SBS 2008 of Server & Exchange

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• daktus
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
We gebruiken nu in eenvoudig opzet Netware file en mail server (groupwise).
We willen switchen naar Microsoft. Door leverancier wordt SBS2008 ten sterkste afgeraden ;( . Ik denk dat zij slechts een commerciële overweging maken (toekomstig beheer). Behalve de beperking van 75 gebruikers/machines kan ik geen andere beperkingen vinden t.o.v. losse exchange en 2008 . Zijn er beperkingen die ik toch over het hoofd zie?

Nu:
Novell Netware (alleen mail & file; geen iprint, zen of iets anders).
Aparte Terminal Server 2003 (tbv RDP vpn & mac gebruikers)
Aparte Server 2003 voor alleen de database (geen sql) van ons produktiepakket.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Over hoeveel gebruikers hebben we het?

Money for nothin' and your chicks for free

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou als eerste een betere leverancier zoeken, want er is met minder dan 75 gebruikers geen enkele reden te bedenken om niet voor SBS te gaan, en vijf keer zoveel voor je licenties, en ook voor toekomstig beheer te betalen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
Het is inderdaad wel waar dat het aanschaffen van SBS een stuk goedkoper is dan een losse exchange licentie maar ik heb het op veel plaatsen vaak erg slecht zien draaien.
Uiteraard is dat sterk afhankelijk van de persoon die het heeft opgebouwd, maar ik hoor van veel collega's van andere bedrijven dezelfde argumenten tegen sbs.

En dan met name de traagheid hoor ik veel.
Edit: koop dus een server met behoorlijk wat geheugen en bespaar niet op de snelheid van de disken. De besparing van een losse exchange licentie kan je goed gebruiken om een goede hp/dell server te kopen waar 2,5" SAS disken in kunnen. En het liefste zelfs een SSD, al wordt TRIM alleen ondersteund in server 2008 R2.

[ Voor 29% gewijzigd door Hennie-M op 22-09-2010 15:10 ]

• daktus
@DeeJee: het gaat om 35 gebruikers en natuurlijk enkele printers (geloof dat die ook meetellen).

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:48
Dat SBS slecht draait, ligt 100% aan de beheerder. Als je een beetje de community blogs volgt zijn er hele handleidingen te volgen om het lekker stabiel en goed beheer(s)baar te laten draaien.

http://sbs.seandaniel.com/
http://msmvps.com/blogs/bradley/default.aspx

[ Voor 16% gewijzigd door FireDrunk op 22-09-2010 15:18 ]

Even niets...

• daktus
@Hennie-M: De server moet nog aangeschaft worden, mocht het SBS worden zullen we je adviezen meenemen. Dank daarvoor. Is traagheid de grootste klacht? Bij SBS2003 of 2008 ook nog?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Bedenk ook dat als je Server & Exchange los aan schaft dat je twee maal Server mag aanschaffen en twee maal hardware mag aan schaffen. Exchange op een DC wordt namelijk niet ondersteund (tenzij je dus SBS2008 gebruikt).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
lier schreef op woensdag 22 september 2010 @ 15:22:
Bedenk ook dat als je Server & Exchange los aan schaft dat je twee maal Server mag aanschaffen en twee maal hardware mag aan schaffen. Exchange op een DC wordt namelijk niet ondersteund (tenzij je dus SBS2008 gebruikt).
Je hoeft niet perse 2x een server aan te schaffen, je zou in dat geval aan virtualiseren kunnen denken. Al denk ik dat in dit geval SBS prima voldoet. :)

• FireDrunk
/offtopic:
Maar het kan wel...

Even niets...

• daktus
Resumé na half uur, bedankt voor jullie informatie:
1. SBS2008 is een prima produkt voor ons.
2. SBS2008 kan, naast de beperking van 75 gebruikers, niet op meerdere servers draaien, dwz je kan niks verdelen om zo snelheid of problemen bij storing te verminderen.
3. Zorgen voor snelle server en aandacht voor de inrichting.

