Speakerkabel in de vloer

Pagina: 1
Acties:

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 19:53
Binnenkort ga ik de vloer leggen in mijn nieuwe appartement. Naast een nieuwe grote lcd-tv zal er binnen afzienbare tijd ook een home-cinema set worden geinstalleerd. Tot nu toe heb ik alle kabels mooi weten weg te werken door het in de muur frezen van pvc-buis, ik heb zoals jullie wellicht begrijpen weinig zin in kabels die straks alsnog door de kamer lopen. Daarom ben ik van plan de kabels die naar de andere kant van de kamer moeten gaan in de ondervloer van mijn laminaat te leggen. Hierdoor zijn deze ook uit het zicht.

Echter... ik heb nog geen set en weet ook nog niet zo goed wat voor set ik ga kopen. Het kan een beginnersset van Onkyo worden, een set losse componenten of een goedkopere kant en klare set van één van de 'grote merken'.

Mijn vraag is daarom, wat voor kabel moet ik hiervoor nemen? Kan ik gewoon een rolletje speakerkabel kopen en dat neerleggen? Of zit er qua aansluitingen en connectors zoveel verschil in de verschillende opties dat dit niet zonder meer kan?

Alvast bedankt!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
'Gewone' 2.5mm² kabel is voor de meeste speakers goed, verkrijgbaar online of bv bij de gamma.

Connectors zou ik nog gewoon even mee wachten, wel zorgen voor voldoende overlengte, niet dat je dadelijk je speakers of reciever niet kan plaatsen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf ook voor die keuze gestaan. Ondervloer is lang niet altijd handig. Je blijft het voelen als je er overheen loopt.
Nou waren mijn speakers niet zo groot (simpel Pioneer HT setje), dus ik heb de bekabeling langs de vloer af gelegd en een deel onder de vloer door. Dat ging op zich, maar die kabels waren maar 0,25 cm in doorsnee. Daar heb ik nu echte wel spijt van - ik zit langzamerhand naar iets beters te kijken en ik wet zeker dat ik nu tekort ga komen. Probleem is alleen dat je dikkere kabel bijna niet langs de vloer zelf af kunt laten lopen. Ik zou dan denk ik zelf gaan voor holle plinten, daar krijg je het spul zonder problemen doorheen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon standaard speakerkabel ja, kan je op praktisch elke speaker aansluiten. Zorgt wel voor goede dikke kabel die lekker stevig is want een draadbreuk constateren na het klussen is niet zo leuk. Liefst in een buis dat je ze zo kan vervangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:17
Waarom frees je geen pvc buizen in je vloer? Dan kun je later altijd nog makkelijk van kabel wisselen als je vloer er in ligt.

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 19:53
In een PVC-buis onder de vloer is helaas geen mogelijkheid meer (het zijn houten vloeren dus frezen kan uberhaupt niet).

Ik begrijp dat 2,5mm de beste keus is nu? Of is het verstandig om 4mm te nemen? Mocht ik in de toekomst nog verder willen uitbreiden?

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-01 21:52
4mm kan je in veel speakers niet eens fatsoenlijk aansluiten. Ik heb sinds vrijdag Canton speakers waar je de gestripte kabel via de zijkant in een buis moet klemmen. Daar ging de 2.5mm kabel al niet heel soepel en zonder gevloek in. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

The Eagle schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:38:
Ik heb zelf ook voor die keuze gestaan. Ondervloer is lang niet altijd handig. Je blijft het voelen als je er overheen loopt.
Hoeft helemaal niet. Ik heb zelf een houten vloer gelegd en 7mm dikke groene platen gebruikt waar je makkelijk een geultje voor 2.5mm kabels in kunt maken. Eleganter is natuurlijk om in het beton een buis in te frezen waar je ze doorheen kunt trekken. Dat was voor mij helaas geen optie ivm C.V.-leidingen die daar al in lopen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01 14:10
tja, hoe dikker hoe beter..
maar 2,5mm is al erg dik en is vaak voldoende

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

2.5mm2 is voor een paar rear-speakers meer dan voldoende. Voor frontspeakers trouwens ook als je er een subwoofer bij gebruikt. Ik heb voor m'n fronts 4mm2 gebruikt maar ik denk dat ik het verschil met 2.5mm2 niet eens zou horen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

sKitZo schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:50:
In een PVC-buis onder de vloer is helaas geen mogelijkheid meer (het zijn houten vloeren dus frezen kan uberhaupt niet).

