Auto voor een paardentrailer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wij hebben een paard gekocht, nu willen we deze ook vervoeren. Ik heb zelf een Toyota Prius (Lease) en die gaat jammergenoeg helemaal niets trekken, dus er moet een nieuwe auto voor m'n vriendin komen. Ze rijdt momenteel een Nissan Micra, deze gaat weg voor een duizendje of twee, misschien twee en een half. We willen er maximaal 2000 bijleggen wat betekent dat het budget dus op 4 tot 4,5 duizend zit. We willen er niet teveel aan uitgeven omdat mijn auto over 3 jaar weer weg gaat en dan lease ik wel iets wat een trailer kan trekken. Het is dus om deze 3 jaar te overbruggen.

Wat gaan we er mee doen:
Eens in de zoveel tijd (lees eens in de twee maanden ofzo) een paard met een gehuurde trailer verplaatsen.
Af en toe normaal rijden, dus als "gewone" auto gebruiken. Mijn vriendin rijdt nu ongeveer 10.000 km per jaar en zal niet veel meer rijden.

Wensen
Weinig eigenlijk, dat de auto een paardentrailer kan trekken en dat het binnen budget blijft. Het liefst toch niet boven de 200.000 km. Ook niet TE oud, min bouwjaar 1997.
We hebben geen merk voorkeur, geen luxe voorkeur, dat maakt allemaal niet uit.

Vragen
Weet iemand wat een paardentrailer ongeveer weegt? (Paard weegt 300 - 350 Kg)
Moet ik nog rekening houden met het gewicht van de auto? Ik kom voornamelijk op internet een 60-40% tegen voor gewicht als advies.
Moet je 4x4 hebben? Ik lees dat dat voor een paardentrailer toch wel handig is.

Wat we tot nu toe hebben gevonden:
Suzuki Vitara (Benzine motor te licht?)
Opel Frontera (Onbetrouwbaar?)
Ssang Yong Korando of Musso (Erg zwaar?)

We hebben beiden E achter B dus dat is het probleem niet.

Heeft iemand nog goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

FWD AWD is vaak erg handig. Moest zelf weleens achter in de wei een knol laden/lossen en de weg er naar toe was hopeloos slecht, onverhard en meestal modder. Je weet ook maar nooit waar je terechtkomt als je naar een wedstrijd gaat.

Zoals hier bijv.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b0bd4c2284c846d38a10cd6a9b9a528e/thumb.jpg
Klik

Ik zou me wel realiseren dat een FWD AWD wel een dure grap is. Ik zou dan gaan voor bijv. een Subaru Forester.

Anderzijds, je zult zo weinig rijden dat je eigenlijk de rest van de ritten in een absurd dure auto rijdt. Ik zou eerder eens kijken naar een huurauto.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een Vitara (het jaren '90 model) is spotgoedkoop in de wegenbelasting. Hij is echter ook erg licht (1200kg). Als paardentrailertrekker lijkt me dat niet ideaal. Ik heb begrepen dat ze erg goed zijn in roesten.
FWD is vaak erg handig.
Je bedoelt vierwielaandrijving? FWD is de algemeen geaccepteerde afkorting voor front wheel drive.

AWD = all wheel drive.

[ Voor 28% gewijzigd door Femme op 20-09-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hangt idd van de situatie's af, ga je in de bagger spelen of niet?
zo nee kun je prima met een leuke voorwielaandrijver af.
Verder zou ik eerst kijken wat voor trailertje je wilt, een kleintje voor 1 a 2 paarden zal leeg wel op of rond de 700kg blijven, echter beladen mag z'n ding dan al snel 1500kg wegen, ongeacht of je het ook gaat rijden moet je auto het sowieso mogen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02

JdM

Humbled

Is een Cherokee niks voor je? Genoeg keus en ook makkelijk binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Compromis tussen 2 dingen?

Subaru Forester met 4WD? Aangezien hij pas gemaakt is vanaf 1997 past hij precies binnen in je straatje en binnen je budget.

http://kopen.marktplaats....n]=&aw[26][max]=&q=&qsf=0

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je de wagen toch maar om de twee maanden nodig hebt om je paard te vervoeren is het dan niet veel goedkoper om auto en trailer te huren?
Een tweedehandswagen die capabel is om de trailer fatsoenlijk te trekken verbruikt volgens mij ietsje meer dan de micra die je nu hebt.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

GoldenSample schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:39:
ongeacht of je het ook gaat rijden moet je auto het sowieso mogen trekken.
Gezien het beperkte buget en deze aanhanger eis ou ik ook busjes en old timers (discovery oid) overwegen

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Femme schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:36:
Je bedoelt vierwielaandrijving? FWD is de algemeen geaccepteerde afkorting voor front wheel drive.

AWD = all wheel drive.
Oops..... je hebt gelijk. Moest 3 letters naar links drukken. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Guardian Angel op 20-09-2010 23:59 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Hier in de buurt zitten nogal wat paardenhouders en die zie ik (als ze eens een normale trailer voor 1 paard
achter de auto hebben) veelal rijden in Subaru Foresters. Nu weet ik (algemene kennis) dat Subaru's goede
trekauto's zijn en vooral de Forester bij de caravanliefhebbers nogal populair is. Nu is een caravan geen
paardentrailer natuurlijk, maar als je kijkt naar het technische aspect is het hetzelfde.. (in andere vorm)

Leuk voordeel; Een Forester kost niet zo gek veel. Een Forester met niet teveel kilometers (circa 150K)
uit (bijvoorbeeld) 1999 heb je al voor zo'n €3000. Veel auto voor weinig geld dus. Daarnaast mag zo'n ding
1500 kilo trekken wat ruim voldoende is voor paard + trailer. (paard 350KG + trailer ca. 750KG) Makkie! ;)
De Forrester zelf weegt 1280KG en kost dus ook maar €50 per maand aan houderschapbelasting.
Voorzien van AWD (all wheel drive) en een 2.0 benzinemotor. 1 liter op 10 kilometer moet kunnen.

Dit model bedoel ik dus, is trouwens ook prima te gebruiken in het normale verkeer (dus niet debiel groot ofzo).

