Meer features/opties bij WLAN-routers *Kraan*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:07
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een WLAN modem/router. Features die ik zoek in een apparaat maar die ik helaas niet bij de filteropties zie:
1) WLAN in 2.5 en/of 5GHz band (die 5GHz band is zo lekker leeg...)
2) VoIP mogelijkheden.

Ik kan mij voorstellen dat jullie afhankelijk zijn van de gegevens die je aangeleverd krijgt, maar indien mogelijk: kunnen deze features toegevoegd worden aan de filteropties bij routers, WLAN-routers, modem-routers en zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
vanaalten schreef op maandag 20 september 2010 @ 13:31:
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een WLAN modem/router. Features die ik zoek in een apparaat maar die ik helaas niet bij de filteropties zie:
1) WLAN in 2.5 en/of 5GHz band (die 5GHz band is zo lekker leeg...)
Met andere woorden, dus een vinkje of hij dualband is of niet? Dat is in ieder geval beschikbare informatie als ik langs o.a. Netgear, D-Link en Linksys loop. Ik zie het alleen bij Wireless N routers trouwens.
2) VoIP mogelijkheden.
Kan VoIP niet gewoon op iedere pc die op internet zit? Je bedoelt dan een FXS-aansluiting op de router zelf?
Ik kan mij voorstellen dat jullie afhankelijk zijn van de gegevens die je aangeleverd krijgt, maar indien mogelijk: kunnen deze features toegevoegd worden aan de filteropties bij routers, WLAN-routers, modem-routers en zo?
Even wachten tot Kraan voorbijkomt in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Megaflix schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:00:
Met andere woorden, dus een vinkje of hij dualband is of niet? Dat is in ieder geval beschikbare informatie als ik langs o.a. Netgear, D-Link en Linksys loop. Ik zie het alleen bij Wireless N routers trouwens.
Klopt, volgens mij wordt de 5GHz volgens de standaard alleen bij 802.11a en 802.11n gebruikt - maar wordt 'ie in de praktijk alleen bij 'n' gebruikt. Ik wil er graag op kunnen selecteren omdat die 5GHz band lekker leeg is.
Kan VoIP niet gewoon op iedere pc die op internet zit? Je bedoelt dan een FXS-aansluiting op de router zelf?
Ik bedoel inderdaad een (of meerdere) telefonie-aansluitingen op de router zelf. Op de router kan je dan als het goed is een of meerdere VoIP accounts instellen, internet-bellen zonder dat de PC nodig is. Voordeel van alles-in-een: de router kan zelf het VoIP verkeer prioriteit geven boven die DVD-downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Soms zit hij in bij de N lang niet altijd, daar zul je specifiek op moeten letten

fish checkt oude router in de kast met a/b/g (zonder n), haha ze zijn er wel in de 5 zonder N

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

802.11a is ook 5GHz inderdaad. Die apparaten zie je in de praktijk alleen niet zo heel veel. Om de een of andere reden is 802.11a apparatuur nooit zo aangeslagen onder consumenten. 802.11g presteerde geloof ik beter en had natuurlijk als voordeel compatible te zijn met 802.11b.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Beiden zijn in ieder geval normale specs voor de WLAN-apparaten en ook bij diverse bronnen beschikbaar als informatie. Even afwachten wat Kraan beslist, maar persoonlijk zou ik ze best toe willen voegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Een beleefde kick.
Is er al een knoop doorgehakt, of is dit topic over het hoofd gezien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:03

Osxy

Holy crap on a cracker

Niet alleen dualband maar ook dualradio zou mooi filter zijn.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En wat mag dualradio dan precies zijn?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

Het lijkt mij dat elke dual band ook dual radio is. But proof me wrong :).
Verrek, ze zijn er dus wel degelijk. :P
http://www.smallnetbuilde...n-gigabit-router-reviewed
Orion84 schreef op maandag 27 september 2010 @ 19:00:
En wat mag dualradio dan precies zijn?
Een dual radio router is er een welke voor elke bandbreedte een eigen chip heeft.

[ Voor 97% gewijzigd door job op 27-09-2010 19:25 ]

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Voorlopig beperken we ons even tot alleen de dualband-specificatie. Het is alleen even zoeken naar de juiste manier om dit te specificeren (filteren is voorlopig nog even geen sprake van).

