Toon posts:

Vraag over moederbord en geheugen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb een vraag over een moederbord, en het RAM geheugen.

Ik heb een Intel Pentium D 915 2,8ghz processor. Hij heeft socket: LGA775.
Mijn huidige moederbord heeft een maximum van 2GB Ram geheugen, dus ik zoek een moederbord wat er 4 ondersteund. Maar nu is de vraag: Waar moet ik op af gaan bij een nieuw moederbord. De socket natuurlijk. Nu zijn er een paar moederborden waaruit ik kan kiezen. De prijs verschilt tussen 120 euro en 40 euro. Waar moet ik op letten :|.

Nu de 2e vraag. Ik heb een 2gb kingston geheugen kaartje in mijn huidige moederbord, maar wil daar graag 4 van maken. Hoe haal ik het beste uit 4gb geheugen (2x2gb of 1x4gb etc.).

Nou las ik iets over ''Shared memory'', en las dat 2gb extra een grote boost zou geven aan je games.
Gamen is het meest wat ik op deze pc doe.

Bedankt, Guido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Let sowieso goed op welke chipset nog met jouw CPU overweg kan. De nieuwere P45 borden ondersteunen die D 915 namelijk niet (sowieso alles dat met VRD 11.1 werkt kan niet met die CPU overweg, en dat zijn praktisch alle recente bordjes), dus je zult sowieso naar een oudere generatie moeten kijken (P35 planken kunnen nog wel met jouw proc overweg, maar check sowieso de CPUsupportlist).
En waar je op moet letten is simpelweg wat jij belangrijk vind. Kijk of het goedkoopste bord aan je eisen voldoet, zo ja, dan heb je je plank te pakken.

Afhankelijk van de applicatie die je draait kan 2GB best lekker zijn, houd er wel rekening mee dat je een 64b OS moet draaien om de volle 4GB te kunnen gebruiken, en je systeem moet geheugen kunnen remappen (en dat wilde nog wel eens ontbreken bij de wat oudere moederborden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien kan het geen kwaad om eerst even te kijken naar wat voor chipset je huidige moederbord exact heeft - mogelijk is die 2GB achterhaald en kun je er alsnog 4GB op zetten - vrijwel alle chipsets waar je een Pentium D op zou kunnen prikken ondersteunen namelijk 1Gb geheugenchips, wat dus max 4GB (let op hoofdletters!) aan RAM oplevert bij twee dubbelzijdige modules.

Als je dat niet zelf op kunt zoeken, post minimaal welk moederbord en chipset je nu hebt.

Dat gezegd, je hebt het over games. Er zijn zeer weinig games die met enkel een upgrade van 2 naar 4GB opeens veel beter gaan werken - als je game performance te wensen overlaat zou het tijd kunnen worden om naar CPU en GPU te kijken. En in dat geval wordt het al gauw een nieuw systeem...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Als je gaat naar een nieuw moederbord en 2 GB extra geheugen ben je sowieso al dusdanig veel aan het uitgeven dat ik me afvraag of het niet handiger en zelfs goedkoper zou zijn om een CPU/mobo/mem upgradeset te bedenken. Ik neem aan dat je huidige set wel DDR2 is, anders kun je het sowieso beter niet doen.

Post eens je volledige systeemspecs, dus niet alleen type van de processor maar ook merk en type geheugen, moederbord, gpu, voeding, je preciese probleemgebieden en je budget.