Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• THE_FIREFOX
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 04-05 18:26
Sinds dat ik via Vraag & Aanbod een HD4770 over hebt genomen heb ik last van een onstabiele systeem. Het is best wel een lang en ingewikkeld verhaal. Denk dat het lezen van de samenvatting onderin deze starters post fijner/handiger is.

-=Het verhaal=-
Het systeem heeft last van spontane reboots en is niet meer OCCT stable (max 30~60 min). In begin had ik het niet in de gaten en daarbij dacht ik eerst dat het door een overclock of unlock kwam. Hierdoor heb ik het geheugen meerdere uren met memtest86+ getest. De processor is in m'n tweede systeem getest wegens het AM2+ moederbord. Er zijn helemaal geen fouten gevonden.

Ik besloot daarop met de videokaart wat dingen uit te sluiten aangezien ik van een nvidia 8400GS videokaart kwam zonder een schone reinstall. Had alleen de driver deinstalleerd en driversweeper gebruikt om de oude videokaart drivers te verwijderen. Echter met een schone installie van Windows 7 Ultimate (MSDN) waren de problemen nog steeds niet verdwenen. Daarbij heb ik oudere 10.7 drivers geprobeerd en toen nog de nieuwere 10.8 (10.9 was nog niet uit). Verhielpt het probleem ook niet. Daarop besloot ik de videokaart driver te disablen en dan op de standaard VGA driver het systeem te testen. Systeem 1 was opeens wel OCCT stabiel en de reboots bleven weg.

Hierdoor trok ik de conclussie dat de videokaart het misschien is, dus besloot ik deze in m'n tweede systeem te zetten en daarbij met OCCT de boel te stressen. Met helaas terleurstellende uitslag. Systeem 2 was dik 40 uur OCCT stabiel.

Om het moederbord van systeem 1 uit te sluiten, heb ik van een vriend zijn HD3870 geleend. Qua verbruik is de HD3870 ook onzuiniger en leek mij een goede manier om de voeding stabiliteit een beetje te testen. Bij het stressen met OCCT (14 uur) en normaal gebruik werkte het systeem perfect.

Daarop heb ik een kijkje genomen naar de GPU-Z informatie. Daarbij viel mij op dat Systeem 2 met de HD4770 alleen in PCI-e 1.1 modus draait. Op de videokaart staat al de laatste beschikbare XFX bios. Met de HD3870 in systeem 2 draaide het wel netjes in PCI-e 2.0 modus. In systeem 1 draaien beide kaarten uitzichzelf in PCI-e 2.0 modus. Dus forceerde ik de PCI-e modus in systeem 1 naar 1.1 ook zonder succes.

Ik heb de volgende systemen:

Systeem 1:
AMD Phenom X2 555BE @ stock speeds/2 cores
Scythe Mugen 2
Biostar TA770E3 (laatste bios)
XFX HD4770 512MB
4GB Geil Dragon PC10666 Cas 7
Intel 80GB Postvile SSD
Samsung F3EG 5400rpm 1TB
Liteon 24x DVD brander
Scythe Stronger Plugin 600Watt

Systeem 2:
AMD Athlon X2 4850e
MSI KA780G (laatste bios)
2GB Kingston PC6400
Onboard Radeon HD3200
Samsung F2 5400rpm 1TB
Liteon 16x DVD brander
BeQuiet 500 550Watt

-=Samenvatting=-
-Catalyst 10.5/10.7/10.8 gebruikt
-Schone windows installatie gedaan
-HD4770 veroorzaakt bij systeem 1 onstabiliteit
-HD4470 is in systeem 2 wel stabiel
-HD4770 draait automatisch bij systeem 2 in PCI-e 1.1 modus echter is er geen optie in de bios om het naar 2.0 te forceren.
-HD3870 werkt in beide systemen in PCI-e 2.0 modus
-PCI-e 1.1 forceren bij systeem 1 verhelpt de onstabiliteit niet als de HD4770 gebruikt word

Graag hoor ik jullie mening over de videokaart. Stuk of niet stuk of gewoon incompatible door een onbekende reden? Misschien nog tips wat ik kan proberen?

• `RePa
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06-01-2020
Werkt de kaart wel op z`n originele bios, en staan je klok snelheden wel goed?
Zijn de temperaturen van de kaart goed?

• THE_FIREFOX
`RePa schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 06:47:
Werkt de kaart wel op z`n originele bios, en staan je klok snelheden wel goed?
Zijn de temperaturen van de kaart goed?
Ik heb hem gekregen met de laatste bios (106) van XFX. Qua Temperaturen lijkt het mij ook gezond (idle 45 graden, stressed 69 graden).

Zal een downgrade van 113-BA4302-106 naar 113-B74302-105 doen.

EDIT:
Met de oudere vga bios ook onstabiel met OCCT.

[Voor 6% gewijzigd door THE_FIREFOX op 21-09-2010 17:24]

• THE_FIREFOX
Kickje

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 02-04 10:17
Het enige waar ik benieuwd naar ben is wat er gebeurd als je de voeding van systeem 2 eens in systeem 1 zet. Op die manier kun je de voeding definitief uitsluiten, ondanks de overeenkomsten lijkt mij dat toch een betere test dan de andere grafische kaart.

Staan er geen meldingen in de eventviewer waar je iets mee kunt trouwens?

Desktop | Server | Laptop

• THE_FIREFOX
Rupie schreef op woensdag 22 september 2010 @ 11:25:
Het enige waar ik benieuwd naar ben is wat er gebeurd als je de voeding van systeem 2 eens in systeem 1 zet. Op die manier kun je de voeding definitief uitsluiten, ondanks de overeenkomsten lijkt mij dat toch een betere test dan de andere grafische kaart.

Staan er geen meldingen in de eventviewer waar je iets mee kunt trouwens?
in eventviewer staat helaas niks wat de spontane reboot veroorzaakt (er is ook geen BSOD).

De voeding is het volgens mij niet aangezien een HD3870 (110 watt) een stuk hogere verbruik heeft als een HD4770 (80 watt). Plus dat ik niks grafisch doe wanneer ik met OCCT de cpu stressed of de spontane reboots plaats vinden.

Zal vanavond de voltmeter eraan hangen en kijken hoever de voltages daadwerklijk dalen onder het stressen

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 02-04 10:17
Eens. Maar om dingen uit te sluiten hou ik er altijd van om een zo nauwkeurig mogelijke simulatie uit te voeren en dat zou in jou geval even de voeding omhangen betekenen ;) "Assumption is the mother of al fuck ups" was het toch? ;)

Desktop | Server | Laptop

• THE_FIREFOX
Heb de multimeter gepakt en de resultaten waren ver van schrikbarend. Ik ga bij een kenis een HD5970 lenen, als ik daar geen fouten bij OCCT krijg door een "te zwakke" voeding gaat de kaart mooi de verkoop in omdat het incompatible is met m'n eerste systeem en prima werkt in m'n tweede systeem.

Idle voltages
Soort meting12v lijn5v lijn
Multimeter12.15v5.04v
Software12.03v4.95v

Stressed (CPU&GPU) voltages
Multimeter12.08v5.06v
Software11.90v4.95v

• THE_FIREFOX
Heb van een vriend zijn HD5970 in hangen. Dit zijn de voltages na de "upgrade" :9~ en 2 uur stressen. Zal nu de hele nacht de gewone OCCT cpu test laten draaien.

Idle voltages
Multimeter12.14v5.02v
Software12.03v4.95v

Stressed (CPU&GPU) voltages
Multimeter11.98v5.08v
Software11.84v5.00v
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True