Er zijn, als ik het goed begrijp, twee manieren;
  • 1
Wlan-frequentie
[ ] 2,4GHz
[ ] 5GHz

Maar deze lijkt me een beetje zinloos omdat vrijwel ieder Wlan-apparaat 2,4 GHz ondersteund.
  • 2
5GHz-ondersteuning
[ ] Ja
[ ] Nee (hoewel deze waarschijnlijk achterwege gelaten blijft)

In plaats van 5GHz, kan de specificatie natuurlijk ook 'Dualband Wlan' heten, of eventueel nog iets anders.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

• vanaalten
Kraan schreef op donderdag 30 september 2010 @ 18:01:
  • 1
Wlan-frequentie
[ ] 2,4GHz
[ ] 5GHz

Maar deze lijkt me een beetje zinloos omdat vrijwel ieder Wlan-apparaat 2,4 GHz ondersteund.
Klopt, ik ben in elk geval nog geen 5GHz-only tegengekomen.
  • 2
5GHz-ondersteuning
[ ] Ja
[ ] Nee (hoewel deze waarschijnlijk achterwege gelaten blijft)

In plaats van 5GHz, kan de specificatie natuurlijk ook 'Dualband Wlan' heten, of eventueel nog iets anders.
Ach, beide opties voldoen natuurlijk. Echter:
Optie '1' is beter uitbreidbaar als er, ik verzin maar wat, een 7.5GHz band bij komt. Al vermoed ik dat het wijzigen t.z.t. niet veel werk is.

Sommige mensen zullen 5GHz veelzeggender vinden dan 'dualband Wlan'; anderen juist andersom. Is "5GHz dualband WLAN" een optie, of overdrijf ik nu? :)

In elk geval al supergoed dat iets dergelijks toegevoegd gaat worden - bedankt alvast!

Oh, en m'n tweede verzoekpuntje in de TS: "VoIP mogelijkheden"?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Er zijn wel 5GHz only apparaten, namelijk 802.11a apparaten die geen b/g ondersteuning hebben. Alleen waren die destijds al zeldzaam en inmiddels helemaal.

Neemt niet weg dat het mij persoonlijk wel netter lijkt om het op manier 1 op te lossen, aangezien het vollediger is en ook flexibeler (makkelijker uitbreidbaar met toekomstige frequenties en ondersteuning voor 5GHz only apparatuur). Daarnaast is het met die methode ook duidelijker welke frequenties ondersteund worden. Als iemand op zoek is naar een 2.4GHz apparaat en dan alleen ziet staan "5GHz: ja", dan kan dat wat verwarrend zijn.

• Ginz
  • Laatst online: 25-09 12:52

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Ik zou ook optie 1 kiezen....

Bij GSM's benoemen we ook wel frequenties aanwezig zijn. En daar vermelden we ook dat een toestel 900Mhz heeft, terwijl ook bijna alle (Europese) toestellen dat ondersteunen....

Dus, ik zou het inderdaad ook zo doen bij routers/laptops/etc.. etc...

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Nog even een kick:

1) ik heb nog geen reactie gezien voor wat betreft het toevoegen van VoIP mogelijkheden bij WLAN modem/routers (en uiteraard WLAN routers)... nog steeds, lijkt mij interessant als extra filteroptie.

2) Als ik het goed zag is men (Kraan, Megafix) wel voorstander van het toevoegen van 2.5 & 5GHz band als eigenschap om op te filteren. Nou twijfel ik of dit soort dingen pas op lange termijn worden toegevoegd (en ik dus ongeduldig ben...) of dat het stiekem nu vergeten wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
vanaalten schreef op donderdag 30 september 2010 @ 19:16:
[...]

Klopt, ik ben in elk geval nog geen 5GHz-only tegengekomen.
Bv deze Netgear accesspoints zijn 5Ghz only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan

Kraan

Veteraan
vanaalten schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:53:
1) ik heb nog geen reactie gezien voor wat betreft het toevoegen van VoIP mogelijkheden bij WLAN modem/routers (en uiteraard WLAN routers)... nog steeds, lijkt mij interessant als extra filteroptie.

