Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:25

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Zojuist heb ik het Ziggo alles-in-1 pakket besteld. Momenteel neem ik internet af via Telfort (waar ik overigens erg ontevreden over ben, wegvallende verbinding voor een paar seconde, aantal keren per dag).

Ik ga dus van ADSL over op de kabel.

Nu wordt er een kabelmodem geïnstalleerd waarmee ik bedraad mijn computers kan aansluiten. Ik wil graag draadloos kunnen internetten.
Ik heb een Zyxel ADSL modem (p-2602hw-d1a) wat router en modem in één is.

Is het zo dat ik deze router kan aansluiten op de kabelmodem en dat hij zal werken? Het modemgedeelte wordt niet gebruikt, maar alleen het router gedeelte. Maar dat kan vast niet.

Iemand een alternatief voor de ziggo router?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Is het zo dat ik deze router kan aansluiten op de kabelmodem en dat hij zal werken?
Als het modem een WAN UTP poort heeft dan kan het. Echter zie je die bij consumenten ADSL modems maar zelden.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Nee, geen WAN UTP poort...

Maar ik kijk wel verder, vond de 99E die Ziggo vraagt voor een Gigabit 300mbps draadloze router aan de prijs.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is het ook, maar voor de helft daarvan heb je zat keus aan goede routers die de benodigde snelheid wel kunnen routeren.

Staar je niet blind op loze specs - dat hij Gb poorten heeft is minder interessant dan wat hij WAN-to-LAN kan routeren. Dat kun je in de betere onafhankelijkere reviews lezen. Als dat significant hoger ligt dan jouw internettier (niet zo handig dat je die niet noemt...) dan is het prima, zo niet niet.

Verder mbt draadloos is het sterk aan te raden om een dual band device te nemen. Single band 2.4GHz zit barstensvol, waardoor je vrijwel nooit een geheel vrije kanaal kunt vinden. 5GHz is nog betrekkelijk leeg, en zolang de afstanden niet te groot zijn is performance ook vaak beter (>100Mb/s is daadwerkelijk haalbaar als je flink met antennes speelt)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Lijkt me een kwestie van routerfunctie van de zyxel uitschakelen (de DHCP-server), en als switch / draadloos accespoint gebruiken met een UTP-kabeltje tussen de ethernetpoort van de ziggo-modem en 1 van de zyxel. Er even van uitgaande dat de kabel modem ook een DHCP-functie heeft.
Houd er wel rekening mee dat het draadloze netwerk van je Zyxel maar 54 mbit is (en zelfs dat zal je praktisch nooit halen).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 01:23 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
Loop de eerste de beste computerwinkel in een haal een wireless router (ethernet > ethernet dus), je huidige router doet geen NAT over de LAN poorten, alleen vanaf je DSL interface dus in het mooiste geval kan je maar liefst met 1 computer tegelijk werken.

En voor onder de 99 euro is er idd meer dan genoeg te koop, Linksys, Netgear en als je met een bepaald budget zit kan je ook best een Sitecom nemen. Weet niet welke snelheid je gaat afnemen met je AI1 pakket maar als het geen 80 / 120Mbit is kan je met de meeste routers voorruit. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Let inderdaad vooral op de WAN<->LAN prestaties. De allergoedkoopste routers kunnen vaak niet zo heel veel verkeer routeren tussen je eigen netwerk en het internet. Mocht je over een tijdje een wat snellere verbinding nemen/krijgen, dan kan zo'n router dus weleens een bottleneck gaan vormen.

Om die reden heb ik een tijdje terug ook een iets duurdere router gekocht voor bij mijn Ziggo AIE-pakket. Ik wist dat er voor mij 2 toekomst-scenario's mogelijk waren:
- We wisten dat we zouden gaan verhuizen naar een plaats waar gedeeltelijk glasvezel beschikbaar is en dan zou ik minimaal 50/50 internet krijgen.
- Ziggo verhoogt regelmatig de snelheden en dan zou ik ook binnen afzienbare tijd een vrij hoge download hebben.

Destijds heb ik gekozen voor een Linksys WRT-320N. Die heeft Gb-poorten, maar achteraf gezien heb ik deze dus niet nodig. In ons nieuwe huis (heb nu inderdaad 50/50 glasvezel) gebruiken we voor het computer-netwerk alleen maar wireless. Er zitten dus helemaal geen kabels aangesloten op de LAN-poorten van de router. In de studeerkamer staat een wireless ethernet-bridge met daaraan een switch en de laptop heeft natuurlijk ook wireless.