Afbeeldingslocatie: http://i48.photobucket.com/albums/f231/Rozebottel/DSCF1405.jpg

/edit
Leuke op marktplaats. 1998, 150k, distri net vervangen, serviceboekjes ingevuld, voorzien van
de leuke opties (beetje luxe is wel fijn) en nieuwe APK; http://link.marktplaats.nl/376559254

[ Voor 6% gewijzigd door Sinner op 21-09-2010 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21

Wok

Dakloos...

Archie_T schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:24:
Vragen
Weet iemand wat een paardentrailer ongeveer weegt? (Paard weegt 300 - 350 Kg)
Moet ik nog rekening houden met het gewicht van de auto? Ik kom voornamelijk op internet een 60-40% tegen voor gewicht als advies.
Moet je 4x4 hebben? Ik lees dat dat voor een paardentrailer toch wel handig is.
[..]
We hebben beiden E achter B dus dat is het probleem niet.
Jullie hebben beide E achter B; dat scheelt al een hoop zorgen :)

Een paardentrailer zal al gauw een TMM* van 1500 kg hebben. Dat betekent dat de auto minimaal ook 1500kg (geremd) moet mogen trekken op papier.

*TMM = Toegestane Maximum Massa. De TMM staat voor het leeggewicht van de aanhanger + het maximale laadvermogen. Een aanhanger met een leeggewicht van 500kg en een maximaal laadvermogen van 750kg heeft dus een TMM van 1250kg.
Aanhangwagens met een TMM van >750kg hebben tegenwoordig een eigen kenteken met bijbehorende papieren. Daarop staat dan ook de TMM vermeld.

Aangezien jullie allebei rijbewijs 'E achter B' hebben, doet het gewicht van de trekauto minder ter zake. Enige waar rekening mee gehouden dient te worden is dat de TMM van de trekauto + de TMM van de aanhanger niet meer is dan 3500kg.

Je geeft aan 'niet teveel eraan uit te willen geven'. Heb je het dan over over aanschafprijs of over maandelijkse lasten? Als je de auto echt als tweede auto ernaast wilt houden, houd dan absoluut rekening met extra brandstof- en onderhoudskosten, want je zult dan een auto moeten aanschaffen die minstens 1500kg geremd mag trekken. Mijn advies is om - zoals anderen al genoemd hebben - naar een Subaru te kijken: Impreza/Legacy/Forester. Aangezien je er tocht zo'n zes keer per jaar een trailer achter zal hangen, loont het de moeite om daar de auto op af te stemmen.

-edit-

Zie ook de post van Opa_vertelt hierboven ^^ :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

nissan patrol ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10
Kijk eens naar een Galopper. Dit is eigenlijk een Mitsubishi in een eigen jasje.

Mijn pa heeft er een gehad om de boot te kunnen verplaatsen. Prima trekauto (4x4 + lage gearing) en ruim binnen je budget te krijgen. Verder rijd hij erg fijn. In de 5 jaar dat m`n pa hem heeft gehad hebben we er geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06 15:46

empy

Rijdt rondjes

JdM schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:40:
Is een Cherokee niks voor je? Genoeg keus en ook makkelijk binnen je budget.
Cherokee, geweldige wagen! Sleurt alles overal heen en rijd (en klinkt) heerlijk.
Cons: rijd ongeveer 1:6 a 1:7, met trailer er achter 1:5 en is bijzonder duur in de wegenbelasting.
Dat is mijn ervaring met het 4.0 liter model uit 1998 thans :)

[ Voor 7% gewijzigd door empy op 21-09-2010 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-06 17:14
Ik zou eerst gaan kijken wat de aanhanger nou inderdaad weegt, in combinatie met je paard. Pas daarna gaan zoeken naar een auto, Maakt de zoektocht ook iets makkelijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nog even dit. Heb je het gewicht van het paard goed ingeschat? Die op mijn foto wegen samen 1250 kg.

350 kg is nl. een aardig gewicht voor normale Pony (al is dat ook een paard(je).

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:53

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou voor een Suzuki Vitara of een Daihatsu Feroza gaan. Alletwee goed betaalbaar en hartstikke betrouwbaar. Motorisch is een Feroza hetzelfde als een Charade/Applause/Valera dus mocht er onverhoopt motorisch iets kapot gaan, is alles makkelijk en goedkoop te verkrijgen.
Verder zijn ze goedkoop in de wegenbelasting, en voor een 4x4 best zuinig

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Oldtimer mercedes G klasse? Die kan en mag veeeeeel trekken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 20:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een G-klasse in goede staat krijg je niet voor 4,5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:00
-tom-562 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 10:44:
Ik zou voor een Suzuki Vitara of een Daihatsu Feroza gaan. Alletwee goed betaalbaar en hartstikke betrouwbaar. Motorisch is een Feroza hetzelfde als een Charade/Applause/Valera dus mocht er onverhoopt motorisch iets kapot gaan, is alles makkelijk en goedkoop te verkrijgen.
Verder zijn ze goedkoop in de wegenbelasting, en voor een 4x4 best zuinig
Zijn die wagentjes niet veeeeel te licht voor een beetje gevulde paardentrailer.

Ik zou zelf ook naar een Forester kijken, voordeel wat dat ding heeft boven veel 4WD's is dat het in basis een 'weg'auto is, met AWD en evt lage gearing. Waar de 4WD's over het algemeen als echte terreinauto gemaakt zijn met mindere rijeigenschappen.
Verder zijn ze zo degelijk als wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Zo'n ding (Feroza) weegt 1250 kilo (niet heel veel, voor een 4WD idd), en mag 1500 geremd trekken. Standaard 2WD aandrijving, maar met handmatig instelbare 4WD en ook nog lage gearing.
Z'n vriendin rijdt nu een Micra, dus ik neem aan dat die auto ook als 2e auto gebruikt wordt. Dan is zo'n Feroza goed te betalen qua vaste lasten (verbruikt, wegenbelasting)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-06 16:14
Ik zou zelf ook voor een Subaru Forrester of een Honda C-RV kijken. Ze vallen prima in het budget en fijne caravantrekkers. Beide AWD, weliswaar bij Honda geen permanente maar eentje die inschakeld wanneer nodig waardoor ie wat zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

