend als je cpu overclocken. Standaard kan de geheugencontroller van de core i7 920 geheugen aan van 800MHz en 1066MHz.
Ik weet niet wat je bedoelt met de opmerking van niet OC bij je geheugen, maar de cpu loopt wel buiten zijn normale specs indien je dat geheugen op 1600MHz zet.
Is dat geheugen trouwens uitgezocht uit de qvl van de moederborden?
[ Voor 29% gewijzigd door kluyze op 22-09-2010 19:06 ]
@Kluyze Het mobo komt uit mijn pc waar ik met hetzelfde(mijn eigen) geheugen en dezelfde cpu(ook mijn eigen) heb gedraait zonder problemen, voeding komt ook uit mijn vorige pc.
Geheugen per stuk test zou kunnen maar dan zou ik met 4Gb ipv 6 kunnen draaien maar dat gaat tijd rovend worden aangezien het dus soms maar 1x per week voor komt.
@M2M
Mobo komt dus uit mijn pc waar dan mijn 920 in heeft gezeten, heeft altijd zonder problemen gewerkt, of kan het verschil maken dat mijn 920 wel goed loopt en die van mijn vriendin niet?
@bwerg
IK ga van het weekend maar eens een dagje memtest draaien, kijken of dat wat doet.
Geheugen per stuk test zou kunnen maar dan zou ik met 4Gb ipv 6 kunnen draaien maar dat gaat tijd rovend worden aangezien het dus soms maar 1x per week voor komt.
@M2M
Mobo komt dus uit mijn pc waar dan mijn 920 in heeft gezeten, heeft altijd zonder problemen gewerkt, of kan het verschil maken dat mijn 920 wel goed loopt en die van mijn vriendin niet?
@bwerg
IK ga van het weekend maar eens een dagje memtest draaien, kijken of dat wat doet.
processor zou niet veel verschil moeten maken. De 920 is een van de eerste ondersteunde processors voor het betreffende socket, en die is dus ook vanaf bios versie 1.0 gesupport. Daar zal het dus niet aan liggen.Verderf schreef op woensdag 22 september 2010 @ 20:02:
@Kluyze Het mobo komt uit mijn pc waar ik met hetzelfde(mijn eigen) geheugen en dezelfde cpu(ook mijn eigen) heb gedraait zonder problemen, voeding komt ook uit mijn vorige pc.
@M2M
@bwerg
Kans bestaat dat je een brak moederbord hebt, maar twee brakke moederborden lijkt me overdreven.
Dus is het iets anders. Geheugen is vrij gemakkelijk te testen, staat het op de QVL én uiteraard draaien op SPD specs. Vervolgens dus 1 reepje testen, geeft het BSOD's, crashes of foutmeldingen, test een ander. De kans dat twee reepjes in jouw pc kaduk zijn is vele malen kleiner dan dat er eentje kapot is.
Als je dat uitgesloten hebt, check je even de voeding. Fatsoenlijk testen betekend voeding omsteken met een ander exemplaar. Dit is veel werk, als tussenoplossing kun je de voltages bekijken met een multimeter onder load. Als je voeding brak (aan het worden) is, heb je voltages die afwijken van het normaal. Let wel op dat je dus niet alle aspecten van een goede voedingsspanning meepakt met een multimeter of onboard IC'tje.
En als laatste heb je natuurlijk ook nog de videokaart. Ook dat ding kan BSOD's veroorzaken, maar die heb je inmiddels al geswapped.
Ik neem aan dat je softwareproblemen al hebt uitgesloten trouwens. Chipsetdrivers en drivers in zijn algemeenheid up2date houden is zeer aan te raden. Jouw config zal maar net een bugje in verouderde drivers te pakken hebben.
@M2M het lastige is dat het dus allemaal geen foutmeldingen geeft, dat is wat het zo makkelijk te troubleshooten maakt 
windows heb ik al een keer op een andere harddisk opnieuw geinstalleerd, maar dat post het probleem dus ook niet op.
Drivers zijn allemaal up to date dus dat lijkt mij ook niet het probleem.
Ik ga van het weekend maar eens memtest draaien, kijken of ik daar wat uit kan halen.
windows heb ik al een keer op een andere harddisk opnieuw geinstalleerd, maar dat post het probleem dus ook niet op.
Drivers zijn allemaal up to date dus dat lijkt mij ook niet het probleem.
Ik ga van het weekend maar eens memtest draaien, kijken of ik daar wat uit kan halen.
Ik zou zeggen draai eens wat flinke benchmarks (PCmark / 3Dmark) en houd ondertussen de temperaturen en voltages in de gaten van CPU / GPU / mobo. Als je een grote dip in je voltage krijgt onder load dan kan je voeding het niet helemaal bij benen, als je een modulaire voeding hebt met meerdere rails kun je proberen de stekkers van de kabels in een ander contactje te stoppen zodat die via een andere rails loopt.
Pagina: 1