Laptop naar de Server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 15:06
Beste Tweakers,

Ik loop op het moment stage bij een webdesign bedrijf in Appingedam en ik zit nu met een klein probleempje.

Ik heb gisteren het netwerk wat beter in elkaar gezet, echter blijkbaar niet goed genoeg.

We hebben 1 server (windows server 2k3) met 2 netwerk kaarten (intern netwerk en extern netwerk). Ook staat AD geinstaleerd met een domein en die hele mikmakmeer.
Daar op aangesloten zitten via een switch 5 computers. Die kunnen op domein inloggen etc. etc. het werkt allemaal naar behoren, echter is er 1 ding wat niet helemaal lekker loopt.

We hebben namelijk de server op een wireless router aangesloten en daarop aangesloten zit (wireless) een laptop. Het is nu de bedoeling dat de laptop op de server komt. Echter zien die elkaar helemaal niet. Hieronder de IP Config van de server en van de laptop.

Server (externe netwerk kaart)
IP: 192.168.0.100
Sub: 255.255.255.0
Gate: 192.168.0.1 (router)
DNS: 192.168.0.1

Laptop
IP: 192.168.0.101
Sub: 255.255.255.0
Gate: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1

De ip-adressen worden door de router uitgedeeld via DHCP.
Beide PC's (Server en Laptop) kunnen ook op internet, maar ze zien mekaar niet.

Ik snap er helemaal niets meer van. Ik heb al geprobeerd te googlen, maar ik was ook niet zeker wat ik nou in moest typen, het is moeilijk te omschrijven.

Ik hoop dan ook dat jullie mij verder helpen kunnen.

M.v.g.

Bryan

p.s. Ik ben nieuw hier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:27
wat voor een wireless router heb je ingesteld, en op welke poorten zit wat aangesloten? Ik neem aan dat je de DHCP server van de w2k3 systeem wil gebruiken, en niet die van de router, check je config hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
Je hebt een AD draaien op die server terwijl hij naar de DNS van de router verwijst? Ga dat eerst maar is fixen. AD functioneert voor geen meter tenzij hij een standaard ms dns server heeft of een goed geconfigureerde alternatieve dns maar de standaard dns van een router voldoet in ieder geval niet.

Wat bedoel je overigens met externe netwerkkaart? Er zit een ip adres op bedoeld voor intern gebruikt. Dus die hangt in ieder geval niet aan het internet. Maak anders is een schematisch tekeningetje van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3N3S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03:50
We hebben namelijk de server op een wireless router aangesloten en daarop aangesloten zit [..]
Het lijkt mij dat dit dus andersom is, de router dusdanig geconfigureerd dat deze hersendood is en eigenlijk alleen als switch fungeert. Heb je de kabel in de WAN of LAN-poort zitten van de router?

EDIT1: Als de server via die router verbinding maakt met het internet gaat het inderdaad niet lukken, want dat zou betekenen dat de router een eigen DHCP server draait? En dat de server geen IP adressen uitdeelt via die netwerkkaart en jouw laptop zich dus nooit in dezelfde range kan bevinden als de rest van de workstations.

Modem -> Server (NIC#1)
Server (NIC#2) -> Switch en Wireless Router als Accesspoint

Dan werkt het wel ;)

[ Voor 41% gewijzigd door R3N3S op 21-09-2010 16:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
Ik heb op de server ook een DNS draaien maar het hele DNS en AD op de server is alleen voor de interne kaart en heeft niets met de externe te maken

De router is een conceptronic en wat bedoel je met poorten aragnut? En nee ik wil statische IP's gebruiken binnen het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Stel je router als AP in (zie deze HOWTO), dan ben je (afgezien van DNS problemen zoals hierboven benoemd) klaar.

Wat versta je trouwens onder "wat beter in elkaar gezet" ?
Een stagiaire die op de server gaat free stylen, krijg ik niet echt een warm gevoel van.

EDIT:

Maak eens een plaatje met je IP adressering erbij (ik begrijp namelijk helemaal niets van intern/extern netwerk en het plaatsen van een router).

Verder...wat bedoel je met "ze zien mekaar niet." ? Moeten ze iets dichter bij elkaar geplaatst worden of bedoel je dat een ping (op IP adres) naar elkaar niet werkt ?

[ Voor 38% gewijzigd door lier op 21-09-2010 16:21 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
Nou in eerste instantie zat de server rechtstreeks op de modem aangesloten uberhaupt zonder router er tussen, en router zat ook rechstreeks op de modem voor die ene laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

BryanD schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 16:21:
Nou in eerste instantie zat de server rechtstreeks op de modem aangesloten uberhaupt zonder router er tussen, en router zat ook rechstreeks op de modem voor die ene laptop
Wat is het probleem om je server direct aan te sluiten en (bijvoorbeeld) van RRAS gebruik te maken ?
Doet je modem aan NAT ?
Heeft je modem meerdere aansluitingen ?

