Filter diafragma bij lenzen werkt niet *Kraan*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 13:01
Het selectiefilter voor diafragma bij de categorie lenzen werkt helaas niet. Wat ik ook selecteer, ik krijg nogsteeds alle lenzen in beeld.

Daarbij is mijn mening dat diafragma bij lenzen zeer belangrijk is, en ik zou dit selectiemechanisme graag onder de 'zoom - tele' slider geplaatst zien.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die slider filters werken geloof ik alleen wanneer de specificatie bestaat uit getalwaardes (integer of float). De diafragmaspecificatie is gevuld met strings. Waarom daar een slider is ingesteld als filtertype is me dan ook een beetje een raadsel.

Die hele specificatie is mij ook al tijden een doorn in het oog. Ik ben verschillende keren bezig geweest met het verbeteren van de specs in de DSLR en Lenzen categorieën, maar deze kwestie is helaas nog niet opgelost.

Als het gewoon één getalletje zou moeten zijn is het allemaal niet zo'n probleem. Het probleem is alleen dat veel lenzen een verlopend max. diafragma hebben. En dat is dus niet in één veld te vangen als getalletje. Dus is het op dit moment een string.

Eigenlijk moet dat dus uit elkaar worden getrokken in een getalletje voor diafragma @ wide en een getalletje voor diafragma @ tele. Maar dan bij voorkeur wel nog met een handigheidje zodat het uiteindelijk wel als één waarde getoond kan worden op de specs pagina (en met één filter te filteren is).

Kortom, todo:
Twee nieuwe specificaties toevoegen van het type float:
Max. diafragma wide
Max. diafragma tele

Deze specificaties vullen op basis van de waardes uit de huidige specificatiespec, bij voorkeur geautomatiseerd, als een devver dat kan scripten.

Een virtuele specificatie instellen die het diafragma als één string toont.

Maar dat is verder aan de PW medewerkers op kantoor om te fixen, dus ik roep Kraan er even bij :)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 20-09-2010 17:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Tja, het is duidelijk dat er iets aan gebeuren moet.

Bij mijn weten is deze specificatie nooit anders geweest

Het levert alleen twee problemen op. Ten eerste moet er contenttijd (voorbereiden en finetunen) en devtijd (uitvoeren) voor vrijgemaakt worden. Hoewel diafragma bij een lens een behoorlijk relevante spec is, wordt het toch een beetje puzzelen hier tijd voor vrij te maken.

Daarnaast krijgen we voor de derde keer (aangezien jij ze ook in SLR's gemaakt hebt) deze twee specificaties. Dat betekent dat we in feite zes keer dezelfde specificatie hebben, wat ik vrij ranzig vind.

Het staat dus op de todo, maar kan dus nog wel even duren voor er een nette (duurzame) oplossing is.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Kraan schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:05:
Tja, het is duidelijk dat er iets aan gebeuren moet.

Bij mijn weten is deze specificatie nooit anders geweest
Klopt :)
Het levert alleen twee problemen op. Ten eerste moet er contenttijd (voorbereiden en finetunen) en devtijd (uitvoeren) voor vrijgemaakt worden. Hoewel diafragma bij een lens een behoorlijk relevante spec is, wordt het toch een beetje puzzelen hier tijd voor vrij te maken.
Het meeste werk zit 'm in het overzetten van de gegevens. Als devvers te schaars zijn, is het misschien een idee om een paar vrijwilligers op te trommelen? * Orion84 wil in oktober best een keer een dagje besteden om hier aan te sleutelen, al dan niet @ kantoor om ook te overleggen om de specs an sich goed vorm te geven :)
Daarnaast krijgen we voor de derde keer (aangezien jij ze ook in SLR's gemaakt hebt) deze twee specificaties. Dat betekent dat we in feite zes keer dezelfde specificatie hebben, wat ik vrij ranzig vind.
Je hebt nu:
Diafragma (wide) kitlens, Diafragma (tele) kitlens, Diafragma (wide) tweede kitlens, Diafragma (tele) tweede kitlens in de DSLR categorie
Diafragma in de lenzen en compactcam categorieën

Dat zou dan inderdaad worden:
Diafragma (wide) kitlens, Diafragma (tele) kitlens, Diafragma (wide) tweede kitlens, Diafragma (tele) tweede kitlens in de DSLR categorie
Diafragma (wide) en Diafragma (tele) bij de lenzen categorie
Diafragma in compactcam categorie, of je gebruikt daar ook de opgesplitste spec, maar dat is minder van toegevoegde waarde dan bij DSLR lenzen.
Het staat dus op de todo, maar kan dus nog wel even duren voor er een nette (duurzame) oplossing is.
Laat maar weten als ik kan helpen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Kraan

Kraan

Veteraan
Tnx Orion!

