785GM-E51 BIOS - welke waarde is de vcore?

Pagina: 1
Acties:

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-02 14:37
ik heb hier een MSI 785GM-E51 met een AMD Phenom II 955 draaien. zonder dat ik de vcore verander draait hij overgeclocked stabiel op 3.7GHz. maar hij kan denk ik nog wel wat verder overgeclocked worden, dus moet ik de vcore verhogen.

nu heeft dit moederbord een stel mooie opties om de spanningen te veranderen, maar ik weet niet welke de cpu spanning is. volgens het bios draait hij nu op 1.328V (dat is de standaard waarde)

de opties in het bios;
CPU VDD Voltage
CPU-NB VDD Voltage
CPU Voltage
CPU-NB Voltage
en nog meer, maar dat gaat over DRAM en HT-link.

maar welke van deze is de vcore? ze staan nu op auto, maar als ik ze ga aanpassen dan krijg ik getallen waar ik niets van weet.
zover ik weet staat VDD voor een positieve spanningsbron en NB voor northbridge. dus het lijkt mij te gaan tussen CPU Voltage & CPU VDD Voltage.

[ Voor 9% gewijzigd door oddish2211 op 21-09-2010 15:03 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Wat is je CPU Voltage? Is deze rond de 1.35v want dit klinkt als de standaard waarde.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• oddish2211
de standaard waarde is 1.328V, het probleem is dat hij bij de standaardwaarde AUTO weergeeft.
en al klik ik op + of - dan springt CPU VDD over naar 1.1000 of 1.5500.
dus kan ik niet 100% zeker zijn dat dat de vcore is door het alleen maar af te lezen.

ik heb een gok genomen en CPU VDD 1.1000V gemaakt, en m'n vcore veranderde na een reboot naar 1.0950V:P
dus CPU VDD past de vcore aan, maar wat doet CPU dan?

[ Voor 44% gewijzigd door oddish2211 op 21-09-2010 15:12 ]

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 15:47
Goed, als MSI-overclocker zal ik het even duidelijk maken. ;)

Wat je misschien zoekt, is het VID-voltage (oftewel hèt voltage), wat in dit geval CPU-VDD is. Dat weet ik, omdat voltages altijd door 6-bits AD-omzetters worden gelezen en aan de MOSFET's wordt doorgegeven. Dit zie je terug in die netjese bitwise stapjes (0.0125 per stap). Dit voltage is wat ik altijd gebruik (en wat gebruikt moet worden).

Verder is CPU-Voltage (wat op hèt voltage zou lijken) volgens mij de Vdroop-compensatie. Wat ik ervan merk is dat het een ondergrens aangeeft tijdens idle. Als deze bijvoorbeeld lager staat dan CPU-VDD, dan gaat de CPU in idle richting 'deze'.

Deze twee voltages gelden voor de cores en het core-specifieke cache. Je belangrijkste onderdelen. Maar er is meer.

Verder huist op de chip uiteraard nog je L3-cache en de geheugencontroller. Daar komen die andere twee voltages vandaan. Maar eerst krijg je stukje geschiedenisles:

Op alle AMD-borden sinds de Athlon64 en sinds Nehalem van Intel houdt de geheugencontroller huis in de CPU. En niet in de Northbridge, zoals dat tijdens de Athlon XP/Core2 gebruikelijk was. Dat laatste was overigens al eeuwen daarvoor gebruikelijk.

Uit dat verhaaltje kun je opmaken dat 'CPU-NB' duidt op 'het onderdeel dat ooit in de Northbridge heeft gezeten en naar de CPU is verhuisd'. Dus de geheugencontroller op de die (chipoppervlak) van de processor (uitvindinkje van de Athlon64). Van die controller en het L3-cache dat er ook naar luistert(!) zijn er weer die twee voltages van hierboven.

Dat zijn zoals logisch zou moeten zijn inmiddels CPU-NB-VDD en CPU-NB-V: het voltage dat opgedragen wordt aan de MOSFET's. En verder is dus nog (duh) de Vdroop-compensatie die ik nooit gebruik.

Je hebt trouwens wel een mega-amen CPU. Die van mij gaat pas met 1.475V op 3700MHz met veel pijn en moeite. Lees ook eens als tip deze guide.

Nog eentje: het CPU-NB tempo hoort uiteraard bij de CPU-NB-voltages. Verder heb ik last van instabiliteit als ik de geheugencontroller niet fatsoenlijk meeklok. Dat je het maar weet.

Nog eentje (#2): het maximale voltage (CPU-NB en CPU) voor een permanente overclock is 1.5V op je CPU-VDD. Haal dit niet door elkaar met CPU-VID, omdat die laatste alleen maar een aanduiding van de CPU is waar hij op moet lopen als de instellingen op 'Auto' staan. Oftewel, je draait op dit moment op CPU-VID.

[ Voor 19% gewijzigd door Orwell op 21-09-2010 15:57 . Reden: Wat zpellvaudten eruitgehaald ]

• oddish2211
daar heb ik wel wat aan :P
ik ga even die link doorspitten :)