Ik zou persoonlijk de hele bende terug draaien, zorgen dat DNS en DHCP via de server verloopt en je (wireless) router als AP in stellen. Dan ben je volgens mij klaar.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 21-09-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Dus er zaten 2 apparaten op de modem?

Tip: maak ff een schematisch tekeningetje van hoe het netwerk er nu uitziet (bij voorkeur met poortjes ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
Bijgevoegd een pngtje met oude en nieuwe situatie.

Hoop dat het een beetje duidelijk is....
Afbeeldingslocatie: http://i295.photobucket.com/albums/mm149/mc-fakey/netwerk_20-09-2010.png

En het hele gebeuren terug draaien is niet bepaald een optie omdat ik dan net als gister de complete toko plat leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:46

Aapje

Opel-beun
Router functies in de Wiresless router uitzetten, ding instellen als een dom accesspointje. Wifi AP aansluiten via zijn switchpoorten aan de switch. Klaar?

Zoals Lier al zei dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
Het probleem is dat ik geen 2e router heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Eerlijk gezegd krijg ik het gevoel dat je echt een partij staat te prutsen. Dit kan ik helemaal fout hebben maar ok.

Wat heb je allemaal aangepast om de change van hierboven goed te krijgen want ik krijg het idee dat je veels te weinig snapt van wat je allemaal gedaan hebt.

edit: je hebt helemaal geen 2e router nodig voor deze setup. De windows server 2003 kan zelf perfect NAT doen en als router functioneren. Wat hij waarschijnlijk tot nu toe gewoon goed deed.

[ Voor 25% gewijzigd door Craven op 21-09-2010 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Lier mompelt iets over een latertje vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
Lol @ lier, dat word em zowieso niet +) heb nog een bijbaantje, maar dit zou nog best es een keer moet /kunnen gebeuren.

edit:

is er echter ook een oplossing die op dit moment werkt?

Die ik nu toepassen kan.

En met dat ze elkaar niet zien bedoel ik inderdaad qua ip, ik kan geen van beide pingen (server naar laptop of latpop naar de server)

[ Voor 49% gewijzigd door BryanD op 21-09-2010 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 16:29

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

BryanD schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 16:41:
Lol @ lier, dat word em zowieso niet +) heb nog een bijbaantje, maar dit zou nog best es een keer moet /kunnen gebeuren.

edit:

is er echter ook een oplossing die op dit moment werkt?

Die ik nu toepassen kan.

En met dat ze elkaar niet zien bedoel ik inderdaad qua ip, ik kan geen van beide pingen (server naar laptop of latpop naar de server)
Heel simpel ;)

Je hebt je servertje...die doet mooi win2k3 draaien met je AD rommeltje en die doet ook DHCP rommel gebeuren.
Daaraan heb je een switchpoortje geprikt.

Vóórdat je verder gaat prik je even een kabeltje in je wireless router in een LAN poortje en die connect je naar je laptop. Je logt in op je wireless routertje, je stelt een statisch IP adres in voor het ding. Vervolgens zet je de DHCP server op de wireless router UIT.
Je disconnect je laptop weer van de wireless router.

Vervolgens prik je een UTP kabel in de switch welke je in de wireless router op een van de LAN poorten prikt.

En klaar *O*, je connect met je laptop wireless naar je wireless routertje en je krijgt een IP adres van je win2k3 AD server rommeltje :)

PS. Je prikt dus NIET de kabel in de WAN poort !

Ik zie nu dat je 'router' een geniale Conceptronics router is 8)7 maargoed dat veranderd NIETS aan mijn uitleg :)

Even kort uitleggen wat WAN en LAN poorten zijn ;)

WAN poort is de poort waar je de UPLINK/INTERNET(bijv.) op aansluit.
LAN poort zijn de poortjes waar je de UTP kabels inprikt welke naar de PC's gaan :)

[ Voor 11% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 21-09-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Zonder nog meer info, nee. Als je wilt dat we je echt kunnen helpen zul je een nette duidelijk netwerktekening moeten maken. Je mist namelijk boven in de tekening verschillende dingen. De server heeft bvb 2 netwerkkaarten terwijl er maar 1 config staat.

En dan nog, word het vrij veel gissen. We weten niet wat je gister allemaal hebt uitgevoerd. Als je alleen maar apparaten hebt omgeplugd en ip adressering hebt aangepast dan kan ik je wel vertellen dat dit niet gaat werken en dat je als de sodemieter alles terug mag gaan bouwen.

edit @ hierboven: dan heb je dat probleem opgelost maar goed hoe gaat hij dan internet access fixen? Dan zal hij de lg-srv weer terug moeten bouwen naar originele situatie dus. (wat volgens mij ook gewoon gedaan moet worden).

