• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 20:53
Enkele maanden terug tijdens het opstarten kwam mijn pc niet door de post heen (geen beeld, geen piepjes maar de fans ed draaien wel).
Ik schrok er even van, maar omdat het daarna niet meer voorkwam heb ik het er bij gelaten.
Nu sinds 1 maand komt het nogmaals herhaaldelijk voor, en krijg ik het zelfs niet meer voor elkaar om de pc wel te laten posten.
Ik alles testen (1 reepje ram, gpu in andere slot etc). maar het mocht niet baten.
Sinds zondag een andere voeding geprobeerd(huntkey 450watt) en de pc deed het weer direct.
Tot vanochtend, toen met de huntkey voeding de pc ineens niet poste.
Stekker eruit, voeding uit, en weer aan er erin en de pc poste weer.
Meteen maar memtest: geen fouten.
Bios is al geupate naar de laatste versie.
Ik heb verder geen enkel probleem (geen bsods oid), en kan gewoon de hele dag lang gamen etc.
Ik vindt het maar een rare kwestie.
Ligt het nou aan de grafische kaart (5850) of is het iets anders?:S
Het vreemde is vooral dat wanneer de pc wel opgestart is, alles echt perfect werkt.
Of neemt de 5850 zoveel piekvermogen bij het booten dat het dat is?:S
Ik wacht af of het weer gaat gebeuren, maar wil vooral weten of iemand hier ervaring mee heeft.

Hieronder mijn pc specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1320gb samsung----
1BenQ G2220HD€ 126,95€ 126,95
1Gigabyte Triton Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro Series H50€ 63,80€ 63,80
14 gb patriot pc 6400----
1MSI 790XT-G45€ 0,-€ 0,-
1dvd brander----
1OCZ StealthXStream 500W€ 47,50€ 47,50
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 150,30€ 150,30
1Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,55

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-02 17:39

InFamous

excommunicado

raar probleem, ati/amd raad voor een hd5850 een minimale voeding van 500watt aan, technisch gezien zou je goed zitten. maar als je 12 rail te weing amp kan leveren en je krijgt bij opstarten een piek kan het zijn dat je voeding het niet trekt.

Formerly known as Ragdoll

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
Huntkey is goedkope troep, ik zou eens een goeie voeding kopen.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
InFamous schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 22:32:
raar probleem, ati/amd raad voor een hd5850 een minimale voeding van 500watt aan, technisch gezien zou je goed zitten. maar als je 12 rail te weing amp kan leveren en je krijgt bij opstarten een piek kan het zijn dat je voeding het niet trekt.
hier nog even een toevoeging op:
dit kan je voeding langzaam/snel kapot maken mocht die op een bepaalde wijze defect raken dat hij overspanning gaat leveren dan kunnen de overige componenten het ook begeven.

koop gewoon minimaal een 550watt met een dikke 12v lijn dan moet je altijd goed zitten

je kan even uitzoeken hoeveel amps je videokaart trekt let hierbij ook op amd referance card of aangepaste zo kun je presiezer uitzoeken wat je minimale 12v lijn aan amps moet hebben.
link voeding calculator

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

450watt is voldoende, ik draai ook op 450watt core i5 overclocked hd5850, maar die vanmij is van een A-merk met een dikke 12volt lijn.
Met een goede voeding is het probleem opgelost

• Willie Billie
Is er met mijn huidige voltages is raars dan?
De voltages in de bios van mijn voedingen nu zijn als volgt:
OCZ
3.3v 5v 12v
3.312-3.60v 5.107v 12.496v
specs:
Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/resources/drivers/500wchart.JPG
Huntkey
3.3v 5v 12v
3.376v 4.97-5.016 12.144v

De OCZ heeft 2x 18a op de 12v (481.5W) en de huntkey 15a en 17a.
Is het met een nieuwe voeding direct opgelost dan?
Dan ben ik bang dat ik 80-100 euro lichter wordt =/

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Och, je kan die OCZ voeding nog wel kwijt voor een eurotje of 30 en dan ben heb je voor 3 tientjes totale uitgave een nieuwe voeding die headroom biedt voor toekomstige upgrades.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Indien je het zeker wilt weten, dan kun je het beste een voeding lenen, en dan testen. Anders ben je je geld kwijt.

Voeding is het belangrijkste van de hele pc, hier dus altijd een goede/dure kopen.
Vergelijk maar eens een goedkope en dure, kijk naar de amp wat er geleverd worden.

[ Voor 42% gewijzigd door jan99999 op 23-09-2010 07:15 ]

• Willie Billie
Toch maar een nieuwe voeding gehaald:
pricewatch: Antec TruePower TP-750
Nu na 1.5 week geen problemen, toch weer dezelfde problematiek:
Computer POSTE ineens weer niet :(
Jbat bios reset ---> post weer wel een keer.
Ik blij dat de pc weer opstart en zodra die windows in wil BSOD. :'(
BSOD melding: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=125384&FotoID=6160
Eerder nog geen bsod gehad.

Het rare is ook dat zodra de pc niet POST en ik bijv al het geheugen eruit haal er geen extra piepjes of iets dergelijks komen, gewoon fans aan lampjes aan en verder niets.

