Toon posts:

Het heet een tablet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: HP brengt nieuwe all-in-one uit en opent TouchSmart-app store
HP's tm2-laptop met draaibaar touchscreen...
Waarom nou niet gewoon het beestje bij zijn naam noemen?
Dit is gewoon een standaard tablet pc. Noemt het dan ook zo!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:46

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wat is een iPad dan? Dankzij die nieuwe categorie begint het te vertroebelen wat nu een Tablet is en wat niet.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:56
Het heeft een toetsenbord, muis en beeldscherm plus ditto grote standaard. Hoe wil je dat in de categorie tablets plaatsen?

edit: had gister vrij, voelt net als maandag vandaag |:(

Maar dan nog ik vind de huidige benaming beter. Tablet zie ik toch meer als iets zonder toetsenbord. Het is gewoon een laptop met draaibaar scherm.

[ Voor 47% gewijzigd door Craven op 21-09-2010 11:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zijn jullie nou dusdanig door Apple geindoctrineerd, dat dingen die we al jaren tablet noemen, nu plotseling geen tablets meer mogen heten?

Dit is gewoon een schoolvoorbeeld van een tablet pc. Een tablet is gewoon een pc waarbij je met een pen op het beeldscherm kan schrijven, en hetgeen je als een digitaal notitie blok kunt gebruiken.
Tablet pc's heb je in twee vormen, namelijk zonder toetsenbord, hetgeen men een 'slate tablet' noemt, en degene met toetsenbord en draaibaar scherm, hetgeen men dan een 'convertible tablet' noemt. Die laatste is veel populairder, omdat ze flexibeler zijn, terwijl ze in de praktijk niet duurder of dikker/zwaarder dan de slates zijn.

Ze zijn er al jaren, o.a. van HP, Lenovo/IBM, Toshiba, Dell en Fujitsu.

Zie ook http://www.tabletpcreview.com/ als je meer wilt weten... (Als je bijvoorbeeld de tientallen modellen wilt zien.)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 11:47 ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:56
Probleem is dat ik die dingen eerlijk gezegd niet vaak zie, laat staan dat ik daar de tablet aan koppel. Nu komt apple met de ipad dat een tablet is. En dan word het woord tablet automagisch gekoppeld aan een apparaat met alleen touchscreen van ongeveer 10".

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Een convertible tablet is een laptop met draaibaar touchscreen. Ik zie bij dit stuk geen probleem bij het gebruik van de huidige bewoording. Bij eerdere stukken over de tm2 gebruikten we beide termen.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom die eigenwijsheid? Waarom het beestje niet niet gewoon bij z'n naam noemen?

Door een beschrijving te gebruiken, suggereer je dat het iets anders is dan een normale tablet pc. Hetgeen zou kunnen, als er geen stylus op zou zitten... Maar er zit wél een stylus op, en het is dus wél een standaard tablet pc. Noem het dan ook gewoon zo, en ga geen verwarring zaaien met vage omschrijvingen.

Daarbij komt nog, dat de iPad wel constant een tablet noemen... Terwijl die het strict genomen niet is! Een tablet wordt immers gekenmerkt door een stylus (pen), hetgeen de iPad mist.

Toch wel bijzonder wonderlijk, dat échte tablets van jullie geen tablets mogen heten, maar de iPad wel...

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een tablet-pc heeft geen toetsenbord, een laptop wel.

Een laptop waarbij je het scherm kan draaien/kantelen zodat je een touch-screen hebt, maakt het apparaat beslist geen tablet pc...

Een iPad heeft namelijk geen keyboard, dus is het een tablet.

Ey!! Macarena \o/

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Een laptop waarbij je het scherm kan draaien/kantelen zodat je een touch-screen hebt, maakt het apparaat beslist geen tablet pc...
Bijzonder. Je noemt de eigenschap die al jaren DE belangrijkste feature is van een tablet pc, en vervolgens doe je alsof dat het niet is.

AHBdV heeft gewoon gelijk dat die term al jaren voor de komst van de iPad gebruikt werd voor het soort PCs waar hij naar verwijst.

