NAS bereikbaar via internet

Pagina: 1
Acties:

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 13:57
Hallo allen,

Ik heb er een tijd mee gestoeid, maar kom er niet uit. Ik wil graag mijn NAS bereikbaar maken via internet om gebruik te kunnen maken van ftp, audio station en photo station.

De situatie:
-Tele2 modem/router

-Netgear WNDR3700 router

-Synology DS 410 NAS

Mijn local network is opgebouwd mbv de netgear router met statisch IP.
De NAS is local bereikbaar via 192.168.100.11
De modem via 192.168.1.1
De Router via 192.168.100.254

Via het lokale netwerk werkt alles perfect. Mediaplayer, laptop, squeezebox etc werken perfect en communiceren met de NAS. Nu wil ik de NAS ook van buitenaf bereikbaar hebben en wel in de eerste plaats om via mijn IPhone muziek en foto's te kunnen streamen en evt een ftp op te zetten.

In de netgear router heb ik poorten 21 (ftp), 80 (photo station) en 5000 (audio station) geforward. Als ik nu in mijn adresbalk mijn WAN IP 87.*.*.*:Port intik zou ik op de plaats van bestemming moeten komen, dus 87.*.*.*:5000 voor audio station. Nu werkt dat niet en ik heb het idee dat dat komt omdat het modem ook een router is. Hier loop ik dus vast. Moet ik in de modem/router van Tele2 nu eerst iets gaan forwarden naar de Netgear WNDR3700 die het dan vervolgens weer gaat forwarden naar de NAS? 8)7
Je zou denken dat de netgear router misschien overbodig zou zijn in deze situatie, omdat de Tele2 modem ook al een router onboard heeft, maar zo is de situatie nou eenmaal (vraag me niet waarom |:( )
Ik kom er niet uit. Wie kan mij op weg helpen aub?

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Stel je Netgear router dan in als 'access point'. Dus DHCP uit en het modem aansluiten op een gewone LAN poort ipv de WAN poort. Hier valt wel e.e.a. over te vinden op Got.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-02 10:39

Harrie

NederVlaming

Idd, zoals Noork zegt... Of de router functie van de Tele2 modem uitschakelen, maar ik weet niet of dat kan.
Je Netgear zou gewoon als accesspoint en switch moeten fungeren.

• Neurd
Ok prima. De DHCP op de Netgear staat uit en ik heb de modem aangesloten op de LAN poort van de netgear. Het lokale netwerk blijft intact, maar nu verlies ik het internet en de verbinding met mijn modem (192.168.1.1 is niet meer bereikbaar dan). Moet ik nog wat extra instellen op de netgear router, want er staat geen optie tot het instellen van eccess point?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-02 07:46

Sebazzz

3dp

Ik zou je overigens adviseren om een FTP service naar buiten toe, maar ook lokaal op een niet standaard poort te zetten en boven de 1000, daarmee voorkom je dat er straks iemand je NAS binnendringt door een hack of bruteforce aanval.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Neurd
Na een middagje klooien heb ik er nu helemaal een zooitje van gemaakt.

De Modem/Router heeft nu IP 192.168.1.1
De Router/Bridge/AP heeft nu 192.168.1.2
Mijn pc's hebben nu een vast IP adres in de 192.168.1.*** range
De DHCP van de router/bridge/AP staat nu uit
De kabel van de modem/router zit nu in de LAN poort van de router/bridge.

Tot zover kwam ik na het topic [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point te hebben gevolgd.
Het internet is toegankelijk evenals de pc's onderling.

De Standaardgateway en Primaire DNS heb ik op 192.168.1.1 gezet. Klopt dit? Voor mijn gevoel wordt zo de hele Router/bridge omzijld, maar goed ik heb er dan ook niet zoveel verstand van.

Nu het volgende probleem:
Ik kan mijn NAS niet meer bereiken via de webinterface evenals de squeezebox.
Ik kan nu ook niet meer de bestanden bereiken op de NAS.

Kan iemand even meekijken met de stappen die ik tot nu toe heb gezet of die logisch zijn en kloppen?

alvast bedankt.

• _iefke_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-10-2024
Ja, je netgear router wordt zo omzeild, nou ja gedeeltelijk. (dit hoeft niet slecht te zijn!)

standaardgateway en primary dns is wel goed zo, zeker als je zo op internet kan. (dan is de tele2router als dns relay).

Ik vermoed dat je NAS niet meer te bereiken is omdat deze verwacht dat deze te benaderen is op z'n oude IP.
Je zou in de instellingen moeten kijken om dat te controleren. (ik hoop voor je dat er een andere manier is dan met de webinterface, anders moet je even de oude situatie gedeeltelijk terugzetten of een pc rechtstreeks aansluiten op je NAS en naar het ip connecten om deze ook op dhcp te zetten of het vaste IP in een goede range te geven)

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Succes!

