Port forwarden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wil graag gebruik gaan maken van wake on lan, maar het lukt me niet om 't aan de praat te krijgen. Volgens mij zit het probleem in het forwarden van de poorten.

Mijn pc (static/intern ip adres = 192.168.0.100) is verbonden met een router die vervolgens aan het internet hangt (extern ip adres = 145.94.XXX.XXX). Ik heb de betreffende poort (laten we zeggen 28) in m'n router geforward naar 192.168.0.100 en wanneer ik bij GRC/shields up mijn externe ipadres check, staat poort 28 op closed (als m'n pc aan staat!). Closed betekent dat er geen gebruik gemaakt wordt van die poort, maar dat het wel open staat. Tot zo ver nog geen probleem... (=> Dit betekent dus ook dat er dus qua firewall/virusprogramma geen restricties zijn t.a.v. de port forwarding)
Wanneer ik echter mijn pc uitzet (want dat is toch uiteindelijk de bedoeling voor het gebruik van WOL :p), en ik check opnieuw of poort 28 open staat, dan geeft ie 'm ineens als stealth weer. Oftewel gesloten. Hoe kan ik dan in godsnaam een magic packet sturen??

Of kan je het zo niet beredeneren en zie ik ergens iets anders over het hoofd waarom het niet lukt...

Tnx alvast!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee waarom WOL niet lukt? Of zit ik verkeerd te zoeken met mijn 'probleem' dat als de pc uit staat de port dicht is?

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 01:33

martjah

Appel

als je pc uit staat, heeft de firewall van je pc er niks mee te maken.

in je bios moet het in ieder geval aanstaan.

Als je vanuit buiten je netwerk de pc wil aanzetten, zal je een apart wol programmatje moeten gebruiken die het naar jou router stuurt (je router moet dit ook ondersteunen).

werkt wol intern wel ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, intern werkt het wel allemaal prima.

Edit: dus ik dacht dat het iets met m'n router te maken had... En toen zag ik dat de port dichtstaat als m'n pc uit is. Of is dit heel normaal en niet het probleem?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 22:09 ]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Heb je wel udp geforward? (en dus niet TCP)
WoL gebuikt normaal UDP port 0, 7 of 9 (zie wikipedia)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beide (zowel udp als tcp) geforward. Beide port 28. Of moet je per se port 9 doen? Want dat had ik ook al een keer geprobeerd, maar werkte niet.

• brambo123
Was het niet toevallig dat je WoL pakketjes over heel je netwerk moest versturen? (dus naar 192.168.0.255)

Verwijderd

Topicstarter
uhm, die snap ik niet...
In principe stuur ik het pakketje naar m'n externe ip-adres (145.92.XXX.XXX) en dan heb ik m'n router zo ingesteld dat die het doorstuurt naar de juiste pc. Toch?

• brambo123
Tja, maar aangezien je pc uit staat krijgt die geen ip van dhcp en kun je ook niet instellen dat die een static IP heeft.
Je pc heeft dus eigenlijk geen ip adres meer. (alleen verbinding met het netwerk)
Daarom moet je ook het mac adres opgeven voor het sturen van een magic packet, zodat die weet dat dat pakketje voor hem is.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, misschien had ik dat dan meteen moeten zeggen... Ik maak gebruik van WOL - Magic packet sender. Een stukje software waarmee je die pakketjes kan versturen. Daarin moet ik invullen:
Host name (= extern ip adres (145.94.XXX.XXX)
subnet mask (= 255.255.255.255)
Mac address (gaat jullie niks aan :P)
Protocol (=UDP)
Port (=9)

Probleem is natuurlijk ook dat ik het niet echt 100% thuis kan testen, omdat ik dan altijd 'intern' ben. Of styuur je met de bovenstaande instellingen gewoon een pakketje eerst 'naar buiten' en komt het dan vanaf buiten weer bij je router uit en zou die het door moeten sturen?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 22:42 ]

• brambo123
Probeer anders dit: http://wakeonlan.me/

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik denk dat ik weer iets verder ben! Ik vermoed dat het probleem zit in het wissen van de ARP tabel. Een paar minuten na het afsluiten van m'n computer werkt het opstarten via WOL Magic Packet Sender (en ook via die website van wakeonlan.me).
Maar ik ben d'r achter gekomen dat zodra m'n computer voor meer dan 5 minuten uitstaat, het opstarten niet meer werkt.... Ik maak gebruik van een conceptronic c54brs4a router en m'n pc krijgt statisch een ip-adres.

Iemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen?

Het rare is dat als ik in mijn router-instellingen kijk, de pc nog wel gewoon opgenomen is in de static client list. Of staat dit los van de ARP-tabel verhaal? Ik snap niet helemaal precies wat het inhoud en ik kan ook nergens in m'n router iets vinden wat op de ARP-tabel lijkt...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:15:
Het rare is dat als ik in mijn router-instellingen kijk, de pc nog wel gewoon opgenomen is in de static client list. Of staat dit los van de ARP-tabel verhaal? Ik snap niet helemaal precies wat het inhoud en ik kan ook nergens in m'n router iets vinden wat op de ARP-tabel lijkt...
Ik vermoed dat dit de DHCP lijst is, niet de ARP lijst.

onder unix/windows kun je vanaf de command line (kun je naar je router telnetten/ssh'en?) met "arp -s" statisch arp adressen toeveogen. Of dat in je router kan is de vraag.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
in dos het volgende getypt:
telnet 192.168.0.0

maar dan krijg ik de melding:
"Kan geen verbinding met de host maken, op poort 23: De verbinding is mislukt"

Hoe/waar/naar wat moet ik port 23 forwarden?

Edit: Ow, via dos kan ik lukt dit wel:
arp -s 192.168.0.100 [mac adres]

En dan voegt ie een statische toe in de arp tabel.
Hmm, merk net dat zo'n regel ook niet heel lang behouden blijft... Heeft dat ook met tijd te maken, of is dat ergens een instelling?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2010 16:47 ]

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 10:46
Sowieso is 192.168.0.0 een netwerk adres, dus dat gaat niet lukken. Je moet het ip van je router invullen.

Arp word gebruikt om het pakketje daadwerkelijk af te leveren vanaf je router naar je pc.
Dus als je router geen mac adres meer heeft voor de pc kan deze het pakketje niet afleveren.

Staat alles in je bios wel goed ? Schakelt hij niet automagisch je netwerkkaart uit na x minuten ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in firefox 192.168.0.0 intyp kom ik uit bij m'n router. Dus dit is dan toch wel ok? Of niet? :)

En ik kan na die x minuten nog wel gewoon intern m'n pc opstarten. Lijkt me dus niet dat m'n netwerkkaart uitgaat na verloop van tijd... Verder staat in Bios alles verder prima (denk ik, want intern kan ik wel ALTIJD via wol opstarten, maar extern dus alleen tot ongeveer een half uur nadat m'n pc uit gegaan is).

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:40:
Edit: Ow, via dos kan ik lukt dit wel:
arp -s 192.168.0.100 [mac adres]
dan voe je het toe op de pc.... die geen os heeft op dat moment, niet zinvol.

Overigens kan het ook nog aan je switch (!?) liggen, dat die de ARP entry verliest (weet ik niet zeker, simpel te testen door te zorgen dat er geen switch meer tussen zit)

Intern geef je een MAC adress mee aan de tool, extern lukt dat niet.

een 0.0 adres? raar(kan wel). meestal gebruik je default gateway die dos na "ipconfig /all" toont.

Als telnet niet werkt heeft de modem gewoon geen telnet interface, zeker een mogelijkheid, waar je dan maar niet meer energie in moet steken.

[ Voor 26% gewijzigd door leuk_he op 23-09-2010 18:13 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, betekent dit dan dat het niet op te lossen valt??

Kan ik ergens checken of mijn router (conceptroni c54brs4a) telnet ondersteunt?

