[Ubuntu] Computer hangt bij booten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03
Hallo,

Ik heb hier een computer met Ubuntu 10.04 waar ik mijn moeder altijd op laat internetten. Werkt geweldig, echt het perfecte OS voor haar en de computer zelf. Ik heb onlangs onderhoud uitgevoerd, ik heb vanwege goede verhalen over de nouveau driver de gesloten nvidia driver verwijderd. Daarnaast heb ik een standaard "apt-get update && apt-get upgrade" uitgevoerd. Het systeem werkte nog.

Ik heb toen opnieuw opgestart en dit is wat er gebeurt:
1. BIOS komt tevoorschijn, memory test, check out
2. Booten vanaf het eerste geschikte medium
3. GRUB laadt prima
4. Linux laadt in het begin prima
5. Beeldscherm gaat uit, en computer loopt vast.

Ook een verse Ubuntu Live CD wilt niet booten en slaat vast, terwijl dit eerst niet zo was. Ik weet niet eens zeker of hij aan het mounten van de root partitie toekomt, maar ik weet wel dat een Hiren's boot CD met daarop een "Mini Linux" wél werkt en een gelimiteerde grafische omgeving kan weergeven (waarschijnlijk via VESA).

Ik heb daarop de rootpartitie gemount, /dev, /proc, en /sys gemount op de rootpartitie en gechroot. Ik heb hierop de originele propietary NVIDIA drivers weer geïnstalleerd. Dit mocht niet baten dus ik ben verder gaan kijken. De logs in /var/log zijn raar, en stoppen abrupt. Ik zal morgen een uittreksel maken maar ik kan reproduceren uit mijn geheugen dat het log zo eindigd:
[timestamp] dorita-desktop Linux Kernel <module>: <bericht> (een normale regel dus)
[timestamp] dorita-desktop Linux Ker (niets meer hierna)

Dit is in meerdere logs zo, syslog, kern.log, messages. Dmesg is helemaal leeg.

Nu heb ik drie vragen:
1. Is dit een hardwareprobleem?
2. Kan ik Linux in een grafische safe-mode booten, dat hij de vesa (?) module gebruikt?
3. Hoe los ik dit op?

Specs van de computer:
AMD Athlon XP 2800+
NVIDIA nforce4 bordje (geloof ik)
NVIDIA GeForce 5700XT videokaart (AGP)
AMI BIOS

Uiteraard heb ik gezocht, maar ik wist niet waar ik op moest zoeken. "linux hangs on boot" en "linux crash on boot" leverden niets op. Ik heb ook geen PCI of AGP kaart waarmee ik kan testen dus ik moet even roeien met de riemen die ik heb.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• register
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03-2019
Onder een normale Linux was het eenvoudig: tegen grub zeggen dat je runlevel 3 wil booten, maar dat schijnt Ubuntu niet te kunnen. (Je kan eventueel /etc/init/gdm.conf tijdelijk een andere naam geven om in text modus te starten.)

Probeer eens je machine een half minuutje uit het stopcontact te halen.
Kan je met alt-F1 of zo de bootprocedure wat nauwkeuriger volgen?
Kijk eens naar de Grub 2 rescue mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Memtestje draaien voor een nachtje, en de HDD waardes even bekijken? (onder Windows doe je dat met HD Tune, maar ik weet voor linux zo niks :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:13:
Memtestje draaien voor een nachtje, en de HDD waardes even bekijken? (onder Windows doe je dat met HD Tune, maar ik weet voor linux zo niks :+ )
Ik zal een memtest uitvoeren. HDD tools zitten in Ubuntu zelf ingebouwd, maar het verklaart niet waarom hij ook faalt met de LiveCD.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Mogelijk, maar aangezien je zaken aan de software hebt veranderd zou ik het eerst in de software zoeken ;)
2. Kan ik Linux in een grafische safe-mode booten, dat hij de vesa (?) module gebruikt?
Weet ik zo niet (volgensmij niet, zou wel een welkome mogelijkheid zijn), maar je kunt proberen zonder grafische mode te booten.

Om te beginnen kun je proberen init=/bin/sh als bootparameter op te geven. Als dat werkt kom je in een heel basale shell terecht, maar van daaruit zou je (met wat gehannes) hetzelfde moeten kunnen als van een live CD, dat is alweer wat makkelijker.

Ubuntu gebruikt upstart (ipv het klassieke runlevel systeem), ik weet niet goed hoe je gdm daar tijdelijk disabled, maar wat je in ieder geval zou kunnen doen is de execute-rechten op /usr/sbin/gdm verwijderen. Da's best lelijk, maar het zal iig wel werken :P
(ik hou me aanbevolen voor fatsoenlijke oplossingen icm upstart)

Verder kun je bij het booten de bootparameters 'splash' en 'quiet' weghalen, zodat je hopelijk wat meer ziet tijdens het booten. Als al het bovenstaande niets uithaalt zou ik ook eens 'nomodeset vga=normal' toevoegen als bootparameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Sebazzz schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:35:

Jup, als het goed is heeft je grub-menu voor iedere kernel die je geïnstalleerd hebt een recovery-mode optie. Als je die kiest kun je bijvoorbeeld kiezen dat je in "low graphics mode" wilt starten, of alleen een terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Linker shift ingedrukt houden dan kom je in de grub menu.

Indien je systeem loopt op de fabrieks driver, laat hem dan lopen, dat is geen slechte driver.

