heb sinds enkele dagen bij het opstarten een melding:
"CPU fan problem!
press F1 to continue"
Na eerst in de zijkant van de pc te hebben gekeken zag ik dat de fan wel draaide
Ook als ik kijk met verschillende programma's (oa. core temp, speedfan en bijgeleverd bij het moederbord AIsuite fan Xpert) laten ze zien dat de temperatuur redelijk laag blijft (rust 35, tijdens werk tot 40 graden)
ze geven echter wel aan dat de CPU Fan op 0 RPM/0% draait
ook is het niet meer mogelijk om via het bijgeleverde AIsuite de fanspeed te verhogen of te verlagen.
het probleem is dus dat ik nu elke keer een melding bij het opstarten krijg en dus op F1 moet drukken.
en dat de Fan vrij hard draait, aangezien ik AIsuite zo instell dat hij bij minder belasting ook minder mag draaien.
om het te verhelpen heb ik het volgende al geprobeerd:
de fan opnieuw aansluiten,
de fan vervangen,
moederbord drivers geupdate
en BIOS reset
Heeft iemand dezelfde problemen en/of oplossingen hiervoor?
hardware:
moederbord:
Asus P5Q3 Deluxe/Wifi Ap
CPU:
Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz
en koeler:
Thermalright Ultra-120 Extreme (vervangende fan was "merkloos, wel zelfde grootte"
"CPU fan problem!
press F1 to continue"
Na eerst in de zijkant van de pc te hebben gekeken zag ik dat de fan wel draaide
Ook als ik kijk met verschillende programma's (oa. core temp, speedfan en bijgeleverd bij het moederbord AIsuite fan Xpert) laten ze zien dat de temperatuur redelijk laag blijft (rust 35, tijdens werk tot 40 graden)
ze geven echter wel aan dat de CPU Fan op 0 RPM/0% draait
ook is het niet meer mogelijk om via het bijgeleverde AIsuite de fanspeed te verhogen of te verlagen.
het probleem is dus dat ik nu elke keer een melding bij het opstarten krijg en dus op F1 moet drukken.
en dat de Fan vrij hard draait, aangezien ik AIsuite zo instell dat hij bij minder belasting ook minder mag draaien.
om het te verhelpen heb ik het volgende al geprobeerd:
de fan opnieuw aansluiten,
de fan vervangen,
moederbord drivers geupdate
en BIOS reset
Heeft iemand dezelfde problemen en/of oplossingen hiervoor?
hardware:
moederbord:
Asus P5Q3 Deluxe/Wifi Ap
CPU:
Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz
en koeler:
Thermalright Ultra-120 Extreme (vervangende fan was "merkloos, wel zelfde grootte"