AWD ligt eraan waar je zoal komt met het paard.
Mijn ex had ook een paard (renpaard), en we moesten dus nooit echt het terrein in met de trailer.
Ik trok de trailer eerst met een
Toyota Avensis Diesel (2.0 nogiets) en daarna met een
Skoda Octavia Benzine (ook een 2.0 met 115PK)

ging beide prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Femme schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 11:29:
Een G-klasse in goede staat krijg je niet voor 4,5K.
Even een snelle mobile.de:
http://suchen.mobile.de/f...html?lang=de&id=135513049

Niet de mooiste, niet de meest gewilde, maar wel een belastingvrije diesel (er staat 230, maar ik denk dat het een 240 is) voor onder de 4500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Nu online
Guardian Angel schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 09:46:
Nog even dit. Heb je het gewicht van het paard goed ingeschat? Die op mijn foto wegen samen 1250 kg.

350 kg is nl. een aardig gewicht voor normale Pony (al is dat ook een paard(je).
Ik snap je vraag niet helemaal? Heb ik het nou te licht of te zwaar ingeschat. Het is een pony van ongeveer 1.50 hoog. Dus niet één van de kleinsten.

Ik zie nog vrij veel mensen melden dat ik meer per maand ga betalen, dat klopt en dat weet ik. Vind ik ook niet erg. Het huren vind ik wel weer een beetje lastig, wil gewoon altijd de auto beschikbaar hebben.

Als ik het zo lees moet ik voornamelijk naar de Subaru kijken, daar komen toch de meeste stemmen voor op. Dan nemen we dat dit weekend even mee als we gaan "autoshoppen".

Heeft nog iemand ervaring met de Opel Frontera? Daar zie ik er ook veel van voor een leuke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Zoiets als dit bedoelde ik dus marktplaats linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 11:41
Succes met zoeken naar een geschikte Patrol. De meeste zijn verrot, en als je het goed wil doen moet je de 3.3 liter turbo diesel nemen. Als je de 2.8 liter (GR versie) hebt zijn de koppen van aluminium en is altijd wat mee. :F

De 3.3 liter versie is echt niet kapot te krijgen, alleen moet je wel een leuke vinden, anders roesten ze je allemaal onder de kont vandaan.

De meeste Patrol's mogen 3,5 ton trekken. Let bij de aankoop van een nieuwe wagen wel op het kenteken wat deze mag trekken, je zal niet de eerste zijn die hier de mis mee ingaat.

Succes met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik zou voor een Impreza WRX Sti gaan, voldoende PK en AWD, en dan je vriendin doordeweeks in de Prius laten rijden :P Zorg er wel voor dat er dan een trekhaak op de Impreza zit!

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 21-09-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 11:41
Kentekencheck bij de RDW, op https://ovi.rdw.nl/ vermeld dat het voertuig niets mag trekken. Zelfs niet ongeremd! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-06 12:08
Ik denk zelf ook dat een Forester een goede keuze is. Mijn vader heeft ooit een '00 S-turbo gehad, met het Impreza GT-Turbo blok, daarmee trek je alles van zijn plek (even los van of het mag of niet ;)) In de tijd dat mijn vader hem had is er ook nooit wat noemenswaardig aan kapot gegaan.

Alleen zijn de S-turbo's nog een beetje boven budget, gok ik....

[ Voor 14% gewijzigd door Sabelhout op 21-09-2010 15:16 ]

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 16:26
Sabelhout schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 15:14:
Ik denk zelf ook dat een Forester een goede keuze is. Mijn vader heeft ooit een '00 S-turbo gehad, met het Impreza GT-Turbo blok, daarmee trek je alles van zijn plek (even los van of het mag of niet ;)) In de tijd dat mijn vader hem had is er ook nooit wat noemenswaardig aan kapot gegaan.

Alleen zijn de S-turbo's nog een beetje boven budget, gok ik....
Is een gebruikte impreza station geen goedkopere oplossing? Of zijn die te licht? Anders een oldtimer iets met een stevige diesel er in.

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 21-09-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:55
Wok schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:58:
[...]

Jullie hebben beide E achter B; dat scheelt al een hoop zorgen :)

Een paardentrailer zal al gauw een TMM* van 1500 kg hebben. Dat betekent dat de auto minimaal ook 1500kg (geremd) moet mogen trekken op papier.
De auto moet minimaal kunnen trekken wat er ook echt achter zit. Als je dus een auto hebt die 1000kg mag trekken, mag je daar gerust een dubbel-asser achterhangen die 800kg weegt maar maximaal 2500 mag hebben.
Je moet pas met de TMM gaan rekenen als je geen E achter B hebt. Je hebt dan dat je TMM van de aanhanger minder moet zijn dan het leeg gewicht van de auto. Zodra je E achter B hebt hoef je alleen nog met de echte waardes te rekenen.

Dus in dit geval mag je een paardentrailer van 700kg+pony van 350kg achter een auto hangen die minimaal 1050 kan trekken, ook al kan de trailer ook wel een paard vervoeren van 1200kg. Blijft staan dat als je met paarden gaat rijden je liever een auto hebt die wat meer kan trekken dan er echt achter zit.Dat rijd toch een heel stuk fijner :)

Waar ga je allemaal heen met dat beestje ? Als je nl. alleen op de normale weg blijft heb je geen AWD nodig. Als je naar wedstrijden e.d. gaat kom je al snel in het zand/gras terecht en dan is AWD wel zo fijn.

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 21-09-2010 15:39 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 15:37:
[...]

De auto moet minimaal kunnen trekken wat er ook echt achter zit. Als je dus een auto hebt die 1000kg mag trekken, mag je daar gerust een dubbel-asser achterhangen die 800kg weegt maar maximaal 2500 mag hebben.
Je moet pas met de TMM gaan rekenen als je geen E achter B hebt. Je hebt dan dat je TMM van de aanhanger minder moet zijn dan het leeg gewicht van de auto. Zodra je E achter B hebt hoef je alleen nog met de echte waardes te rekenen.

