Iveco bakwagen, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wij zijn voor het vervoer van meubelen op zoek naar een Iveco DAILY 35-10 bakwagen. We hebben een budget van 5.000 euro. En we hebben al enkele bekeken en gereden. Alleen het zijn allemaal exportprijzen/handelaarsprijzen. Dus garanties zijn er niet. Niet erg, alleen waar moeten we op letten? De meesten rijden en remmen best goed en hebben nog APK tot ergens volgend jaar. We hebben gehoord dat we op roetuitstoot moeten letten? Dat hij dus bijvoorbeeld niet door de roetmeting komt bij de APK-keuring.

Kortom; wat zijn de belangrijkste punten om op te letten en is de roetuitstoot een reeël probleem?

Voorbeeldje
Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/Iveco/Daily/Iveco-Daily-Bakwagen-Wit-001--7692426-Medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:52
Of de laadklep nog goed werkt, en of de auto goed is onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
En als extra tip, laat hem keuren als je er zeker van wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:59:
Of de laadklep nog goed werkt, en of de auto goed is onderhouden.
Ja die werken meestal wel. Maar bij eentje zag ik geen oog waar een borgpen in kon. Is de laadklep een onderdeel van de APK-keuring of is dat een losse keuring?
TRAXION schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:01:
En als extra tip, laat hem keuren als je er zeker van wil zijn.
Wat voor een keuring? Voor auto's ken ik ze wel. Of bedoel je APK?
Kwikfit kan dat volgens mij niet. Vrachtwagens hebben volgens mij speciale APK-II keuringen of niet?

[ Voor 33% gewijzigd door Woef op 21-09-2010 00:07 . Reden: extra antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
AFAIK valt zo'n Turbo Daily niet onder de categorie vrachtwagens, maar is het gewoon een groot uitgevallen busje die nog net met een B-rijbewijs bestuurd mag worden. AFAIK gelden ook normale APK-regels voor dat soort bakwagens.
Kan zijn dat sommige garages moeite doen vanwege de grootte van zo'n wagen. Ik weet nog van de garage waar ik gewerkt heb dat dat soort grote auto's altijd op de 4-koloms brug gingen voor onderhoud of controles. Niet elke garage heeft een 4-koloms brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vaak zijn dit soort dingen veel verhuurd -> afgeragd

Omdat z'n ding met B rijbewijs word gereden door mensen die normaal in een gewone auto rijden worden er ook nogal snel stoeprandjes etc. mee gepakt, let dus ook op of de ophanging & velgen nog recht zijn (en de banden qua karkas of wang beschadigd). Check/laat checken dus niet enkel of hij nog goed rechtuit rijd en niet scheef maar ook of alles daadwerkelijk recht is.
Verder of de opbouw door eventuele schade niet ontwricht is.

Check ook of de hydroliek van de klep nog goed is.

met andere woorden laat een monteur d'r naar kijken, het liefst eentje die hiermee ervaring heeft.
Anders kun je er zowel een automonteur als iemand die aan trekkers (je weet wel, van een boer) werkt, die hebben ook hydroliek en die zullen d'r vaak ook wel globaal wat van kunnen zeggen.

[ Voor 32% gewijzigd door GoldenSample op 21-09-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Tja in die prijsklasse moet je niet teveel verwachten.

Mijn pa heeft bij Iveco Used Trucks gewerkt en 15 jaar geleden waren veel van die bakjes 2e hands al behoorlijk afgetrapt. Grootste deel ging ook allemaal naar het oostblok of naar Spanje en verder zuidwaarts.
Aan de andere kant, exemplaren die nu nog rondrijden zullen technisch en motorisch waarschijnlijk nog redelijk goed zijn.
Maar inderdaad, laat er een monteur naar kijken en probeer de recente onderhoudsgeschiedenis te achterhalen.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 20:58
Ik zou kijken of een anwb of bovag keuring ook toegepast kan worden op een voertuig als dit, zeker wanneer je afhankelijk bent van de wagen is het belangrijk dat hij in goede staat is. En in deze prijsklasse kun je inderdaad niet veel verwachten.

Verder zijn er ook bakwagens met een totaalgewicht van 5000 kg, ik weet niet of je die meeneemt in je zoektocht maar voor die exemplaren zullen weer andere regels gelden omdat ze niet met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden. Ik denk echter dat veel exemplaren flink afgetrapt zijn vooral als het huurbusjes zijn geweest...