Of wat misschien ook nog kan (maar daar ben ik niet zo'n voorstander van qua veiligheid), is m'n router extern toegankelijk te maken door een ip-adres toe te wijzen. En dan extern inloggen op m'n router en van daaruit wol aansturen (want m'n router heeft zelf ook wol mogelijkheid). Heb dit echter nog niet helemaal getest of dat ook altijd (lees: ook na 30 min na het afsluiten van m'n pc) werkt.
Maar het heeft niet mijn voorkeur, omdat iedereen die mijn wachtwoord van m'n router weet te achterhalen direct toegang heeft tot mijn router-instellingen. Ik vind die router-interface er altijd een beetje crappy uitzien, dus ook het idee of het niet echt goed beveiligd is... Of is dit wel goed beveiligd? Of kan je dit nog op een andere manier extra beveiligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
port forward naar 192.168.0.255 al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 03:46:
Heb dit echter nog niet helemaal getest of dat ook altijd (lees: ook na 30 min na het afsluiten van m'n pc) werkt.
Beter dat maar eerst testen. Ook al zonder swtich getest?
Ik vind die router-interface er altijd een beetje crappy uitzien, dus ook het idee of het niet echt goed beveiligd is... Of is dit wel goed beveiligd? Of kan je dit nog op een andere manier extra beveiligen?
Als het over https gaat met een sterk account naam en sterk wachtwoord op een alternatieve poort is er niks aan de hand hoor. Geen idee hoeveel die router kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
brambo123 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 17:18:
port forward naar 192.168.0.255 al geprobeerd?
Yep, doesn't work...
Uhm, deze snap ik niet... Hoe kan ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:54:
[...]

Yep, doesn't work...

[...]

Uhm, deze snap ik niet... Hoe kan ik dat doen?
kabel rechtstreeks aan modem, geen switch ertussen. Of had je die al niet.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat had ik al niet...

Ok, m'n laatste poging dan maar (ik vind dat het opgelost moet kunnen worden namelijk :P).
Ik wil het nog 1x via telnet proberen, maar dan loop ik telkens op hetzelfde moment vast... Als ik in dos intyp telnet 192.168.0.1, krijg ik meteen een melding van m'n firewall (van f-secure client scurity) of ik die verbindingspoging wil toestaan of weigeren. Als ik die toesta, dan komt daarna in dos de volgende foutmelding: "Kan geen verbinding met de host maken, op poort 23: De verbinding is mislukt"

M'n windows firewall heb ik ook al uitgezet, maar toch lukt het niet... Iemand enig idee hoe ik dat moet fixen? MOet ik bijv. nog wat poorten forwarden in m'n router en zo ja welke en naar welke pc?

• nicket84
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-02 23:00
Heb je jouw NIC de static ip settings binnen windows gegeven, of ook binnen de Bios?

Als jouw NIC buiten windoos geen IP heeft, weet jouw router ook niet met welke hij moet praten......

Verwijderd

Topicstarter
Kan je misschien even uitleggen hoe ik dit moet doen of kan controleren? Want ik begrijp je opmerking niet helemaal...

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

nicket84 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:55:
Heb je jouw NIC de static ip settings binnen windows gegeven, of ook binnen de Bios?

Als jouw NIC buiten windoos geen IP heeft, weet jouw router ook niet met welke hij moet praten......
buiten windows (bios) kun je geen ip geven. Dat doe je in de router dus. En de koppeling tussen MAC adres (hardware) & ip doe je dus in de arp tabel. Vraag is hoe je die in dat modem moet benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 13:09:
[...]

buiten windows (bios) kun je geen ip geven. Dat doe je in de router dus. En de koppeling tussen MAC adres (hardware) & ip doe je dus in de arp tabel. Vraag is hoe je die in dat modem moet benaderen.
Volgens mij 3 opties:

1) Via de router interface zelf
Maar daar kan ik niks vinden wat met die ARP-tabel te maken heeft...

2) Via dos => arp -s toevoegen
Maar dan blijft die statische regel niet lang staan (zodra ik een nieuwe compu aanmeld op de router, dan leegt ie volgens mij de ARP-tabel)

3) Via telnet
Maar dan loop ik dus tegen het port 23 verhaal aan waarvan ik niet begrijp hoe ik dat op kan lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2010 13:40 ]

Pagina: 1