[Nieuwe PC] Random BSODs en Reboots

Pagina: 1
Acties:

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 23:07
Sinds een maandje heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet met de volgende specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 39,29€ 39,29
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,-€ 16,-
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 23,79€ 23,79
1Intel Core i5 760€ 179,-€ 179,-
1Seasonic M12II 520W€ 78,98€ 78,98
1GeIL GV34GB1333C9DC€ 75,80€ 75,80
1Asrock P55 Deluxe3€ 135,-€ 135,-
1Gigabyte GV-N460OC-1GI€ 198,-€ 198,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,86

Nu heb ik eigenlijk vanaf het begin al af en toe een spontane reboot. Ook idle.
Tevens krijg ik een BSOD recovery error als ik windows 7 ultimate (x64) opstart (zie dump beneden)
En gisteren opeens een 'échte' BSOD tijdens startcraft II.

dump van windows:

Bij opstarten
Problem caused by:
usbhub.sys

Bij starcraft:
Problem caused by:
ntoskrnl.exe
of
nvlddmkm.sys

random:
Problem caused by:
dxgmms1.sys

Kan iemand mij een beetje wegwijzen hierin? Hoe ik het het beste kan aanpakken etc?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
De belangrijkste tips kun je hier vinden:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Begin eens met het updaten van alle drivers en dergelijke. Staan er in de meldingen BCcode's? Dan kun je wellicht iets vinden via http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff542347(VS.85).aspx

Desktop | Server | Laptop

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Als je willekeurige errors krijgt als dat is dit vaak een indicatie van niet goed werkende drivers. Zijn die en je bios allemaal up to date? Je kan ook in event viewer kijken of er al problemen optreden voordat je BSOD krijgt (gebeurtenissen log ofzo in NL).

Verder zou het je memory kunnen zijn, eventueel memtest86 proberen.

Ik heb zelf ook een tijdje een soortgelijk probleem gehad. Ik dacht ook eerst aan random BSODs, maar ik merkte dat het alleen gebeurde bij een cold boot. Bij cold boot kreeg ik al een BSOD tijdens het booten of anders vaak tijdens gamen of totaal willekeurig. PC uitzetten en opnieuw opstarten leverde altijd een stabiele sessie op.

[ Voor 9% gewijzigd door tarlitz op 22-09-2010 09:48 ]

• Rupie
tarlitz schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:46:
Ik heb zelf ook een tijdje een soortgelijk probleem gehad. Ik dacht ook eerst aan random BSODs, maar ik merkte dat het alleen gebeurde bij een cold boot. Bij cold boot kreeg ik al een BSOD tijdens het booten of anders vaak tijdens gamen of totaal willekeurig. PC uitzetten en opnieuw opstarten leverde altijd een stabiele sessie op.
misschien handig om dan ook nog even te vermelden hoe je dit opgelost hebt ;) Of was dat een driver probleem?

• Triqster
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-03-2023
Zie het CSL Beleid - Probleemtopics.

Hier staat niet alleen wat het beleid is wat betreft topics in CLS maar ook linkjes naar enkele topics die je mogenlijk verder opweg kunnen helpen.

• Penetrator
Ha, ik kom er net achter dat de BSODs bij eht booten alleen de logs zijn van de vorige crash. |:(

Geen BSOD bij booten dus. Gewoon random.

Nvidia drivers net even gereinstalled en daarna alweer een BSOD gehad. Dit was het dus niet :)

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-12 21:31
Penetrator schreef op woensdag 22 september 2010 @ 10:17:
Ha, ik kom er net achter dat de BSODs bij eht booten alleen de logs zijn van de vorige crash. |:(

Geen BSOD bij booten dus. Gewoon random.

Nvidia drivers net even gereinstalled en daarna alweer een BSOD gehad. Dit was het dus niet :)
Ik zou echt je geheugen checken met memtestx86, regelmatig gehad dat geheugen (net niet) compatible was met het moederbord en daardoor problemen gaf (of natuurlijk gewoon slecht geheugen, kan ondanks dat het nieuw is toch gebeuren.)

Om eventueel drivers uit te sluiten zou je kunnen proberen hem een uurtje (weet niet hoe snel de bsod`s voorkomen?) in Safe Mode kunnen laten staan?

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Rupie schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:50:
[...]

misschien handig om dan ook nog even te vermelden hoe je dit opgelost hebt ;) Of was dat een driver probleem?
Ik heb niks opgelost. Ik zou waarschijnlijk mijn geheugen vervangen hebben, maar dat vond ik het geld niet waard. DDR3 is duur :( Bovendien werd het werd steeds minder.

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-12 13:01
Ik zou toch eens een BIOS update proberen. Volgens de CPU support list van je moederbord is de i5 760 pas officieel ondersteund vanaf BIOS versie P1.40. Ook de laatste Intel INF (chipset) installer eens erover heen gooien.

De kans dat dit helpt is weliswaar niet groot, maar ik zou het toch eens proberen.

• Penetrator
Robbio85 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 10:41:
Ik zou toch eens een BIOS update proberen. Volgens de CPU support list van je moederbord is de i5 760 pas officieel ondersteund vanaf BIOS versie P1.40. Ook de laatste Intel INF (chipset) installer eens erover heen gooien.

De kans dat dit helpt is weliswaar niet groot, maar ik zou het toch eens proberen.
BIOS is nu P1.40. Mar ik zal kijken of er een nieuwere versie is.
maddog_rvo schreef op woensdag 22 september 2010 @ 10:25:
[...]

Ik zou echt je geheugen checken met memtestx86, regelmatig gehad dat geheugen (net niet) compatible was met het moederbord en daardoor problemen gaf (of natuurlijk gewoon slecht geheugen, kan ondanks dat het nieuw is toch gebeuren.)

Om eventueel drivers uit te sluiten zou je kunnen proberen hem een uurtje (weet niet hoe snel de bsod`s voorkomen?) in Safe Mode kunnen laten staan?
Memcheck net gedaan, alles OK.

Heeft Windows7 opnieuw installeren nu al zin? Of zouden jullie daar nog even mee wachten. (Dan kan ik een software fout iig al uitsluiten. Of zie ik dit verkeerd?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:15
Heb je de drivers al geupdate?

Computer says no

• Penetrator
Alles nu laatste versie van de mobo drivers/bios. En laatste nvidia.

Nu met spanning wachten of hij het volhoudt...

• Rupie
Dan heb je vast niet de aanbevolen tijd van 8 uur draaien aangehouden ;)

• Penetrator
Na alle nieuwste drivers (graka en mobo) een clean install te geven leek het toch echt lang goed te gaan! (iig geen hangers meer in SC2) Toch werd ik vanochtend wakker van een PC die zich spontaan aan eht rebooten was. BSOD report gaf ntoskernel.exe aan.

Mischien eens kijken of het aan mijn WD My Book ligt. Die wil ook nog wel eens kuren geven.

Maar een PC die 'snacht niets doet (ook niet downloaden ofzo) en toch spontaan reboot, is toch vaag? Waar zou dat aan kunnen liggen?
Pagina: 1