Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[vista] systeem traag & dvd verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 16:48

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Vista boot momenteel ontzettend traag (30-45min) en mijn dvd drive is compleet verdwenen.

Windows laat in apparaatbeheer wel de dvd speler zien.
Maar als ik "Deze computer" open duurt dit een eeuwigheid en laat vervolgens alleen mn harde schijf zien.
Diskmanager laad ook pas na heel lang wachten en laat geen dvd speler zien.

Uninstall en het ding weer laten detecteren duurt 20-30min en heeft niet het gewenste effect.

Flink wat zoeken op internet leverde op dat dit wel eens aan brandprogramma's en/of Deamon Tools kan liggen.
Deamon Tools had ik inderdaad geïnstalleerd staan. Vervolgens verwijderd; geen effect.
De sptd driver verwijderen heeft ook geen effect.
Installeren van officiële sptd driver ipv degene die Deamon Tools mee levert zorgt ervoor dat het systeem iets sneller opstart. Verwijder het en het opstarten duurt weer een eeuwigheid.

De registerkey "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}" zou ook voor een oplossing kunnen zorgen maar dat is ook op niks uitgelopen. De "upper" en "lowerfilter" keys heb ik niet.

Daarnaast ook nog Your CD or DVD drive can't read or write media
geprobeerd maar dat na 30min afgebroken aangezien er niks leek te gebeuren nadat het was gestart.

Verder laat het windows logboek vrijwel geen enkele foutmelding zien waar ik wat aan heb. Soms 1 dat een onbelangrijke service (steam) er lang over deed om te laden.

Kortom, er is iets mis met mn systeem en het heeft met de dvd drive te maken. Hardware problemen heb ik ook al uitgesloten doordat linux er perfect mee kan werken. (ik rip in Linux via Wine zelfs cd's met EAC)

Iemand nog suggesties om uit te vinden waar het probleem nu precies zit?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Dvd loskoppelen en de pc testen zonder dvd speler.

Harde schijf testen met hdtune, de oppervlakte kontrolle doen.

Indien alles werkt, de dvd speler aan een andere kontroller hangen en weer testen. Moederborden hebben meestal 2 kontrollers.

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Thanks, ik zal zo eens proberen om het ding los te koppelen. Had ik nog niet aan gedacht.
Het is wel een sata dvd speler dus aan een andere controller hangen gaat denk ik wat lastig. Of bedoel je gewoon aan een andere sata poort?

hdtune heb ik gedraaid en die gaf allemaal groene blokjes bij die oppervlakte controle.

Zelf heb ik het trouwens voor elkaar gekregen de dvd speler weer zichtbaar te maken. Hij heeft zelfs na 6 uur wachten de inhoud van een dvd weergegeven. Daarnaast heeft ook de "Fit it" tool van Microsoft aangegeven dat mn device class filters corrupt zijn. Maar ik heb nog nergens gevonden hoe ik die opnieuw installeer.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Als je met de speler los hetzelfde probleem hebt zou ik als ik jou was toch overwegen om eens met een schone installatie te beginnen.

Desktop | Server | Laptop

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SandStar schreef op woensdag 22 september 2010 @ 12:39:
Daarnaast heeft ook de "Fit it" tool van Microsoft aangegeven dat mn device class filters corrupt zijn. Maar ik heb nog nergens gevonden hoe ik die opnieuw installeer.
[Search=upper lower filters CD drive]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 13:46:
[...]

[Search=upper lower filters CD drive]
Wat denk je dat ik bedoelde met:
De registerkey "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}" zou ook voor een oplossing kunnen zorgen maar dat is ook op niks uitgelopen. De "upper" en "lowerfilter" keys heb ik niet.
:P
Ik heb dus die keys niet.

Maar ben wel een stukje verder.
Paar tests in Linux uitgevoerd en daar werkt het nog steeds prima, kan cd's rippen en dvd's uitlezen en kopiëren.
Vervolgens de dvd speler eruit gehaald en een oude IDE dvd speler van de plank gepakt (nerd voorraad is handig) en die erin gestopt.
En het draait direct vlekkeloos.

Dat zou er toch weer op wijzen dat mn class filters wél goed zijn anders was het met een andere speler ook niet gelukt (toch?)

Anyway, ik wil toch wel graag mn sata dvd speler erin hebben. Want die is toch wel wat sneller dan dit oude beestje.

Reinstall heb ik over nagedacht maar dat is iets wat ik liever niet doe. Ten eerste kost het nogal wat tijd om alles weer te installeren (vista + 3 spellen van samen 30GB) en moet ik daarvoor eerst alle schijven loskoppelen, labellen, windows installeren, rest schijven weer aansluiten en vervolgens hopen dat alles door bios weer in juiste volgorde wordt gezet.
Pagina: 1