Router op router aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een familielid van me wil graag een nieuwe N-router aansluiten op zijn ADSL-modem met ingebouwde G-router. Ik heb hem geadviseerd de DHCP-server in de nieuwe router uit te zetten. Hier kwam hij echter niet uit en heeft de router gewoon maar volgens de handleiding geïnstalleerd.
Nu werkt het toch gewoon. Ik heb even opgezocht wat zijn modem/router voor IP-range uitdeelt en die is anders dan die van zijn nieuwe router. Daarom werkt het toch denk ik. Kan dit nog voor problemen zorgen? Of is een router op een router (met dus 2x DHCP) aansluiten geen probleem als de IP-ranges maar anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:21:
Een familielid van me wil graag een nieuwe N-router aansluiten op zijn ADSL-modem met ingebouwde G-router. Ik heb hem geadviseerd de DHCP-server in de nieuwe router uit te zetten. Hier kwam hij echter niet uit en heeft de router gewoon maar volgens de handleiding geïnstalleerd.
Nu werkt het toch gewoon. Ik heb even opgezocht wat zijn modem/router voor IP-range uitdeelt en die is anders dan die van zijn nieuwe router. Daarom werkt het toch denk ik. Kan dit nog voor problemen zorgen? Of is een router op een router (met dus 2x DHCP) aansluiten geen probleem als de IP-ranges maar anders zijn?
IP range mag zelfs het zelfde zijn, je hebt immers te maken met een WAN en LAN kant, het is voor een router geen probleem als het WAN ip adres in de zelfde reeksvalt als z'n LAN kant.

Je zou probelemen kunnen krijgen met sommige routeringen, ook kan je NAT problemen krijgen met sommige games.... maar goed, wanneer het werk is het prima...

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

De ene router deelt een IP uit aan de andere router. Vanuit het oogpunt van de nieuwe router gezien zit ie gewoon direct op de ADSL lijn. Wel kan je problemen hebben met UPNP, dat wordt niet doorgegeven namelijk. Probeer als het kan dus een bridge van je eerste router te maken, of zet de nieuwe router in een DMZ.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kan het voor problemen zorgen? Ja. Kan het goed gaan? Ook. Ligt er maar net aan wat je allemaal in je netwerk van plan bent.

Is het verstandig: nee. Gebruik gewoon elk apparaat waar 't voor dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik dacht vanwege deze faq (Router als accesspoint instellen om aan te sluiten op andere router [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point ) dat 2x DHCP in een netwerk eigenlijk niet werkte...

Maar ik begrijp uit bovenstaande berichten dat je dus altijd een router op een router volgens de normale installatieprocedure aan kunt sluiten voor standaard internet, maar dat het met geavanceerdere toepassingen problemen kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:47:
Ok, ik dacht vanwege deze faq (Router als accesspoint instellen om aan te sluiten op andere router [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point ) dat 2x DHCP in een netwerk eigenlijk niet werkte...
Klopt, maar door de 1e router op de WAN-aansluiting van de 2e router aan te sluiten, creeëer je twee aparte broadcastdomains. En aangezien DHCP d.m.v. broadcasts werkt, heb je zelfs twee DHCP-servers nodig in een netwerk met twee broadcastdomains ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
En aangezien DHCP d.m.v. broadcasts werkt, heb je zelfs twee DHCP-servers nodig in een netwerk met twee broadcastdomains ;)
Of je hebt apparatuur met IP-helper faciliteiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:40
Je kan gewoon 2 dhcp servers gebruiken, als je de netwerken maar gescheiden houdt via de WAN poort. En dat wil je niet.
Je zet DHCP uit, geeft je router een vast ip, 192.168.1.254 bijvoorbeeld.
En dan steek je de bestaande router zijn LAN poort in een LAN poort van je nieuwe router.

Dus:
-DHCP uit
-Router vast ip geven, zodat je later nog in de router kan. Ergens opschrijven dus.
-LAN->LAN, dus niet de gele wan poort gebruiken.
Pagina: 1