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 18:06

mambo No5

Bad Apple?

Mijn ervaring op 't werk met Iveco's is dat ze mechanisch niet kapot te krijgen zijn. We hebben in het verleden een tweetal exemplaren in de poule gehad (wel nieuwer model dan die in de startpost) en die hebben lachend de 300k gehaald. Het was dat ze op dat moment qua interieur en exterieur compleet uitgewoond en economisch afgeschreven waren, maar techninsch waren ze nog keihard. Ik moet hierbij ook vermeldden dat deze dingen gebruikt zijn in pakketdistributie (+- 50 stops, gemiddeld maximaal 200 Km per dag en laden tot 'ie barst) en dus niet echt ontzien zijn. (ter indicatie; heb diverse chauffeurs mee mogen maken die met het credo "gang is alles" gerust op twee wielen over het Keizer Karelplein in Nijmegen vlogen en ook niet al te nauwkeurig naar drempels keken)

Bovenstaand overigens in tegenstelling tot de Ford Transit's met opbouw die deze wagens vervingen; rampenbakken zijn 't. Deze zijn eigenlijk een klasse lichter, maar werden met hetzelfde respect behandeld en geladen en zijn momenteel technisch al op (inclusief startmotoren, versnellingsbakken en motoren die ploffen met alle bijbehorende kosten en de service is in vergelijking met Iveco / Renault om te janken).

Persoonlijk zou ik vooral kijken hoe zo'n wagen er van buiten uit ziet (veel butsen en roest = no-go) icm de kilometerstand; d'r zijn er ook tussen die langere afstanden gereden kunnen hebben. Het interieur is over het algemeen toch wel uitgewoond, dar zou ik dus niet al te nauw naar kijken. Roetuitstoot is voor APK vooral belangrijk, voor milieuzone's in grote steden (nog?) niet, aangezien dit een 3500 Kg voertuig betreft. :) Als ik zelf voor willekeurige merken zou moeten kiezen, dan zou ik bij Iveco, Renault Truck, VW of Mercedes terecht komen; overigens meer fingerspitzegefuhl dan daadwerkelijk onderbouwd.

* mambo No5 overigens transportplanner is.
Silvos schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:26:
Ik zou kijken of een anwb of bovag keuring ook toegepast kan worden op een voertuig als dit, zeker wanneer je afhankelijk bent van de wagen is het belangrijk dat hij in goede staat is. En in deze prijsklasse kun je inderdaad niet veel verwachten.

Verder zijn er ook bakwagens met een totaalgewicht van 5000 kg, ik weet niet of je die meeneemt in je zoektocht maar voor die exemplaren zullen weer andere regels gelden omdat ze niet met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden. Ik denk echter dat veel exemplaren flink afgetrapt zijn vooral als het huurbusjes zijn geweest...
De vrachtwagens waar jij naar refereert zijn 7500 kg exemplaren en kunnen niet met een B-rijbewijs bereden worden. Hier is minimaal een groot rijbewijs voor nodig, maar nog net geen chuaffeursdiploma. Boven de 7500 Kg heb je naast je groot rijbewijs ook een chauffeursdiploma nodig en regelmatige bijscholing / opfrissing. Ik ga er even van uit dat de ts alleen een b-rijbewijs heeft en dergelijke exemplaren (los van de kosten van zo'n ding) geen optie zijn. :) Uitzonderingen zijn B-E combinaties, maar die zijn (afaik) nog duurder dan een simpel busje met opbouw.

@ ts: bel anders wat truckgarages af of die niet nog ergens een exemplaar hebben staan dat ingeruild is en anders toch op export gaat; vaak zit daar toch niet veel marge meer op en heb je er een die (over het algemeen, er van uitgaande dat een bedrijf garagevast is) een dealeronderhouden exemplaar. :)

/edit:

Nog iets om even bij stil te staan; als je een exemplaar met laadklep neemt ben je verplicht om deze jaarlijks te laten keuren, met extra kosten tov een exemplaar met deuren. Wellicht iets om in je achterhoofd te houden. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door mambo No5 op 23-09-2010 16:27 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Pagina: 1