FullHD resolutie op 15,6" laptop.

Pagina: 1
Acties:

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 23:34
Goedenavond,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een passende laptop. Ik speel graag games en browse me suf op het internet. Nu heb ik een leuke laptop gevonden G51JX - SZ041V op dit 15,6 inch scherm zit een resolutie van 1920 x 1080.
Heeft iemand ervaring met deze resolutie op deze grootte scherm, hier op het forum staan er geen threads over en via de search valt er ook weinig uit op te maken. De een zegt ik 'denk' dat het te klein is ander zegt weer van dat kan wel handig zijn.
Graag heb ik ervaring van iemand die dit zelf ook heeft en hoe die dit ervaart.

Alvast bedankt! ;)

Inventaris | WhatPulse

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-12 17:27
Ik denk het verstandig is om even bij te vermelden wat jij NU gewend bent.
Ik zelf heb bijv. laptops gehad met 1024x786 tot 1680x1050. 1680x1050 ervaar ik persoonlijk toch het max. resolutie wat ik nog comfortabel vindt. 1920x1080 vindt ik persoonlijk weer te klein overkomen.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:27

Sick Nick

Drop the top!

Het is klein maar prima te doen, beetje afhankelijk hoe je m gebruikt. Zet je m tegen de achterkant van je bureau voor een los toetsenbord erbij dan zijn de letters misschien wat te klein. Maar goed, daar is de windows dpi-schaling weer de oplossing voor.

Ik heb zelf 13.1" met fullhd, op schoot en in dagelijks gebruik geweldig omdat je perfect 2 documenten naast elkaar kunt pakken zonder in te moeten zoomen of wat dan ook.

• appel22
Ik hád tot 5 maanden geleden 3 jaar lang een laptop 15,6 inch met 1440 x 900 de resolutie vond ik zelf nog té laag. Mijn broertje heeft een 15,6 inch met 1680 x 1050 vind ik opzich goed te doen.
Nu heb ik een 20" scherm met 1680 x 1050 vind het voor die grootte een té lage resolutie.
Als ik filmpjes zie op internet van deze laptop lijkt me de resolutie nog te doen.

Probleem is een laptop waar je op kan gamen (ik wil graag asus) heeft óf 1366 x 768 véél te laag. of 1920 x 1080. Keuze kwa resolutie is vrij beperkt tegenwoordig.

Inventaris | WhatPulse

Verwijderd

Ik werk zelf op 15,6"/1366x768, en had ook wel graag een betere resolutie gehad (ik heb overigens de G51JX-SX251V :P). Ik denk dat als je normale ogen hebt full-hd op 15,6 inch geen probleem is, en zeker niet als jij zelf zegt dat 1440x900 je nog te laag was.
Enige probleem is dat de videokaart eigenlijk net te traag is voor het gamen op full-hd bij de zwaardere games, tenzij je er geen problemen mee hebt om de instellingen iets omlaag te gooien: full-hd en medium details moet ie makkelijk aankunnen, dan heb ik het over games als DIRT 2, of BFBC2.
Evt kun je wachten op de Asus G53, die is hopelijk ook binnenkort leverbaar. 1600x900/15,6 inch en een GTX460m videokaart; die is vrijwel net zo snel als de HD5870 van ATI.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 00:32 ]

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-12 16:37
Sick Nick schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 23:48:
Ik heb zelf 13.1" met fullhd, op schoot en in dagelijks gebruik geweldig omdat je perfect 2 documenten naast elkaar kunt pakken zonder in te moeten zoomen of wat dan ook.
Dit vooral. heb een oude Dell D600 met een 1440x1050 scherm en dat werkt geweldig ook. Is een 14" scherm dus mag nog wat hoger van mij, maar dit werkt in de praktijk al heerlijk met meerdere documenten tegelijk.

offtopic:
Mag ik vragen welke laptop dat is met een 13.1" FHD scherm? :>

Verwijderd

sjaft schreef op woensdag 22 september 2010 @ 00:27:
[...]