[ Voor 41% gewijzigd door mjtdevries op 21-09-2010 16:23 ]

• Olaf
We kunnen hier uren discussiëren over verschillende definities van een tablet, tablet pc of convertible tablet. Met de beschrijving 'notebook met draaibaar touchscreen' geven we precies aan wat het is en hier zou je ook de term 'convertible tablet' voor kunnen gebruiken, zoals we eerder ook hebben gedaan. Het lijkt me echter alles behalve noodzakelijk. Ik denk zelfs dat de beschrijving het duidelijker maakt voor de gemiddelde lezer dan de verwarrende term.

En dat de iPad geen tablet zou zijn omdat deze geen stylus heeft, die discussie ga ik al helemaal niet aan.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:43

Haan

dotnetter

Volgens mij heeft de TS ook gelijk hoor. Zoek voor de grap anders eens op 'tablet' in het nieuwsarchief, even een paar keer willekeurig geklikt:
nieuws: Archos kondigt Windows 7-tablet aan
nieuws: Fujitsu introduceert handzame tablet-notebook
nieuws: Details en foto's eerste Dell-tablet duiken op

Kater? Eerst water, de rest komt later

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Onzin. Een tabletpc kan weldegelijk een toetsenbord hebben. Op de iPad is het toch ook mogelijk een bluetooth toetsenbord aan te sluiten of onscreen toetsenbord te gebruiken, dus dan is het per definitie ook geen tablet meer? In ieder geval volgens de Engelse Wikipedia:
quote: Wikipedia - Tablet computer
A "tablet computer", or simply "tablet", is a complete computer contained entirely in a flat touch screen that uses a stylus, digital pen, or fingertip as the primary input device instead of a keyboard or mouse which may or may not be included.1 2

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 14:51

denivan

de enige

RaZ schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 15:43:
Een tablet-pc heeft geen toetsenbord, een laptop wel.

Een iPad heeft namelijk geen keyboard, dus is het een tablet.
Dit is echt too funny, maar bewijst wel hoe goed Apple is in het marketen en "coinen" van termen en duidt ook aan hoe hard andere merken daarin falen.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• mjtdevries
Olaf schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 16:19:
Ik denk zelfs dat de beschrijving het duidelijker maakt voor de gemiddelde lezer dan de verwarrende term.
De enige verwarring komt van de redactie, doordat jullie ineens andere termen gaan gebruiken.

Zoals Haan duidelijk laat zien hebben jullie jarenlang tablet-pc's gewoon tablet-pc's genoemd.
Maar nu de iPad gekomen is gooien jullie de bekende termen ineens overboord en ga je de boel verwarrend maken door ineens vreemde termen voor die aparaten te verzinnen.

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Is het niet zo dat apparaten zoals de iPad juist een 'slate' heten: een computer met een groot touchscreen (7"-10") zonder toetsenbord (en dus gewoon één plat ding)?

Overigens is de HP TM2 inderdaad gewoon een tablet, maar dat spreekt voor zich imo. :P

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:30
Slate lijkt me geen handige benaming, dan lijkt het eerder er op dat HP al die producten die naam heeft gegeven...

Tablet is op zich wel een goede benaming, maar kan met alle non convertible tablets behoorlijk wat verwarring scheppen. Zoals Olaf al aangeeft is "convertible tablet" (of zelf simpelweg "convertible") een veel duidelijkere benaming. Dan weet je namelijk gelijk dat het om een laptop/tablet-combo gaat.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:43

Haan

dotnetter

GENETX schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:40:
Tablet is op zich wel een goede benaming, maar kan met alle non convertible tablets behoorlijk wat verwarring scheppen. Zoals Olaf al aangeeft is "convertible tablet" (of zelf simpelweg "convertible") een veel duidelijkere benaming. Dan weet je namelijk gelijk dat het om een laptop/tablet-combo gaat.
'convertible (tablet)' had ik tot vandaag nooit van gehoord. Dat blijkt ook wel uit deze search:
Slechts 23 hits in de hele frontpage historie waarin 'convertible' wordt gebruikt, waarvan maar liefst acht(!) artikelen daadwerkelijk over een tablet gaan.. Dus of dat woord zo duidelijk is durf ik te betwijfelen.

