• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
Beste forumleden,

Vorige week heb ik een TP-LINK TL-WN821N Wireless N USB Adapter en een TP-LINK TL-WR1043ND Wireless Router aangeschaft. Door hetzelfde merk te kiezen en dezelfde serie hoopte ik op een stabiele verbinding. Dit valt echter tegen, ik heb een behoorlijke vertraging in mijn internetsnelheid (10% van hetgeen wat ik bedraad haal). De afstand is minimaal, een meter of 5 maar met een muur ertussen.

Ik ben al aan het zoeken geweest naar de signalen in mijn buurt maar ik zie weinig andere apparaten die op hetzelfde kanaal zitten. Ik heb de vraag uitgezet bij de support van TP-Link en kreeg onderstaande reactie:

Dear Mr. ,
especially if you use 300 Mbit/s speed you need 2 free channels with a bandwidth of 40 MHz.
Even if CH 9 is free for you, then CH 7, 8, 10 and 11 must be free or nearly free, too.

Volgens mij is dit gewoon het geval, ik zit op kanaal 9 en de sterke signalen daar ver vanaf. Ik heb een screenshot bijgevoegd wat het misschien helder maakt.

Verder heb ik onderstaande gegevens uit mijn router-configuratie geknipt, misschien dat jullie hier iets in zien?

Wireless
Wireless Radio: Enable
Name (SSID): TP-LINK_FE3BB4
Channel: Auto (Current channel 9)
Mode: 11bgn mixed
Channel Width: Automatic
Max Tx Rate: 300Mbps
MAC Address:
WDS Status: Disable

Bedankt alvast voor de hulp,

Groet Djeen

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/2386/fullscreencapture219201.jpg

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat is precies de snelheid die je haalt over wireless?
Misschien moet je de mode niet op mixed zetten maar op alleen N?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Een goede eerste stap zou zijn om je in te lezen op dit forum, er is erg veel informatie over dit soort onderwerpen te vinden.

Het verhaal over de kanalen komt wat vreemd over, aangezien je op de N Band zit.

Mijn tip: stel in ieder geval je router in op 11N only (of hoe dat dan exact heet).

Nog wel een paar vragen:

- hoe druk is het in de buurt met 11N netwerken ?
- wat bedoel je met vertraging ?
- waarom is je verbinding niet stabiel ?
- 10% van wat (wat haal je bedraad) ?
- welke snelheid geeft je OS aan ?
- welke security gebruik je ?

Je zou ook eens naar DD-WRT kunnen kijken (alternatieve firmware, ik dacht ook dat je deze op de TP-Link kon plaatsen), misschien behaal je daarmee betere resultaten.

Tot slot, heb je de laatste versie van de drivers gedownload ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
@Gumball en @lier

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik heb voor de duidelijkheid nog even mijn signaalsnelheid en de capture van de overige netwerken in de buurt bijgevoegd.

Voor wat betreft het schakelen van Mixed naar 11N only, dat kan ik proberen, echter heb ik nog een laptop en iPhone welke geen N ondersteunen. Dus dit is eigenlijk geen optie.

Ik zal de vragen van Lier hieronder beantwoorden:

- hoe druk is het in de buurt met 11N netwerken ?
Goede vraag, ik weet eigenlijk niet hoe ik dat kan zien.

- wat bedoel je met vertraging ?
Met een draadje haal 3mb/ps, nu moet ik het doen met 300Kb.

- waarom is je verbinding niet stabiel ?

- 10% van wat (wat haal je bedraad) ?
zie antwoord 2e vraag

- welke snelheid geeft je OS aan ?
108 mb

- welke security gebruik je ?
WPA-PSK

De drivers van beide apparaten zijn van de week geupdate.

[ Voor 3% gewijzigd door Djeen84 op 22-09-2010 09:30 ]

Djeen84 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:29:
Ik heb voor de duidelijkheid nog even mijn signaalsnelheid en de capture van de overige netwerken in de buurt bijgevoegd.
Je verbindingssnelheid is onder de 130Mbps dat kan betekenen dat je ver weg zit, of je instellingen voor 40MHz channels niet juist zijn. Zorg dat deze op router en netwerkkaart goed staan ingesteld, auto 20/40 of force 40MHz. Sowieso niet kanaal 9 ( zo overlap je met alle kanalen bij gebruik van 40MHz kanaal. Ga liever op 11 of 1, bij gebruik van kanaal 11 bijvoorbeeld gebruik je ook kanaal 7 (2x20MHz) dan overlap je dus met kanaal 3-14 theoretisch natuurlijk.
[/quote]
Voor wat betreft het schakelen van Mixed naar 11N only, dat kan ik proberen, echter heb ik nog een laptop en iPhone welke geen N ondersteunen. Dus dit is eigenlijk geen optie.
Zorg dat je de 11g apparaten niet actief gebruikt tijdens het goed instellen van 11n, beste om ze gewoon even uit te zetten. Zodra ze actief zijn zal dit je snelheid beïnvloeden, zie ook hier.
welke security gebruik je ?
WPA-PSK
WPA2 met alleen AES (geen TKIP dus)?

Verwijderd

Zag deze vraag ook al op:
http://nl.hardware.info/f...nde-adapter-signaal-matig

Crosspost dus
Pagina: 1