Wifi netwerk Channels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
ik zit een beetje met een probleem,

ik heb 3 locaties (2 prive en 1 zakelijk) waar heel het oppervlakte volledige wifi dekking moet hebben
dit heb ik elke keer gedaan met accespoint aangesloten op het lan netwerk en zo bridges op gezet.

nu heb ik de zakelijke locatie moeten verplaatsen naar een ander pand en zag ik dat de vorige beheerde die netwerken niet gebridged heeft maar allemaal zelfde SIDD's gegeven en zelfde wachtwoord maar wel ander kanalen.

het betreffen Cisco 350 Series AP 12.00T

van de overgebleven aps die ik dus verplaatst heb zitter er wel verrassend veel op channel 1. is het voor mij nou slimmer om ze te verdelen op locatie en allemaal een andere channel te kiezen
AP1-ch1 AP2-ch2
AP3-ch3 AP4-ch4
AP5-ch5 AP6-ch6

of moet ik alleen de betere kanalen kiezen? 1 6 en 11 geloof ik.
AP1-ch1 AP2-ch2
AP3-ch6 AP4-ch7
AP5-ch10 AP6-ch11

of alles op zelfde kanaal ? met zelfde SIDD en password ?

wegens brand kan ik niet precies meer zien hoe de apparaten voorheen gehangen hebben en waarom en verschillende kanalen gebruikt zijn. ik wou graag even jullie visie horen betreft mijn
probleempje (alles werkt maar het zit me gewoon een beetje dwars)

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:20

arie_papa

Running on Ubuntu

Voor zover ik hiermee ervaring heb, (2 wifi routers thuis) heb ik hetzelfde SSID gebruikt, zelfde inlogkey, en alleen andere kanalen gebruikt.
Bij mij schakelde AP gewoon over naar het sterkste kanaal.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
De ideale situatie is:
Alle AP's dezelfde SSID en key. Daarbij moet je ervoor zorgen dat AP's wiens draadloos signaal kan overlappen, niet op hetzelfde kanaal staan. Hierbij gebruik je best kanaal 1, 6 en 11 zie link waarom.

Voorbeeldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
Bij de thuis situaties heb ik geen kanalen op hoeven geven. werd gewoon geregeld door de bridge mode

waarom die 1 6 en 11 wist ik al wel. maar met 6AP's zul je toch niet alleen die 3 kunnen gebruiken

iig bedankt voor de reacties, ik ga hier even de channels verdelen, en kan zo met een gerust hart slapen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:49

lier

MikroTik nerd

Elke Wireless router en Access Point werkt op (een of meerdere) kana(a)l(en), deze kan eventueel automatisch gezet worden. Waarom je een bridge erbij betrekt ontgaat me even, deze laatste is namelijk om een draadloos netwerk om te zetten naar een bedraad netwerk (je maakt dus connectie met een bestaand netwerk en beidt zelf geen draadloos netwerk aan).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
lier schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:38:
Elke Wireless router en Access Point werkt op (een of meerdere) kana(a)l(en), deze kan eventueel automatisch gezet worden. Waarom je een bridge erbij betrekt ontgaat me even, deze laatste is namelijk om een draadloos netwerk om te zetten naar een bedraad netwerk (je maakt dus connectie met een bestaand netwerk en beidt zelf geen draadloos netwerk aan).
ik bedoel ook eigenlijk wireless repeater of range extender :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Proxx schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 15:10:
ik bedoel ook eigenlijk wireless repeater of range extender :X
Dus ze zijn niet bedraad verbonden met elkaar en ontvangen/geven alleen wireless signalen door?

Volgens mij bedoel je gewoon een Access Point, zie ook hier.

Denk overigens dat je het beste de kanalen van APs verst verwijderd van elkaar dezelfde kanalen kunt geven en zo de APs die korter bij elkaar liggen minder laat overlappen. Met 6 APs wordt het wel lastig als de ruimte ook niet eens groot is, gelukkig is het maar 802.11b(?) en niet volwaardig 802.11n want daar gebruik je ~2 kanalen (2x bandbreedte 1 kanaal, 40MHz).
Kun je niet kanaal 13 instellen en gebruiken, dan zou je ook 1-5-9-13 kunnen gebruiken zie ook: Channels and international compatibility.

[ Voor 41% gewijzigd door Nivk op 21-09-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wopie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 20:08
Persoonlijk zou ik niet snel voor een oplossing kiezen waarbij je AP's laat bridgen tenzij het niet anders kan (lastig te bereiken locaties oid). Normaliter zou ik altijd een bekabeld netwerk gebruiken om mee te koppelen.