Sue heeft al netjes de ingevulde waarden op een niet al te arbeidsintensieve manier geüniformeerd. Het is even belangrijk dat we de vermeldingswijze aanhouden die er nu gehanteerd wordt.

Hoe ik de nieuwe specs ga aanmaken en eventueel ga combineren moet ik even bekijken, Ik zal het even vlug op papier zetten en Laurent in een mail vragen te beoordelen hoeveel werk het is. Als het voor hem niet te veel werk is en zodoende tussendoor kan, vraag ik het hem.

Het staat bovenaan mijn lijstje om er op zijn minst een begin mee te maken. We wachten even volgende week af en beslissen dan even wat te doen. Als het met drie personen gedaan kan worden, dan is het driehonderd lenzen per persoon, als jij dan nog een vrijwilliger vind en iemand van kantoor helpt, dan is het in een paar uurtjes gebeurd. Maar liever natuurlijk een snel scriptje :-)

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

check :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
Mag ik ff zeggen dat 't top is dat jullie hier zo snel op reageren? Ik wacht rustig af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

We doen ons best :)

Jij bedankt voor het nog maar weer eens onder de aandacht brengen van deze kwestie. Ik wist wel dat het niet optimaal was, maar met dat filter zo is het nog vervelender voor gebruikers dan ik al dacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
Progress! Ik zie dat de diafragma Wide en Tele zijn toegevoegd. _/-\o_

Nu alleen nog de sliders toevoegen en de specificatiekolom weer terugbrengen, en we zijn gereed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Klein puntje: de volgorde van wide en tele mag in het specoverzicht wel worden omgewisseld wat mij betreft. Immers staat in de "normale" notatie wide ook vóór tele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 00:12
[b]Orion84 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:28:
Je hebt nu:
Diafragma in de lenzen en compactcam categorieën

Dat zou dan inderdaad worden:
Diafragma (wide) en Diafragma (tele) bij de lenzen categorie
Diafragma in compactcam categorie, of je gebruikt daar ook de opgesplitste spec, maar dat is minder van toegevoegde waarde dan bij DSLR lenzen.
Zouden kitlenzen niet kunnen verwijzingen naar de daadwerkelijk lenzen? Of denk ik nu te utopisch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

In het ideale geval: ja, maar dat is niet even iets wat op een achternamiddag in elkaar gedraaid kan worden vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan

Kraan

Veteraan
Yep, dat willen we heel graag. Nog liever zouden we dan bijvoorbeeld processoren in de categorie systemen integreren. En zo zijn er ongetwijfeld nog wat voorbeelden (videokaarten).

Hier zitten echter een heleboel haken en ogen aan en daarnaast zoals Orion al aangeeft het nodige aan programmeerwerk. Ik zie het dus voorlopig helaas niet gebeuren.

Wat betreft de sliders zitten we even in een technische impasse. Dmv een query zijn alle waarden in nieuwe specificaties ingevuld, maar nu moeten hier nog even mooie gecombineerde kolomwaarden voor gemaakt worden. En laat die functionaliteit nu net kapot zijn en eerst gerepareerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

Nu zijn niet alleen de sliders voor diafragma onbruikbaar, maar dat was al heel lang zo, maar is ook nog de sorteer optie voor diafragma in de lenzen sectie verdwenen.... :'( Blijkbaar werk in uitvoering zie ik nu, en uiteindelijk wordt alles beter hoop ik!

Misschien ook de "invoerders" een cursusje geven, ik heb er al heel wat fouten uitgehaald. (lees: aangegeven) en ook graag een standaard afspreken. Schrijven we 2 of 2.0 bijvoorbeeld? 4 of 4.0? Het werd nu door elkaar gebruikt.

Keep up the good work! :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Zodra een en ander als getalwaardes wordt ingevoerd en weergegeven gaat dat vanzelf netjes consistent worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
Kraan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:51:Wat betreft de sliders zitten we even in een technische impasse. Dmv een query zijn alle waarden in nieuwe specificaties ingevuld, maar nu moeten hier nog even mooie gecombineerde kolomwaarden voor gemaakt worden. En laat die functionaliteit nu net kapot zijn en eerst gerepareerd moeten worden.
Is de technische impasse inmiddels verbroken? Het is jammer dat nu zowel de sliders als de sorteerfunctie op diafragma nu missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
Yay! Fixed. Topwerk! Mijn dank is groot. _/-\o_

Ik heb nu nog twee cosmetische puntjes:
1. de diafraga (wide) en (tele) staan nu nog als aparte specs vermeld. Die mogen wat mij betreft verborgen worden.
2. voor lenzen met één maximale f-waarde over het hele bereik, staat nu (bijvoorbeeld) "f/1,8-1,8" genoteerd. De standaardnotatie is dan "f/1.8". Dus, als de f-waarde aan zowel wide als tele gelijk is, hoeft de telewaarde niet getoond te worden.

Dit doet niets af aan de super bruikbare fix!

Pagina: 1