We hebben alleen een UTP-kabel getrokken naar de woonkamer voor IPTV (ligt in dezelfde leiding als de coax-kabel). Maar die kabel gaat rechtstreeks in het glasvezel-"modem" en zit dus niet op de router aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 09:04 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 01:20:
Lijkt me een kwestie van routerfunctie van de zyxel uitschakelen (de DHCP-server), en als switch / draadloos accespoint gebruiken met een UTP-kabeltje tussen de ethernetpoort van de ziggo-modem en 1 van de zyxel. Er even van uitgaande dat de kabel modem ook een DHCP-functie heeft.
Waarom denk je dat je daarvan uit mag gaan? In de kabelwereld zijn modems doorgaans bridge-devices zonder DHCP server, en krijg je max 1 IP uit het netwerk.
Houd er wel rekening mee dat het draadloze netwerk van je Zyxel maar 54 mbit is (en zelfs dat zal je praktisch nooit halen).
Zeg maar gerust ook in theorie nooit. Die geadverteerde snelheden zijn carrier speeds, daar moet zowel control data als verkeer in beide richtingen overheen. Theoretische max snelheid in één richting over 802.11g is (als je overhead er ook af haalt) 24Mb/s. Realistische real-world snelheid is daar ongeveer de helft van, dus 12Mb/s :o

Idem trouwens met 802.11n - ondanks blaat met 300Mb/s is zelfs in theorie niet boven de 140Mb/s haalbaar, en zelfs dat zul je alleen onder labomstandigheden met goede dual-band apparatuur kunnen halen. Met dual band onder normale omstandigheden is 70Mb/s al goed, met single band 2.4GHz mag je met 40Mb/s niet klagen.
Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:02:
Let inderdaad vooral op de WAN<->LAN prestaties. De allergoedkoopste routers kunnen vaak niet zo heel veel verkeer routeren tussen je eigen netwerk en het internet. Mocht je over een tijdje een wat snellere verbinding nemen/krijgen, dan kan zo'n router dus weleens een bottleneck gaan vormen.
Inderdaad.
Om die reden heb ik een tijdje terug ook een iets duurdere router gekocht voor bij mijn Ziggo AIE-pakket. Ik wist dat er voor mij 2 toekomst-scenario's mogelijk waren:
- We wisten dat we zouden gaan verhuizen naar een plaats waar gedeeltelijk glasvezel beschikbaar is en dan zou ik minimaal 50/50 internet krijgen.
- Ziggo verhoogt regelmatig de snelheden en dan zou ik ook binnen afzienbare tijd een vrij hoge download hebben.

Destijds heb ik gekozen voor een Linksys WRT-320N. Die heeft Gb-poorten, maar achteraf gezien heb ik deze dus niet nodig. In ons nieuwe huis (heb nu inderdaad 50/50 glasvezel) gebruiken we voor het computer-netwerk alleen maar wireless. Er zitten dus helemaal geen kabels aangesloten op de LAN-poorten van de router. In de studeerkamer staat een wireless ethernet-bridge met daaraan een switch en de laptop heeft natuurlijk ook wireless.

We hebben alleen een UTP-kabel getrokken naar de woonkamer voor IPTV (ligt in dezelfde leiding als de coax-kabel). Maar die kabel gaat rechtstreeks in het glasvezel-"modem" en zit dus niet op de router aangesloten.
Bedenk met wireless dus dat je in praktijk absoluut niet in de buurt gaat komen van geadverteerde snelheden, en dat je de hoogste snelheden die Ziggo (of UPC of de glasvezelboeren) aanbieden, rond of voorbij de 100Mb/s, gewoon niet structureel draadloos gaat halen. Als je per se die snelheden wilt, bespaar jezelf de frustratie en doe het bedraad, iig naar de PC waar de snelheden op nodig zijn. Wil je per se draadloos, bespaar weggegooid geld en neem een snelheid die wel draadloos haalbaar is (rond de 50Mb/s is met goede 802.11n appaaratuur wel te doen).

Oslik blyat! Oslik!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Wow, wat veel info.