Installeer gewoon je systeem opnieuw, is het snelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

deadinspace schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:53:
[...]

Om te beginnen kun je proberen init=/bin/sh als bootparameter op te geven. Als dat werkt kom je in een heel basale shell terecht, maar van daaruit zou je (met wat gehannes) hetzelfde moeten kunnen als van een live CD, dat is alweer wat makkelijker.

Ubuntu gebruikt upstart (ipv het klassieke runlevel systeem), ik weet niet goed hoe je gdm daar tijdelijk disabled, maar wat je in ieder geval zou kunnen doen is de execute-rechten op /usr/sbin/gdm verwijderen. Da's best lelijk, maar het zal iig wel werken :P
(ik hou me aanbevolen voor fatsoenlijke oplossingen icm upstart)
Ik boot inderdaad meestal met init=/bin/bash als er iets aan de hand is. (sh is een symlink naar bash). Alleen moet je wel eerst je /usr (of je root) read-write (her)mounten, anders valt er weinig te chmodden.

voor sebazz:
Bash:
1
mount -o remount,rw / 

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Ik heb ondertussen memtest86 gedraaid geen fouten, memtest86+ werkt simpelweg niet (half getekend scherm).
mcDavid schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 02:08:
[...]

Jup, als het goed is heeft je grub-menu voor iedere kernel die je geïnstalleerd hebt een recovery-mode optie. Als je die kiest kun je bijvoorbeeld kiezen dat je in "low graphics mode" wilt starten, of alleen een terminal.
Dat had ik al geprobeerd, dat werkt niet. Hij faalt op hetzelfde punt als hij met normale boot doet. Daarom zoek ik iets dat nog safer dan dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Niet toevallig bolle condensator op je moederbord?

Of een brakke voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Dat zou dan heel toevallig dan gebeurt moeten zijn. Ik zal dat vanmiddag of morgenmiddag wel even onderzoeken.

Init=/bin/bash werkt in ieder geval wel, dan krijg ik een root@(none) shell en kan ik in ieder geval iets.
jan99999 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 07:41:
Installeer gewoon je systeem opnieuw, is het snelste.
LiveCD start ook niet, dus dan moet ik alternate nemen maar dan weet ik niet of het werkt totdat ik het huidige systeem gewiped heb.

[ Voor 41% gewijzigd door Sebazzz op 21-09-2010 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Sebazzz schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 08:47:
Dat zou dan heel toevallig dan gebeurt moeten zijn. Ik zal dat vanmiddag of morgenmiddag wel even onderzoeken.

Init=/bin/bash werkt in ieder geval wel, dan krijg ik een root@(none) shell en kan ik in ieder geval iets.

[...]

LiveCD start ook niet, dus dan moet ik alternate nemen maar dan weet ik niet of het werkt totdat ik het huidige systeem gewiped heb.
Als een LiveCD het ook niet doet, begint het toch wel heel erg op stom toeval te lijken. Als je vanaf een LiveCD opstart, wordt er namelijk helemaal niets met je harde schijf gedaan. Die zou je zelfs gewoon los moeten kunnen trekken. Heb je eventueel niet een andere videokaart ofzo waarmee je kunt proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Nee, helaas heb ik dit niet tot mijn beschikking en ik wil aan dit oude systeem ook liever geen geld uitgeven. Wel werkt bijvoorbeeld de Parted LiveCD vanaf de Ultimate Boot CD prima. Die gebruikt de VESA driver in Xorg. Is er een manier waarop ik die makkelijk kan activeren in Ubuntu? (desnoods chrooted vanaf een andere CD)

[ Voor 10% gewijzigd door Sebazzz op 21-09-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het klinkt toch als een hardware probleem dat door stom toeval na de update z'n kop is komen opsteken. Aan de andere kant, ik heb zelf ook ruzie gehad met de laatste Ubuntu en de grafische omgeving op een wat oudere pc...

Heb je nog een live-cd van versie 9.04 of 9.10 van Ubuntu liggen? Daar zou hij wel mee op moeten starten. Overigens raar dat Memtest86+ het ook niet doet.

Een andere mogelijkheid kan je grafische kaart zijn. Heb je toevallig nog een andere AGP, of des noods pci kaart liggen? Probeer die eens.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Voor de duidelijkheid: Geen dist-upgrade was het. Gewoon een simpele routineklus, de laatste updates was het ;) Memtest86+ lijkt te werken maar het onderste deel van het scherm wordt niet goed gepaint, het plusje knippert wel gewoon zoals normaal. Maar ik heb om die reden maar Memtest86 gedraaid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Nog even een update: Ik heb de videokaart vervangen door een Geforce 2 MX en de computer doet het weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:03
zelfde probleem hier maar dan met een laptop, wisselen van graka(hd4570) is hier dus geen optie. ubuntu 10.04x86 doet t wel, 10.10x64 geeft bij de live-cd/installatie, na bios/menu van ubuntu een zwart scherm. Is het mogelijk om vanaf 10.04x86 naar 10.10x64 te gaan zonder herinstallatie oid?
edit: met acpi=off doet ie t wel..

[ Voor 6% gewijzigd door Bastard op 12-10-2010 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
KAdrifter schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:29:
wisselen van graka(hd4570) is hier dus geen optie.
Sommige laptops hebben gewoon vervangbare GPU's hoor, zoals de mijne (XXODD).

Pagina: 1