• Neurd
_iefke_ schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 21:27:
Ja, je netgear router wordt zo omzeild, nou ja gedeeltelijk. (dit hoeft niet slecht te zijn!)

standaardgateway en primary dns is wel goed zo, zeker als je zo op internet kan. (dan is de tele2router als dns relay).

Ik vermoed dat je NAS niet meer te bereiken is omdat deze verwacht dat deze te benaderen is op z'n oude IP.
Je zou in de instellingen moeten kijken om dat te controleren. (ik hoop voor je dat er een andere manier is dan met de webinterface, anders moet je even de oude situatie gedeeltelijk terugzetten of een pc rechtstreeks aansluiten op je NAS en naar het ip connecten om deze ook op dhcp te zetten of het vaste IP in een goede range te geven)

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Succes!
Tjah of het nou slecht is of niet om de router te omzeilen, daar heb ik hem natuurlijk niet voor gekocht. Het liefst zou ik de router functie van het adsl modem uitzetten, maar ik denk niet dat dat kan.
Ik wil dus gebruik maken van het gigabit netwerk van de router. Nu ik de router omzeil heb ik het gevoel dat alles langzamer gaat (kan best suggestie zijn).
De NAS kan ik nu bereiken via zijn nieuwe vaste IP en zo door de mappen bladeren, maar de webinterface van de NAS (en de squeezebox) zijn nog steeds onbereikbaar. Waarschijnlijk dus omdat nu alles via de adsl router gaat?

- Hoe zorg ik ervoor dat mijn local network via de Netgear router gaat?
- En zorg ik er dan tevens voor dat de webinterface van NAS en Squeezebox weer bereikbaar zijn?
- En dat ik de NAS bereikbaar maak voor het externe netwerk?

Door al dat geklooi ben ik de weg even kwijt.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:02

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dan moet je de Netgear laten routeren en je Tele2 modem laten bridgen (zodat je dus niet twee routers gebruikt, want dan gaat het fout). Let wel, als je ook telefonie via je Tele2 modem gebruikt, gaat dit niet lukken.

Rail Away!

• Neurd
Mad Marty schreef op zondag 26 september 2010 @ 09:53:
Dan moet je de Netgear laten routeren en je Tele2 modem laten bridgen (zodat je dus niet twee routers gebruikt, want dan gaat het fout). Let wel, als je ook telefonie via je Tele2 modem gebruikt, gaat dit niet lukken.
Ik gebruik ook telefonie via Tele2, dus dat gaat dus niet lukken. Maar het moet toch wel mogelijk zijn om mijn interne netwerk via de bridge te laten lopen zonder dat daarbij de modem/router voor nodig is?
In mijn oude situatie had ik dat voor elkaar door ze beiden als router te laten fungeren. De modem zat in 192.168.1.* range en mijn interne netwerk in de 192.168.100.* range. De UTP kabel in de WAN poort van de router.
Werkt allemaal prima, maar ik heb me laten vertellen dat het dan niet mogelijk was mijn NAS open te stellen voor het externe netwerk. Als er toch een manier is om mijn NAS bereikbaar te maken in de oude situatie dan hoor ik dat graag.

De NAS is inmiddels bereikbaar voor het interne netwerk en zelfs weer via de webinterface, al heb ik geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen :p

Dan rest nu nog de squeezebox die niet bereikbaar is.

• Bahmi
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik had hetzelfde met mijn oude setup (modem->router->router), en ik had mijn 2e router in de DMZ van de 1e router gezet (dus dat alle poorten standaard naar router 2 geforwarded worden), en in de 2e router dan port forwards naar mijn servertje. Dit werkt dus alleen als al je apparaten die voor buiten beschikbaar moeten zijn aan de 2e router hangen, want de 1e kan dan geen port-forwards meer doen. Let wel op dat dit een hack-hack oplossing is en ik heb nu gewoon de 1e router vervangen door mijn 2e router, en de 2e router vervangen door een switch.

Over het 2e ding, wat Mad Marty zei: Als je je 2e router als echte router wilt gebruiken dan moet je ervoor zorgen dat het modem het WAN IP forward, en dus alleen maar als modem fungeert, maar dan raak je dus je telefonie kwijt.

• Neurd
Nou het is inmiddels voor elkaar. Het heeft een weekend geduurd, maar dan heb je ook wat :p
Het interne netwerk met mediaplayer, squeezebox, nas en pc's werkt weer. De Nas is bereikbaar via internet.
Het enige waar ik niet zo blij mee ben is dat het interne netwerk nu via de langzame router van tele2 loopt en niet via de gigabit netgear, maar dat kan schijnbaar niet anders.
In ieder geval bedankt voor de behulpzame tips :)

Pagina: 1