AMD Athlon 64 blijft crashen bij herinstal (BSOD)

Pagina: 1
Acties:

• Lokske
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05-2022
Kort gezegd; bij het (her)installeren van Windows crash de computer elke keer (BSOD). Uitgebreide beschrijving hieronder, voor snelle info de eerste 3 alinea's overslaan.

Enige tijd geleden begon enkele games te crashen, niet heel vaak, maar af en toe. Ik schreef dit maar af aan een oude installatie van XP, ik heb een hekel aan alles opnieuw installeren. Echter de laatste tijd crashte windows ook regelmatig na het opstarten, meestal na zo'n 3-5 minuten. Geen automatische reboot, de resetknop was nodig om de computer weer aan de praat te krijgen. Na zo'n reboot deed de computer het gewoon de hele dag, ongeacht het gebruik.

Sinds afgelopen weekend begon zowel LOTRO als RUSE ineens te crashen, beide na zo'n tien minuten spelen. Wederom schreef ik dit af aan de oude installatie van XP. Aangezien het vervelend werd, werd het tijd voor een volledige frisse installatie van XP.
XP geinstalleerd, maar na de volledige install blijft XP eigenlijk hangen bij het 'windows laad scherm'. Ook ctrl-alt-delete gaf geen reactie, alleen wederom de resetknop. Opstarten in safe-mode leverde dat windows bij een dll of sys bleef hangen. (Niet genoteerd welke, sorry! Ben eerst verder uit gaan pluizen...)

Aangezien XP dus niet wilde Windows 7 maar eens uit de kast getrokken. En Win7 crasht elke keer -bij het installeren-. Elke keer resulteert in een BSOD, in eerste instantie met stop: 0x0000008e, en de mededeling dat de videodrivers wellicht het probleem zijn.
Aangezien dat niet heel veel zegt, (stop 8e is volgens microsoft eerder een geheugenprobleem) ook maar eens de helft van het geheugen eruit gehaald.
En dan wordt het stop 0x0000001a, met de mededeling dat het een memory management problem is.

Vervolgens met 1 geheugenkaart geprobeerd, zelfde boodschap, wederom een BSOD.

Vandaag een serie testmem86 (met behulp van de Ultimate Boot CD) geprobeerd, (op deze ene geheugenkaart) bij alle tests werden geen fouten gevonden.
Echter bij Memtest IV, waar ook het geheugen van een Nvidia-kaart wordt gecontroleerd, loopt het programma meteen vast.
CPU test om te stresstesten wordt zonder problemen gedaan.

Maar bij een Linuxversie om op te starten (staat ook op de CD) start linux op, maar loopt vast op het
moment dat er 'wat gedaan kan worden'. (De klok loopt nog wel, maar geen enkele imput (keyboard, muis) wordt verder geaccepteerd, wederom dus tijd voor de resetknop.

De fan van de grafische kaart draait gewoon, en er dos-scherm is dus geen probleem.

(Verder, temperatuur van CPU is constant en 60 graden, volts zijn ook constant en ook (ruim) binnen de marges)

Dan nog mijn systeem:
AMD Athlon 64 x 2 6000+ dual core
3000 MHZ
1024 kb geheugen (1GB,PC2, 6400, merk GEIL) (zat oorspronkelijk 4GB in)
Nvidia Geforce 8800 GTS
voeding Blue Storm 2 van 500W

Nog even voor de zekerheid;
Er zit geen nieuwe hardware in de machine, deze heeft zo de laatste 2 jaar gedraaid zonder problemen
De voeding is constant
Computer start gewoon op, bios heeft geen problemen, en moederbord geeft alleen de standaard piep.

logischerwijs zou het dus óf het geheugen, óf de grafische kaart moeten zijn, of zie ik iets over het hoofd?

(Ik krijg het gevoel dat de grafische kaart (deels) is overleden, maar het is zo zonde om een nieuwe te kopen als later blijkt dat het het geheugen (of nog iets anders) is.)

Iemand nog andere ideeen?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Je hebt zeker niet heel toevallig een video poort op je mobo zitten?
Hoe heb je de memtest van UB CD uitgevoerd? Heb je hem wel lang genoeg laten draaien?