Ik begrijp dat 2,5mm de beste keus is nu? Of is het verstandig om 4mm te nemen? Mocht ik in de toekomst nog verder willen uitbreiden?
Exirion schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:54:
[...]

Hoeft helemaal niet. Ik heb zelf een houten vloer gelegd en 7mm dikke groene platen gebruikt waar je makkelijk een geultje voor 2.5mm kabels in kunt maken. Eleganter is natuurlijk om in het beton een buis in te frezen waar je ze doorheen kunt trekken. Dat was voor mij helaas geen optie ivm C.V.-leidingen die daar al in lopen.
Idd, gewoon de groene unifelt 7 mm ondervloerplaten gebruiken ( is ook aan te raden ;) ) zodra je de ondervloer hebt liggen kan je gemakkelijk de kabels erin kerven, 2,5 mm volstaat in de meeste gevallen prima.
Echt, met een houten vloer merk je daar dan niks meer van.. ;)

Wear Sunscreen!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

sKitZo schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:30:
Binnenkort ga ik de vloer leggen in mijn nieuwe appartement. Naast een nieuwe grote lcd-tv zal er binnen afzienbare tijd ook een home-cinema set worden geinstalleerd. Tot nu toe heb ik alle kabels mooi weten weg te werken door het in de muur frezen van pvc-buis, ik heb zoals jullie wellicht begrijpen weinig zin in kabels die straks alsnog door de kamer lopen. Daarom ben ik van plan de kabels die naar de andere kant van de kamer moeten gaan in de ondervloer van mijn laminaat te leggen. Hierdoor zijn deze ook uit het zicht.

Echter... ik heb nog geen set en weet ook nog niet zo goed wat voor set ik ga kopen. Het kan een beginnersset van Onkyo worden, een set losse componenten of een goedkopere kant en klare set van één van de 'grote merken'.

Mijn vraag is daarom, wat voor kabel moet ik hiervoor nemen? Kan ik gewoon een rolletje speakerkabel kopen en dat neerleggen? Of zit er qua aansluitingen en connectors zoveel verschil in de verschillende opties dat dit niet zonder meer kan?

Alvast bedankt!
Een paar vragen vanuit mijn Bouwkundige achtergrond
1. Wat voor ondervloer? De standaard 7mm die al angehaald zijn of moet je dikker ivm geluidwering met de buren? (in oudere appartementen vaak aan te raden om "klachten" te voorkomen)
2. Ligt er in de vloer iets van Vloerverwarming verwerkt (of heb je geen Cement dekvloer maar bv Houtskeletbouw o.i.d.?)
3. Is er de mogelijkheid om in de wand bij de rand vloer-wand te frezen?

Indien:
1: nee? Dikkere platen kan je wellicht een mantelbuis er in verwerken waar je dmv een kabelveer je kabels kan trekken... Nee? Dunner ( 8)7 ): Er in kerven of ergens anders verwerken?
2. In dien er niets ligt (Controleer dit op tekening indien mogelijk) kan je hier een mantelbuis in frezen en afstorten en dan zie 1.
3. Langs je vloer zodat je hier een mantelbuis kan leggen en afdekken met een plint.

Zelf raad ik het aan indien mogelijk een mantelbuisje te gebruiken. Hiermee ben je het flexibelste en mocht er een kabelbreuk zijn (om WELKE reden dan ook :? ) of het vermogen is on toereikend of je gaat van 5.1 naar een 7.1 set kan je er nog altijd kabels aan vervangen of toevoegen zonder je vloer open te moeten halen.

Het aanraden van kabeldikte... Ik ben nog niet zo'n kenner maar 2,5^2 is vaak wel toereikend.

[ Voor 1% gewijzigd door Pat-Juh op 19-09-2010 22:22 . Reden: foutje ]

• The Eagle

The Eagle

Exirion schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:54:
[...]

Ligt idd aan je ondervloer. Ik heb zelf vlasfelt rollen liggen, vrij dun maar 20dB isolerend, en daar ging het dus niet onder :) Maar als je 7mm dikke platen hebt moet het wel kunnen idd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Als je nou een halve centimeter vrij laat tussen ''waar je begint te leggen en je muur'' dan kun je de kabels strak langs de muur leggen. Want laminaat mag nooit strak tegen de muur aangelegt worden inverband met ''werken'''van het hout in de zomer en winter. er zitten namelijk standaard van die plak plintjes bij die je erdan vervolgens overheen kunt plakken.

