Toon posts:

Waterkoeling blok -> geen boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Met mijn standaard CPU intel fan, boot mijn pc gewoon. Zodra ik er een waterkoelingblok opzet (juist bevestigd) krijg ik geen beeld, ook zonder koeler krijg ik geen beeld, enigste waar ik kan opkomen is dat er een druksensor in de cpu zit, en deze niet boot zonder de bepaalde druk op de cpu. Nog iemand anders met dezelfde problemen?

Thermaltake lanbox,E6500,Asrock P43ME

• hvanpelt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-04-2023
Heb je al geprobeert je 'stock' koeler terug te zetten?
Anders kan het zijn dat je iets hebt gemold.
en een proccesor zonder koeler draaien, is dat wel gezond ervoor?

Verwijderd

ff lezen.... Met stock cooler doet pc het

Verwijderd

Topicstarter
nee maar hij draait nu terug goed met stock koeling, sorry vergeten bijzetten

Zonder koeler -> 10 seconden kan geen kwaad, zolang ik er mijn vinger op kan houden is het ok
Als hij post, ik zet de pc aan..gaan de lichtjes op mijn keyboard even pinken na 1 second, als hij dat niet doet zet ik hem direct weer af.

EDIT// Ik ga er straks eens een VGA blok op proberen monteren, deze heeft ongeveer hetzelfde oppervlakte dan de cpu zelf, dus dan kan ik niks raken wat er naast zit..

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2010 18:03 ]

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
boot ie ook niet als je een fan stekkertje op de cpu fan header op je mobo doet? en welk cpu blok heb je?

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:35

neliss

h00t h00t!

ik zou toch eens dubbelchecken of je waterblock wel goed op je cpu aansluit.
het lijkt er toch echt op dat hij niet goed contact maakt, je maakt mij niet wijs dat er een druksensor op zit.

Verwijderd

Topicstarter
nop werkt niet & ja maakt goed contact. Zag wel dat er een paar beentjes geplooid waren in het mobo waar de cpu bovenop zit. Is voor morgen, to tired to work on (beentjes rechtplooien), als het dan niet werkt een nieuw mobo O;o Cheap-ass micro-atx van asus voor €60 zal het wel beter doen

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 00:26 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Trekt je watercooling setup zn stroom van de pc voeding? Ik weet niet hoeveel watt die levert, maar het kan zijn dat je teveel probeert te trekken. Ook HDD's trekken tijdens spinup extra power, kan je wellicht wel booten met pomp / vga / hdd losgekoppeld van voeding? Een andere reden dat je pc niet wil booten met een ander koelblok kan ik me niet bedenken (niet als je na het terugzetten van je stock weer normaal booten kan).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Verwijderd

Topicstarter
nee mijn waterkoeling slangen zijn nieens aangesloten. Maar ik vind het zowiezo al raar dat hij niet boot zonder koeler (met de fan nog aangesloten), elk 775 mobo ik al gehad heb bootte gewoon zonder koeler..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 13:18 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:01

TGEN

Hmmmx_

Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 11:52:
nee mijn waterkoeling slangen zijn nieens aangesloten. Maar ik vind het zowiezo al raar dat hij niet boot zonder koeler (met de fan nog aangesloten), elk 775 mobo ik al gehad heb bootte gewoon zonder koeler..
Tja, zonder water en flow in je blok is een waterkoelblok een nogal slechte koeler. Met een flink all-copper blok kan je misschien nog net lang genoeg blijven draaien om de POST af te ronden voor het blok te heet wordt, maar met het weinig koper van zo'n DD TDX is ie wel heel snel boven de temperatuur waarop je PC zichzelf afsluit.

Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat je je moederbord te krom trekt door het bevestigingssysteem van het blok; zit er een backplate bij voor aan de achterkant van het moederbord, die de kracht verdeeld en het moederbord recht houdt?

Daarnaast zou ik nooit zonder water en flow testen. Dat is vragen om problemen...

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Verwijderd

Topicstarter
hehe, komaan.. als ik er mijn vinger kan op houden met gemak en hij wordt lauw is het toch niet erg.. Trouwens myn cpu weet toch niet of er water doorstroomt -_-, het blok maakt goed contact en wordt HOOGSTENS lauw na een minuut in totaal draaien. En helemaal in het begin heb ik het getest met de waterkoeling aan, en toen deed hij ook niks.

& ja er staat een backplate op. myn mobo geeft niet eens een beep error, met stock koeling start hij goed op. :(

AL bedankt voor de reacties :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 16:13 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:46

aap

Zit er een beveiling ingesteld in de BIOS dat hij uitschakelt als de cpu-fan onder een bepaalde snelheid komt? Die is natuurlijk 0 bij een waterkoelingblok.