Voorlopig wilden we ons eerst even tot de 5Ghz-specificatie beperken. VoIP-mogelijkheden komen niet vaak als request voor en ik kan me ook niet goed een alledaagse motivatie hiervoor voor de geest halen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat deze er niet is, dus correct me if I'm wrong! :)

2) of dat het stiekem nu vergeten wordt...
Helemaal vergeten wordt het niet, maar het liep wel een beetje een risico om op de grote stapel te belanden terwijl het dit topic nu nog even actueel is. Dank voor de kick dus!

Ik zal de specificatie aanmaken en doorvoeren. Dat kan even een dag duren. Zoals aangegeven blijft het voorlopig even bij specificeren en gaan we pas een filter activeren op het moment dat er genoeg beschikbaar is om filteren zinvol te maken.
Nielson schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:03:
[...]
Bv deze Netgear accesspoints zijn 5Ghz only.
Ik denk dat dit niet afdoet aan de beslissingen die in dit topic genomen zijn. Met een 5GHz-filter zoek je specifiek naar modellen die dit ook ondersteunen. Het enige wat je met zo'n filter niet kan, is op 5GHz-only modellen filteren, oftewel de 2,4Ghz modellen uitsluiten. Ik zie ook geen noodzaak om dit te doen. Maar wederom; correct me if I'm wrong.

Edit:
De specificatie is aangemaakt en toegevoegd aan:
  • Laptops
  • Tablets
  • Desktopsystemen
  • WLAN Access Points
  • WLAN Modem Routers
  • WLAN Netwerkkaarten
  • WLAN Routers
Vooral laten weten als hij ergens mist!

[ Voor 6% gewijzigd door Kraan op 02-11-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-09 22:06

mace

Sapere Aude

/me neemt aanloop

SCHOP! :D

Naar aanleiding van dit topic: 5Ghz Wifi netwerk-kaartjes?
wilde ik de suggestie maken voor de mogelijkheid tot filteren op 5GHz in de pricewatch. Na gebruik van de search (brave tweaker) ben ik dus hier terecht gekomen.

Er is dus blijkbaar niks gebeurd? Want een 5GHz filter zie ik niet en op 802.11n filteren helpt dus niet omdat er genoeg kaartjes/dongles zijn die alleen 2,4 kunnen (voorbeeld)

Dus, wat is de status van dit verhaal? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Specificatie was er wel, maar schijnbaar stond het filter niet aan. Ik heb het filter even aangezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Kijk, daar hebben we wat aan, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Die informatie is stiekem al lang beschikbaar. 802.11a gaat ook (alleen) over 5ghz. Als een product 802.11a ondersteund, dan ondersteund het dus 5ghz.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 18:13:
Die informatie is stiekem al lang beschikbaar. 802.11a gaat ook (alleen) over 5ghz. Als een product 802.11a ondersteund, dan ondersteund het dus 5ghz.
Ja dat bedacht ik me ook alleen toen had Orion84 het al gefikst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De vraag is dan wel of elk 11n apparaat dat 5Ghz ondersteunt ook 11a ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:24

rg-mohwa

Phoe Hé

nu dit topic toch open staat zou ik graag ook een filter willen hebben voor het aantal netwerkpoortjes op een router. ik weet dat 99% er 4 hebben maar dat filtert wel makkelijk als je er eentje zoekt met meer :+

zoals ik nu doe

[ Voor 7% gewijzigd door rg-mohwa op 17-08-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat is al vaker gevraagd, maar voor zover ik weet niet mogelijk met de huidige filtermogelijkheden. Ik zal Kraan eens vragen of dat nog steeds zo is.

Waarschijnlijk zou dat dus ontwikkelwerk vereisen in plaats van simpelweg een filter configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan

Kraan

Veteraan
Deze staat bovenaan de feature-verlanglijst, maar moet waarschijnlijk de hele overhaul voor laten gaan. Zowel qua techniek als design schijnen er nogal wat haken en ogen aan te zitten.

Maar dit is denk ik forumtopic/-post nr. 328 met betrekking hierop, dus het is duidelijk dat zowel wijzelf (PW) als een heleboel gebruikers dit graag zien verschijnen. :)

Pagina: 1