Toon posts:

Per se AWG22 nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ergens volgende week wil ik beginnen met een Arcade knop mod op de Vestax VCI-100 midi controller.
Afbeeldingslocatie: http://www.djtechtools.com/wp-content/uploads/2009/04/arcade-controller_vci-100.jpg

Dit is eigenlijk helemaal niks bijzonders, deze controllers worden namelijk ook kant en klaar verkocht in de DJtechtools winkel. Echter is de prijs dan met zo'n 300 USD hoger dus vandaar dat ik het zelf wil doen.
Alle losse spullen zijn te koop in dezelfde webshop en er is zelf een how-to video beschikbaar waar alles in word uitgelegd.
Het is me zover voorgekauwd dat ik zelfs in een mailtje kreeg wel diodes en welke draad ik moest gaan gebruiken en daar komt het probleem.

AWG22... het kan aan mijn zoek skills liggen maar dat spul is nergens te vinden! Genoeg AWG20 en 24 en noem alles maar op maar geen 22.
Hoe belangrijk is het om AWG22 te gebruiken of mag het ook wat anders zijn?
Samen met 1N914 diodes word dit de massa draad op de nieuwe arcade knoppen.

Ow... en heeft een diode ook een voor en achterkant? :?

(De video voor als iemand even niet snapt wat ik ga doen. YouTube)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

AWG is een Amerikaanse draaddiameter aanduiding en werkt tegenover gesteld (hoe hoger het getal, hoe dunner de draad). AWG22 komt overeen met 0,5mm2, of te wel, normaal draad voor elektronica.
Uit je stukje kan ik niet helemaal halen waarvoor je het nodig hebt, maar ik ga uit van signaal-overdracht en maakt het niet echt uit welke dikte je neemt, als het maar ergens rond de 0,5mm2 zit.
AWG24 is te dun (0,25mm2, maar AWG20 zou geen probleem zijn, hooguit wat erg dik (0,75mm2), wat verwerken lastig maakt.

Kijk dus of je ergens een klusje 0,5mm2 kan scoren, dan zit je veilig.

Verder wat betreft diodes, deze hebben een polariteit, zie hier voor een uitleg daarover. Simpel gesteld, het streepje op de diode komt overeen met de kant van het streepje (en de richting van het driehoekje) in een schema.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle antwoord!
Het is me nu duidelijk dat AWG niet een speciaal type draad is of iets dergelijks.

Het is trouwens inderdaad voor signaal overdracht.

Ik ben al niet zo'n ster met dunne draadjes en solderen heb ik ook nog nooit gedaan dus ik denk dat wat dikker draad geen kwaad kan, maar ik ga zeker opzoek naar 0,5mm2.
Helaas heb ik geen schema van de aansluiting wat betreft de diodes maar dit moet wel ergens terug te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

AWG draad heeft ook een soort keurmerk over zich. Vooral vanwege de brandveiligheid. Alle apparaten die in de USA verkocht worden moeten met AWG draad zijn bedraad. :)
Voor jou doel kun je gewoon elk 0.5mm^2 draad gebruiken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
AFAIk staat AWG gewoon voor American Wire Gauge, en wat gewoon puur een standarisering voor draaddikte is.

Keurmerken zijn altijd apart hiervan hoor.
In europa gebruiken we gewoon het oppervlakte van het draad.
AWG22 komt overeen met 0.642mm[sup2[/sup], al is het voor draadjes voor wat schakelaars totaal niet boeiend wat je gebruikt, mits je een afweging maakt tussen de stukheid/verwerkbaarheid van het draad en de duurzaamheid. (En natuurlijk controleren of het type draad in eventuele connectors te krijgen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:06

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ter aanvulling: 1N914 is vergelijkbaar met 1N4148, die zijn wat makkelijker te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vergelijkbaar als in ze komen bij elkaar in de buurt of zou het niet uitmaken welke ik gebruik?
Deze zijn inderdaad veel beter te vinden, bedankt voor de tip en aanvulling.
Mijn kennis gaat alleen niet verder dan de voorgedragen informatie vandaar dat ik vraag of ik ze beidde kan gebruiken.

Nu kan ik er namelijk gewoon een conrad bestelling van maken.