Dus in dit geval mag je een paardentrailer van 700kg+pony van 350kg achter een auto hangen die minimaal 1050 kan trekken, ook al kan de trailer ook wel een paard vervoeren van 1200kg. Blijft staan dat als je met paarden gaat rijden je liever een auto hebt die wat meer kan trekken dan er echt achter zit.Dat rijd toch een heel stuk fijner :)

Waar ga je allemaal heen met dat beestje ? Als je nl. alleen op de normale weg blijft heb je geen AWD nodig. Als je naar wedstrijden e.d. gaat kom je al snel in het zand/gras terecht en dan is AWD wel zo fijn.
Het zal af en toe naar ponykamp zijn, dat is alleen snelweg, en af en toe richting bos of andere manege. Denk dus dat ik eigenlijk geen zand/ gras ga tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Martine schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 15:11:
[...]

Kentekencheck bij de RDW, op https://ovi.rdw.nl/ vermeld dat het voertuig niets mag trekken. Zelfs niet ongeremd! O-)
vaag, waarom zou dat niet mogen, zelfs mijn crx mag wat trekken. Anyway dat zal vast niet zo bij alle patrols zo zijn, het was ook maar een voorbeeldje.

Aluminium koppen? geen verstand van, 2 kenissen hadden er beide 1 (1 model ouder denk ik) en konden en deden er vanalles mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
koekoek2003nl schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 15:46:
[...]

vaag, waarom zou dat niet mogen, zelfs mijn crx mag wat trekken. Anyway dat zal vast niet zo bij alle patrols zo zijn, het was ook maar een voorbeeldje.

Aluminium koppen? geen verstand van, 2 kenissen hadden er beide 1 (1 model ouder denk ik) en konden en deden er vanalles mee...
Ach, de info op RDW klopt wel vaker niet. Grote kans dat op het papieren kenteken wel staat dat hij een X-aantal kilo's mag trekken. Dat er 0kg staat wil niet zeggen dat hij echt niks mag trekken, maar meer dat het niet ingevuld is.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:55
Archie_T schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 15:43:
[...]

Het zal af en toe naar ponykamp zijn, dat is alleen snelweg, en af en toe richting bos of andere manege. Denk dus dat ik eigenlijk geen zand/ gras ga tegenkomen.
Dan zou ik wat auto betreft ook niet al te moeilijk doen. AWD is vooral leuk als je regelmatig van de standaard wegen af gaat, maar voor dit soort gebruik heb je dat niet echt nodig.
Zoek dus gewoon een leuke auto uit die je ook fijn vindt rijden voor normaal gebruik. Zolang hij het gewicht wat er achter hangt maar aan kan is er niets aan de hand.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:11
Suzuki vitara? mijn pa rijd in de afgelopen 3 modellen gehad (vitara+grand vitara) is er heel tevreden over altijd de 2.0 benzine gehad en trekt zonder veel moeite een caravan van 1500kilo over de alpen etc. dus ik denk dat een paardentrailer geen probleem zal zijn. ook niet echt noemenswaardige problemen mee gehad :)

ander bijkomend voordeel bijna alle modellen hebben 4wd , maar goed dat komt pas echt van pas als je van de weg afmoet . bij het vorige model is het zelfs uit te zetten de 4wd :)

[ Voor 22% gewijzigd door Reloader op 21-09-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volvo V70 AWD. Model van 1998/1999 heb je wel voor 5000 euro met 250K oid op de teller en kan nog makkelijk een ton mee. Heb je tenminste voor dagelijks gebruik een comfortabele auto ipv. zo'n hobbeljeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

open frontera is volgens mij maar kort in productie geweest, geen idee wat dr gebeurt als ie stuk is.. zegmaar.

ik zou ook zeggen nissan patrol, subaru forester, of een (dikke) stationwagen.
de afweging hier is, hoe zwaarder de auto, hoe meer wegenbelasting je betaalt, maar hoe makkelijker het trekken gaat. een 2e afweging is dus hoe goed de auto is qua onderhoud en doorverkoopwaarde, een 2e grote kostenpost dus.

een andere optie is een oldtimer terreinwagen, een rangerover of een amerikaans model. hebben wel een fors hogere initiele aanschaf, maar behouden hun waarde, en zijn goedkoop in verzekering en wegenbelasting (wel duur(der) in aanschaf, brandstof en onderhoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AlexanderB schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 22:10:
open frontera is volgens mij maar kort in productie geweest, geen idee wat dr gebeurt als ie stuk is.. zegmaar.
Valt best mee, het was gewoon zo'n typische GM bak die 1001 verschillende namen had (denk aan hoe nu alle Daewoo's opeens Chevrolets geworden zijn :z )

Wikipedia: Isuzu Wizard

Ding is van 1990-2004 in productie geweest onder verschillende namen, en de motoren die in Europa erin gevrot zijn komen gewoon uit Opels (als ik de vertaalslag Vauxhall->Opel maak gaat het volgens het artikel vooral om Vectra motoren)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Nu online
Van het weekend wezen kijken bij een Suzuki Vitara Villager uit 1998, dat was het toch totaal niet. Mijn vriendin kwam niet bij de pedalen en ik vond het gewoon geen lekkere auto.
Nu hebben we besloten om het jeep gebeuren te laten varen en gewoon te kijken naar een auto die 1500 Kg kan trekken. Tot nu toe heb ik de Ford Mondeo, Citroen C5 en de Volvo V/S 70 gevonden.
Ik ga rustig verder zoeken en meldt me hier wel weer ;) Als iemand nog iets te zeggen heeft over bovengenoemde auto's of hele andere ideeën heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Opel Omega? Luxe en betaalbaar atm.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

mondeo's zijn nice :) die volvos uiteraard ook, c5 weet ik niet, nooit in gezeten, zal vast ook prima zijn. kortom, gewoon eens gaan kijken, dan heb je zelf vast wel een favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

warhamstr schreef op zondag 26 september 2010 @ 18:41:
Opel Omega? Luxe en betaalbaar atm.
Kun je afaik beter een Mondeo kopen.... Rijd stukken comfortabeler en qua comfort komen ze vrij goed overeen...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94768

Touchdomex schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:28:
[...]

