• Kale Kiwi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-12 10:18
Beste mede tweakers,

Was een klein systeempje aan het samenstellen op basis van de BBG van september, nu wilde ik er graag een video-kaart bij, nou leek mij de HD5770 wel wat maar er werd mij verteld dat hij misschien in vergelijking met de andere componenten iets te veel van het goede is? Dus bij deze mijn vraag of dit inderdaad zo is (en wat misschien een betere zou zijn), of dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt :)

inventaris: Computer Budget

Andere aanmerkingen op de samenstelling zijn natuurlijk ook altijd welkom!

• Bahmi
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
In een systeem is er niet echt zoiets als videokaart-overkill. Vroeger was dat zo omdat de CPU een groot gedeelte van de data voor de videokaart eerst moest verwerken zodat het in het standaard T&L model pastte, maar nu word er direct data naar de videokaart geschreven die dan alles verder lekker asynchroon zelf doet.

Tegenwoordig kun je je videokaart echt als een los onderdeel van je systeem zien (omdat nu bijna alles via shaders verloopt, en er niet eens zoveel communicatie tussen CPU en GPU is), en als je moederbord maar het interface van je videokaart (PCI-e 2.1 16x) ondersteund loopt het wel los.

Ik heb een E6600 (2.4GHz Core2Duo Conroe) met een HD5750, en de videokaart merkt niet eens dat er al een wat oudere CPU in zit, alles draait op hoge FPS, behalve af en toe bij CPU-zware applicaties (denk aan Supreme Commander (1/2) met een hoop AI). Ik heb geen idee wat de prestaties van die Athlon zijn, maar als het ding ongeveer even snel of sneller is als mijn E6600 (met 2.9 GHz moet dat eigenlijk wel), dan gaan die twee prima samenwerken.

Over de rest van je systeem, misschien een moederbord met crossfire mogelijkheid later, zodat je over een paar jaar ipv een compleet nieuwe videokaart er gewoon eentje voor een prikje ergens kan kopen en erbij zetten, maar verder lijkt het mij een prima computer.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik denk dat gemiddeld de athlon II x2 wel iets gaat bottlenecken, maar het kan nog wel. Wat ik zou doen is een triple-core athlon II nemen voor een paar eccies extra, dat scheelt al veel in CPU-intensieve games die een beetje multi-core ondersteuning hebben. Eventueel kan je dan op de HD5770 besparen en er een HD5750 van maken, die zit niet veel lager qua prestaties.

Het hangt trouwens ook af van de resolutie, hoge resoluties zijn relatief zwaarder voor de videokaart. Game je op 2560 x 1600 dan is het inderdaad beter om de HD5770 te laten staan maar als het nog 1280x1024 is dan heeft een HD5750 het sowieso al gemakkelijk.

Als je nog meer vragen over de samenstelling van je systeem hebt, daarvoor is dit topic. ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.