Maar wellicht is het wel nodig om beter onderscheid te maken nu er steeds meer tablet-achtige apparaten verschijnen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Haan op 21-09-2010 19:30 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• mjtdevries
Onderscheid maken tussen tablet achtige apparten is prima. Maar gaan de boel dan niet extra verwarrend maken door apparaten die al een onderscheidende naam hadden ineens een andere naam te geven.

Wat is er mis met de term tablet-pc?
Daarbij is het toch volstrekt duidelijk dat het om een tablet gaat met eigenschappen van een PC. (of de kracht van een PC)

Dat is heel goed te onderscheiden van de kale term tablet die je dan voor de minder krachtige en kleinere devices als de iPad en de Slate gebruikt.
Eventueel kun je dan nog iets verzinnen voor een tablet met PC en zonder, maar dat onderscheid lijkt me niet zo vreselijk boeiend.

Wie kunnen we overigens bij de redactie de credits geven voor de term convertible? Want aangezien die term totaal niet gebruikt word in de communities moet het haast wel iemand bij de redactie zijn die het verzonnen heeft.

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
'Convertible' heb ik wel degelijk vaker gehoord op diverse websites die berichten over tablets, slates, netbooks etcetera. Er is zelfs een de vrij nieuwe term 'netvertible' wanneer er sprake is van een netbook met inklapbaar touchscreen op basis van een Atom systeem. Maar dat maakt die termen natuurlijk niet gelijk 'algemeen bekend'.

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Verwijderd

Topicstarter
En zoals zo vaak, stopt de redactie gewoon de vingers in de oren, roept "la la la la la" en negeert alles om hen heen.

Ik vraag me af waarom ik überhaupt nog de moeite doe om in GR te posten....

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
Al jaren heten touchscreen pc's met en zonder toetsenbord tablet, zowel laptops met draaibaar scherm als bijvoorbeeld de Pacebook.

Mijn eerste tablet had ik in 2002 denk ik, de Pacebook is ook uit die tijd. Waarom zou dat ineens anders zijn geworden?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• GENETX
Het moet niet anders. Echter moet het wel duidelijk blijven. Als je zoiets een tablet noemt is het niet verkeerd, maar door de opkomst van die dingen wordt het wel minder overzichtelijk. En juist daarvoor is een term als convertible las synoniem juist een handige term. Voor iedereen is het gelijk duidelijk dat het een tablet betreft met een toetsenbord.

We zeggen toch ook netbook in plaats van een ultraportable. Dat is tenslotte de naam die men er aan gaf voor de Atom op de markt kwam en je alleen hele prijzige 11" notebooksjes had van voornamelijk Sony. Ook daar is ultraportable niet meer duidelijk als term voor kleine notebooks met minder krachtige hardware. Netbook is ingeburgerd en is duidelijker imho.

Zo zie ik covertible tablet ook. Het is een stuk duidelijk. De andere naamgeving is niet fout, maar zorgt voor meer verwarring. En ja, je vind het minder in de search aangezien dit "probleem" voorheen nog niet bestond.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:31:
En zoals zo vaak, stopt de redactie gewoon de vingers in de oren, roept "la la la la la" en negeert alles om hen heen.

Inderdaad, vaak duurt het te lang voordat er een reactie komt en is het artikel alweer te oud. Aanpassen is dan zinloos. Nu wil ik niet zeggen dat de redactie hier iets aan kan doen, tijd is immers maar 1x uit te geven, maar het maakt het nut van dit forum wel wat minder.

Het enige wat altijd goed loopt is het typo topic, maar door zelf de artikelen te proeflezen zouden ze daar al 90% kunnen afvangen. Wat was ook alweer de definitie van een redactie?

Verwijderd

Wow, we herontdekken hier dus dat taal leeft? ;) Relax, wees oplettend bij het lezen, en dan is er niets aan de hand. Het is niet zo dat niet duidelijk is om wat voor soort device, met welke functionaliteiten het gaat bij de huidige formulering in het stuk. Er is dus geen ambiguiteit, dus ook geen reden tot paniek, lijkt me. Geef de redactie wat speelruimte, we hoeven niet de hele inhoud van de FP dicht te timmeren qua terminologie, toch? Of wil je ieder nieuwsitem automagisch kunnen parsen op basis van inhoud en voorkomens van vooraf gedefinieerde terminologie?

