Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 07:35
Zoals de top titel zegt zit mijn uv filter vast op de lens. Ben er al naar een fotozaak geweest, maar die konden weinig voor mij doen. Wat heb ik zelf geprobeerd?

-Draaien zowel met anti slip rubber!
- Eerst achter uit en dan met 1 ruk voor uit.

Wat zijn mijn opties nog ? Zagen of beitelen is not done! Wil me lens wel graag heel houden!
Erg veel meer kracht zetten op de lens durf ik ook niet, het ging al best hard zo hard dat ik men eigen vinger los gehaald heb. Bestaat er niet iets voor om hem los te draaien het gaat om een tiffen uv filter heeft kartels boven op, is daar soms iets voor ? kan hier niets over vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Pak een stuk hout/tegel of iets dergelijks van 20 bij 20 ofzo. Leg je anti slip rubber daar op en druk de plank op het filter terwijl je hem draait.

Je raakt dus zelf niet het filter aan en je verdeeld de druk op het filter hiermee. Je kan nu erg hard drukken aangezien de druk verdeeld wordt en de wrijving is maximaal! Zo moet het lukken.

Wat moet ik trouwens verstaan onder
men eigen vinger los gehaald heb
:P

[ Voor 12% gewijzigd door Moby op 20-09-2010 20:16 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06 14:39

RBP

Op ebay zijn deze filter wrenches te koop. Link
Zelf heb ik er geen ervaringen mee maar het kan zomaar werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 14:54
En als dat niet werkt kun je ook het filter demonteren.

Vaak zit het filterglas vastgeschroeft met een ring. Zoek in het filter een inkeping, zet daar een schroevendraaier op en probeer de ring los te draaien. Als je de ring eruit hebt, kun je het filterglas eruit halen. Nu kun je met een tang de buitenste ring van het filter losdraaien en de ring zelf is ook wat buigzamer.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Als het filter geen waarde meer heeft. Zaag 2 sleufjes tegenover elkaar en gebruik een stuk alu hoekprofiel als "schroevendraaier".

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Of gewoon een breed elastiek erom heen wikkelen. Zorgt eveneens voor extra frictie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Proberen het filter heel erg koud te maken zodat het ijzer krimpt, zelf nog geprobeerd in de praktijk maar misschien helpt het.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Mobyrick schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:43:
Pak een stuk hout/tegel of iets dergelijks van 20 bij 20 ofzo. Leg je anti slip rubber daar op en druk de plank op het filter terwijl je hem draait.

Je raakt dus zelf niet het filter aan en je verdeeld de druk op het filter hiermee. Je kan nu erg hard drukken aangezien de druk verdeeld wordt en de wrijving is maximaal! Zo moet het lukken.

Wat moet ik trouwens verstaan onder
[...]
:P
Bedankt op deze manier is het perfect gelukt! En was er eigelijk hoe stom het ook klinkt geen enkele kracht nodig behalve het stevig aandrukken tegen antislipmat. Nou heb letterlijk zoveel kracht gezet met de antie slip mat dat er een deel van me vel gewoon letterlijk los gescheurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:07

YellowCube

Wait...what?

een kleine opmerking na het reeds slagen van de actie:
bij mij zitten de filters ook wel eens vast en 9 van de 10 keer is heel zachtjes proberen effectiever dan grof er aan gaan hangen. Volgens mij vervormt het filter bij teveel kracht zetten en dan gaat het ding helemaal nergens heen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
YellowCube schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:43:
bij mij zitten de filters ook wel eens vast en 9 van de 10 keer is heel zachtjes proberen effectiever dan grof er aan gaan hangen. Volgens mij vervormt het filter bij teveel kracht zetten en dan gaat het ding helemaal nergens heen.
Tiffen filter kan wel tegen een beetje druk. maar kan me voorstellen als je een allu cheap ass geval hebt dat het flink misgaat ja inderdaad.. En het klopt inderdaad wat je zegt als je hem vastpakt om te draaien en je klemt hem stevig vast dan klem je hem voor je zelf moer vast. (ergste van dit verhaal, hoe weet een speciaalzaak dit niet ? Kom op die hadden mij dit toch moeten kunnen vertellen? Nee kreeg de tip mee om het met een tang te proberen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Practics schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:54:
[...]

