3D NVIDIA vs ATI?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
Ik heb recentelijk besloten een 120hz monitor te kopen. De keuze is gevallen op de LG W2363D-PF. Ik heb zowel het forum hier als het halve Internet afgestruind om mij in te lezen in de materie. Voor mij is de verminderde inputlag, verminderde ghosting, verminderde screentearing en het algeheel vloeiendere beeld de hoofdoverweging om dit te doen. Ik heb overigens een ATI 5850 in mijn pc.

Nu is het additionele voordeel dat je in theorie op NVIDIA videokaarten gebruik kunt maken met de juiste uitbreiding van 3D weergave. ATI heeft dit nog niet in eigen en dezelfde vorm.

Nu vroeg ik mij het volgende af:

1. Is er iets bijzonders aan de NVIDIA grafische kaarten dat zij de techniek wel kunnen gebruiken?

2. Is de techniek die NVIDIA gebruikt niet gewoon in een driver gebakken ?

3. zo ja: Is er een reden waarom ATI dit dan niet doet/in een driver bakt (als is het maar een tussenoplossing)?

Gaarne jullie gedachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Ofthewell op 20-09-2010 04:24 ]

Xbox Live: Ofthewell NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb toevallig de 3d bril van nvidia op gehad en vind thet nu nog niks.ja er is een 3d effect maar het is net of je een zonnebril op hebt qwa licht sterkte.ik zou persoonlijk nog even wachten met 3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
ATI heeft dit vanaf catalyst 10.3 wel in de driver gebakken begreep ik. En dan zal het ook wel werken, maar om echt goed te werken moet er wel voor geoptimaliseerd worden. Voor 3D vision van Nvidia gebeurt dit in sommige games en dan schijnt het wel erg goed te werken. Ik neem aan dat ATI kaarten dit op zich net zo goed zouden moeten kunnen, maar ik hoor er weinig over de laatste tijd.
Dit vond ik trouwens een interessant artikel over 120 Hz schermen en 3D van anandtech.
http://www.anandtech.com/...our-first-look-at-120hz/1

Het doet me dit ook overwegen omdat 120 hz sowieso een verademing schijnt te zijn. Alleen nog ff wachten op de 27` versies van deze monitoren want 23` is me te klein.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Zo ver ik weet is ATi de enige die 3D ondersteuning op de officiële manier ondersteund, en heeft nV enkel een software matige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
spNk schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:14:
Zo ver ik weet is ATi de enige die 3D ondersteuning op de officiële manier ondersteund, en heeft nV enkel een software matige oplossing.
ATI ondersteunt niets voor zover ik weet, het is alleen mogelijk om met ATI kaarten 3D te draaien maar den ben je afhankelijk van game-optimalisatie en hardware van derden. Nvidia heeft wel een eigen softwarematige oplossing, 3DVision, waarmee een aantal games door Nvidia gecertificeerd is om goed te werken samen met bepaalde monitoren/brillen.
ATI wil open source ondersteunen (lees ik o.a. in post over 3D focus in ATI topic), maar als daar zoals nu niets mee gedaan wordt is nvidia op dit moment dus de enige goede optie om 3D te gebruiken. Ik neem aan dat dit gaat veranderen als 3D gaming populairder wordt en ATI het wat meer gaat pushen.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vrij vertlaad van alles net niks dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Dus al ik het goed begrijp is de hardware niet speciaal, maar de eigen software die zowel ik de game als de driver moet zitten die iets 3D maakt. Het enige wat je aan speciale hardware moet hebben is een bril en een monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
anathema schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:00:
Dit vond ik trouwens een interessant artikel over 120 Hz schermen en 3D van anandtech.
http://www.anandtech.com/...our-first-look-at-120hz/1

Het doet me dit ook overwegen omdat 120 hz sowieso een verademing schijnt te zijn. Alleen nog ff wachten op de 27` versies van deze monitoren want 23` is me te klein.
Dat is één van de artikelen waarom ik de monitor besteld heb. Ik wilde eigenlijk de ASUS zonder bril hebben, maar die kon ik helaas nog nergens in Nederland vinden. Dus het is de LG geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ATi/AMD heeft weldegelijk de mogelijkheid om 3D weer te geven, dit is een feature van ATi/AMD's Eyefinity. Sterker nog door Eyefinity kan ATi/AMD dit doen op 3 schermen met 1 kaart, terwijl Nvidia hier een SLi opstelling voor nodig is.

Linkje: http://www.tomshardware.c...y-3D-3D-Gaming,10742.html
Linkje (aankondiging februari 2010): nieuws: Radeon-kaarten krijgen nieuwe features met Catalyst 10.2 en 10.3

Ik heb ergens nog een beter artikel gezien, maar kan deze niet zo snel terug vinden, mocht dit wel lukken dan zet ik er een linkje bij.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Hairball schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:53:
Dus al ik het goed begrijp is de hardware niet speciaal, maar de eigen software die zowel ik de game als de driver moet zitten die iets 3D maakt. Het enige wat je aan speciale hardware moet hebben is een bril en een monitor?
Ja, wat ik bedoel met het niet ondersteunen van ATI is dat ATI zelf geen software heeft die dit mogelijk maakt en het zelf dus ook niet test en optimaliseert.
Dan ben je dus afhankelijk van software als iz3D (met bijbehorende door hun ondersteunde monitor en bril) zoals gebruikt in die link hierboven. Als dat goed geoptimaliseerd wordt voor games is dat prima, maar ik heb niet het idee dat vooralsnog het geval is. Ik lees er ook praktisch geen ervaringen over, ben wel benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door anathema op 21-09-2010 07:55 ]

anathema

Pagina: 1