Of je kunt je bestaande plint vervangen door een plint met een spaaring aan de achterkant, die je er natuurlijk ook zelf in kan laten zagen. Veel minder werk dan freezen en de halve vloer uitelkaar roppen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2010 12:13 ]

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 16:13
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:01:
Als je nou een halve centimeter vrij laat tussen ''waar je begint te leggen en je muur'' dan kun je de kabels strak langs de muur leggen. Want laminaat mag nooit strak tegen de muur aangelegt worden inverband met ''werken'''van het hout in de zomer en winter. er zitten namelijk standaard van die plak plintjes bij die je erdan vervolgens overheen kunt plakken.

Of je kunt je bestaande plint vervangen door een plint met een spaaring aan de achterkant, die je er natuurlijk ook zelf in kan laten zagen. Veel minder werk dan freezen en de halve vloer uitelkaar roppen.
Maar vulkoek, als je de werking ruimte van het laminaat gebruikt, dan heeft je laminaat niet genoeg ruimte meer om te werken toch?

Ik heb zelf 9mm platen gehaald waar ik inderdaad ook de kabel in wil gaan kerven. Eventueel met een dun buisje er door is inderdaad ook slim als je de kabel wilt kunnen vervangen.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:24
als je ze onder de vloer doet, volg dan de rand van de kamer, dus niet midden van de kamer..

zo merk je weinig er van als je er over wandelt.. ook bedenken dat een dun ijzerdraad voor naderhand kabel te vervangen altijd handig is.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 10:10

BLN

Een trekdraadje leggen heeft totaal geen zin als je kabel langs je laminaat legt. Daar kan je toch wel bij en doordat de kabels om een hoek liggen kan je geen draad trekken. Een trekdraad leg je door buizen etc.

Eigenlijk ben je al een eind op weg skitzo, gewoon goede kwaliteit 2.5^2 nemen. Als je maar 2 draden naar achter trekt kan je ze op elkaar leggen, en dan de ondervloer er strak tegenaan. Als je er meer dan 2 naar achter wil hebben, zou ik ze per paar op elkaar leggen (dat ze niet te dik zijn samen) en het tweede paar tussen de volgende ondervloerplaten leggen.

Vergeet je kabels niet te labelen, dat maakt t een stuk makkelijker als je ze uiteindelijk gaat aansluiten.

If it ain't broken, don't fix it

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:01:
Want laminaat mag nooit strak tegen de muur aangelegt worden inverband met ''werken'''van het hout in de zomer en winter.
Is laminaat niet altijd kunststof?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

De bovenlaag van laminaat is kunststof. De onderlaag is meestal een soort MDF. Een laminaatvloer werkt dus wel, maar wel minder dan een volledig houten vloer.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb zelf een centimeter ruimte tussen de vloer en de muur gelaten, waar de kabels in liggen. Dit betekende wel meer kabel leggen, maar is mooi uit het zicht en voor surrounds is het niet zo heel erg een paar meter extra draad te hebben liggen.
Deze draden komen vervolgens op een strategische plek uit de vloer en in een opbouwdoos van Jung, waarin resp. netwerk, CAI en speakeraansluitingen zitten. Vooral die speakeraansluitingen waren een goede zet. Er zit een Speak-on aansluiting in (4-polig), waardoor ik met 1 stekker de surrounds los kan koppelen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 15:30
Ik heb gewoon gaten door de vloer de kruipruimte in geboord, niks geen kabels in het zicht, alles loopt in de kruipruimte.
Op deze manier kan je er ook nog makkelijk wat bij plaatsen of kabels vervangen, al word dat misschien lastig als je niet een appartement hebt op de begane grond.

Anders heb je vaak ook overzet plinten die wat meer ruimte bieden voor kabels.

[ Voor 12% gewijzigd door Equazor_ op 23-09-2010 12:57 ]

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Equazor_ schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:55:
Ik heb gewoon gaten door de vloer de kruipruimte in geboord, niks geen kabels in het zicht, alles loopt in de kruipruimte.
Op deze manier kan je er ook nog makkelijk wat bij plaatsen of kabels vervangen, al word dat misschien lastig als je niet een appartement hebt op de begane grond.

