Windows 7 OS raid config

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
Een jaar geleden heb ik 2 van de 3 harde schijven in raid 0 gezet met behulp van Windows 7 ultimate (windows zelf staat niet op de raid), mijn moederbord ondersteund het niet zelf vandaar dat ik hier voor gekozen heb.
Nu wil ik dus mijn computer opnieuw installeren, hier zal ik waarschijnlijk niet tegen problemen oplopen, omdat de oude Windows toch niet op de raid stond. Maar ik vermoed dat ik daarna problemen ga krijgen met de 2 harde schijven die wel in raid staan. Afzonderlijk staat er natuurlijk niets leesbaar op, maar kan ik de harde schijven weer opnieuw in raid zetten, zodat de huidige data weer gelezen kan worden of is het verstandig om die data even elders weg te zetten en dan de harde schijven opnieuw formatteren en data terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Sowieso backup maken!!

Daarna gewoon proberen opnieuw je windows installeren en de raid config in te laten lezen: lukt het niet, heb je je backup nog.
Of het wellicht dan meteen goed doen en een eenvoudig RAID controllertje aanschaffen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Maak een backup. Als je de array ontbindt, en de schijven met een verse Windows install weer in raid zet, ben je je data kwijt.

Nu je toch aan de backup gaat, zou ik de kans aanpakken om je OS ook vanaf een RAID array te draaien. Daarvoor moet je de schijven in hardware RAID zetten en dit is zeker onder Windows 7 vrij eenvoudig. Als je moederbord raid ondersteunt is een losse controller geen vereiste.

PS dit topic hoort hier helemaal niet, maar had in Opslagmedia & I/O Controllers gemoeten. Let daar wel even op de volgende keer.

[ Voor 19% gewijzigd door Singular1ty op 22-09-2010 20:56 ]