PC boot niet met nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC boot niet wanneer ik mijn oude videokaart vervang door mijn nieuwe videokaart (PCI-Express).

Als ik men PC opstart, valt hij na 2 seconden al terug uit en probeert hij automatisch opnieuw te booten om na 2 seconden weer opnieuw uit te vallen...enz.
Er komt helemaal niets op het scherm; ik kan niet eens in mijn BIOS gaan, zo snel valt hij telkens uit.

moederbord:
MSI 945P Neo2-F / Socket 775 / Intel® 945P Chipset / ATX motherboard
Product MS-7176 Versie 2A1

BIOS: AMI

Mijn oude videokaart:
MSI ATI Radeon RX1300PRO TD256E - 256DDRII 2VGA DVI TV/Out HDTV
(ze werkt nog steeds, maar de ventilator is stuk. Vandaar dait ik ze wil vervangen)

Ik heb ondertussen 3 verschillende nieuwe videokaarten geprobeerd. Allemaal met hetzelfde probleem:
1) XFX HD-545X-YNH2 ATI Radeon HD5450 Passiv 650 MHz 512 MB DDR2 64 Bit PCIe 2.0 x16 - HDMI - DVI-I - HDCP - Dual Link - VGA - Retail
2) Sapphire 11166-06-20R ATI Radeon HD5450 HyperMemory 650 MHz 512MB DDR2 64 Bit PCIe 2.0 x16 - VGA - HDMI - DVI-I - HDCP - Dual Link - Retail
3) Sapphire 11142-07-20R ATI Radeon HD4350 512MB 64 Bit PCIe 2.0 x16 - HDMI - DVI - Lite-Retail

Deze nieuwe videokaarten hebben PCI-express 2, terwijl mijn oude vermoedelijk PCI-express 1 heeft. Doch dit zou compatibel moeten zijn zegt men...

Case:
Chieftec BG-02B-B-B - Midi Tower - 3x 5,25"extern - 2x 3,5" extern - 2x 3,5" intern - ATX - Black

Gezien videokaarten 1) en 2) min 400 Watt vergen en mijn case slechts 350 Watt aankan, heb ik videokaart 3) geprobeerd gezien zijn maar 300 Watt nodig heeft. Doch helaas werkt ook deze videokaart niet.

Wat zou er hier mis lopen?
Hoe kan ik dit oplossen?
Zou een BIOS update een oplossing kunnen bieden?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp!
http://www.hoomle.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vereisen die kaarten geen extra power? Middels een extra connector vanaf de voeding dus?

[ Voor 39% gewijzigd door Exorcist op 19-09-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdani
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-08 11:57
Mischien een idee om eens naar de nieuwste Bios te kijken :9

[ Voor 58% gewijzigd door djdani op 19-09-2010 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:16:
Vereisen die kaarten geen extra power? Middels een extra connector vanaf de voeding dus?
Er is niets in de retail doos of in handleiding van de videokaart dat daarop wijst. Dus ik vermoed van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kladblokje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:09
De videokaarten die je noemt zijn allemaal pcie2 kaarten. In theorie zijn die backwards compatible, maar in de praktijk werken ze niet altijd met pcie1 mobo's. Wellicht kun je eens googlen om te zien of jouw mobo in die categorie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
Zit er wel een 4- danwel 6-pins connector op? (zwart of wit aan de achterkant meestal)

Wat is je voeding? Als dit een no-name 350W is dan kan het toch erg krap worden met de rest van je systeem.

Probeer het systeem eens "bare" te draaien: dat wil zeggen moederbord (+proc en geheugen) en videokaart aangesloten, de rest allemaal ontkoppelt (stroomdraadje eruit). Verder alleen monitor, toestenbord en juis aangesloten. (heb een keer gehad dat mijn PC niet meer opstartte omdat een USB-apparaatje kortsluiting maakte)

[ Voor 45% gewijzigd door dtech op 19-09-2010 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djdani schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:25:
Volgens mij moet je er een 6 pins pci e stekker insteken....
Ik veronderstel van niet omdat er niets over vermeld wordt in installatieinstructies in de handleiding van de videokaart.
Ik zie ook nergens op de kaart een aansluitmogelijkheid voor een dergelijke stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Je zegt trouwens dat "alleen" de ventilator van je oude videokaart het niet deed: wat gebeurt er als je die er in stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dtech schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:30:
Zit er wel een 4- danwel 6-pins connector op? (zwart of wit aan de achterkant meestal)

Wat is je voeding? Als dit een no-name 350W is dan kan het toch erg krap worden met de rest van je systeem.