Nog 2 vragen: Klopt het dat de Exchange en 2008-server versie verder identiek zijn? Of zitten er verschillen in (voor een kleiner bedrijf) minder belangrijke zaken?

Stel het aantal gebruikers groeit toch boven de 75 uit. Zijn dan de licenties te upgraden? D.w.z. geen weggegooid geld?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38
daktus schreef op woensdag 22 september 2010 @ 15:19:
@Hennie-M: De server moet nog aangeschaft worden, mocht het SBS worden zullen we je adviezen meenemen. Dank daarvoor. Is traagheid de grootste klacht? Bij SBS2003 of 2008 ook nog?
sbs2003 was vaak traag omdat je er nooit meer dan 4gb ram in kon stoppen (32bit OS immers) met SBS2008 heb je die limiet niet meer (64 bit OS)

zelf zet ik die dingen altijd neer met 16gb ram, loopt als een zonnetje :)

A wise man's life is based around fuck you

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
daktus schreef op woensdag 22 september 2010 @ 15:47:
Resumé na half uur, bedankt voor jullie informatie:
1. SBS2008 is een prima produkt voor ons.
2. SBS2008 kan, naast de beperking van 75 gebruikers, niet op meerdere servers draaien, dwz je kan niks verdelen om zo snelheid of problemen bij storing te verminderen.
3. Zorgen voor snelle server en aandacht voor de inrichting.

Nog 2 vragen: Klopt het dat de Exchange en 2008-server versie verder identiek zijn? Of zitten er verschillen in (voor een kleiner bedrijf) minder belangrijke zaken?

Stel het aantal gebruikers groeit toch boven de 75 uit. Zijn dan de licenties te upgraden? D.w.z. geen weggegooid geld?
Je kan SBS2008 Premium kopen. Dan kan je als je die gebruikt SQL op een andere server draaien.

• daktus
Met premium kunnen we misschien 1 van de 2 2003 servers upgraden naar 2008.

• FireDrunk
Ik zou niet upgraden, dat geeft echt veel gemekker... het KAN wel, maar is af te raden als het gaat om SBS...
daktus schreef op woensdag 22 september 2010 @ 15:47:

Ja, de versies zijn gelijk.
Nee je kan niet van SBS upgraden naar non-SBS licenties. Dus dan is het weggegooid geld.

[ Voor 70% gewijzigd door FireDrunk op 22-09-2010 16:08 ]

Even niets...

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
FireDrunk schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:07:
Ik zou niet upgraden, dat geeft echt veel gemekker... het KAN wel, maar is af te raden als het gaat om SBS...
Kan het wel? Ik dacht dat een cross platform in place upgrade niet mogelijk was? SBS2003 is namelijk i386 en SBS2008 is amd64.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Trommelrem schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:20:
Kan het wel? Ik dacht dat een cross platform in place upgrade niet mogelijk was? SBS2003 is namelijk i386 en SBS2008 is amd64.
Misschien moet je even naar de vraag kijken:

Eerst het probleem, dan de oplossing

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
FireDrunk schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:07:Nee je kan niet van SBS upgraden naar non-SBS licenties. Dus dan is het weggegooid geld.
Sinds wanneer kan dat dan niet meer? (bron) ?

Mijn spoorwegfotografie

• daktus
Upgraden niet verwarren:

Upgraden andere server:
A.g.v. kiezen voor -premium- versie (genoemd door Madg0blin) zouden we de 2de licentie die je hierbij aanschaft kunnen gebruiken om 1 van de 2 2003 servers (niet SBS, genoemd in openingspost) te upgraden.

Upgraden van sbs2008 mochten we uit ons jasje groeien. Ik heb begrepen van Firedrunk dat dat dan niet mogelijk is.

• Zwelgje
sanfranjake schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:37:
[...]

