Nieuw DDR333 geheugen doet zich voor als DDR266?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers,

Ik heb via Ebay 2 reepjes DDR1 (low density!) geheugen gekocht met een capacteit van 1GB en met een snelheid van 333MHz per stuk. Althans, dat stond in de advertentie. Wanneer ik beide modules op een Asrock K7VM4 met AMD XP2700 CPU of op een MSI MS6580 met P4 2.8GHz prik starten beide systemen niet op. Wanneer ik bij het MSI board de geheugensnelheid handmatig op 266MHz zet dan start het systeem wel op met beide geheugens. Wanneer ik bij elk moederbord 1 geheugenreepje installeer start het systeem wel op met een geheugensnelheid van 333MHz. Iets is er dus niet goed. Nu vroeg ik mijzelf hoe de BIOS van het MSI moederbord de snelheid van het geheugen (automatisch!) vaststelt. Heeft dit te maken met de FSB van de processor (533MHz?) Of kan de BIOS "voelen" wat voor snelheid geheugen erin zit? Reden dat ik dit vraag is dat ik de verkoper verdenk dat hij me (perongelijk?) DDR266 geheugen heeft gestuurd. Wie kan mij hierbij wat informatie geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De makkelijkste manier om dit te achterhalen is om te kijken wat voor chips erop zitten en op te zoeken welke snelheden dat deze aankunnen. Dan weet je in elk geval wat voor DIMMen je in handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

266Mhz * 2 is precies, 533Mhz FSB.
Als de processor de snelheid 667Mhz aan kan, draait het geheugen automatisch 333Mhz (mits het ondersteund).
Controleer iig in de bios of je het geheugen handmatig op 333Mhz kan zetten.

[ Voor 75% gewijzigd door Quad op 20-09-2010 21:47 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien verschillen de timings van de modules en gaat het met de automagische configuratie op 333MHz niet goed omdat 1 module te strak wordt afgesteld. Zomaar een gokje hoor.
Meten is weten, dus zoals Terw_Dan aangeeft: kijk op de beiden modules wat de specificaties zijn en wat voor chips er op zitten. Dan kun je de settings ook met de hand proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 20-09-2010 21:47 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik beide modules in beide moederborden steek en zet in beide BIOSsen de snelheid handmatig op 333MHz start ook geen van beide systemen op. Het MSI moederbord heeft een maximale FSB van 533 MHz, hoger lukt niet. Wellicht handig om te weten: voorheen zat er op het MSI board een 512MB reepje van 333MHz en een 256MB reepje van 333MHz. Dit werkte perfect. Op het Asrock moederbord zit/zat een 1GB reepje van 400MHz. Ook dit werkte allemaal zonder probleem. Het nummer wat op het IC staat heb ik opgezocht, maar word er niet veel wijzer van. Aan beide zeides zitten IC's van Infineon met als typenummer 17004-01. Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie.

Edit: timings heb ik op het MSI board ook al geprobeerd mee te spelen maar heeft geen nut. Alleen wanneer ik de automatisch aangenomen snelheid van 333MHz wijzig naar 266MHz wil het systeem opstarten met beide module's.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat heb je dan wel gevonden? Als ik zoek op Infineon 17004 en even kijk tussen de resultaten zie ik enkel PC2100 dimmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ook even gezocht op Infineon 17004. Daarvoor had ik die -04 erachter gezet en toen kreeg ik maar liefst één hit op Google, een opsommingslijstje van iemand die een heleboel geheugentjes wil(de) verkopen.

In elk geval geven de resultaten van google aan dat het hier om PC2100 geheugen gaat. Volgens mij is het nog ECC geheugen ook. Ik heb nu een poot om op te staan en ga de verkoper meteen een email sturen met de vraag of ik alsnog het goede geheugen kan krijgen. Doet ie moeilijk dan open ik een geschil met Paypal en negatieve feedback zal ie ook niet leuk vinden dacht ik zo ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2010 22:17 ]

Pagina: 1