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:31:

Volgens mij is er gewoon netjes gereageerd, maar staat het antwoord je niet aan. Je reageert veelvuldig in GR en je weet best dat dat enorm wordt gewaardeerd. Het gaat me echter te ver om alle zaken die wij op de redactie afwegen in dagelijkse gesprekken hier te verantwoorden. De markt is gewoon veranderd. Wat vroeger prima een tablet-pc kon worden genoemd, valt nu misschien meer in de laptopcategorie, terwijl een ander apparaat weer meer tablet is. De markt is gewoon vertroebeld, en ja daar doen wij blijkbaar aan mee :) Op de redactie hebben we nu heel grof gezegd dat als iets een toetsenbord heeft het in ieder geval geen tablet (meer) kan heten. Dat het niet helemaal fail safe is nemen we voor lief, inclusief terechte discussies als deze.
Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:45:
[...]

Inderdaad, vaak duurt het te lang voordat er een reactie komt en is het artikel alweer te oud. Aanpassen is dan zinloos. Nu wil ik niet zeggen dat de redactie hier iets aan kan doen, tijd is immers maar 1x uit te geven, maar het maakt het nut van dit forum wel wat minder.

Het enige wat altijd goed loopt is het typo topic, maar door zelf de artikelen te proeflezen zouden ze daar al 90% kunnen afvangen. Wat was ook alweer de definitie van een redactie?
Volgens mij hebben we de afgelopen weken flinke vooruitgang geboekt in de snelheid waarmee we reageren en de manier waarop we bepaalde topics een vervolg geven. Zoals je concludeert kunnen we tijd maar 1 keer uitgeven, maar feedback krijgen en geven is ook belangrijk. Het typo-topic wordt bijgehouden door de eindredacteuren. Wij zijn zo slecht dat we er daar twee van nodig hebben en dat jullie dan evengoed nog foutjes kunnen melden :)

[ Voor 32% gewijzigd door Wilbert de Vries op 22-09-2010 14:50 ]

• Olaf

Ik heb je toch gelijk gegeven? Die tm2 is een convertible tablet, zoals jij aangaf, en ik heb gezegd dat wij die term ook hanteren. Maar waarom eis je dat die term in die korte alinea over de tm2 moet voorkomen en neem je geen genoegen met de omschrijving die er nu staat? Wil je soms beweren dat de tm2 geen notebook met draaibaar touchscreen is? Dan ben ik benieuwd naar je argumenten, want die heb ik nog niet gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Wilbert de Vries schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:47:
[...]
Op de redactie hebben we nu heel grof gezegd dat als iets een toetsenbord heeft het in ieder geval geen tablet (meer) kan heten. Dat het niet helemaal fail safe is nemen we voor lief, inclusief terechte discussies als deze.
Dat is een nieuw stuk informatie, wat hier nog niet naar voren was gekomen. Sinds wanneer hebben jullie deze nieuwe definitie?

En inderdaad... wat mij betreft slaat het nergens op om een ingeburgerde term als "tablet-pc" maar eventjes overboord te gooien omdat er één nieuw populair apparaat op de markt is, dat toevallig geen toetsenbord heeft.

Sowieso is de term tablet-pc volkomen duidelijk. Het is een pc met tablet eigenschappen, m.a.w. waarop je kunt schrijven alsof het een notitie blok is. Ook met de nieuwere devices is er dus helemaal geen sprake van spraakverwarring. Niemand zal een iPad een pc noemen.
Het wordt pas verwarrend als de Tweakers redactie op eigen houtje algemeen geaccepteerde bestaande computer termen gaat herdefinieeren en/of negeren. En dat is wat er gebeurd. Het is niet een kwestie dat het toevallig anders omschreven werd... Het is heel bewust gedaan! Jullie willen de huidige tablet-pc's gewoon geen tablet noemen, blijkbaar op basis van Apple brainwashing. Dat is volkomen onacceptabel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 16:18 ]

• GENETX
Maar wat is je grote punt nu? Enkel het voorbeeld in je topicstart?