Oh en trouwens heb jij geen stagebegeleider daaro die je kan vertellen wat je fout doet? Of sta je alles op eigen houtje te regelen daar?

[ Voor 25% gewijzigd door Craven op 21-09-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenr90
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2022
Je server heeft ook twee gateway's. Je moet alleen een gateway invullen op de externe netwerkkaart.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:27
[b]BryanD schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 16:17:[/b

... wat bedoel je met poorten aragnut? ...
Dit punt is ook al door andere aangehaald. Ik bedoel de fysieke netwerk aansluitingen op de wireless router (wan en lan poorten). DIt om te voorkomen dat je 2x een DHCP server, of iig een DHCP server te veel op je netwerk hebt zitten.

Offtopic: experimenteren met een productie omgeving, zonder een heel duidelijk plan, zonder back-out, etc. etc is volgens mij niet het veiligste/verstandigste om te doen

• BryanD
Hierbij een 2e netwerk diagram.

Wederom, boven aan is huidige,
Onderaan is wat het nu zou moeten worden als ik jullie goed begrijp.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/auayza.jpg

Als ik iets fout heb, hoor ik dit graag.
B.v.d,
Bryan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
Je hebt je servertje...die doet mooi win2k3 draaien met je AD rommeltje en die doet ook DHCP rommel gebeuren.
Daaraan heb je een switchpoortje geprikt.

Vóórdat je verder gaat prik je even een kabeltje in je wireless router in een LAN poortje en die connect je naar je laptop. Je logt in op je wireless routertje, je stelt een statisch IP adres in voor het ding. Vervolgens zet je de DHCP server op de wireless router UIT.
Je disconnect je laptop weer van de wireless router.

Vervolgens prik je een UTP kabel in de switch welke je in de wireless router op een van de LAN poorten prikt.

En klaar *O*, je connect met je laptop wireless naar je wireless routertje en je krijgt een IP adres van je win2k3 AD server rommeltje :)
Klopt dit wel? een statisch IP adres voor de router, moet dit geen dynamische zijn aangezien hij dan van DHCP van de server een adres krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

BryanD schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:12:
Klopt dit wel? een statisch IP adres voor de router, moet dit geen dynamische zijn aangezien hij dan van DHCP van de server een adres krijgt?
Ja, het klopt. Je gaat namelijk de router als AP gebruiken (de LAN kant heeft geen DHCP client dus daarom moet je een vast IP adres instellen als je de AP nog wil kunnen benaderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
BryanD schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:12:
[...]

Je hoeft geen gateway op de interne kaart te zetten. Is al eerder gezegd. Het is altijd handig om netwerkapparaten zoals modems, routers en accesspoints statische IP's buiten de DHCP pool te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
buiten de DHCP pool black adder? en idd een foutje in de tekening, zal ik er nog ff uit halen bedankt.
@lier: oke, dat doen we dus wel :)

edit:

moet ik dan trouwens op de router ook als DNS en Gateway de server meegeven?

[ Voor 24% gewijzigd door BryanD op 04-10-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
BryanD schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:37:
buiten de DHCP pool black adder? en idd een foutje in de tekening, zal ik er nog ff uit halen bedankt.
@lier: oke, dat doen we dus wel :)

edit:

moet ik dan trouwens op de router ook als DNS en Gateway de server meegeven?
Nee hoeft niet echt, er word niets geroute en je gebruikt de router alleen als dom accesspoint die pakketjes doorgeeft. Je moet de wanpoort op de wireless router dus niet gebruiken, maar de switchpoort. DHCP uit zoals in de tekening en de Windows 2003 DHCP server zal de wireless clients voorzien van een ip.

Statische IP's doe je meestal buiten de DHCP pool zodat de server niet een DHCP-ip kan uitdelen die al in gebruik is.

[ Voor 9% gewijzigd door Black_Adder op 04-10-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
Oke, maar moet ik dan wel in dezelfde range blijven?

stel DHCP:
192.168.1.100 t/m 200
dan zou de router dus een ip moeten hebben die >200 of <100 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
BryanD schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:28:
Oke, maar moet ik dan wel in dezelfde range blijven?

stel DHCP:
192.168.1.100 t/m 200
dan zou de router dus een ip moeten hebben die >200 of <100 is?
Zelfde range ja. Wat je zegt klopt. In kleine netwerken hou ik meestal .1-.10 gereserveerd voor servers .11-.20 voor netwerkdevices zoals printers, accesspoints en andere meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
oke ja ik zou zelf ook idd 1-10 voor servers alleen printers zou ik zelf beginnen bij 50, routers zou ik niet eens weten, wrs. ook 50+ maar goed.

Het is even gegevens verzamelen op het moment, zodat ik weet hoe of te wat er moet gebeuren.
Bedankt!
Pagina: 1