• Whats85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-01 11:46
Ik ben bezig een nieuw systeem in elkaar te zetten. Nu wil het systeem niet booten. Ledjes op bord gaan kort aan en direct weer uit. Ook de fans maken 1 omwenteling en gaan vervolgens weer uit. Andere voeding geprobeerd zelfde resultaat. Heb 4 geheugen modules ( 4x 2 gb dual channel), 1 module geplaatst zelfde resultaat, 2 modules zelfde resultaat. Andere kast geprobeerd zelfde resultaat.

Ik dacht het moederbord zal wel kapot zijn. Bord terug naar leverancier blijkt niks mee aan de hand te zijn. Blijft eigenlijk de processor over (Intel i7 870). Probleem is alleen dat ik die niet kan testen.

Is er iemand in de regio Haaglanden waar ik de processor kan testen? Kan hem terugsturen naar leverancier maar als ook hier niks mee aan de hand blijkt te zijn kost dat me weer 32.50 euro.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Wat zijn de specs van je systeem?
Wellicht dat je nog wat tips kunt vinden in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Ik zou dual channel per 2 proberen, dus ff alle 4 comineren en goed checken dat je de juiste banken pakt (bijv 1-3 of 1-2, moet je even opzoeken). Heb je overigens video onboard of een 400 watt trekkende sli combo?

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
(jarig!)
ik heb dit ook gehad met me i7 systeem.

bleek dat het geheugen in bankje 2 moest enzo inplaats van 1.

probeer eens te booten met 1 module in verchillende geheugen slots.

• Whats85
Processor - 1 x Intel Core i7 i7-870 / 2.93 GHz - LGA1156 Socket - L3 8 MB

Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd

Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 - Koeler voor processor - ( Socket 478, Socket 754, Socket 940, Socket 775,Socket 939, Socket 11

Gigabyte GA-P55A-UD3 - Moederbord - ATX - iP55 - LGA1156 Socket - UDMA133, SATA-300 (RAID), SATA-600 (RAID) - Gigabit

Gigabyte GV R577UD-1GD - Grafische adapter - Radeon HD 5770 - PCI Express 2.0 x16 - 1 GB GDDR5 - Digitale Visuele Interface (DVI)

Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ - Vasteschijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 32 MB

Zalman MS1000-HS2 - Midtowermodel - ATX - SATA - hot-swap (verwisselbaar zonder uitschakelen) - geen
voeding ( ATX12V ) - USB/Au

Antec TruePower New TP-650 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.3/ EPS12V 2.91 - 115/230 Volt wisselstroom V -
650 Watt - actieve PFC

• Rupie
In theorie zou het dus ook best je videokaart kunnen zijn of iets in die geest of zie ik dat verkeerd? Ik zou eerst proberen om alle onderdelen uit te sluiten verder voordat je gaat proberen je CPU te testen, over het algemeen is dat toch één van de onderdelen die het minst snel kapot gaat. Bij normaal gebruik. En rotte appels niet meegerekend.

je geheugen staat wel op de QVL?

[ Voor 4% gewijzigd door Rupie op 22-09-2010 14:55 ]

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:53
Ik neem aan dat je afstandbusjes hebt gebruikt?

Test het setje eens zonder kast.. wie weet maakt er iets kortsluiting.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Whats85
jorisw86 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:50:
ik heb dit ook gehad met me i7 systeem.

bleek dat het geheugen in bankje 2 moest enzo inplaats van 1.

probeer eens te booten met 1 module in verchillende geheugen slots.
Alle slots geprobeerd, probleem blijft.

• Whats85
grannymark schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:54:
Ik neem aan dat je afstandbusjes hebt gebruikt?

Test het setje eens zonder kast.. wie weet maakt er iets kortsluiting.
Getest zonder kast, probleem blijft.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Whats85 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:56:
[...]

Alle slots geprobeerd, probleem blijft.
Ook met een 2tal modules?

Money for nothin' and your chicks for free

• Whats85
Grafsiche kaart is Gigabyte GV R577UD-1GD.

In theorie zou je pc toch moeten booten zonder videokaart? Dus dat de fans blijven draaien?

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-02 18:44

DarkKnight

Narf

Heb je al geprobeerd om te booten met alleen de cpu + 1 / 2 reepjes RAM? En ja, de pc zal dan gaan klagen enzo, maar dat zou een goed teken zijn. Je zou zelfs kunnen proberen te booten met alleen de cpu.