Ik neem de 22 mbit/s down en 4 mbit/s up.

Zag dat er tegenwoordig ook vele routers zijn waar rechtstreeks een USB stick op kan zodat je op deze manier eenvoudig bestanden kunt delen in het netwerk. Klinkt aantrekkelijk.

Ik zal alleen maar draadloos internetten. Mochten er goede tips zijn voor een bepaalde router, dan hoor ik dat graag.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-11 09:52

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Galois schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:53:
Zojuist heb ik het Ziggo alles-in-1 pakket besteld. Momenteel neem ik internet af via Telfort (waar ik overigens erg ontevreden over ben, wegvallende verbinding voor een paar seconde, aantal keren per dag).
Galois schreef op woensdag 22 september 2010 @ 17:58:

Ik zal alleen maar draadloos internetten. Mochten er goede tips zijn voor een bepaalde router, dan hoor ik dat graag.
Ervan uitgaande dat je dat nu ook al doet; weet je wel zeker dat het aan je adsl verbinding ligt?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Kees schreef op woensdag 22 september 2010 @ 18:03:
[...]

[...]
Ervan uitgaande dat je dat nu ook al doet; weet je wel zeker dat het aan je adsl verbinding ligt?
Ik zou kunnen denken dat het eventueel aan mijn computer zou kunnen liggen, maar als het gebeurt op twee laptops en één pc. Dan kan het toch niet aan mijn hardware liggen...

(De modem/router is van Telfort en volgens Telfort niets mis met de modem en/of hun verbinding. Ik heb het overigens ook al lang opgegeven. Het is vervelend die wegvallende verbinding een paar seconden, maar mee te leven :-) ).

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-11 13:43
Al eens met een kabel geprobeerd? Kanaal van het draadloos aangepast? Je kunt in de modem prima opzoeken of de DSL lijn al dan niet wegvalt. In de meeste gevallen liggen deze problemen echt niet aan de provider..

Verwijderd

@Galois,

Een wegvallend DSL probleem is altijd op te lossen hoor. Interne bekabeling al goed nagekeken?
Werkt u alleen draadloos? Dan kan ook alleen de wifi instabiel zijn. Scan met inSSIDer naar het meest rustige kanaal en stel uw modem daar op in.

Heeft u onze betafirmware voor uw modem al geprobeerd? Deze bevat verbeteringen voor wifi.

In een DM ontvang ik graag uw postcode en huisnummer om de lijn vanaf onze kant uit te meten :)

Hugo

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2010 11:18 ]

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:43:

[...]

Bedenk met wireless dus dat je in praktijk absoluut niet in de buurt gaat komen van geadverteerde snelheden, en dat je de hoogste snelheden die Ziggo (of UPC of de glasvezelboeren) aanbieden, rond of voorbij de 100Mb/s, gewoon niet structureel draadloos gaat halen. Als je per se die snelheden wilt, bespaar jezelf de frustratie en doe het bedraad, iig naar de PC waar de snelheden op nodig zijn. Wil je per se draadloos, bespaar weggegooid geld en neem een snelheid die wel draadloos haalbaar is (rond de 50Mb/s is met goede 802.11n appaaratuur wel te doen).
De bridge geeft aan wat de eigenlijke snelheid tussen bridge en router is. In mijn geval is dat ruim 100Mb/s. Dan heb je het inderdaad over dual-band wireless-n op een kanaal wat niet door de buren gebruikt wordt. Mocht mijn provider besluiten, dat de snelheid verhoogd wordt van 50/50 naar 100/100, dan kan ik daar dus zelfs nog gewoon gebruik van maken. Meer dan dat heb ik absoluut niet nodig, dus dit voldoet voor mij. Mocht ik over 5 jaar toch meer snelheid willen, dan kan ik altijd nog kabels gaan trekken (of overstappen op een andere draadloze techniek, want die ontwikkeling zal vast ook niet stilstaan.).

Wat wel een probleem zou kunnen zijn, is een iets hogere ping. Nou ben ik geen gamer, dus is dat voor mij geen ramp. Vanaf de studeerkamer heb ik (uitgaande van de servers van speedtest.net) een ping van 8 ms. Met een kabeltje rechtstreeks op de router zit dat op 4 of 5.
Pagina: 1