• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 16:27
Heeft iemand ervaring met het combineren van SODIMM geheugen van verschillende rating.
In dit geval DDR3 PC-3 8500 met DDR3 PC3-10600.

Normaal gesproken wordt het gelijk aan het langzaamste. Ik wil graag zeker weten dat er geen stabiliteits issues ontstaan.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 10:14
EnderQ schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:07:
Heeft iemand ervaring met het combineren van SODIMM geheugen van verschillende rating.
In dit geval DDR3 PC-3 8500 met DDR3 PC3-10600.

Normaal gesproken wordt het gelijk aan het langzaamste. Ik wil graag zeker weten dat er geen stabiliteits issues ontstaan.
Als je zeker wilt weten of het lukt of niet zit je hier aan het verkeerde adres.

Iemand kan jij alleen 100% garantie geven als hij exact dezelfde mobo en geheugencombi's heeft geprobeerd. Nu zijn er zoveel mogelijk combi's mogelijk dat de kans vrij klein wordt dat iemand die combi al voor je heeft geprobeerd.

Daarnaast wordt het nog moeilijker om hier wat over te zeggen omdat we totaal niets weten van de specs. ;)

Dus.... om welk geheugen gaat het en op welk mobo wordt het geprikt?

OVerigens werkt het 9 van de 10 keer wel zolang de langzaamste reep geheugen snel genoeg is voor de CPU.

[ Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 20-09-2010 17:13 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• EnderQ
Mijn insteek was een generieke sample van ervaringen te krijgen, bij specifieke stabiliteit spelen er nog andere zaken. Ik had niet zeker moeten gebruiken in mijn vraag. Voor de rest is een algemene ervaring voldoende. Het gaat over laptops in het algemeen met 1GB PC3 vast op mobo.
OVerigens werkt het 9 van de 10 keer wel zolang de langzaamste reep geheugen snel genoeg is voor de CPU.
Dat 9 van de 10 keer is geen laptop ervaring van jouw neem ik aan?
Verder kun je de standaard geheugen technologie wel aanhouden als maat maar toch wil ik iets meer zekerheid door ervaringen met laptops te samplen.

[ Voor 13% gewijzigd door EnderQ op 20-09-2010 17:31 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

EnderQ schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:28:
Mijn insteek was een generieke sample van ervaringen te krijgen,
Dat is leuk, maar op zich heb je daar niet zo gek veel aan, als jij alsnog een niet werkende combinatie in je systeem wil zetten.
Als er een QVL beschikbaar is kun je die raadplegen.
Geheugen kan in elk geval op lagere snelheden lopen en op die manier kun je meerdere dimmen met elkaar combineren. De snelheid wordt toch bepaald door de geheugencontroller, niet door het geheugen zelf.

• ChojinZ
EnderQ schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:28:
Mijn insteek was een generieke sample van ervaringen te krijgen, bij specifieke stabiliteit spelen er nog andere zaken. Ik had niet zeker moeten gebruiken in mijn vraag. Voor de rest is een algemene ervaring voldoende. Het gaat over laptops in het algemeen met 1GB PC3 vast op mobo.

[...]

Dat 9 van de 10 keer is geen laptop ervaring van jouw neem ik aan?
Nee, voornamelijk desktop ervaringen. Maar zo groot is het verschil tussen desktop en laptop niet.
Wel ervaring met een Asus 1000HE. Dat werkte 2 verschillende geheugen repen gewoon goed.
Terw_Dan schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:31:
[...]

Dat is leuk, maar op zich heb je daar niet zo gek veel aan, als jij alsnog een niet werkende combinatie in je systeem wil zetten.
eensch! :)
Terw_Dan schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:31:
[...]

Als er een QVL beschikbaar is kun je die raadplegen.
Klopt maar het probleem is alleen dat in veel QVL's geen combi's staan van verschillende geheugen types/merken. En daar gaat het hier om.

[ Voor 30% gewijzigd door ChojinZ op 20-09-2010 17:36 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ChojinZ
...

doublepost...

[ Voor 93% gewijzigd door ChojinZ op 20-09-2010 17:37 ]

• EnderQ
Ok thx voor de ervaring ik zal eventueel een werkend specefiek resultaat posten.

QVL had ik ook al aan gedacht. De generieke sample zou voornamelijk grove indikatie over kans van slagen aanduiden. Nu dan maar met een sample van een en de algemene aanname dat het bij gewoon geheugen ook werkt op de langzaamste parameters.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Betere tip: gewoon zelf handmatig de snelheid en timings instellen voor de tragere DIMM. Je mobo zou dat in theorie moeten op basis van SPD moeten doen, maar als je het handmatig doet weet je het zeker.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1