Zou het dan toch het moederbord zijn?:S
Komende de week met een andere GPU proberen ipv de 5850 misschien dat het toch dat is.
Iemand verder nog tips?: ;(

• Willie Billie
Vanaf morgen ga ik het 1 week testen met een andere GPU.
Nu heb ik van iemand gehoord dat dit ook aan de batterij van het mobo kan liggen, iemand hier ervaring mee?
Zo'n onbekend probleem als dit maakt me echt gek =x

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:05
Niet door de post heen kunnen komen kan inderdaad te maken hebben met een defecte CMOs batterij. Kleine moeite om even te vervangen dan weet je het zeker ;)

Desktop | Server | Laptop

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Rupie schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 19:35:
Niet door de post heen kunnen komen kan inderdaad te maken hebben met een defecte CMOs batterij. Kleine moeite om even te vervangen dan weet je het zeker ;)
Normaal gesproken is het enige effect van een lege backup batterij van het cmos dat ie gewoon niets meer onthoud en de instellingen in het BIOS telkens weer op default komen te staan. Zo lang het BIOS dus verder niet telkens op default staat is er niets aan de hand met dat batterijtje, en denk ik eerder dat de voeding het niet trekt.

Zoals Jan99999 ook al schrijft blijft de voeding het belangrijkste gedeelte van je pc en vaakgenoeg zie ik dat mensen veel tezeer besparen op een deugdelijke A-merk voeding. Zoals bij de TS nu bv een leuk systeem met niet direct de eerste de beste videokaart, en dan jammergenoeg zo'n Huntkey voeding erbij zetten is gewoon zonde.

Ik raad dus toch echt aan een deugdelijke voeding erin te zetten waardoor het systeem ook stabiel zal gaan draaien, en dan heb ik persoonlijk dan goede ervaringen met de Corsair voedingen maar die helaas wel ietwat duurder zijn. Echter zo'n voeding gaat normaal gesproken wel een hele tijd mee en uiteindelijk verdien je dit dan weer terug dan dat je elke keer een goedkope voeding om het jaar moet gaan kopen, of erger nog dat onderdelen eruit gaan klappen door een defecte voeding.

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Wat voor OS draai je ? Is deze up to date ?

Kijk hier eens.

http://www.google.nl/#hl=...+win7&fp=6a809c65bbf5f730

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat wel eens zou helpen is in de bios de power off memory channel uitschakelen (power saver) bij de geheugen instellingen. Die staat standaard aan, maar bij mij had die altijd problemen gemaakt bij verschillende mainboards inclussief AMD Opteron chipset

[ Voor 34% gewijzigd door mysterieworld op 20-10-2010 21:43 ]

Verwijderd

Exact dezelfde symptomen gehad hier, ook dezelfde oplossingen getest. (ander ram, cpu, vga, psu)
Tot dat vorige week de post bleef hangen na 2 sec ofzo, en er geen beweging meer in te krijgen was, bleek het mobo overleden te zijn. (en de dagen/weken ervoor dus bezig was met overlijden)
Nu met ander mobo en verder dezelfde hardware als vorige week (waar de problemen mee begonnen een maand terug) geen centje pijn meer en boot de pc elke keer prima op.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2010 22:18 ]

• Willie Billie
Roel1966 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 21:27:
[...]

Ik raad dus toch echt aan een deugdelijke voeding erin te zetten waardoor het systeem ook stabiel zal gaan draaien, en dan heb ik persoonlijk dan goede ervaringen met de Corsair voedingen maar die helaas wel ietwat duurder zijn. Echter zo'n voeding gaat normaal gesproken wel een hele tijd mee en uiteindelijk verdien je dit dan weer terug dan dat je elke keer een goedkope voeding om het jaar moet gaan kopen, of erger nog dat onderdelen eruit gaan klappen door een defecte voeding.
Zoals je had kunnen lezen in mijn een na laatste post heb ik nu dus een TP-750W en nog steeds dezelfde problemen met de 5850.

Ik heb nu ongeveer 1 week een 4850 erin, en tot nog toe nog geen problemen.
De 5850 zit bij diegene in de pc waar ik de 4850 van heb en hij heeft met deze kaart in zijn pc (na 2 weken) nog geen problemen. 8)7
(hij heeft een phenom II 945 en een mobo met SB770)

Ik probeer het nog een week met de 4850 en als het nog steeds goed blijft werken dan ga ik het weer met de 5850 proberen. Als ik dan problemen heb dan vervang ik de bios battery.

Zou het ook een compabiliteits probleem kunnen zijn met mijn mijn mobo en GPU?

• Willie Billie
Ugh, nu is het probleem toch voorgekomen met de 4850 gister.
2 Resets later en het werkte gewoon weer, helaas na een reboot krijg ik de pc helemaal niet meer aan.
Na een paar keer de bios te resetten en maar blijven proberen te booten doet de pc nu nog minder.

Als ik de pc aan zet dan gaat die echt minder dan 1 sec aan (de fans spinnen 1 keer) en meteen gaan de leds uit. Dit is ook het geval zonder videokaart en met 1 ram stikje en verder alles los gekoppeld.

Is mijn moederbord nu echt naar de gallemiezen?:S en is het dan normaal dat deze nog wel 1 sec aan gaat dan?
Ik wordt echt helemaal @#$@% van dit ding :<

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Als je nog garantie hebt op je MB zou ik eens contact opnemen met de fabrikant. Klinkt toch een beetje alsof het probleem in je MB zit. Maar de enige manier om dit te testen is om het MB te vervangen, wat in jouw geval erg lastig is omdat het probleem niet altijd voorkomt. Misschien is de zaak waarbij je het hebt gekocht wel schappelijk wanneer je duidelijk kan laten zien wat het probleem is (video maken b.v.) en de testresultaten laat zien van b.v. memtest
Pagina: 1