Dit vooral. heb een oude Dell D600 met een 1440x1050 scherm en dat werkt geweldig ook. Is een 14" scherm dus mag nog wat hoger van mij, maar dit werkt in de praktijk al heerlijk met meerdere documenten tegelijk.

offtopic:
Kijk eens onder zijn post;)

Overigens zie ik dat deze laptop uitverkocht lijkt.. misschien een optie: V&A aangeboden: Asus G51JX-SZ041V

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 00:36 ]

• appel22
Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 00:17:
Ik werk zelf op 15,6"/1366x768, en had ook wel graag een betere resolutie gehad (ik heb overigens de G51JX-SX251V :P). Ik denk dat als je normale ogen hebt full-hd op 15,6 inch geen probleem is, en zeker niet als jij zelf zegt dat 1440x900 je nog te laag was.
Enige probleem is dat de videokaart eigenlijk net te traag is voor het gamen op full-hd bij de zwaardere games, tenzij je er geen problemen mee hebt om de instellingen iets omlaag te gooien: full-hd en medium details moet ie makkelijk aankunnen, dan heb ik het over games als DIRT 2, of BFBC2.
Evt kun je wachten op de Asus G53, die is hopelijk ook binnenkort leverbaar. 1600x900/15,6 inch en een GTX460m videokaart; die is vrijwel net zo snel als de HD5870 van ATI.
Voor een laptop volle graphics op full-hd is idd vrij zwaar al :P. al denk ik niet dat je heel veel ? zult zien ? van 1680 x 1050 of full hd reso tijdens een game. Daarnaast is er wel een middenweg in te vinden.
Die g53 met die gtx460m klinkt erg interessant, maar is wél weer 150 euro duurder. Tja zeuren om 150 euro bij een laptop van 1500 maar het is wel weer éxtra :P.
FullHD met m'n mkv files is daarnaast wel erg prettig. Ik wacht nog een paar reacties af :9 .
Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 00:33:
[...]

Kijk eens onder zijn post;)

Overigens zie ik dat deze laptop uitverkocht lijkt.. misschien een optie: V&A aangeboden: Asus G51JX-SZ041V
Ik zag um staan, maar zolang ie in het assortiment staat bij de shops zal deze vast niet uitverkocht zijn lijkt me.... Bestellen kan altijd :) geduld heb ik er wel voor :)

[ Voor 16% gewijzigd door appel22 op 22-09-2010 00:41 ]

Inventaris | WhatPulse

Verwijderd

appel22 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 00:38:
[...]FullHD met m'n mkv files is daarnaast wel erg prettig. Ik wacht nog een paar reacties af
misverstand, het verschil tussen 1080p en 720p bj films op een 15" is klein

enee, middenweg? welke dan?
1080p
1680*1050 (uitstervende resolutie)

daaronder zit 768p :X al wil je nog een beetje keus hebben.

• Sick Nick
  • Laatst online: 12:27

Sick Nick

Drop the top!

sjaft schreef op woensdag 22 september 2010 @ 00:27:
[...]
offtopic:
Zoals hierboven gezegd, staat onder m'n posts :P De Sony Vaio Z, naar mijn mening de beste laptop ter wereld. Supersnel, superstevig, lange accuduur en zeer laag gewicht :9

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 08:11
Ik heb ook een 15,6" scherm op 1920x1080. In het begin dacht ik dat het te klein was, maar het went snel. Mijn vorige laptop was er een met 15,4" 1680x1050, dus ik had al ervaring met hoge resolutieschermen.

Let wel op, je moet niet al te ver van de laptop af zitten. Als ik de mijne op het docking station duw (75 cm) tussen scherm en oog, staat hij al vrij ver weg en worden letters slecht leesbaar. 40 á 50 cm is wel een redelijke kijkafstand, iets meer is ook nog doenbaar.

Voor games zou ik het niet direct doen, dat verschil is inderdaad klein. Maar de hoeveelheid tekst die op zo'n scherm past is :9, vooral voor software development. :)

De laptop is een Dell Precision M4500.

[ Voor 18% gewijzigd door Jaap-Jan op 22-09-2010 00:54 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Gammort
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-12 11:09
Ik heb een Dell Studio 15 (kijk maar in m'n hardwaredinges welke versie) en die heeft 1920x1080
Ik moest wel even wennen maar het is wel prettig om met ontwerpen wat meer in beeld te kunnen zien.
Als je websites te klein vind kun je natuurlijk gewoon standaard een hogere zoom instellen.
[lolmode]
Dat geld eigenlijk voor bijna alles, je kunt dingen groter maken op een hoge resolutie, dan is het nog cool. Als je dingen kleiner gaat maken op een lage resolutie.. dat is echt uncool :P.
[/lolmode]

Nee maar zonder gein, het is best te doen maar wel even wennen. Als je je laptop ver van je vandaan zet kan het je misschien moeite kosten. Het verschilt ook per persoon of je goede ogen hebt :P.

