n00b vraag: Opzetten Wireless Home Network met Server 2003

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 20:51
Ik heb een licentie kunnen kopen van een Windows Server 2003 machine en ik wil graag thuis beginnen om een netwerkje op te zetten. Dit omdat ik ook een studie MCSA wil beginnen.

Nu heb ik als server een simpel pc'tje gekocht. Een pentium 4 2.8 Ghz met een 80GB schijf en uiteraard een netwerkkaart. Hierop heb ik Server 2003 geinstalleerd (en volgens het leerboek MCSA een AD met domein CONTOSO gemaakt).

Ik weet echter niet goed hoe ik een en ander in moet stellen zodat de server bijvoorbeeld mijn laptop toegang geeft. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het uitdelen van IP adressen/DNS servers? Ik gebruik een Wireless N router van Telfort als modem/router/hub.

De computernaam van mijn Laptop heb ik simpelweg 'Laptop' genoemd. Deze heb ik ook User rechten gegeven in de AD maar kan op geen enkele wijze inloggen. Op de client, de laptop dus in dit geval, begint ie dan te zeuren over DNS als ik hem aan het domein Contoso wil toevoegen.

Kan best goed overweg met Servers en weet snel alle instellingen te vinden, maar vooral het ip/dns gedeelte is voor mij nog een doolhof.

Ik heb tweakers al afgezocht maar niks kunnen vinden wat mij op weg helpt.

Wij kan mij een flinke duw in de goede richting geven?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Wanneer je in een Active Directory werkt is het ideaal om je computers de DNS verwijzsing naar CONTOSO te geven doormiddel van je primaire DNSserver in te stellen met het IP van je DC (domain controller van in dit geval CONTOSO). Nog mooier is het al je op de DC ook een DHCP-server role installeert mbt de automatische uitgave van IPadressen en DNS info.

Je kan als gebruiker trouwens nooit inloggen op een DC tenzij je Group Policy zo instelt dat dit mogelijk is (wellicht iets voor later), als Admin kun je uiteraard wel inloggen en gebruikers/computers toevoegen.

Ik hoop dat dit helpt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Maar dan kan ik het beste in de modem/router de DHCP server uitschakelen?

Wat krijg ik dan als secundair DNS ip? Het ip adres van mijn gateway (192.168.1.254 in dit geval)?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:46
Ik heb geleerd vanaf dat moment alleen nog maar je DC (en eventueel 2e DC) als DNS server(s) te gebruiken en niet meer je modem/router. In je DNS maak je dan gebruik van de optie dat onbekende requests geforward worden naar het IP van je modem/router/dnsserver van je provider/andere dns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Dus mijn ip instellingen op de laptop zouden er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

Ip adres: 192.168.1.35
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.254 (of moet hier het DNS adres staan van de DNS server?)

Primarie DNS: "dns contoso" (ben nu niet thuis dus weet het ipadres zo niet)
Secundaire DNS: 195.144.x.xx (DNS ip van router/modem)

Ik weet dat ik nog veel moet leren, maar als ik eenmaal het begin heb, kan ik een heel eind komen dat weet ik zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24

lier

MikroTik nerd

Gateway is de device die je naar Internet brengt, in jouw geval dus de router.
DNS server ALLEEN je server op geven (NIET als alternatief je router op geven !).

Dit laatste is overigens twee keer genoemd...

Let er op dat je server ook DNS draait, maar dat is (geloof ik) een prerequisite voor een DC.

Maar, volg gewoon een tutorial om DHCP op je DC in te stellen, daar kan je deze parameters allemaal handmatig invoeren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Thanks!

Ik ga er vandaag of morgen eens mooi mee aan de gang!

Als ik er niet uitkom dan meld ik me wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24

lier

MikroTik nerd

Didactisch is het misschien verstandiger om eens wat tutorials op Internet te zoeken...).

;)

Succes !

Eerst het probleem, dan de oplossing

• onnaj
Ik ben wel al een stukje opgeschoten, maar verbinding maken met de server wil nog niet lukken.

Ik heb nu de IP configuratie op de laptop als volgt:

IP adres: 192.168.1.34
Subent mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.254

Primary DNS Server: 192.168.1.33 (IP Server)

Op de router heb ik DHCP uitgezet.
De first DNS server heb ik veramderd naar 192.168.1.33
Als ik vervolgens in de router bij de client list kijk zie ik inderdaad dat de Server een heleboel IP adressen heeft aangemaakt.

Ik kan echt nog op geen enkele wijze verbinden met de Server. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met user rights in de AD.
Als ik ping naar 192.168.1.33 krijg ik ook de melding 'request' timed out.

De IP configuratie op de Server is trouwens als volgt:
IP Adres: 192.168.1.33
Subnet mask: 255.255.255.0
Standaard gateway: 192.168.1.254
DNS Server: 127.0.0.1

Heb ik nu nog iets verkeerd in de ipconfiguratie of zit em dit echt in de user rights?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Nog mensen die mij hier op weg kunnen helpen? Kan de server nog steeds niet benaderen.

Wellicht iemand nog een goede link naar een Active Directory Nugget?

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:22
onnaj schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:57:
Ik ben wel al een stukje opgeschoten, maar verbinding maken met de server wil nog niet lukken.

Ik heb nu de IP configuratie op de laptop als volgt:

IP adres: 192.168.1.34
Subent mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.254

Primary DNS Server: 192.168.1.33 (IP Server)

Op de router heb ik DHCP uitgezet.
De first DNS server heb ik veramderd naar 192.168.1.33
Als ik vervolgens in de router bij de client list kijk zie ik inderdaad dat de Server een heleboel IP adressen heeft aangemaakt.

Ik kan echt nog op geen enkele wijze verbinden met de Server. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met user rights in de AD.
Als ik ping naar 192.168.1.33 krijg ik ook de melding 'request' timed out.

De IP configuratie op de Server is trouwens als volgt:
IP Adres: 192.168.1.33
Subnet mask: 255.255.255.0
Standaard gateway: 192.168.1.254
DNS Server: 127.0.0.1

Heb ik nu nog iets verkeerd in de ipconfiguratie of zit em dit echt in de user rights?

Bedankt!
Ik neem aan dat je de IP-instellingen van je laptop op DHCP hebt gezet ? Kun je eens een volledige output geven van het ipconfig /all commando ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Hey Onnaj,

ik kwam dit topic in myReact weer tegen en zag dat je er nog steeds niet uitkwam.
Ben eerlijk gezegd wel benieuwd of het al gelukt is 8)7

Ik denk dat er een leesfout is gemaakt direct bij je TS te lezen.

Laat het me weten :Y) :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Nou ik was het topic door t studeren helemaal vergeten :( Was eerst begonnen aan 70-680 / Configuring Windows 7 en die heb ik inmiddels bemachtigd, nu mag ik weer verder met 70-290 Windows Server 2003.

Ik ben er inmiddels uit, maar heb hem nu geinstalleerd op VMware met een private network and NAT. De 'echte' pc met server staat nu ff niets te doen, totdat ik het helemaal door heb. Dan gaat ie mooi weer als home server dienen.

Bedankt voor al jullie reacties nog en excuus voor t niet meer reageren.
Pagina: 1