[Windows]Soort van BIOS virus

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022
Door een onhandige download mijnerzijds heeft m'n ouwe laptop een virus opgelopen.
Het bijzondere van dit virus is dat-ie in de BIOS het booten van CD weet uit te schakelen.
In de BIOS settings was hier echter niks van terug te vinden.
Dus je kunt niet even vanaf een CD een virus scanner/cleaner opstarten,
of een nieuwe versie van Windows installeren.

Persoonlijk heb ik het opgelost door de (IDE) harde schijf via USB aan een andere laptop te koppelen,
en 'm grondig te cleanen. Daarna de schijf weer teruggehangen in de laptop en de BIOS opnieuw geflashed.
Toen kon ik weer vanaf CD booten en heb ik een format gedaan en een nieuwe versie van Windows geïnstalleerd.

Alternatieven zijn natuurlijk de harde schijf vervangen door een DOS bootable iets,
en dan de BIOS te flashen. 't Laptopje is helaas te oud om booten vanaf USB te ondersteunen.
Ik kon in de search geen topic vinden over dit onderwerp, dus even eentje aangemaakt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 17:54

martjah

Appel

ik kan hieruit niet echt een vraag opmaken?
Bios settings kun je vaak ook veranderen vanuit je Windows. Dus een virus zou dat ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:50
je kunt ook f8 drukken bij de bios. Dan kom je in een apart bootmenu. Daar kun je alsnog kiezen voor cd. Het kan natuurlijk ook een andere functietoets zijn (gezien veschillende bios fabrikanten) maar dit is op te zoeken. Ik weet niet of je dat al geprobeerd had.

Maar je oplossing is tweaker waardig. Deze komt ook in het solf-it-yourself laatje in mijn hoofd.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022
muppet99 schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:37:
je kunt ook f8 drukken bij de bios. Dan kom je in een apart bootmenu. Daar kun je alsnog kiezen voor cd. Het kan natuurlijk ook een andere functietoets zijn (gezien veschillende bios fabrikanten) maar dit is op te zoeken. Ik weet niet of je dat al geprobeerd had.
Ja, dat had ik al geprobeerd, maar dat werkte niet. Met de harddisk erin, startte hij toch van de harddisk en zonder harddisk erin zei hij iets à la "No OS found". Ik vermoed dat het virus de drive-geometrie dusdanig aangepast had dat ie de bootsector van CD's niet meer las.
martjah schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:36:
ik kan hieruit niet echt een vraag opmaken?
Ik heb zelf ook geen vragen (meer) over dit onderwerp.
Ik heb dit topic alleen geopend ter verrijking van de search.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Precies, nu staat er in ieder geval alvast één workaround in de DB :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device