Ben er overigens erg blij mee, fijne laptop :D

Verwijderd

Ik kan de rest alleen maar beamen. Zelf gebruik ik een zoomextensie voor het surfen op internet. Windows vind ik op zich groot genoeg.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Fullhd op 15" is prima. lager kun je instellen als je dat wilt, omgekeerd kan natuurlijk niet. Bovendien is het ook schitterend met films kijken, vaak hebben die laptops ook nog eens een blu-ray drive.

Verwijderd

Vorak schreef op woensdag 22 september 2010 @ 06:51:
Fullhd op 15" is prima. lager kun je instellen als je dat wilt, omgekeerd kan natuurlijk niet. Bovendien is het ook schitterend met films kijken, vaak hebben die laptops ook nog eens een blu-ray drive.
Dat maakt volgens mij geen donder uit (de resolutie dan). Maar vaak is de kwaliteit van de schermen wel beter zoals kleurweergave, en dat maakt dat films inderdaad mooier zijn. Sorry als je dat bedoelde trouwens :P

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
jij bedoelt als je een 640x480 filmpje gaat uitrekken, dan heb je helemaal gelijk. Ik bedoelde als je source groot is je het in vol ornaat kan bekijken. en dat van duurder scherm betere kleuren is idd ook waar. ik ben gewoon ontzettend tevreden over mijn Sony vaio VPCF11 en dat moest ik ook ff kwijt xD

Verwijderd

het maak voor films geen donder uit of je 15" scherm 1366*768 of 2560*1440 is.
de pixels zijn te klein om het verschil te zien.

een full-hd scherm koop je voor de werkruimte, niet omdat je er zogenaamd beter films mee kan kijken.

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:44
Als je budget hebt rond de 1000 euro kun je kijken naar de zakelijke laptops van dell. Deze hebben een resolutie van 1600x900. DE latitude e5510 en e6510. Maar deze krengen zijn duur,

Verwijderd

dell studio 15 is onder de €1000, €900 voor 6GB, 1080p scherm, i7, en een HD5470

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
karakedi schreef op woensdag 22 september 2010 @ 20:06:
Als je budget hebt rond de 1000 euro kun je kijken naar de zakelijke laptops van dell. Deze hebben een resolutie van 1600x900. DE latitude e5510 en e6510. Maar deze krengen zijn duur,
De Dell E6500 (E6510 ws ook wel) heeft zelfs een resolutie van 1920x1200. Ik heb hem en vind het scherm geweldig. Dit scherm maakt de laptop wel iets dikker dan de andere schermen. In mijn laptop heeft het scherm ccfls ipv leds en dat gebruikt ook wat meer stroom. Het is dus geen scherm voor een mobiele laptop.

edit; oh je wilde ook weten hoe het bevalt. Ik werk veel op de console en door de hoge resolutie kan ik er makkelijk 6 tegelijk open hebben. Of 1 browser en 2 terminals. De letters vind ik niet te klein met de fontsize op 9 in Ubuntu. Maar je moet wel rechtop achter de laptop gaan zitten. Als je achterover gaat hangen of op een andere manier te ver van het scherm zit is het te klein.

[ Voor 35% gewijzigd door Aike op 22-09-2010 20:24 ]

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• DiscoSuperFly
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-12 20:09
Die dell ziet er erg goed uit. Het enige nadeel is de videokaart. Daarom ook mijn volgende vraag, ik heb ooit eens een keer een review gezien van een losse videokaart (een soort kastje van ati). Deze kon je gewoon in je pc of laptop pluggen als je extra videokracht nodig had voor bijvoorbeeld gamen of video bewerken. Is dit bij jullie bekend, en zo ja, is het wat en/of voegt het extra waarde toe?

Ik snap ook niet waarom zo weinig laptops full hd of hd ready schermen hebben, ikzelf wil op de laptop ook hd vids gaan bewerken.