Probeer het systeem eens "bare" te draaien: dat wil zeggen moederbord (+proc en geheugen) en videokaart aangesloten, de rest allemaal ontkoppelt (stroomdraadje eruit). Verder alleen monitor, toestenbord en juis aangesloten. (heb een keer gehad dat mijn PC niet meer opstartte omdat een USB-apparaatje kortsluiting maakte)
Volgens mij zit er geen 4- danwel 6-pins connector op voor zover ik kan zien.

Ik heb verder eigenlijk geen info over de voeding dan dat de case 350 watt zou ondersteunen. Op de doos van de videokaart die ik nu heb staat dat ze min 300 watt nodig heeft.

Het systeem bare draaien vind ik al een hele onderneming voor een leek als ik. Maar ik kan je alleszins meegeven dat met mijn oude videokaart (waarvan de ventilator stuk is) mijn PC nog steeds probleemloos boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dtech schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:34:
Je zegt trouwens dat "alleen" de ventilator van je oude videokaart het niet deed: wat gebeurt er als je die er in stopt?
PC werk met de oude kaart (ventilator stuk) nog gewoon, al valt ie soms uit. Meestal na enkele minuten als alles opgewrmd is blijft ie dan gewoon draaien zonder uit te vallen. Het gebeurd ook wel eens dat mijn video player crashed, warvan ik vermoed dat dat ook met de kapotte ventilator te maken heeft, want vroeger gebeurde dat nooit.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdani
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-08 11:57
Bios update?

MSI website

[ Voor 76% gewijzigd door djdani op 19-09-2010 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Of gewoon de [url=http://global.msi.eu/index.php?func=downloaddetail&type=bios&maincat_no=1&prod_no=229]MSI Live Update tool[url] (bij utilities) gebruiken. Kast open met een tafelventilator erop zodat hij niet uitvalt, en gelijk beginnen met flashen. (probeer eerst een keertje of hij inderdaad niet uitvalt met een tafelventilator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Als ie direct uitvalt bij het aanzetten, trekt je voeding het niet. Zeker als deze al een tijd in gebruik is geweest (een aantal jaar) performed deze niet meer volgens de specs. Zet er maar eens een krachtigere voeding in, dan gaat dit helemaal goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:30
Als ik het verhaal zo lees denk ik ook dat het je PSU is. Bij het opstarten trekt hij teveel stroom die je PSU niet kan leveren.

Ik weet niet wat voor merk PSU je nu hebt, maar bij aanschaf van een nieuwe zou ik er zeker niet op bezuinigen. Een degelijke voeding is namelijk het belangrijkste van je PC.

Misschien kun je voor het kopen van een nieuwe PSU eerst eentje van een vriend of kennis proberen. Dan weet je het zeker.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
@Kosh66 en Werner

De voeding is zeker een mogelijke oorzaak, maar een incompatibaliteit met het moederbord kan ook. Meer zekerheid zou komen als de PC "barebone" wordt gedraaid (dus gewoon de stekkers van de CD, HDD e.d. eruit). Doet ie het dan wel, dan is het vrijwel zeker de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de input!
De opties voeding en BIOS ga ik zeker verder onderzoeken de volgende dagen.
Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Bij MSI Support denken ze in dezelfde richting. Ik quote:

"Beste ,
een bios update kan verschil maken, maar garanties dat een PCI-e 2.0 kaart in een 1.0a slot zal werken zijn er niet.
Kijk even in de bios bij Standard CMOS features -> System information wat je huidige bios is, dan zullen we kijken of er een nieuwere beschikbaar is.
Met vriendelijk groeten"

"Geachte,
Kunt u eens kijken of een sterkere voeding uw probleem oplost? ik denk namelijk dat daar het probleem zit.
Met vriendelijk groeten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Titel ontschreeuwd

[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 20-09-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast nog wat cruciale info over mijn systeem:

BIOS: AMI A7176IMS V3.2 build 12/12/05
Zal ik proberen up te daten via:
http://www.msi.com/index....&maincat_no=1&prod_no=229

PSU: Chieftec GPS-350EB-101A (max load 350 Watt; output: 340 Watt max)
http://www.chieftec.eu/in...&task=view&id=105&Itemid=
http://www.chieftec.eu/in...sk=view&id=484&Itemid=726

Case: Chieftec BG-02B-B-B - Midi Tower
http://www.chieftec.eu/in...sk=view&id=52&Itemid=257#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een voeding van 500 Watt ingestoken en nu werkt alles perfect.

Bedankt allemaal voor de hulp!
Pagina: 1