Zelf had ik een heel ander probleem toen ik mijn nieuwe systeem ging bouwen, en waarvoor ik ook het mobo DOA heb teruggestuurd (en een vervangende met nieuwe revisie heb gekregen): Mijn geheugen verlangde een voltage hoger dan de standaard. Op het standaardvoltage wilde mijn systeem ook op geen mogelijkheid booten, waarbij ik naar veel testen dus ook dacht dat het aan het mobo lag. Uiteindelijk met het nieuwe moederbord uitgevogeld dat het eigenlijk aan het geheugen lag en kunnen fixen. Maar ik zie dat je de valueram gebruikt met 1.5V, dat zal hier dus wel niet het probleem zijn.

“If it’s not broken, you didn’t try hard enough.”

• Whats85
Ook met 2 modules, andere set gebruikt voor zekerheid. Volgens het boekje en kleuren op het bord goed aangesloten.

Grafische kaart erbij gestoken voor de zekerheid maar probleem blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door Whats85 op 22-09-2010 15:16 ]

• Whats85
edit

[ Voor 94% gewijzigd door Whats85 op 22-09-2010 15:17 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

offtopic:
Gebruik de edit knop eens Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif

[ Voor 41% gewijzigd door DeeJee op 22-09-2010 15:07 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• Whats85
DarkKnight schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:58:
Heb je al geprobeerd om te booten met alleen de cpu + 1 / 2 reepjes RAM? En ja, de pc zal dan gaan klagen enzo, maar dat zou een goed teken zijn. Je zou zelfs kunnen proberen te booten met alleen de cpu.

Zelf had ik een heel ander probleem toen ik mijn nieuwe systeem ging bouwen, en waarvoor ik ook het mobo DOA heb teruggestuurd (en een vervangende met nieuwe revisie heb gekregen): Mijn geheugen verlangde een voltage hoger dan de standaard. Op het standaardvoltage wilde mijn systeem ook op geen mogelijkheid booten, waarbij ik naar veel testen dus ook dacht dat het aan het mobo lag. Uiteindelijk met het nieuwe moederbord uitgevogeld dat het eigenlijk aan het geheugen lag en kunnen fixen. Maar ik zie dat je de valueram gebruikt met 1.5V, dat zal hier dus wel niet het probleem zijn.
Ik heb echt alles al geprobeerd. Alleen processor, alleen geheugen ( 4, 2, 1 module). Alleen beide. Daarom was ik er ook heilig van overtuigd dat bord kapot moest zijn. Maar helaas. Dacht nog dat het aan de powerswitch kon liggen. Maar andere kast gebruikt met andere switch en zelfde resultaat. Had ik maar een andere 1156 processor liggen dan kan ik dat ff snel testen.

Trouwens heb ik ook nog de voeding met paperclip kortgesloten. Dan blijven de fans wel draaien en lijkt erop dat voeding goed is. Tevens andere voeding gebruikt (wel een wat oudere) en zelfde symptomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Whats85 op 22-09-2010 15:25 ]

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44

TAA

Liever IRC

Heb ooit zoiets gehad met een MSI mobo; oplossing was een reset van de BIOS via een jumper op het moederbord.

• Whats85
TAA schreef op woensdag 22 september 2010 @ 18:10:
Heb ooit zoiets gehad met een MSI mobo; oplossing was een reset van de BIOS via een jumper op het moederbord.
Kan het straks even proberen maar bord is getest bij leverancier en werkte daar prima.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:12
voeding één omwenteling en daarna uitval van alles lijkt mij kortsluiting o.i.d. in de voeding eerlijk gezegd...

maar aangezien je de voeding al getest hebt hoeft het natuurlijk niet. maar niks is zeker. ik zou i.i.g. een CMOS reset doen om te beginnen, je weet niet wat er misschien in de BIOS staat ingesteld. processor kan hetr eigenlijk niet zijn, want dan zou hij eigenlijk gewoon moeten draaien, maar niet booten. maar je weet nooit of hij misschien kortsluiting maar. begin met eens je processor er uit te halen en er wer goed in te doen, koeler er opnieuw op, goed letten of hij goed contact maakt en dan nog eens proberen. alleen het nodige gebruiken: mobo, cpu, koeler, 1 reepje geheugen (evt. afwisselen), indien geen onboard gpu of in de processor, even één videokaart gebruiken, zo mogelijk een zuinig ding (heb je een andere werkende comp staan met een werkende graka die je evt. zou kunnen gebruiken voor een moment?) géén DVD, geen HDD, en uiteraard wel de voeding. probeer de BIOS in te komen en naar de monitoring tab te komen. ik gok kortsluiting of oververhitting.