Verwijderd

Topicstarter
:o goei plan, even kijken. omg datk daar niet opgekomen was :D

Verwijderd

Als je zegt noboot bedoel je dus dat hij wel aangaat maar geen beeld geeft? Dit kan eventeel komen omdat idd de BIOS hangt op een nocpufan error. (iig e asus mobos) maar dit is dan in beeld tezien. Er zijn namelijk naar mijn weten monitors die de lage resolutie van de bios niet aankunnen.....just my 2cents

maar ik zou het ook niet aanraden om hem zonder koeling op te starten de boel word zo snel heet en dan gaat ook metaal uitzetten met alle gevolgen van dien..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij boot ook niet, als hij post/boot, pinken de lampjes op myn keyboard. + Geeft hij een boot sound via de systeem luidspreker, nocpu fan error.. kan ook niet, want ik ik heb er een fan aangehangen (met RPM reading enz), zonder koeling is idd geen goed idee maar in zo'n lanbox is het echt niet gemakkelijk om alles weer te installeren en te déinstalleren qua waterkoeling. :s

Hier 2 screens die mss wat verder kunnen helpen, maar ik zie direct geen opties:
Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/6866/got5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/3692/got6.jpg

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:31

Zenix

BOE!

tja, sorry hoor maar je bent niet echt slim bezig
Ook al is het blok maar lauw, dat betekend niet dat de CPU zichzelf niet al heeft uitgeschakeld.
Die dingen worden zonder koeling snel veel te heet. Hou voor de grap eens je vinger op je cpu zonder koelblok en doe hem aan..

offtopic:
mijn ipv van myn elke keer is wat fijner om te lezen. ABN

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:54:
nee maar hij draait nu terug goed met stock koeling, sorry vergeten bijzetten

Zonder koeler -> 10 seconden kan geen kwaad, zolang ik er mijn vinger op kan houden is het ok
Als hij post, ik zet de pc aan..gaan de lichtjes op mijn keyboard even pinken na 1 second, als hij dat niet doet zet ik hem direct weer af.

EDIT// Ik ga er straks eens een VGA blok op proberen monteren, deze heeft ongeveer hetzelfde oppervlakte dan de cpu zelf, dus dan kan ik niks raken wat er naast zit..
En zelfs met waterkoeling draaiend doet hij nog niks.
Maar ik ga morgen achter een nieuw mobo van asus.. daar zal ik mijn hele waterkoeling (draaiend) eens op installeren en dan zal hij wel moeten booten. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 16:52 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:31

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 16:51:
[...]

En zelfs met waterkoeling draaiend doet hij nog niks.
Maar ik ga morgen achter een nieuw mobo van asus.. daar zal ik mijn hele waterkoeling (draaiend) eens op installeren en dan zal hij wel moeten booten. 8)7
spread spectrum uit, halt on errors uitdoen ( dan maakt de fan ook niks uit ), cpu thermal trot.. en boot failure guard uit doen. Verder zie ik niks, wat je zou kunnen proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 21-09-2010 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok. bedankt i'll try.. Dit is wel een asrock, asrock = asus met minder opties en minderwaardige kwaliteit ? i guess

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Hmz die 42 graden kan ie wel hebben,
maar heb je misschien je waterblok te strak erop gezet waardoor je mobo verbuigt?
Iets anders kan ik namelijk niet bedenken. En start je hem wel op in on-overgeklokte toestand?
Even voor t uitsluiten van fouten ergens anders weg.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
kheb het geprobeert maar lukt nog niet, nee met bios defaults heb ik nog niet geprobeert, dat ga ik nu proberen.

Verwijderd

Topicstarter
werkt ook niet. maar ligt aan een verkeerde bevestiging van het waterblok, ergens op een punt teveel kracht en op een ander te weinig of mobo dat wat plooit. Als ik 2 vd 4 bevestigingsklemmetjes los zet op de stock intel koeler, post hij ook al niet meer :O Nieuw mobo it will be

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 17:34 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Das kut, maar je weet nu wel wat t is.
Wat voorzichtiger zijn met je nieuwe mobo :p

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
Zenix schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 16:46:
tja, sorry hoor maar je bent niet echt slim bezig
Ook al is het blok maar lauw, dat betekend niet dat de CPU zichzelf niet al heeft uitgeschakeld.
Die dingen worden zonder koeling snel veel te heet. Hou voor de grap eens je vinger op je cpu zonder koelblok en doe hem aan..

offtopic:
mijn ipv van myn elke keer is wat fijner om te lezen. ABN
Zie 3e post in dit topic

Verwijderd

nog 2 dingetjes. 1: weet je zeker dat het waterblok geen enkel contact heeft met het mobo naast de gespecificeerde contact punten (desnoods stukjes kneedgum ofzo tussen de backplate in om ruimte voor lucht over te laten en geleiding uit te sluiten? 2: waarom staat je PCI-E freq. op 101Mhz / manual? Een bios reset is natuurlijk al geprobeerd...

Verwijderd

Topicstarter
101 mhz, omdat ik dat vroeger ook gebruikte bij AGP omdat mijn lock anders niet werkte. (66 mhz -> 67mhz) maar moet hierbij niet i know, maar dat maakt mij niet uit. ;) 1 mhz kan geen kwaad.
Btw good nieuws, pc post met waterblok, oplossing: nieuw moederbord gekocht. Asus P5Q Micro atx ftw

Verwijderd

Topicstarter
& nu dit topic toch dood is of binnekort dood is, en nog niet watercoolingwaardig is post ik de pics:
Ik zie het niet zitten om een volledige wc (only cpu) in mijn thermaltake lanbox te bouwen dus doe ik het maar met een amateursetje (5.25 bay) die nog aan de kant stond, lame i know:p Morgen pics in het waterkoelingstopic:
Afbeeldingslocatie: http://img696.imageshack.us/img696/6373/wc1c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/6489/wc2w.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 20:24 ]

Pagina: 1