Kun je afaik beter een Mondeo kopen.... Rijd stukken comfortabeler en qua comfort komen ze vrij goed overeen...
Afaik kan je dan beter een Omega kopen. Die mag 300kg meer trekken :) en kosten echt geen drol meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 94768 schreef op maandag 27 september 2010 @ 10:17:
[...]

Afaik kan je dan beter een Omega kopen. Die mag 300kg meer trekken :) en kosten echt geen drol meer.
Waar haal jij die cijfers vandaan? Aangezien als ik op Autoweek kijk bij de stations met een dieselblok. Standaard bussiness model voor beide auto's uit het jaar 2000-2003 dan zie ik voor de omega 1700KG geremd en de Mondeo 1800KG geremd ;) Daarnaast is een mondeo 120KG lichter dus goedkoper in de wegenbelasting. Ook is het label groener dan die van een Omega :+

Dus zie behalve de cheapass prijs geen voordelen in het trekken van een aanhanger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik keek juist naar de topbenzines. Aangezien het om een 'auto voor erbij gaat', is een diesel duur in de wegenbelasting.

Dan mag een Omega met een 2.5 V6 1800KG trekken en een Mondeo 1500KG :)

Maargoed, dat is aan de TS om uit te maken wat voor hem voordeliger, benzine of diesel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:43

mambo No5

Bad Apple?

Wok schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:58:
[...]Jullie hebben beide E achter B; dat scheelt al een hoop zorgen :)

*TMM = Toegestane Maximum Massa. De TMM staat voor het leeggewicht van de aanhanger + het maximale laadvermogen. Een aanhanger met een leeggewicht van 500kg en een maximaal laadvermogen van 750kg heeft dus een TMM van 1250kg.
Aanhangwagens met een TMM van >750kg hebben tegenwoordig een eigen kenteken met bijbehorende papieren. Daarop staat dan ook de TMM vermeld.

Aangezien jullie allebei rijbewijs 'E achter B' hebben, doet het gewicht van de trekauto minder ter zake. Enige waar rekening mee gehouden dient te worden is dat de TMM van de trekauto + de TMM van de aanhanger niet meer is dan 3500kg.
offtopic:
Slightly offtopic, maar was het hele idee van E achter B dat je met treingewichten rond mag rijden van >3500 Kg? Afaik mag je er tot 7500 Kg treingewicht mee besturen, zolang het trekkende voertuig geen grotere TMM van 3500 Kg heeft. Zie ook CBR.nl :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209360

mambo No5 schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:07:
[...]

offtopic:
Slightly offtopic, maar was het hele idee van E achter B dat je met treingewichten rond mag rijden van >3500 Kg? Afaik mag je er tot 7500 Kg treingewicht mee besturen, zolang het trekkende voertuig geen grotere TMM van 3500 Kg heeft. Zie ook CBR.nl :)
Sterker nog er bestaan zelfs BE-combinaties van 10,5 ton, maar die wetgeving zal binnenkort waarschijnlijk aangepast gaan worden. Dan wordt het maximaal 3500kg trekgewicht dus totaal maximaal 7000kg.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 209360 op 27-09-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:43

mambo No5

Bad Apple?

Anoniem: 209360 schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:38:
[...]

Sterker nog er bestaan zelfs BE-combinaties van 10,5 ton, maar die wetgeving zal binnenkort waarschijnlijk aangepast gaan worden. Dan wordt het maximaal 3500kg trekgewicht dus totaal maximaal 7000kg.
Ah, ok.. Had inderdaad wel vernomen dat de regels rond een C-rijbewijs (en bijbehorende chauffeursdiploma / scholingsplicht) aangepast ging worden, maar dat men ook met de B/E aan de gang ging wist ik niet. :) Niet echt relevant met de bovenstaande vraagstelling, maar ach.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21

Wok

Dakloos...

mambo No5 schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:07:
[...]

offtopic:
My bad, I stand corrected :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Nu online
Anoniem: 94768 schreef op maandag 27 september 2010 @ 12:41:
Ik keek juist naar de topbenzines. Aangezien het om een 'auto voor erbij gaat', is een diesel duur in de wegenbelasting.

Dan mag een Omega met een 2.5 V6 1800KG trekken en een Mondeo 1500KG :)

Maargoed, dat is aan de TS om uit te maken wat voor hem voordeliger, benzine of diesel :)
Dat kan ik je zo wel melden, dat is bezine. Er zal hoogstens 10 tot 15 duizend per jaar gereden worden (en dan denk ik nog eerder 10). Dus diesel is veel te duur. Qua wegenbelasting maakt het me dan weer niet zoveel uit, ik weet dat we meer gaan betalen ten opzichte van de Micra ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 10:13

Huig

Merino Fanatic

Als ik paardentrailer lees denk ik: Mercedes W124 met een mooi hoefijzer in de grill :+
ik denk dat je niet voor niets zoveel van die dingen ziet/zag met paardentrailers. Oerdegelijk, kunnen een hoop trekken (is mijn stereotpye dan ;) en ook nog eens niet te duur in de aanschaf :)
zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://caserola.nl/blog/wp-content/uploads/2010/01/w124.jpg

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Archie_T schreef op maandag 27 september 2010 @ 20:17:
[...]

Dat kan ik je zo wel melden, dat is bezine. Er zal hoogstens 10 tot 15 duizend per jaar gereden worden (en dan denk ik nog eerder 10). Dus diesel is veel te duur. Qua wegenbelasting maakt het me dan weer niet zoveel uit, ik weet dat we meer gaan betalen ten opzichte van de Micra ;)
Duidelijk! Is het verbruik ook nog van groot belang? Of zijn het toch geen lange stukken en is het niet zo van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:03
Huig schreef op maandag 27 september 2010 @ 20:28:
Als ik paardentrailer lees denk ik: Mercedes W124 met een mooi hoefijzer in de grill :+
ik denk dat je niet voor niets zoveel van die dingen ziet/zag met paardentrailers. Oerdegelijk, kunnen een hoop trekken (is mijn stereotpye dan ;) en ook nog eens niet te duur in de aanschaf :)
zo'n ding:
[afbeelding]
Daar zat ik zelf ook meteen aan te denken, het hoeft namelijk helemaal geen '4x4' achtige jeep te zijn voor dit soort klusjes. Een W124 heeft behoorlijk wat trekvermogen, geremd maximaal 1500 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Subaru's schijnt ook erg betrouwbaar te zijn. Opel frontera schijnt goed te rijden (oud collega had er een) maar zelf geen ervaring mee.

