Flikkerproblemen bij een oude CRT

Pagina: 1
Acties:

• Svardskampe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-03-2025
Hier met mijn studentenequipment heb ik nog een oude CRT staan (een Philips 109 B5), en ik heb de refresh rate al maximaal gezet (90hz) op een resolutie van 1280x1024, al is het beeld nog altijd hopeloos onrustig.
Met mijn andere CRT (een Compaq P110) heb ik dit probleem niet, en deze heeft een refresh rate van 85hz.

Wat is hieraan te doen? De CRT blijft deze flikkertoestanden houden op een andere pc ook, dus de videokaart is het ook niet.

(Ook is het linkeronderhoekje raar gecurveerd, wat niet helemaal recht aan te passen is aangezien de moire voor alle zijden geldt, en de gehele rechterlijn staat recht, net als de bovenste helft van de linkerlijn, maar afgezien van dat probleem)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je het probleem alleen bij 90Hz, zijn omliggende frequenties (85Hz bijvoorbeeld) wel goed?

In theorie kun je bij een CRT alle resoluties en refresh rates invoeren die binnen de specs mbt max pixel clock vallen, maar in praktijk zie je - zeker bij low- en midrange schermen als deze - dat de electronica in de CRT alleen echt goed werkt op een aantal combinaties. 90Hz is veel minder gangbaar dan 85Hz, dus mogelijk dat die scherm het gewoon niet snapt...

Oslik blyat! Oslik!

• Svardskampe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-03-2025
Bij lagere refresh rates wordt het alleen maar erger, zo ook op 85hz.

Volgens de manual wordt aangeraden resolutie 1280x1024 aan te houden op 90hz (<- Ook de settings waar ze op dit moment op staan. Vanaf hogere resolutie worden de refresh rates hoger dan 60hz gedisabled)