• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-01 19:00

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Ik heb een materiaal, dat ik graag met een microscoop bekijk. Een digitale usb-microscoop lijkt me hiervoor uitermate geschikt (goedkoop, 200x vergroting, hoeft niet super nauwkeurig).

Maar nu heb ik een probleem, vanwege een opstelling kan ik niet dichterbij komen dan 20 cm. En uiteraard is op die voorwerpsafstand de vergrotingsfactor uiterst klein.

Is er een oplossing, in de vorm van losse lenzen ofzo, om dan alsnog een microscopische opname te kunnen maken?

tjah..

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11-2025
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.microscope Er is verder zoals ik weet geen oplossing voor losse lenzen, dan ga je over echte microscopen praten. Welk materiaal ga je bekijken?

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
photofreak schreef op maandag 20 september 2010 @ 16:05:
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.microscope Er is verder zoals ik weet geen oplossing voor losse lenzen, dan ga je over echte microscopen praten. Welk materiaal ga je bekijken?
De microscopen op die website melden wel "manual focus from 10 mm ~ Infinite", maar dat betekent niet dat je op 20cm daadwerkelijk 200x zoom haalt. Integendeel, om 200x zoom te halen moet je de minimale focusafstand hebben, 10mm in dit geval. Bij 20cm is daar misschien nog 10x zoom van over, wat helaas lang niet genoeg is voor mij.

Ik ga verschillende oppervlakten fotograferen (gladde oppervlakten, wel verschillende materialen), maar kan helaas niet dichterbij komen dan 20 cm.

tjah..

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:27

DexterDee

I doubt, therefore I might be

gizmo9003 schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:33:
Ik ga verschillende oppervlakten fotograferen (gladde oppervlakten, wel verschillende materialen), maar kan helaas niet dichterbij komen dan 20 cm.
Ik snap dat niet elke tafelmicroscoop door z'n ergonomie dicht bij je onderwerp kan komen, maar waar komt precies die 20cm vandaan? Gaat een handheld USB microscoop zoals dit echt niet helpen?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
DexterDee schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:40:
[...]

Ik snap dat niet elke tafelmicroscoop door z'n ergonomie dicht bij je onderwerp kan komen, maar waar komt precies die 20cm vandaan? Gaat een handheld USB microscoop zoals dit echt niet helpen?
Die 20 cm komt door de vorm van een opstelling. Het is helaas gewoon niet mogelijk dichter bij het object te komen. Die handheld microscoop gaat niet werken, vanwege:
code:
1
Working Distance: 10x 150mm| 20x 95mm | 50x 13mm.

Dus bij 15cm nog maar 10x zoom, groter dan 15cm is het nog maar de vraag of het uberhaupt werkt.

tjah..

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11-2025
DexterDee schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:40:
[...]

Ministatiefje plus microscoop of inderdaad handheld, maar dan wel via dealextreme of ebay :P tenzij het professioneel moet natuurlijk

Verwijderd

Voor een 200x vergroting zul je toch echt gewoon dicht bij je onderwerp moeten zitten. (Of je moet met absurd grote lenzen gaan werken)

Je zou een 1:1 relay kunnen bouwen met twee losse lenzen, maar qua diameter zal dat uiteraard hetzelfde worden als de microscope er achter. Maar tussen de lenzen heb je gewoon lucht. Zou dat helpen?

Zou je een foto kunnen laten zien van de opstelling? Dan kunnen we een beetje begrijpen waar de limitering zit, en hoe je daar omheen kunt komen. Want ik zie op de gelinkte pagina toch een paar hele kleine sets... Snap niet waarom die niet dicht genoeg bij kunnen komen.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:28
Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 01:15:
Voor een 200x vergroting zul je toch echt gewoon dicht bij je onderwerp moeten zitten. (Of je moet met absurd grote lenzen gaan werken)
Volgens mij is dit het enige zinnige antwoord, voor een hoge vergrotingsfactor met relatief kleine/betaalbare lenzen wordt het milimeter werk. Anders ga je richting grote telescoop achtige dingen (grote lenzen)

Strava

Pagina: 1