[ Voor 81% gewijzigd door naarden 4ever op 22-09-2010 20:04 ]

• ploffie144
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-02 08:00
Dat is mijn mening ook KORTSLUITING.

De voeding is beveiligd tegen kortsluiting en bij het opstarten
word kortsluiting gedetecteerd en schakelt meteen weer uit.

Ik bouw al een tijdje PC'S en heb dit twee keer mogen mee maken.
Alles gedemonteerd, schoon geblazen met pers lucht ook de dimm sloten etc etc.
In beide gevallen was het probleem opgelost.

• Whats85
Het zou kortsluiting kunnen zijn. Maar 2 verschillende voedingen gebruikt en zonder kast. Wat kan er dan kortsluiting maken? Processor zit er nu zonder koeler op. Die Mugen koeler is best ingewikkeld om te monteren. Heeft er uiteraard gewoon goed op gezeten. En zonder processor koeler moet je toch gewoon in bios kunnen komen?

Ik ben een beetje ten einde raad. Morgen maar weer verder.

• Rupie
Ik zou het persoonlijk niet durven zonder processor koeler, als je je CPU doorfikt ben je nog veel verder van huis. Geen stock koelertje bij de hand?

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:05
Zonder koeler kom je totaal niet in de bios.!!

Gelijk een koeler monteren...

Gewoon de standaard koeler tijdelijk.

• Whats85
Stock koeler aangesloten op processor. Ook deze fan maakt 1 omwenteling om vervolgens te stoppen met draaien. Het lijkt kortsluiting te zijn. Heb geen verstand van doormeten. Wat zouden nog opties zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Whats85 op 23-09-2010 13:16 ]

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
pc zonder videokaart aansluiten, dan zou hij snelle piepjes moeten geven. videokaart kan defect zijn. misschien is je moederbord toch niet goed, ook al zegt de winkel van wel. ik heb zelf namelijk 2 keer mee gemaakt dat een moederbord van rma terug kwam en toch niet goed was. cpu kan ook defect zijn. cmos reset zonder spanning uitvoeren. misschien de spullen terug naar de winkel sturen. hun alles laten testen. garantie claimen en niks betalen

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:22

Terrestraeon

END OF LINE

Waarschijnlijk heb je al eens de combinatie moederbord/processor/cpu-koeler/geheugen/voeding gedaan, waarbij het probleem zich bleef voordoen. Voeding, cpu-koeler en moederbord mochten we ook al schrappen zei je? Dan blijft dus het geheugen (verschillende combinaties in verschillende geheugenbanks geprobeerd? Anders ook al te schrappen...) en de cpu over.

Duidelijk dat je dus aan de cpu twijfelt, in alle stress niet vergeten om te kijken of er gebroken pinnetjes op de voet zijn? Of er misschien iets vuil (of koelpasta?) op de contacten zit?

En dat moederbord, hoe heeft de leverancier duidelijk gemaakt dat er niets mee zou schelen? Het zou iets kleins zijn wat je over het hoofd ziet, zoals een jumper ofzo die niet echt koosjer zit, of pinnen voor jumpers die krom zijn en elkaar raken.

• Whats85
Leverancier zegt dat er niks met het bord aan de hand is. Ze kunnen gewoon het bios benaderen. Ga er vanuit dat ze hun werk goed gedaan hebben. Geheugen zijn 2 setjes met 4 modules. Zou wel heel toevallig zijn als deze alle 4 kapot zijn. Processor meerdere malen onderzocht, lijkt schoon te zijn en is zichtbaar in orde.

Grafische kaart is waarschijnlijk ook goed. Als ik zonder probeer blijft het probleem namelijk.

Jumpers zitten niet op het bord. Ga zo de cmos reset doen. Maar ik heb hetzelfde bord teruggekregen die getest is bij leverancier dus kan me niet voorstellen dat dat het probleem is.

Het liefst ga ik inderdaad terug met het complete systeem. Maar heb alles online besteld bij Azerty in Raalte en zit in Den Haag. Dat is nu dus een groot nadeel.

Edit:
Cmos reset gedaan zonder spanning op bord. Jumper erop en weer eraf. Stroom erop, probleem blijft. Gaat heel kort aan, fans en ledjes op bord, en vervolgens weer uit. Op de powerswitch drukken werkt nu ook niet meer. Moet stroom eraf halen, wachten en daarna weer erin. Dan wederom hetzelfde verhaal, kort aan en direct weer uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Whats85 op 24-09-2010 12:31 ]

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:39
Niet toevallig de videokaart stroomstekker in het mobo geprikt?