Sinds wanneer kan dat dan niet meer? (bron) ?
http://www.microsoft.com/sbs/en/us/faq.aspx#upgrade

solutions pathway is discontinued :z je mag nu upgrade naar de full versions via het openlicense programma. maw: je koopt sbs2008 en kan daarna prima verder naar de 'volledige' versies als je wilt. niks geen geld weggegooid

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Powershell schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:47:
[...]

http://www.microsoft.com/sbs/en/us/faq.aspx#upgrade

solutions pathway is discontinued :z je mag nu upgrade naar de full versions via het openlicense programma. maw: je koopt sbs2008 en kan daarna prima verder naar de 'volledige' versies als je wilt. niks geen geld weggegooid
Dan is het in mijn ogen nog steeds een upgrade, al wel wat in verkapte vorm :P

Mijn spoorwegfotografie

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26

_AN

In de zin dat het ook niet werkt?
Volgens mij kun je Exchange 2007 en DC zonder problemen installeren op 1 server.

• Zwelgje
Uiteraard werkt het wel, alleen MS ondersteund het niet... tenzij het dus de 3e dinsdag van de maand is of een schrikkeljaar (overigens, Exchange 2007 kon in de RTM versie niet op een schrikkeldag geinstalleerd worden!) of op SBS geinstalleerd is :P

lekker tweeslachtig beleid bij MS dus, aan de ene kant aangeven dat het niet ondersteund is maar het technisch gezien niet onmogelijk maken :X

• _AN

_AN

Powershell schreef op woensdag 22 september 2010 @ 19:19:
Uiteraard werkt het wel, alleen MS ondersteund het niet... tenzij het dus de 3e dinsdag van de maand is of een schrikkeljaar (overigens, Exchange 2007 kon in de RTM versie niet op een schrikkeldag geinstalleerd worden!) of op SBS geinstalleerd is :P

lekker tweeslachtig beleid bij MS dus, aan de ene kant aangeven dat het niet ondersteund is maar het technisch gezien niet onmogelijk maken :X
Grappig, nooit geweten. Kennelijk heeft het geen gevolgen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
_AN schreef op woensdag 22 september 2010 @ 19:23:
Grappig, nooit geweten. Kennelijk heeft het geen gevolgen.
Het heeft dus wel degelijk gevolgen: je support vanuit Microsoft kun je op je buik schrijven.
(Wil niet zeggen dat ik het nooit tegenkom)

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Powershell schreef op woensdag 22 september 2010 @ 19:19:

Geef mij dan eens het officiele artikel waar expliciet staat dat het niet ondersteund is, want voor zover ik weet is het wel ondersteund maar niet recommended. Zie bijvoorbeeld
http://technet.microsoft....y/aa997060(EXCHG.80).aspx waarin staat dat als je DC geen GC is, je een unsupported configuratie hebt, waaruit ik opmaak dat als je DC ook een GC is het gewoon een ondersteunde configuratie is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 19:59 ]

• _AN

_AN

Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 19:58:
[...]

Geef mij dan eens het officiele artikel waar expliciet staat dat het niet ondersteund is, want voor zover ik weet is het wel ondersteund maar niet recommended. Zie bijvoorbeeld
http://technet.microsoft....y/aa997060(EXCHG.80).aspx waarin staat dat als je DC geen GC is, je een unsupported configuratie hebt, waaruit ik opmaak dat als je DC ook een GC is het gewoon een ondersteunde configuratie is.
Precies wat ik dacht.

Verwijderd

En hier ook nog eens:
http://technet.microsoft....y/aa997407(EXCHG.80).aspx

Not recommended, vanwege de redenen in dat artikel maar er staat nergens `not supported'

• FireDrunk
Licenties upgraden kan (blijkbaar) toch, alleen zijn de CAL's niet overdraagbaar volgens mij.
Hoe het precies zit kan ik nergens vinden, omdat die sites allemaal dicht staan voor 'normale' gebruikers :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daktus
Allen dank voor jullie informatie. Wij kunnen beslagen ten ijs.
Pagina: 1