De redactie geeft soms ook wel eens een andere omschrijving van hetzelfde verschijnsel. Hier is duidelijk de tablet omschreven om de alinea wat meer body te kunnen geven. Dat gebeurt toch wel veel vaker op t.net?

Of val je ook altijd over 8-koppige processoren en vierpitters? Terwijl die ook netjes quadcore- en hexacoreprocessoren heten...

Dit artikel wil niet zeggen dat de term nooit meer zal worden gebruikt. Alleen zal "tablet" an sich waarschijnlijk wat uit de gratie raken voor dit soort type tablets met draaibaar scherm. Zoals Olaf ook al aangeeft is convertible tablet een betere naam. Maar ook de tablet-pc die jij aanhaalt lijkt mij een prima benaming. In beide zou dus de naamgeving tablet terug komen. Enkel en alleen "tablet" is iets te kort door de bocht.

En dat komt absoluut niet door de iPad. In 2008 (toen er nog lang geen iPad was) werd al gesproken over tablet-pc op Tweakers.net
nieuws: HP kondigt Pavilion TX2000 en vernieuwde HDX Dragon aan . En in alle artikelen die ik nu wat tegenkom wordt gesproken van een tablet-pc of convertible tablet. De term tablet op zichzelf ben ik nog niet tegengekomen, in ieder geval niet waar alvorens is duidelijk gemaakt dat het om een tablet-pc / convertible tablet gaat.

Tablet had overigens ook al lang voor de iPad een compleet andere betekenis: Zo'n ding waar je met de pen op kan tekenen, onder andere Wacom is een bekend merk in die markt ;) .

Dus volgens mij zitten we compleet langs elkaar te praten, terwijl we allemaal eigenlijk hetzelfde zeggen :P . Feit is dat er in het artikel waar in de TS naar wordt gelinkt enkel een andere omschrijving is gegeven voor de afwisseling. Anders kunnen we net zo goed een script schrijven die artikeltjes uitspuugt aan de hand van een paar parameters :P . Het is tenslotte de redactie die een eigen draai aan de artikelen geeft waardoor niet alle artikelen eentonig worden.

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 22-09-2010 17:44 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
quote: GENETX
Tablet had overigens ook al lang voor de iPad een compleet andere betekenis: Zo'n ding waar je met de pen op kan tekenen, onder andere Wacom is een bekend merk in die markt .
Maar dan praat je noujuist weer over een homoniem. Dat is hetzelfde door te zeggen dat het woord 'bank' altijd moet verwijzen naar een zitobject voor meerdere personen.

Het punt van AHBdV is gewoon dat er bepaalde apparaten op de markt zijn welke tablets genoemd worden en dat deze zowel zonder of met fysiek toetsenbord geleverd kunnen worden. Een iPad is hier dus een voorbeeld van, maar een HP tm2 ook.

• GENETX
Eens, maar dat ontkent niemand hier.

Waarom is dat nou zo moeilijk te begrijpen. Het is echter iets dat we uberhaupt al jaren doen op tweakers.net om die krengen tablet-pc of convertible tablet te noemen. Mensen weten dan gelijk dat het om een tablet gaat, maar ook welk type.

Heel leuk je voorbeeld van de bank, maar daar is het in de contect per definitie wel duidelijk. Als men het over een bank heeft bij RTL-Z ofzo, dan weet je dat het om zo'n eentje gaat die graag hoge bonussen weggeeft ;)

Maar hier op tweakers.net is hebben we gewoon te maken met tablets, tablets en tablets. Alle 3 zijn ze anders, maar wel elektronica en horen hier thuis. Uit de context kun je dus nooit halen om welk type tablet het gaat. Persoonlijk zou ik het behoorlijk irritant vinden als een artikel over een tablet gaat en ik uiteindelijk in de plaatjes zie dat het om een convertible tablet blijkt te gaan.

Nogmaals, we ontkennen niet dat zo'n apparaat ook een tablet kan worden genoemd, maar om het voor de lezers te verduidelijken vullen we het aan wanneer het gaat om een tablet-pc cq. convertible tablet. in automagazines (om de auto vergelijking maar weer eens te nemen :P ) heeft men het toch ook over sportauto's, tereinwagens, stationwagons, cabriolet etc etc in plaats van alles maar "auto" te noemen? Dat is toch ook normaal? Waarom zou het dan op tweakers.net niet normaal zijn om bepaalde tablets "tablet-pc" of "convertible tablet" te noemen?

