• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-12 21:55
heb sinds enkele dagen bij het opstarten een melding:

"CPU fan problem!
press F1 to continue"

Na eerst in de zijkant van de pc te hebben gekeken zag ik dat de fan wel draaide
Ook als ik kijk met verschillende programma's (oa. core temp, speedfan en bijgeleverd bij het moederbord AIsuite fan Xpert) laten ze zien dat de temperatuur redelijk laag blijft (rust 35, tijdens werk tot 40 graden)
ze geven echter wel aan dat de CPU Fan op 0 RPM/0% draait
ook is het niet meer mogelijk om via het bijgeleverde AIsuite de fanspeed te verhogen of te verlagen.

het probleem is dus dat ik nu elke keer een melding bij het opstarten krijg en dus op F1 moet drukken.
en dat de Fan vrij hard draait, aangezien ik AIsuite zo instell dat hij bij minder belasting ook minder mag draaien.

om het te verhelpen heb ik het volgende al geprobeerd:
de fan opnieuw aansluiten,
de fan vervangen,
moederbord drivers geupdate
en BIOS reset

Heeft iemand dezelfde problemen en/of oplossingen hiervoor?

hardware:
moederbord:
Asus P5Q3 Deluxe/Wifi Ap
CPU:
Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz
en koeler:
Thermalright Ultra-120 Extreme (vervangende fan was "merkloos, wel zelfde grootte"

• DeGrand
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 17:44
fan vervangen door een pwm-fan (ofwel een 4-pins)

[ Voor 24% gewijzigd door DeGrand op 20-09-2010 17:03 ]

D3 armory: DeGrand-2382

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Kan je die melding niet uitzetten in de BIOS?

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-12 11:16

Singular1ty

EV Evangelist

Het lijkt erop dat je moederbord zeurt omdat het de snelheid van je CPUfan niet kan aflezen. Hang een exemplaar dat die functie wel ondersteunt aan je CPUcooler.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Dit kan voorkomen omdat de ventilator niet kan ronddraaien (stof ophoping, kabel, etc.). Het komt ook nog wel eens voor in combinatie met de Fan control. Als de CPU koud genoeg is dan kan de fan control soms de ventilator helemaal stil zetten (te weinig energie aansturen om te beginnen met draaien). Vervolgens controleert het moederbord de snelheid en geeft een melding dat deze te laag is. Deze melding is uit te zetten in bios. Deze melding komt wat vaker voor bij efficientere koelers. Controleer even in de kast of de fan wel kan draaien en houdt mischien ook de CPU temp in de gaten.

• Delichon
DeGrand schreef op maandag 20 september 2010 @ 16:59:
fan vervangen door een pwm-fan (ofwel een 4-pins)
was het, en vervangende was er ook een
YellowOnline schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:04:
Kan je die melding niet uitzetten in de BIOS?
ik kon nergens ergens iets vinden in de bios over de Fan, alleen iets over temperatuur
Singular1ty schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:37:
Het lijkt erop dat je moederbord zeurt omdat het de snelheid van je CPUfan niet kan aflezen. Hang een exemplaar dat die functie wel ondersteunt aan je CPUcooler.
heeft het altijd wel gedaan, alleen sinds enkele dagen heb ik dit probleem
Aragnut schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:45:
Dit kan voorkomen omdat de ventilator niet kan ronddraaien (stof ophoping, kabel, etc.). Het komt ook nog wel eens voor in combinatie met de Fan control. Als de CPU koud genoeg is dan kan de fan control soms de ventilator helemaal stil zetten (te weinig energie aansturen om te beginnen met draaien). Vervolgens controleert het moederbord de snelheid en geeft een melding dat deze te laag is. Deze melding is uit te zetten in bios. Deze melding komt wat vaker voor bij efficientere koelers. Controleer even in de kast of de fan wel kan draaien en houdt mischien ook de CPU temp in de gaten.
heb hem al schoon gemaakt (zelfs vervangen), en hou ook al de temperatuur bij, als ik kijk kan ik zelfs zien dat hij wel draait

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
Volgens mij is de grens voor die error iets van 600rpm ofzo, kun je in de BIOS niet zien op hoeveel toeren hij draait? Als je zeker weet dat hij het gewoon doet kun je zoeken of je ergens de opties voor de error handling kunt vinden. Vaak kun je wel ergens instellen dat hij niet moet wachten bij een error of iets in die geest.

Desktop | Server | Laptop

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-12 14:14
ik heb zelf mijn cpu ook op de fancontroller aangesloten
hierdoor zit er dus Geen koeler op het mb geprikt

bij mijn cheap ass bordje kon ik gewoon uitzetten dat hij de fan speed controleert, dus neem aan dat dat bij jou ook wel moet kunnen (mits je zeker bent dat die goed draait)

• Delichon
Rupie schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:17:
Volgens mij is de grens voor die error iets van 600rpm ofzo, kun je in de BIOS niet zien op hoeveel toeren hij draait? Als je zeker weet dat hij het gewoon doet kun je zoeken of je ergens de opties voor de error handling kunt vinden. Vaak kun je wel ergens instellen dat hij niet moet wachten bij een error of iets in die geest.
mijn BIOS geeft aan dat fans niet draaien echter als ik naar temperatuur kijk blijft hij wel constant
ook bij stresstests blijft de temperatuur redelijk laag. ik kan er dus vanuit gaan dat de fan het wel doet. en zoals ik al zei, kan ik hem ook zien draaien
ramonlambal schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 16:12:
ik heb zelf mijn cpu ook op de fancontroller aangesloten
hierdoor zit er dus Geen koeler op het mb geprikt

bij mijn cheap ass bordje kon ik gewoon uitzetten dat hij de fan speed controleert, dus neem aan dat dat bij jou ook wel moet kunnen (mits je zeker bent dat die goed draait)
ik heb geen fancontroller, fan zit rechtstreeks op MB, de fanspeed kan ik aanpassen met bijgeleverde software (alleen die doet het nu dus ook niet meer). ik heb de melding bij het opstarten kunnen uitzetten, echter nu draait hij altijd op constante toeren. naar mijn mening te luid als ik iets rustig doe zoals film kijken of muziek luister. maar als ik echt met dingen bezig ben komen mn temperaturen al bij de 60 graden en kan ik 'de fan normaal gesproken harder zetten. (Ook softwarematig) dit werkt dus op dit moment niet meer.

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-12 17:12

Pos

Probeer een bios flash? Wat zegt de hardware monitor in de bios over het aantal rpm? Waarschijnlijk ook 0, magoe was het vragen waard ;) Misschien is de mobo sensor kapot.

Edit 2. ik weet dat de waardes uigelezen worden door de fan zelf, en ze aan het mobo doorgeven, maar je begrijpt wel wat ik bedoel neem ik aan.

[ Voor 84% gewijzigd door Pos op 21-09-2010 19:24 ]

Pagina: 1