Stel bijvoorbeeld dat AP 1t/m6 in 1 lijn liggen, en er zitten meerdere gebruikers verspreid over de AP's geconnect waarbij AP-1 een connectie heeft met internet/serverpark oid, het zou betekenen dat AP-1 waar ook nog eens 10 gebuikers op zitten te werken behoorlijk wat traffic voor zijn kiezen krijgt (aangezien de traffic richting internet/serverpark hier ook nog eens overheen moet) en dat allemaal op 54Mbit/s, wat in de praktijk 2 a 3MB/s blijkt te zijn.

Gebruik alleen kanaal 1/6/11, geen kanalen ertussen, in het radiospectrum hebben de overige kanalen allemaal een overlap met elkaar, alleen 1/6/11 niet, dus ja je moet aan het inmeten van je WLAN wanneer je flink wat AP's hebt hangen. dus bijv volgende:

AP1-ch1 AP2-ch6
AP3-ch11 AP4-ch1
AP5-ch6 AP6-ch11

Indien je de beschikking hebt over meetapparatuur om de signaalsterkte te meten kun je het zendvermogen van je apparatuur ook nog aanpassen zodat je cellen elkaar zo min mogelijk storen (als het pand zo klein is dat AP1-ch1 en AP4-ch1 toch vlak bij elkaar hangen).

Kortom, het is niet eenvoudig en vereist wanneer je het goed wilt doen behoorlijk wat voorbereiding.

Succes. :)

• lier

lier

MikroTik nerd

Volgens mij is de term bridge (overigens werd repeater bedoeld) alleen genoemd in het kader van de thuissituatie en werken de AP's als...AP's.

@TS: Probeer overlappende kanalen (+/- 1 kanaal) zo ver mogelijk uit elkaar te houden. Verder gaat het je best wel lukken ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25

DukeBox

loves wheat smoothies

^ niet helemaal. AP's die als bridge/extender/repeater werken ze op hetzelfde kanaal en doen niets anders dan de data doorsturen naar clients die associated zijn met de betreffende AP.
Voor wat betreft 'overlappende kanalen', er zijn er maar 3. Zolang de signaal sterkte maar nie te hoog staat kan dat vrijwel zonder problemen naast elkaar werken.
Gebruik anders een tool als inSSIDer om een dat eens te bekijken.

[ Voor 38% gewijzigd door DukeBox op 22-09-2010 08:57 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• lier

lier

MikroTik nerd

DukeBox schreef op woensdag 22 september 2010 @ 08:55:
^ niet helemaal. AP's die als bridge/extender/repeater werken ze op hetzelfde kanaal en doen niets anders dan de data doorsturen naar clients die associated zijn met de betreffende AP.
Voor wat betreft 'overlappende kanalen', er zijn er maar 3. Zolang de signaal sterkte maar nie te hoog staat kan dat vrijwel zonder problemen naast elkaar werken.
Gebruik anders een tool als inSSIDer om een dat eens te bekijken.
Maar de 6 AP's van de TS worden als AP ingesteld.

En volgens mij geldt 6 x 3 = 18 (en zoveel kanalen zijn er niet...toch)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25

DukeBox

loves wheat smoothies

^
Afhankelijk van de ruimte kan je ze natuurlijk logisch inrichten..
Met 2.4GHz in een ruimte met 6 ap's bijv.
010601
110111

En zorgen dat 01 en 11 niet te sterk zenden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Proxx
Nivk schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 17:23:
[...]

Dus ze zijn niet bedraad verbonden met elkaar en ontvangen/geven alleen wireless signalen door?

Volgens mij bedoel je gewoon een Access Point, zie ook hier.

Denk overigens dat je het beste de kanalen van APs verst verwijderd van elkaar dezelfde kanalen kunt geven en zo de APs die korter bij elkaar liggen minder laat overlappen. Met 6 APs wordt het wel lastig als de ruimte ook niet eens groot is, gelukkig is het maar 802.11b(?) en niet volwaardig 802.11n want daar gebruik je ~2 kanalen (2x bandbreedte 1 kanaal, 40MHz).
Kun je niet kanaal 13 instellen en gebruiken, dan zou je ook 1-5-9-13 kunnen gebruiken zie ook: Channels and international compatibility.
sorry wacht nu gaat het een beetje onduidelijk worden. thuis had ik het over een bridge <-- moest repeater zijn.

op het werk zijn het gewoon cisco acces points. verbonden met een kabel
zoals lier al aangaf

ik hem nu:
1-- 6
-11
6--1

waarbij ik zelfs nog een accespoint weg heb gehaald omdat de dekking nu overal perfect is.
over dat te sterk zenden kan ik nog niet veel testen. het magazijn is nagenoeg leeg. maar zodra die gevuld gaat worden met stof dan daalt de signaal sterkte heel snel!

het testen van de netwerk signaal sterkte doe ik niet met professioneel materiaal. maar gewoon met mijn telefoon (legend met de app wifi analyzer) of met mijn 12" laptop met insidder er op

[ Voor 13% gewijzigd door Proxx op 22-09-2010 13:08 ]

Pagina: 1