Toon posts:

linux dhcp probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op m`n linux dhcp geinstaleerd adress range gemaakt deamon luistert op eth1 maar nu komt het probleem eth0 krijgt ook een adres maar dan van chello nu is het zo als ik die dhcp server start krijg ik de volgende melding:

Failed to start dhcpd :
Listening on LPF/eth1/00:c0:4f: 71:39:c8/192.168.1.0
Sending on LPF/eth1/00:c0:4f: 71:39:c8/192.168.1.0
No subnet declaration for eth0 (213.93.xxx.xxx) <- adres van chello
Please write a subnet declaration for the network segment to
which interface eth0 is attached.
exiting.

vraag is hoe fix ik eth0 zodat hij het ipadres van chello krijgt en niet luistert naar eth1 die mijn intern netwerk voed met ip adressen

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je gebruikt toch geen dhcpd voor je eth0 ofzo?

Dus dhcpcd voor eth0 en dan dhcpd voor je eth1! Onder slackware zeg ik gewoon dhcpd eth1 en dan luistert deze alleen maar op eth1! Dus ik denk dat het daar ergens fout gaat.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Een DHCP server (zoals dhcpd) is om IP adressen uit te delen, een DHCP client (zoals dhcpcd) is om IP adressen te krijgen. Je hebt helemaal geen DHCP server nodig op de netwerkkaart die aan je kabelmodem hangt, sterker nog, ik denk dat Chello het je niet in dank afneemt als je IP adressen gaat uitdelen op hun netwerk (misschien is hier tegen beveiligd, maar daar ben ik niet zeker van).

(DHCP kan trouwens meer instellingen doorgeven dan enkel IP adressen, maar dat is een detail.)

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

als ik het goed heb moet dus een dhcp luisteren op chello (eth1)? en een server dhcp uitdelen op het interne netwerk (eth0).?

gewoon dhcp aanvinken op eth1 dus. eth0 moet statisch worden ingevoerd. Daar moet een dhcp server op gezet worden.

eventueel in rc.firewall expliciet opgeven dat eth1 het ipadress krijgt van de dhcp server van chello. (dus de poort alleen openzetten voor de chelloserver)