Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke voeding heeft hoogste efficientie?

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben bezig om voor mijn nieuwe huis een thuisservertje op te zetten.

Ik heb intussen wat ervaring opgedaan. Ik heb een M4A78 PRO bordje voorzien van een Sempron 140 (max tdp 45w) en 8GB ram en een zuinige HDD en had met deze combinatie de hoop dat e.e.a. wat zuiniger zou zijn.

Helaas draait deze combi in idle al rond de 80 watt.

Nu was ik aan het overwegen om een picoPSU aan te schaffen omdat ik denk dat deze een zeer hoge efficientie heeft.

Doe ik hier verstandig aan, of is er met deze combinatie iets 'mis' waardoor ik zo'n hoog verbruik heb?

Bij voorbaat vriendelijk dank voor de reacties

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In je opsomming staat niet welke voeding je nu gebruikt.

Afgezien daarvan - een fatsoenlijk ontworpen en gebouwde switched-mode voeding is over het algemeen het efficienst op zijn maximum power output.

• Fairy
  • Niet online
Ik weet het merk niet precies maar volgens mij was het een antec ding.

Ik heb het type zo niet bij de hand helaas. Ik vraag me alleen wel af of een picuPSU een stuk zuiniger gaat zijn. Een picoPSU is heel efficient gebouwd en heeft ook geen actieve ventilatie nodig.

Als ik een PicoPSU 120 zou hebben, die past ook op dat bord, dan kan ik misschien een hoger rendement halen, maar ik wil het liever zeker weten alvorens ik daar geld aan ga uitgeven.

[ Voor 59% gewijzigd door Fairy op 20-09-2010 10:22 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 12:52
Kijk dit topic er eens op na :) Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Daar horen dit soort vragen eigenlijk ook thuis!

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het rendement van een matige PSU zal b.v. 75-80% zijn. Van een hele goede PSU zal het rond de 85 tot 90% liggen.

Je hebt nu 80W opgenomen vermogen met een matige PSU. Stel dat er ca 20W in de PSU blijft hangen en 60W DC naar je spulleboel gaat (75% rendement).
Met een goede PSU blijft er nog maar 10W in je PSU hangen. Je opgenomen vermogen daalt van 80 naar 70W. Dat spaart je 10*24*365 = ca 90 kWh oftewel 25 euro per jaar.

You can do the math. En voor de factoren die niet in getallen te vangen zijn moet je bij jezelf te rade gaan.

/std disclaimer
Alle getallen hierboven zijn schattingen, aannames en "educated guesses". Ik neem aan dat je die 80W echt gemeten hebt met een goede verbruiksmeter en niet "berekend".

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
joopv schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:37:
Het rendement van een matige PSU zal b.v. 75-80% zijn. Van een hele goede PSU zal het rond de 85 tot 90% liggen.

Je hebt nu 80W opgenomen vermogen met een matige PSU. Stel dat er ca 20W in de PSU blijft hangen en 60W DC naar je spulleboel gaat (75% rendement).
Met een goede PSU blijft er nog maar 10W in je PSU hangen. Je opgenomen vermogen daalt van 80 naar 70W. Dat spaart je 10*24*365 = ca 90 kWh oftewel 25 euro per jaar.

You can do the math. En voor de factoren die niet in getallen te vangen zijn moet je bij jezelf te rade gaan.

/std disclaimer
Alle getallen hierboven zijn schattingen, aannames en "educated guesses". Ik neem aan dat je die 80W echt gemeten hebt met een goede verbruiksmeter en niet "berekend".
bedankt voor de heldere uitleg!

• Fairy
  • Niet online
joopv schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:37:

/std disclaimer
Ik denk dat ik dan echt een andere insteek moet gaan vinden, een zuiniger systeem.

Die 80 watt die klopt echt precies. Ik heb ze gemeten met 2 professionele meters (dus watt en geen VA). Daarnaast ook via een plugwise dongle die vers gecalibreerd is.
Pagina: 1