Verwijderd

Wat doet je pc als je de 4/8 pin`s voedingstekker uit je mobo haalt?
Want nu ik alles zo lees heb ik toch wel de twijfels of het niet je mobo is ondanks dat ze bij azerty zeggen dat ze in de bios zijn geweest...
Hebben ze bij azerty met dezelfde cpu getest ?
Is het niet gewoon kwestie van bios update ?

• Whats85
Visgek24 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 12:46:
Niet toevallig de videokaart stroomstekker in het mobo geprikt?
Je bedoelt PCI-Express voeding kabel? Heb ATX 12 volt kabel en ATX 24 pins aangesloten. Net even zonder 12 volt kabel geprobeerd. Probleem blijft exact hetzelfde.

• Whats85
Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 12:51:
Wat doet je pc als je de 4/8 pin`s voedingstekker uit je mobo haalt?
Want nu ik alles zo lees heb ik toch wel de twijfels of het niet je mobo is ondanks dat ze bij azerty zeggen dat ze in de bios zijn geweest...
Hebben ze bij azerty met dezelfde cpu getest ?
Is het niet gewoon kwestie van bios update ?
4/8 pin`s voedingstekker = 12 volt stekker? Net alleen met ATX 24 pins geprobeerd, probleem blijft.

Bij Azerty hebben ze alleen het bord getest met eigen processor en geheugen. Achteraf stom natuurlijk, had ik moeten meesturen. Maar geen ervaring in dit soort dingen.

• pvg103
toch verdenk ik je mobo, te vaak meegemaakt dat de winkel/leverancier zegt dat het wel werkt. had het zelf vaak met een abit bord. zelfs een keer uit frustratie het bord in de kliko gegooid en vervangen door een asus. uiteraard was toen het probleem opgelost.

[ Voor 83% gewijzigd door pvg103 op 24-09-2010 14:29 ]

• Whats85
Ja ik was er ook heilig van overtuigd dat het bord kapot moest zijn. Grote teleurstelling toen Azerty mededeelde dat er niks mee aan de hand was. Ga nu naar een computerwinkel hier in de buurt processor en geheugen laten testen. Zal wel weer geld kosten maar nu kom ik al helemaal niet verder.

Ik hou jullie op de hoogte.

Update:

Net bij computerwinkel geweest. Geen tijd vandaag en morgen, zou dan maandag worden. Maar minimaal 50 euro onderzoekskosten. Eigenlijk dus ook geen optie.

Is er iemand in de regio haaglanden / rotterdam die mij kan helpen? Anders ga ik alles maar terugsturen naar Azerty.

[ Voor 23% gewijzigd door Whats85 op 24-09-2010 16:13 ]

• pvg103
ik woon ver uit de regio helaas. ik zou het niet door een andere winkel laten testen. ik vind 50 euro teveel geld. dan kun je beter iemand in je buurt zoeken die met pc's klust. alles terugsturen zou de laatste optie zijn.

• Whats85
Even een update. Het is opgelost. Het heeft alleen ontzettend veel tijd gekost. Nadat ik er gewoon niet meer uitkwam heb ik het complete systeem naar Azerty gestuurd voor RMA. Toen het systeem eenmaal ontvangen was kreeg ik een mail wat precies de klacht was aangezien het systeem daar gewoon perfect werkte. Ik werd ff helemaal gek aangezien ik het systeem defect naar het postkantoor had gebracht. Maar goed het systeem werkte bij hun en ze konden er dus niks mee.

Volgende dag systeem weer via de post thuisbezorgd. En ja hoor helemaal niks. Originele probleem was nog steeds aanwezig. Ik ging twijfelen aan de stroomvoorziening hier dus pc op andere locatie aangesloten maar nog steeds helemaal niks.

Gemaild met de RMA afdeling van Azerty. Het systeem werkte daar gewoon. Het enige wat er nog op zat was om langs te komen zodat ze konden laten zien dat het bij hun gewoon werkte. Afgelopen vrijdag (begin herfstvakantie, vrijdag middag en slecht weer) de rit van totaal 340 km gemaakt. Ruim 6 uur heen en weer over gedaan. Maar gelukkig bij aankomst deed het systeem niks. Er kon al snel worden vastgesteld dat de voeding defect was. Nadat deze vervangen was geen problemen meer.

Dus uiteindelijk eind goed al goed :)

• pvg103
mooi dat het opgelost is :),
Pagina: 1