Trouwens, als je veel zonder trailer gaat rijden is het wel fijn om geen SUV/pickup te nemen: scheelt veel in verbruik. Meeste Subaru's hebben 4WD, ook de sedan/station.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:34

Stoffel

Engineering the impossible

Ik heb er zelf een Frontera voor gekocht. Dingen kosten geen drol meer en zijn, hoewel vrij spartaans (maar dat maakte je niet uit), redelijk degelijk. De 4WD heb ik wel eens nodig gehad, een wei met een paard erin + regen = modder!

Volgend jaar gaat ie eruit voor een Range Rover 4,6 liter V8, die trekt het net wat makkelijk en is daarnaast toch nog comfortabel :) Overigens koop je die tegenwoordig ook van eind 90er jaren voor zo'n 4 a 5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Overigens, laatst zag ik een Volvo 850 AWD te koop staan voor zo'n 3000. Lijkt me ook een goede :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
noes schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 13:22:
Subaru's schijnt ook erg betrouwbaar te zijn. Opel frontera schijnt goed te rijden (oud collega had er een) maar zelf geen ervaring mee.

Trouwens, als je veel zonder trailer gaat rijden is het wel fijn om geen SUV/pickup te nemen: scheelt veel in verbruik. Meeste Subaru's hebben 4WD, ook de sedan/station.
Subaru is qua 4x4 net wat anders dan andere merken... iig, forester is neit echt als terreinauto ontwikkeld, maar meer een Impreza SUV achtige... onderstel is dus wat meer afgesteld op gebruik op de weg ipv in terrein, itt de Vitara's ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Nu online
Anoniem: 94768 schreef op maandag 27 september 2010 @ 20:55:
[...]

Duidelijk! Is het verbruik ook nog van groot belang? Of zijn het toch geen lange stukken en is het niet zo van belang?
Nee het verbruik is ook niet zo van belang.
Cyclonist schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:46:
[...]

Daar zat ik zelf ook meteen aan te denken, het hoeft namelijk helemaal geen '4x4' achtige jeep te zijn voor dit soort klusjes. Een W124 heeft behoorlijk wat trekvermogen, geremd maximaal 1500 kg.
Dat klopt, het hoeft geen 4x4 te zijn, als het maar 1500 Kg ofzo trekt.
noes schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 13:22:
Ik ga deze week nog even een Frontera 2.2 bekijken, hoop dat dat wat is. Laat ik hier weer weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb zelf geen ervaring met paardentrailers, maar een vriendin van mij wel. Haar woorden, de auto moet 4x4 zijn en zo groot en zwaar mogelijk. Waarom? Je komt gegarandeerd op gras/modder, een fwd met aanhanger komt dan zeker weten niet meer weg, dus 4x4. En zo zwaar mogelijk? Je hebt een zware aanhanger met bewegende lading. De trekkende auto moet dit ten aller tijden onder controle kunnen houden, en op snelheid speelt alleen gewicht nog maar een belangrijke rol.

Als je maar heel weinig rijdt en goedkoop wil rijden, kijk anders eens naar een 2de hands bestelbus. Ik heb veel rijervaring met een Transit 2.5l uit 2000 (oude model), en dat ding trekt overal doorheen. Ondanks dat hij rwd is, trekt hij zelfs regelmatig een 1400kg zware caravan van grasvelden, waar alle eerder genoemde 4x4's problemen hebben.
Het voordeel van een bestelbus, ze kunnen heel veel trekken (de transit van m'n ouders mag tot 2 ton), zijn goedkoop in onderhoud over het algemeen, en met een gesloten achterkant, ook nog eens op grijs kenteken (of moet je tegenwoordig een kvk inschrijving daarvoor hebben?)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:33:
[...]

Subaru is qua 4x4 net wat anders dan andere merken... iig, forester is neit echt als terreinauto ontwikkeld, maar meer een Impreza SUV achtige... onderstel is dus wat meer afgesteld op gebruik op de weg ipv in terrein, itt de Vitara's ed.
Subaru is idd AWD dus 4WD met een soort dynamische krachtsoverbrenging naar de wielen.
Ik heb in Australia 2 foresters gehad en ben er ook regelmatig mee wezen 4WDen en dat doen ze prima (mits met een beetje beleid). Zelfs een keer een vriend met een Mitsu Pajero uit de problemen geholpen omdat hij vastgelopen was..

Voordeel van de Forester is dat ze door de boxer motor relatief veel bodemvrijheid hebben maar toch goede wegligging (zeker in combi met AWD)

Mijn stem gaat dus ook naar de Forester.
wat sfeer impressie's:
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/104_0473.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/104_0467.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/ROLL2IMG054.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/forester_offroad.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/forester_nat.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/forester_nat.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/forester_bathurst.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ToolkiT op 28-09-2010 18:44 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 12:03
deepbass909 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:29:
Ik heb zelf geen ervaring met paardentrailers, maar een vriendin van mij wel. Haar woorden, de auto moet 4x4 zijn en zo groot en zwaar mogelijk. Waarom? Je komt gegarandeerd op gras/modder, een fwd met aanhanger komt dan zeker weten niet meer weg, dus 4x4. En zo zwaar mogelijk? Je hebt een zware aanhanger met bewegende lading. De trekkende auto moet dit ten aller tijden onder controle kunnen houden, en op snelheid speelt alleen gewicht nog maar een belangrijke rol.