Verwijderd

alles boven de 1280*720 is HD-ready...

Verwijderd

DiscoSuperFly schreef op woensdag 22 september 2010 @ 20:31:
Die dell ziet er erg goed uit. Het enige nadeel is de videokaart. Daarom ook mijn volgende vraag, ik heb ooit eens een keer een review gezien van een losse videokaart (een soort kastje van ati). Deze kon je gewoon in je pc of laptop pluggen als je extra videokracht nodig had voor bijvoorbeeld gamen of video bewerken. Is dit bij jullie bekend, en zo ja, is het wat en/of voegt het extra waarde toe?

Ik snap ook niet waarom zo weinig laptops full hd of hd ready schermen hebben, ikzelf wil op de laptop ook hd vids gaan bewerken.
Heb zoiets ook weleens gelezen, volgens mij op notebookcheck. Maar dit was al een artikel van twee jaar oud ofzo, verder nooit meer iets over gehoord. Eigenlijk zou zoiets pas werken als je een soort externe PCI-E ingang hebt, anders is de gegevenssnelheid niet hoog genoeg geloof ik.

Verwijderd

nieuws: CES: AMD blaast XGP nieuw leven in met HD 5830

het aantal laptops met deze aansluiting is echter ZEER beperkt, en al helemaal niet in combinatie met een full-hd scherm

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:28:
[...]

Heb zoiets ook weleens gelezen, volgens mij op notebookcheck. Maar dit was al een artikel van twee jaar oud ofzo, verder nooit meer iets over gehoord. Eigenlijk zou zoiets pas werken als je een soort externe PCI-E ingang hebt, anders is de gegevenssnelheid niet hoog genoeg geloof ik.
Het ExpressCardSlot is dat. En ja, die heeft een PCIe 1x aan bandbreedte. Dat is leuk om een low end ATI Radeon HD 5470 in te steken, maar alles daarboven gaat je toch niks opleveren door het gebrek aan bandbreedte. AMD's XGP is dan wel beter, maarja, dan moet je weet een AMD laptop hebben waarvan de CPU door Intel tot gehakt wordt gedraaid.

En laten we het kostenplaatje maar buiten beschouwing laten :X

Verwijderd

heeft een expresscard slot 1x PCIe bandbreedte?
serieus, wat is dat voor 10 jaar oude technologie :X

als ze nu gewoon dock connectoren met 16x pci-e standaardiseren :+

Verwijderd

GENETX schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:46:
[...]

Het ExpressCardSlot is dat. En ja, die heeft een PCIe 1x aan bandbreedte. Dat is leuk om een low end ATI Radeon HD 5470 in te steken, maar alles daarboven gaat je toch niks opleveren door het gebrek aan bandbreedte. AMD's XGP is dan wel beter, maarja, dan moet je weet een AMD laptop hebben waarvan de CPU door Intel tot gehakt wordt gedraaid.

En laten we het kostenplaatje maar buiten beschouwing laten :X
Ow ja, dat was het ;) die heeft idd te weinig bandbreedte.

Hm jammer, het idee van die XGP is wel goed, maar schijnbaar is er geen markt voor, anders zou Intel ook wel met zoiets bezig zijn denk ik? Het is handig voor als je een lichte laptop wilt om bv mee naar school te nemen, en thuis alsnog wilt gamen. Voor de accuduur hoef je het niet meer te laten, aangezien je steeds meer switchable graphics in laptops krijgt, en dan ben je waarschijnlijk voor dat ding icm met een lichtere laptop net zoveel kwijt als een gamelaptop. Het enige voordeel is dan het gewicht.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Een ander probleem is dat je er altijd een extern scherm op moet aansluiten.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 22:27
Het blijft iets wat heel persoonlijk is. Je zult genoeg mensen vinden die het fantastisch vinden, net als ik. Ondanks een klein scherm heb je zeeen van ruimte om te werken. Maar heel veel andere mensen vinden het weer te klein en vermoeiend werken. Wat je het beste kan doen is even een winkel zoeken en zo'n laptop in het echt bekijken. Pas dan weet je zeker of het wat voor jou is. Zeker met dit soort 'extreme' resoluties.
Pagina: 1