Nogmaals, het gaat niet om het ontkennen dat zoiets een tablet heet, het gaat de redactie hier om de duidelijkheid naar de lezer. En dat komt echt niet door zoiets als de introductie van de iPad of alle andere drogredenen die hier worden aangehaald. We doen het namelijk al jaren op deze manier.

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 23-09-2010 10:21 ]

• mjtdevries
Ik snap nou nog steeds niet waarom niet gewoon de duidelijke termen gebruikt worden, die iedereen al jaren kent en eigenlijk de de-facto-standaard zijn geworden.

Namelijk:
- tablet-pc
- tekentablet
- tablet. (als in iPad achtig device)

De redactie claimt nu duidelijker te zijn, maar juist door geen gebruik te maken van die standaard termen maak je de boel naar je lezers onduidelijk.
In welk opzicht is de term "convertible" of "convertible tablet" nu duidelijker dan tablet-pc?
In welk opzicht is de term tablet-pc onduidelijk? Ik ken niemand die dat verward met een iPad achtig device, of met een tekentablet.
"laptop met draaibaar touchscreen" is dan wel een duidelijke omschrijving voor die HP tm2 laptop. Maar tablet-pc is een stuk korter en voor je lezers net zo duidelijk.

Volgens mij hebben een aantal mensen ook niet goed gelezen wat de TS wil.
Er wordt absoluut niet gevraagd om een tablet-pc een tablet te noemen!

Nee, er wordt alleen maar gevraagd om een tablet-pc een tablet-pc te noemen.

• GENETX
mjtdevries schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:17:
Ik snap nou nog steeds niet waarom niet gewoon de duidelijke termen gebruikt worden, die iedereen al jaren kent en eigenlijk de de-facto-standaard zijn geworden.

Namelijk:
- tablet-pc
- tekentablet
- tablet. (als in iPad achtig device)
Eens
De redactie claimt nu duidelijker te zijn, maar juist door geen gebruik te maken van die standaard termen maak je de boel naar je lezers onduidelijk.
In welk opzicht is de term "convertible" of "convertible tablet" nu duidelijker dan tablet-pc?
Die twee zijn voor mij in ieder geval synoniem. Ik kom ze ook buiten tweakers.net gewoon tegen
In welk opzicht is de term tablet-pc onduidelijk? Ik ken niemand die dat verward met een iPad achtig device, of met een tekentablet.
Helemaal met je eens, het is juist duidelijk
"laptop met draaibaar touchscreen" is dan wel een duidelijke omschrijving voor die HP tm2 laptop. Maar tablet-pc is een stuk korter en voor je lezers net zo duidelijk.
Ook eens, maar soms worden dingen even anders omschreven. Zoals al aangaf, we hebben het ook wel eens over vierpitters ipv een quadcore... Het gaat hem hier puur even om dit specifieke artikel waarbij de auteur een andere omschrijving gebruikt. Daar zal vast een reden voor zijn. Wellicht leest dit net even wat prettiger deze keer, of puur voor de afwisseling.
Nee, er wordt alleen maar gevraagd om een tablet-pc een tablet-pc te noemen.
Dat gebeurt doorgaans toch ook wel, of het wordt een convertible tablet genoemd.

Persoonlijk snap ik niet waarom iedereen zo valt over 1 artikel waar het één keer even anders wordt neergezet, om welke reden dan ook. Gelijk wordt aangenomen dat termen als tablet-pc nooit meer gebruikt zullen worden |:( 8)7 :?

Olaf noemt notabene de reden hierboven al:
Maar waarom eis je dat die term in die korte alinea over de tm2 moet voorkomen en neem je geen genoegen met de omschrijving die er nu staat?
De alinea zou anders te kort worden. Dit is dus de oplossing die men heeft gevonden om te zorgen dat er een mooie alinea staat die ook begrijpelijk is voor de lezers.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 23-09-2010 11:30 ]

Pagina: 1