Het feit dat zowel de installatie een melding geeft over de videodrivers als Memtest IV die struikelt doet inderdaad vermoeden dat je graka er een beetje moeite mee heeft. Je hebt niet toevallig iemand in je omgeving waar je even een kaartje van kunt lenen? Dat is meestal de makkelijkste manier om hardware uit te sluiten.

Desktop | Server | Laptop

• Lokske
Ik zal de memtest van de UB CD vandaag laten draaien terwijl ik op mn werk ben, voor de zekerheid.
(Maar de drie memtests hebben totaal een uur of 4 gedraaid, allemaal meerdere passes.)

Mobo heeft inderdaad geen videouitgang, anders had ik die al geprobeerd. En ik heb een hele serie videokaarten, maar allemaal AGP en geen PCI-E. En zover ik weet niemand in mijn omgeving die het aandurft om de kast van de computer open te maken ;) (Om even een PCI-E) uit te lenen.

Ik had ook al bedacht dat ik alle schijven in een oude kast kon hangen. Maar ja, daar kan ook het geheugen niet in, dus dat schiet echt op...

Alvast bedankt voor de hulp.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Het is in ieder geval aan te raden om Memtest minimaal 8 uur te laten draaien. Misschien dat het nog een optie is om de V&A even door te kijken of er toevallig iemand voor een paar euro een kaartje te koop heeft staan.

Heb je trouwens ook de andere dimms getest? Het zou immers ook kunnen dat precies die ene dimm die je nu gebruikt defect is ;)

Desktop | Server | Laptop

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik wil aan het bovenstaande zijn goede tips. Maar ik wil toevoegen dat een net iets te lage spanning op je processor ook voor de meest vreemde gevallen kan zorgen. Zeker omdat je voeding al een paar jaartjes oud is, en dus terug loopt, zou je is kunnen kijken wat er gebeurd als de spanning op de proc iets hoger is. Op deze manier heb ik ook wel is een systeem dat crashte tijdens de Win XP setup weer goed gekregen. Let wel op dat je niet te hoog gaat, in de BIOS 1 of 2 stapjes omhoog moet genoeg zijn. Ga niet verder dan 1.40v - 1.42v. Dit zorgt wel voor extra warmte op je proc dus hou dat ook in de gaten.
Belangrijk: als dit niet werkt direct in de BIOS de instelling terug zetten.

Je zou dit ook met het geheugen kunnen proberen.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 18:38

Nemesizz

Untouchable

Heb je geen oude PCI videokaart? (een PCI videokaart, dus geen PCI-e of agp) uit een oude P1 PC ofzo.

Memory management BSODS had ik ook af en toe toen m'n 8800 kapot ging. Kreeg veel crashes, BSODS, en vastlopers maar in eerste instantie geen artefacts ofzo. Ben toen ook dingen zoals hardeschijf en geheugen gaan testen maar kwam niks uit. Bleek achteraf dus door de videokaart te komen (bekend probleem bij nVidia...).

• Lokske
Memtest draait ondertussen; en als ik thuiskom van werk zijn zo'n 9 of 10 uur verstreken, dus dan is dat deel zeker. Ook een aantal andere dimms getest, ook precies met het idee dat degene die erin zit het probleem is.

Goede tip over de voeding van de CPU. Zal dat vanavond ook nog even proberen.

Zo uit mijn hoofd heb ik geen PCI-grafische kaart, maar ik zou voor de zekerheid echt even al die ouwe zooi moeten nakijken. (Gisteren heel snel gedaan, wordt echter ook een stukje van het huis verbouwd, waardoor sommige spullen wat verder weg staan.)
(Begin wel te twijfelen of inderdaad een oude PC niet zo'n kaart heeft!)

@Nemesizz goed te horen dat het een bekend probleem is bij Nvidia van 8800 kaarten, dat zou dus inderdaad ook die kant op wijzen. (Wel weer klote dat Nvidia dus kaarten levert met zulke problemen...)

• Lokske
update:

memtest heeft bijna 10 uur staan draaien, zonder een fout te vinden.

En het verhogen van het voltage van de cpu had geen positief effect, nog steeds crasht win7 bij het installeren.

Straks nog eens kijken of ik een PCI-kaart heb...
Pagina: 1