Tiffen filter kan wel tegen een beetje druk. maar kan me voorstellen als je een allu cheap ass geval hebt dat het flink misgaat ja inderdaad.. En het klopt inderdaad wat je zegt als je hem vastpakt om te draaien en je klemt hem stevig vast dan klem je hem voor je zelf moer vast. (ergste van dit verhaal, hoe weet een speciaalzaak dit niet ? Kom op die hadden mij dit toch moeten kunnen vertellen? Nee kreeg de tip mee om het met een tang te proberen!)
In FG is wel meer kennis dan in een speciaalzaak denk ik. Mooi dat het gelukt is. :)

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

RBP schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:58:
Op ebay zijn deze filter wrenches te koop. Link
Zelf heb ik er geen ervaringen mee maar het kan zomaar werken.
Ik heb een set van die dingen (een paar jaar geleden voor een paar euro in Japan gekocht), maar ik kan niet zeggen dat ze erg goed zijn. Ze zijn bedoeld om twee filters los te schroeven, maar ze zijn te flexibel om er serieus iets mee te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:07

YellowCube

Wait...what?

dan is mijn vraag: waarom heb je 2 filters op elkaar geschroeft?
:)

enige wat ik kan bedenken is 2 pola's op elkaar voor een variabel n grad filter

[ Voor 40% gewijzigd door YellowCube op 20-09-2010 21:45 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
YellowCube schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:43:
Jup komt bij mij ook wel eens voor, alleen dan me screw-in zonnekap van me 85mm. Maar dats gewoon een kwestie van even op temparatuur te laten komen, want vaak is dat ding steen koud (en ja ik weet dat metaal uit zet als het warm wordt, des ondanks werkt het wel prima :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05 10:34
Dubbele macro voorzetlens? Of twee ND filters voor extra lange sluitertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:59

mvh

State Governor

YellowCube schreef op maandag 20 september 2010 @ 21:45:
dan is mijn vraag: waarom heb je 2 filters op elkaar geschroeft?
:)

enige wat ik kan bedenken is 2 pola's op elkaar voor een variabel n grad filter
Even proberen of het inderdaad geen goed idee is om je polarisatiefilter te gebruiken zonder eerst het UV-filter te verwijderen... daar heb ik ook wel op zitten zweten. Mijn oplossing was het onder de warme kraan houden, ik vermoed dat een eventuele overdruk tussen de filters geholpen heeft. Dat is natuurlijk wel wat anders dan een filter vast aan de lens; het lijkt me niet handig die onder de kraan te houden.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 07:37
Ik heb een gelijkaardig probleem gehad met een filter die aan de zonnekap vastzat.

Wat bij mij succesvol was, was de warmwaterkraan opendraaien, zodat het water in de gootsteen liep. Vervolgens heb ik de filter in die warmwaterstroom gehouden, zodat voornamelijk de filter en niet de zonnekap opwarmde. Het losdraaien ging plots erg makkelijk, het effect was veel groter dan ik verwacht had.

Je zou hetzelfde kunnen proberen met ijs, je duwt je filter dan tegen/in het ijs, maar niet te lang (de lens mag natuurlijk niet te hard afkoelen), droogt snel af en het zou al veel vlotter moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik had problemen met mijn polarisatiefilter die vast zat op het objectief. Mij is het gelukt hem er af te krijgen met de muismatmethode. Dus pak je muismat, gebruik het deel waar je de muis over heen beweegt om tegen de filter aan te leggen. Vervolgens wat kracht zetten en de filter is zo los. Dat mijn polarisatiefilter vervolgens in tig onderdelen los kwam lag dan aan mijn exemplarisch geval. Geen beschadigingen aan de lens, dus je kunt er zo weer een filter opschroeven. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 919051

Dank voor de tip met de muismat, is mij zojuist gelukt om mijn UV filter van de lens te halen, niet eens zoveel kracht hoeven te zetten!!!
Pagina: 1