EDIT:
Diodes 1N914

Dit zou ik moeten hebben volgens DjTechTools. als ik de specs vergelijk lijken het 2 compleet verschillende diodes. Echter heb ik er totaal geen verstand van dus ik weet ook niet of ze het zelfde doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 23:37 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:06

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ze zijn hetzelfde; vergelijk http://nl.mouser.com/Prod...4kAkkObeFecTLtuaHH0FF7uM= en http://nl.mouser.com/Prod...C4Bz7vbB60woGEFXf9TQ98%3d
Verder heeft Fairchild niet de moeite genomen om twee datasheets te maken: http://www.fairchildsemi.com/ds/1N/1N4148.pdf er zit verschil in het gespecificeerde forward voltage van de verschillende varianten van de diodes, maar de 1n4148 zonder achtervoegsels is hetzelfde als de 1N914 zonder achtervoegsels.

Een 1N4148 of een 1N914 pak standaard je als je een gewone diode nodig hebt voor een kleine stroom.

Oh, en een diode heeft een richting: in het schema wordt een diode zo getekend: ---->|---- in het echt is dat | aangegeven door een zwarte streep op je diode. Het gaat om de video van djtechtools.com toch? Heb je soldeerervaring? Want in het filmpje lijkt het heel eenvoudig, maar voor een first time-soldeerder kan het wat lastiger zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Cassettebandje op 22-09-2010 07:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info!

In het filmpje zitten de diodes al voor gesoldeerd en onder de krimp kous dus ik kan niet zien welke kant ze op moeten en een schema is er ook niet. Daar zal ik ze nog even voor moeten mailen dan, alweer.

Ik heb totaal geen ervaring met solderen.Heck, ik heb niet eens een soldeerbout :P.
Ik denk dat ik ook eerst wat ga oefenen.
Heb 8 reserve diodes en 1 meter extra draad besteld om op te oefenen.
Ik ga pas echt beginnen als ik denk dat ik het apparaat niet zal slopen.

Het ziet er in het filmpje inderdaad erg simpel uit, dat is ook het gene wat me deed besluiten om het maar te doen Nu hopen dat ik het niet verkloot, blijft een midi controller van €400 + €140 aan accesoires om `m om te bouwen waar ik mee ga "spelen".

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Die gast in het Youtubefilmpje van de OP moet eens nodig op soldeerles :X

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het echt niet veel beter doen. Wilde eerst net klemmetjes en schoentjes aan de gang maar dat word helemaal een rommel dan.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Mocht je iemand in de buurt kennen die handig is met een soldeerbout, kun je natuurlijk ook die persoon even lief aankijken ;) Of een oproep plaatsen op Tweakers.net Vraag & Aanbod.
Ik had al even in je profiel gespiekt maar je woont helaas niet echt dicht bij mij in de buurt (ik woon in Utrecht).

Met betrekking tot de richting van de diodes, in het filmpje wordt gezegd dat de rode draad GROUND is. En aan die draad wordt het bundeltje diodes gesoldeerd. Dat betekent dat de diodes dus met de markering (streepje) aan de kant van de rode draad (GROUND) gesoldeerd moeten worden.

Waarom?
Stroom loopt van + naar - (of VOEDING naar GROUND, net hoe je het noemen wilt). Dus je wilt dat er stroom kan gaan lopen vanaf je knop richting de rode draad (GROUND).
Diodes laten slechts in 1 richting stroom door: vanaf de ongemarkeerde kant naar de gemarkeerde kant (het streepje) kan er stroom door een diode lopen. Vanaf de kant van het streepje kan er dus geen stroom de diode in.

N.B. voor de muggenzifters onder ons is er vast wel wat aan te merken op deze uitleg, maar waar het om gaat is dat TS ermee geholpen is, niet dat er nu een volledig natuurkundig correct verhaal met gebruik van de juiste terminologie staat :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is eigenlijk helemaal zo'n slecht idee nog niet! Zullen genoeg mensen in de de buurt wonen die het allemaal wel kennen en kunnen.
Bedankt voor de informatie over de diodes. Precies genoeg om te moeten weten!

Ik ga eerst zorgen dat ik al het materiaal binnen heb en dan plaats ik wel een advertentie. Ik heb ook een auto dus ben ook wel bereid er een stukje voor te rijden. Komt goed!
Pagina: 1