Als je maar heel weinig rijdt en goedkoop wil rijden, kijk anders eens naar een 2de hands bestelbus. Ik heb veel rijervaring met een Transit 2.5l uit 2000 (oude model), en dat ding trekt overal doorheen. Ondanks dat hij rwd is, trekt hij zelfs regelmatig een 1400kg zware caravan van grasvelden, waar alle eerder genoemde 4x4's problemen hebben.
Het voordeel van een bestelbus, ze kunnen heel veel trekken (de transit van m'n ouders mag tot 2 ton), zijn goedkoop in onderhoud over het algemeen, en met een gesloten achterkant, ook nog eens op grijs kenteken (of moet je tegenwoordig een kvk inschrijving daarvoor hebben?)
Ten eerste is dit geen reeele optie aangezien de wegenbelasting van een transit veel te hoog is. Tevens denk ik niet dat zo'n transit verder komt dan de 4x4's die in dit topic genoemd zijn. Ik heb zelf ook aardig wat ervaring met bestelbusjes (sprinters, crafters en fwd transits) en met een aantal heb ik ook stevig vast gezeten waar een 4x4 zeker door had gekund (lage gearing, sperren ect).

Ik zou inderdaad ook gaan voor een zo'n "zwaar" mogelijke auto voor een stabiele combinatie met grijs kenteken.

Een mercedes W124 is misschien een optie, de latere bouwjaren hebben een maximum trekgewicht van 1900kg of meer (afhankelijk van de motor en of het een sedan/station is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tja, waarom dan geen Toyota Camry of een Mitsubishi Galant, die mogen ook behoorlijk wat trekken.
Van de auto[s die hier genoemd worden in dit topic zou ik voor een Subaru gaan, of mss zelfs een Honda CR-V

Vaak bu'j te bang!

• answer_man
  • Laatst online: 13-12-2024
Ford Explorer niks? Zijn redelijk te vinden voor onder de 4500 euro.
Goede zware wagens (1971 kg) 4WD en lekker automaat.

Kon zo snel niet vinden of ze met trekhaak staan op marktplaats alleen.

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:53

DefLite

Why so serious?

Ik(lees mijn ouders) heb een Subaru Legacy GLX uit 2000.
Zo 1:
Afbeeldingslocatie: http://images.autobytel.com/cyber/240801/i11920a1_1.jpg

Rijdt 1 op 10, heeft al 240.000 achter de kiezen en nooit gezeik mee!
Wij trekken er regelmatig boten mee(ook te water laten e.d.) gaat echt perfect, je hebt ook beschikking over AWD als het nodig is.
We hebben er 2800 voor betaalt, vorig jaar januari(Is wel nog 1000 aan kosten bijgekoment voor banden, distributie riem vervangen e.d.)
Enige nadeel is dat hij zo'n 1500kg weegt en dus redelijk wat kost in de wegenbelasting.

• KeRsTmAnNeKe
Alle auto's in dit topic zijn redelijk aan het gewicht, dat wil je ook met een paardentrailer.
Legacy is idd ook nog wel wat, Outback zou je ook naar kunnen kijken, maar beiden zijn in NL volgens mij minder verkrijgbaar dan een Forester (meest verkochte Soeb) en iets duurder.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:56:
Alle auto's in dit topic zijn redelijk aan het gewicht, dat wil je ook met een paardentrailer.
Legacy is idd ook nog wel wat, Outback zou je ook naar kunnen kijken, maar beiden zijn in NL volgens mij minder verkrijgbaar dan een Forester (meest verkochte Soeb) en iets duurder.
Outback en Legacy zijn vrijwel identiek aan elkaar. Outback staat wat hoger op de poten en is optisch iets anders maar voor de rest zijn het dezelfde (goede) autos.

Anoniem: 89521

Touchdomex schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:28:
[...]

Neen.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:23
Het paard van mijn vriendin, een kwpn-er van 1,63 weegt bijna 500kg. (keer bij de dierenarts geweest).
De trailer mag volgens de papieren 1275 kg wegen incl lading. (let op, dit kan flink verschillen per trailer, je kunt ze namelijk laten "terugkeuren" zodat je met B, en een lichtere auto ook uit de voeten kan.)
Verplaatsen hebben we gedaan met een Nissan almera 2.2 diesel.
4wd lijkt me aardig overdreven in Nederland. Volgens mij kan je elke auto van 1300 kg of zwaarder, die 1300 kg mag trekken dus wel uit de voeten.
Met een paard rij je toch wel als een oud wijf, en iedereen houd daar ook wel rekening mee.
Een ford focus diesel weegt bijvoorbeeld ook 1375 kg.
Skoda's fabia is bijvoorbeeld vaak niet te licht, maar mag weer te weinig trekken. (afhankelijk van model / motor!)

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Ik zou ook bij de oudere volvo's kijken. Vaak onverwoestbaar en goed te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Nu online
Bedankt allemaal voor jullie suggesties, ik heb bijna elke optie bekeken en verschillende auto's gereden.. Waaronder een Vitara, Frontera, V70 en Subaru, allemaal hadden ze wel iets wat me niet aanstond of mijn vriendin niet leuk vond. Nou weet ik dat je niet te kritisch moet zijn in die prijsklasse maar toch wil je iets leuks.

We zijn nu beland bij een Landrover Freelander uit 2000 met (jammergenoeg) 180.000 km. Het auto'tje zag er nog helemaal gaaf uit met alle orginele accesoires erbij. Hij zou eigenlijk voor 6500 weg moeten maar aangezien ik iemand ken die weer veel mensen kent in het wereldje mochten we uiteindelijk voor 4500 meenemen, alleen kunnen we de Micra niet inruilen maar dat fixen we ook wel weer.

Hij gaat morgen nog even op de brug (niet bij de verkoper, maar bij een andere garage) en wordt van top tot teen nagekeken, als dat allemaal ok is gaan we eigenaar worden van de auto... Ik heb er wel zin in, hij zag er erg leuk uit en reed ook nog prima! Ik weet het is allemaal niet wat jullie suggesties waren, maar het leek mij gewoon een mooi auto'tje... Hoop dat dat ook allemaal gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Leuk ... gefeliciteerd!... zou het op prijsstellen als je nog even een paar foto's achterlaat!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Nu online
Falcon schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:15:
Leuk ... gefeliciteerd!... zou het op prijsstellen als je nog even een paar foto's achterlaat!
Als ik hem heb zal ik wat posten, maar wellicht krijg ik morgen wel te horen dat het helemaal niets is en dan gaan we weer verder kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
Gefeliciteerd, erg leuke auto mits je een substantieel bedrag opzij zet voor onderhoud. Laat vooral het 4WD systeem en de motor goed nakijken, dat kan voor Freelanders uit die bouwjaren nogal voor problemen zorgen.

