Toon posts:

[Excel] koppelen klantnummer aan bestelling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor de registratie van ingezonden kaartjes van een actie de inzendingen koppelen aan het klantnummer die geregistreerd staat.

Voor de verwerking van alle bestellingen is al een (zeer uitgebreid) Excel werkblad waarin allerlei formules op de bestellingen worden toegepast (inzendingen per rayon, etc.) voor analyse.
Ik kan dus wel één en ander herindelen, maar zit vast aan Excel.

Daarnaast heb ik een Excel document met alle geregistreerde gegevens van alle klanten.
Nu worden de inzendingen zonder klantnummer bij mij binnen, op de kaartjes staan bedrijfsnaam, adres en naam inzender.
Hierbij moet het klantnummer gekoppeld worden vanuit de lijst met bekende gegevens.

Helaas komt het door de leesbaarheid regelmatig voor dat óf de bedrijfsnaam, óf het adres onduidelijk is. Er zal dus niet altijd een 100% overeenkomst zijn.

De bestellingen worden aan de lopende band ingevoerd (duizenden) en het is niet te doen om alles met de hand bij te zoeken, te kopiëren en te plakken.

Het mooiste zou zijn als ik een invulformulier kan maken waaronder mogelijke matches (door filtering bijvoorbeeld) weergegeven worden, waarna op een knop gedrukt kan worden om de bestelling aan de lijst toe te voegen als er geen matches zijn of op een van de resultaten om die toe te voegen aan het formulier.

Probleem is dat ik absoluut geen idee heb waar ik moet beginnen.
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
Ik zou beginnen in Access, het is echt onhandig om dit soort systemen in Excel te bouwen. Ik lees dat je dat niet wilt, maar zometeen komt er weer een andere feature request (een gefiltered overzicht met twee of meer criteria bijvoorbeeld) en dan zit je weer muurvast in Excel.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn al meerdere gefilterde overzichten ingebouwd, en die zouden dan in access nagebouwd moeten worden.
Daarbij heb ik nul kennis van access (ja, gebruiken gaat nog).

Ik zal eens kijken of ik in een week of zo voldoende kennis kan opdoen dan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
Wat MrAngry zegt inderdaad. Ik zou alleen wel een SQL database gebruiken ipv die van Access. Het is even eenmalig wat werk om de database en de Access-frontend te maken maar dan heb je wel veel meer mogelijkheden.

Qua kennis van Access, ik weet niet of je ervaring met VB(A) hebt? Op zich is het niet zo heel ingewikkeld als je bijvoorbeeld in Excel al wat VBA hebt geschreven. Anders kan je het misschien laten maken, ik neem aan dat het voor je werk is en dat ze daar toch ook een goede oplossing willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BoZ_ schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:27:
Wat MrAngry zegt inderdaad. Ik zou alleen wel een SQL database gebruiken ipv die van Access. Het is even eenmalig wat werk om de database en de Access-frontend te maken maar dan heb je wel veel meer mogelijkheden.

Qua kennis van Access, ik weet niet of je ervaring met VB(A) hebt? Op zich is het niet zo heel ingewikkeld als je bijvoorbeeld in Excel al wat VBA hebt geschreven. Anders kan je het misschien laten maken, ik neem aan dat het voor je werk is en dat ze daar toch ook een goede oplossing willen hebben.
Ik had het al voorgesteld, maar viel in dovemansoren. We zullen het nog eens ter sprake brengen :)
Zelf vind ik het wel leuk en uitdagend om het te leren, maar dan moet ik wat minder tijdsdruk en andere klussen hebben liggen...

Dit topic mag van mij alvast op slot.
Volgende keer zorg ik dat ik de kennis heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Als het toch in excel moet dan kun je met VERT.ZOEKEN() of HOR.ZOEKEN() proberen matches te vinden.

Je kan deze zoekacties ook combineren door het in OF()-formules te plaatsen zodat ie in ieder geval matched op 1 van de onderdelen.

Stukken van tekst kun je pakken met LINKS(TEKST;aantal tekens) of RECHTS(), of combinaties daarvan.

De resultaten gooi je ergens op een werkblad en met een macro voeg je ze toe aan het formulier (als dat ook in excel zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat was inderdaad de richting waarin ik aan het zoeken was. Ik heb inmiddels de baas overtuigd met het tijdsdruk verhaal en een externe partij ingeschakeld.
Ondertussen ga ik lekker op mijn gemakje puzzelen met VB(A) en macro's.
Je weet nooit wanneer ze van pas komen....

Bedankt mannen.
Pagina: 1