Anders heb je vaak ook overzet plinten die wat meer ruimte bieden voor kabels.
Lekker een "open" verbinding met de kruipruimte... Komt een belachelijke hoeveelheid "vocht" door heen als je het op meerdere plekken hebt gedaan... Het is niet voor niets dat het in de bouw niet meer gedaan wordt ;)

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:13
Gamma spul voor de achterkabels 2x2,5 mm en als je dan toch bezig bent kun je bijvoorbeeld bij de mediamarkt een heel mooi rolletje 10 meter of meer oehlbach front speaker kabel kopen voor 25 euro. Best duur grapje (het kan ook veel duurder nog trouwens). Maar ik vond het zelf wel een vooruitgang ten opzichte van gamma kabel op twee redelijk goede zuilen van Jamo op mijn Onkyo surround receiver. De achterspeakers gebruik ik alleen bij films, daar komen dan ook voornamelijk effecten uit. Mocht je nog een sub kopen, die kabel moet ook wel vrij dik zijn. Over het algemeen geldt hoe lager de tonen die er door moeten kunnen, hoe dikker het draad. Dit geldt uiteraard ook voor het vermogen (maar dan omgekeerd natuurlijk!).

Verwijderd

justin_ti schreef op donderdag 23 september 2010 @ 17:27:
Over het algemeen geldt hoe lager de tonen die er door moeten kunnen, hoe dikker het draad.
Waar haal je dit soort wijsheden vandaan?

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09-2025
Als je de tijd hebt om een gleufje te maken in je ondervloer dan is dat de beste oplossing. Dan hou je de gleuf langs de muur nog vrij voor andere draden.
Kabels dikker dan 2,5mm2 zijn onnodig onhandig dus ga voor de 2,5mm2.
quote:
justin_ti schreef op donderdag 23 september 2010 @ 17:27:
Over het algemeen geldt hoe lager de tonen die er door moeten kunnen, hoe dikker het draad.

Waar haal je dit soort wijsheden vandaan?
Dat kan je uitrekenen. Het meeste vermogen zit in de lage tonen. Meer vermogen is meer stroom is meer effect van de kabel impedantie is meer baat bij een dikkere kabel. Plus de lage tonen speakerframes zijn zwaar en veroorzaken dus ook meer stroom als ze gedempt worden.
Zelfs met middelgrote speakers merk je niet veel verschil boven de 1,5mm2. 2,5mm2 is meestal meer dan voldoende.

[ Voor 58% gewijzigd door Jaco69 op 08-07-2015 11:59 ]

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:41
Jaco69 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:45:
Als je de tijd hebt om een gleufje te maken in je ondervloer dan is dat de beste oplossing. Dan hou je de gleuf langs de muur nog vrij voor andere draden.
Kabels dikker dan 2.5mm2 zijn onnodig onhandig dus ga voor de 2.5mm2.
Je reageert op een topic van ruim 5 jaar oud :)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je vond je reactie zo waardevol dat je het nodig vond om een 5 jaar oud topic te bumpen?

39

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik zocht naar iets en kwam toevallig hier terecht en gaf mijn mening zonder naar de datum te kijken.
De eenvoudigste, beste oplossing vond ik namelijk nogal onderbelicht.
Is dat een probleem?
In korte tijd een opmerking en een vraag dus er wordt hier toch nog veel gekeken. :P

[ Voor 41% gewijzigd door Jaco69 op 08-07-2015 12:10 ]

• The Eagle

The Eagle

Omdat ie in de activetopics omhoog komt en mensen hier graag behulpzaam ja ;)
Maar aan een oude koe heeft niemand iets ;)

TL;DR: Volgende keer eerst naar de datum kijken voor je post B)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:07
Ik heb op die manier netwerkkabels gelegd, dwars door de kamer.
Groene ondervloerplaten neerleggen, netwerkkabel erop en dan gewoon een 'geultje' erin schrapen met schroevendraaier. Vloer erop en je merkt er niks meer van. Had alleen gewild dat ik naar elke ruimte dubbele kabels had getrokken :') Heb nu alsnog een switch in m'n werkkamer moeten plaatsen :X
Pagina: 1