Zie ook bijvoorbeeld hier en hier voor gebruikerservaringen.

Ik zou, als je nog de keuze hebt, je toch willen aanraden om voor de genoemde Mercedes, Volvo of Subaru's te gaan.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Nu online
Sabelhout schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 08:15:
Gefeliciteerd, erg leuke auto mits je een substantieel bedrag opzij zet voor onderhoud. Laat vooral het 4WD systeem en de motor goed nakijken, dat kan voor Freelanders uit die bouwjaren nogal voor problemen zorgen.

Ik zou, als je nog de keuze hebt, je toch willen aanraden om voor de genoemde Mercedes, Volvo of Subaru's te gaan.
Ik wacht even af wat er vandaag uitkomt, ik word straks gebeld en als daar gezegd wordt dat het inderdaad een probleem auto is dan is het heel simpel weer verder kijken. Ik zie inderdaad wat negatieve dingen over de Landrover maar ja ik zie ook positieve dingen en ik ga er altijd vanuit dat weinig mensen op internet positieve ervaringen zetten.
Ik ben het zeker met je eens dat het een probleem kan worden en dan doen we hem gewoon weer weg. Het is niet mijn belangrijkste vervoermiddel maar een auto voor erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Sabelhout schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 08:15:

Hoewel ik de freelander leuke auto's vind zou ik er zelf geen kopen, ik ken te veel verhalen van mensen met problemen met die dingen :(
Ze rijden ook niet briljant vind ik. Maar met name de 3deurs softtop ziet er wel heel leuk uit..

Hopelijk checkt je garage hem goed en vinden ze niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
@TS, gefeliciteerd met de wagen. Hopen dat je er weinig gezeik mee krijgt.
Stoffel schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:08:
Volgend jaar gaat ie eruit voor een Range Rover 4,6 liter V8, die trekt het net wat makkelijk en is daarnaast toch nog comfortabel :) Overigens koop je die tegenwoordig ook van eind 90er jaren voor zo'n 4 a 5K.
Wow, die dingen zijn echt rete goedkoop zie ik inderdaad. Het geld zal hem meer in het onderhoud zitten dan. Ik ben meer van de Landcruisers, en je hebt echt geen V8 Landcruiser voor dat geld. Zelfs veel oudere modellen zijn veel meer waard. Ik heb er 1 uit '83 gekocht welke meer gekost heeft dan die jaren 90 Range Rovers.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
!null schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:04:
@TS, gefeliciteerd met de wagen. Hopen dat je er weinig gezeik mee krijgt.

[...]

Wow, die dingen zijn echt rete goedkoop zie ik inderdaad. Het geld zal hem meer in het onderhoud zitten dan. Ik ben meer van de Landcruisers, en je hebt echt geen V8 Landcruiser voor dat geld. Zelfs veel oudere modellen zijn veel meer waard. Ik heb er 1 uit '83 gekocht welke meer gekost heeft dan die jaren 90 Range Rovers.
Klopt inderdaad dat ze goed betaalbaar zijn. Vriend van me heeft er 1 gehad vanwege het hoge trekgewicht, maar heeft 'm toch maar snel weer weggedaan. 175 euro per maand wegenbelasting (diesel) plus alles wat er aan kapot ging en al kapot was in die korte tijd maakte het niet rendabel om er lang in te rijden.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Maar dat weet je van te voren als je zo'n apparaat van Landrover koopt ;)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

!null schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:48:
Maar dat weet je van te voren als je zo'n apparaat van Landrover koopt ;)
Grappis is dat Landrovers een robuust imago hebben terwijl het eigenlijk onbetrouwbare krengen zijn ;)
Daarom rijd de UN ook Toyota Landcruisers ipv landrovers.. die zijn wel betrouwbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Nu online
En jullie hebben allemaal weer gelijk ;-) Ik werd net gebeld, er was niets mis de auto, zag er prima uit alleen had hij even rond gebeld en iedereen vertelde dat het slechte auto's zijn. Meteen maar gemeld dat het dan niets wordt en we gaan weer verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Archie_T schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:07:
En jullie hebben allemaal weer gelijk ;-) Ik werd net gebeld, er was niets mis de auto, zag er prima uit alleen had hij even rond gebeld en iedereen vertelde dat het slechte auto's zijn. Meteen maar gemeld dat het dan niets wordt en we gaan weer verder zoeken.
Luister dan ook gewoon en koop een forester, heb je geen gezeur mee ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Nu online
ToolkiT schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 17:49:
[...]

Luister dan ook gewoon en koop een forester, heb je geen gezeur mee ;) :)
Zo het heeft een tijd geduurd, maar ik heb bijna dit advies opgevolgd. Het is een Subaru Legacy uit 2000 geworden met 89.000 km op de teller. Leek mij een verstandige keuze. Het nadeel is dat ie echt niet mooi is, maar wel AWD en hij kan 1400 kg trekken. Hij reed erg fijn en er leek op de brug niets mis mee. Ook de Micra is verkocht dus wij kunnen het paard gaan vervoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 14:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb van het weekend een VW Polo (6N) voor een paardentrailer gezien. Dat vond ik wel wat optimistisch (en waarschijnlijk ook niet helemaal legaal).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Archie_T schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 11:42:
[...]

Zo het heeft een tijd geduurd, maar ik heb bijna dit advies opgevolgd. Het is een Subaru Legacy uit 2000 geworden met 89.000 km op de teller. Leek mij een verstandige keuze. Het nadeel is dat ie echt niet mooi is, maar wel AWD en hij kan 1400 kg trekken. Hij reed erg fijn en er leek op de brug niets mis mee. Ook de Micra is verkocht dus wij kunnen het paard gaan vervoeren!
Dat ie niet zo mooi is, lekker belangrijk... :) En het drukt de prijs een beetje aangezien ze minder geliefd zijn als.. zeg een golf oid. Je hebt er een prima auto aan.

Piccies?

Pagina: 1