[Vodafone] fair use policy overschreden ??? Xperia X10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik krijg deze week een brief binnen waarin staat dat mijn snelheid wordt verminderd omdat ik de fair use policy heb overschreden van vodafone?

Het enigste wat ik doe is mail checken en soms tekst terugmailen en als ik op de wc zit even hyves checken of het lokale nieuws bekijken.

En soms in de auto met google navigatie maar dat is denk ik 1x per maand.

Nu heb ik een Xperia X10 die wel ieder uur ofzo de hotmail en hyves update. Maar zou het aan de telefoon liggen? ik heb normaal altijd de gps uitstaan en kijk vrijwel nooit youtube. de enigste zware dingen die ik doe is af en toe een fotootje uploaden naar hyves.

In de brief staat ook mogelijke oorzaken:

Gebruik van de telefoon als modem (heb een pc en glasvezel, niet nodig dus)
Online streaming radiozenders luisteren (nog nooit gedaan)
Streaming filmpjes kijken (youtube oid) (als er nou flash op zat oké, maar op youtube staat nooit iets zinnigs)

Dus ik snap er niet veel van.

Ligt dit gewoon aan mijn telefoon???

Want dan moeten ze maar een andere leveren, op mn werk mag ik em niet bijhebben en thuis heb ik een pc voor de data enz.

Oftewel ik snap er niks van maar de snelheid verlagen vind ik niet redelijk, ik doe niks verkeerd volgens mij.
Of is een verlaagde snelheid ook nog fatsoenlijk te noemen?

Alvast bedankt,

Lange Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:49
Weet je hoeveel mb je gedownload hebt in een factuurperiode?

En als je de maand erna weer binnen de FUP zit dan verhogen ze snelheid weer.
Dus heel erg belangrijk is het niet echt, en met een basis snelheid van 3mb/s heb je eigenlijk ruim voldoende zelfs als de snelheid verlagen.

Je moet wel opletten dat je hierna niet nog eens de FUP overschrijd want dan moet je bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:45
Als je een programma installeerd dat je dataverbruik bijhoudt kan je zien hoeveel data je verbruikt en of Vodafone gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Wanneer je inlogt op my.vodafone kan je precies wanneer je telefoon data heeft gebruikt op het vodafone netwerk, misschien zegt dit iets.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
De boosdoener is waarschijnlijk: En soms in de auto met google navigatie maar dat is denk ik 1x per maand.

Je wilt niet weten hoeveel dataverkeer dat er dan ineens over de lijn gaat om de kaarten te downloaden. Tip: Zet tomtom (of iets anders met ingebouwde kaarten) erop en je hebt alvast 1 probleem minder.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:49
bredend schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:13:
Als je een programma installeerd dat je dataverbruik bijhoudt kan je zien hoeveel data je verbruikt en of Vodafone gelijk heeft.
Je kan zoeken voor Netcounter in de market.
Het is weliswaar te laat nu maar misschien voor de volgende keer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
800MB is de FUP limiet ???
Maar ik kan nergens zien hoeveel ik nu totaal heb gebruikt???

Ik heb nu NetCounter geïnstalleerd, ben benieuwd.

Maar zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Met deze telefoon of deze provider?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2010 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45
kfaessen schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:18:
De boosdoener is waarschijnlijk: En soms in de auto met google navigatie maar dat is denk ik 1x per maand.

Je wilt niet weten hoeveel dataverkeer dat er dan ineens over de lijn gaat om de kaarten te downloaden. Tip: Zet tomtom (of iets anders met ingebouwde kaarten) erop en je hebt alvast 1 probleem minder.
Ik heb dat wel eens bijgehouden, maar kwam niet verder dan 3 a 4MB per 100km navigeren met Google...

Planes, trains and automobiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:50

ManiacsHouse

Scheisse!

Vriendelijk een briefje sturen met het verzoek om uitleg hoeveel je dan daadwerkelijk verbruikt hebt. Of staat dat er ook bij? Als dat niet vermeld is of ze vertikken duidelijkheid te geven dan verzoek je ze vriendelijk doch dringend om niet uit hun nek te lullen en je of op de normale snelheid te zetten of deel van je geld terug. Ze leveren immers niet wat je hebt afgesproken.
Als ze gaan zeiken over overschrijden van een FUP dan moeten ze ook duidelijk maken hoeveel data je hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat staat wel op mn specificatie, maar dan moet ik 10 A4tjes vol bij mekaar optellen aan kB's met 3 cijfers achter de komma :s

Sinds Gisteravond de NetCounter app ge:installeerd, gelijk gereset, en nu staat hij al op 19,39MB

Terwijl ik er niks mee heb gedaan, want ik sliep.

Dus of die FUP limiet van 800MB is echt prehistorisch (ze zeggen zelf dat de fup-limiet 10x het gemiddelde internetgebruik is, maar dat wil zeggen dat ik in iets meer als 1 dag mn telefoon aan heb staan zonder iets te doen, al over het gemiddelde ben van 80MB???)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2010 07:46 . Reden: NetCounter bekeken na 7 uurtjes slapen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:55
Bullet NL schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:15:
Wanneer je inlogt op my.vodafone kan je precies wanneer je telefoon data heeft gebruikt op het vodafone netwerk, misschien zegt dit iets.
Ik heb ook de brief gehad, waarin ook stond dat ik het op my vodafone na kan checken.

Ik heb me wezenloos gezocht, maar ik krijg onder 'tegoed en verbruik' enkel de verbruikskosten binnen en buiten mijn bundel.

Kun jij mij misschien aangeven waar het hoort te staan?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Het komt op je factuur te staan, alleen staat er geen totaal dus je zult net zoals hierboven beschreven je rekenmachine erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:55
Ik kan de brief nu even niet meer vinden, maar er stond toch echt dat ik het 'live' bij kon houden op de website.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

join the club man,

ga vanmiddag bellen en vragen waar ze mee bezig zijn. in mijn contract met vodafone heb ik niet staan dat mijn snelheid afgeknepen zou worden.

Zelf vind ik mijn "use nogal fair".

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:55
Den the Man schreef op maandag 20 september 2010 @ 09:23:
join the club man,

ga vanmiddag bellen en vragen waar ze mee bezig zijn. in mijn contract met vodafone heb ik niet staan dat mijn snelheid afgeknepen zou worden.

Zelf vind ik mijn "use nogal fair".
Er zit hier een heel naar luchtje aan, sinds 16 september krijgen nieuwe klanten namelijk allemaal een vaste data limiet omdat men de FUP niet zou begrijpen. De voorwaarden voor de oude contracten konden ze echter niet zomaar aanpassen en dan zie je ineens allemaal berichten verschijnen over mensen met een overschrijding van de FUP terwijl Vodafone juist als heel coulant te boek stond...

Als je het mij vraagt is de FUP(10x gemiddeld verbruik) nu gewoon gelijk gesteld aan de datalimiet voor de nieuwe contracten, op deze manier hoefden ze de voorwaarden niet aan te passen en kunnen ze toch makkelijk de nieuwe regels afdwingen.

Zou erg jammer zijn overigens, ik heb bij Vodafone maanden achter elkaar 2GB+ gebruikt zonder enig bericht. Ook met een onder andere een XPERIA X10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:54:
dat staat wel op mn specificatie, maar dan moet ik 10 A4tjes vol bij mekaar optellen aan kB's met 3 cijfers achter de komma :s
CTRL+C van het gedeelte met het dataverbruik, plakken in Excel en dan tekst naar kolommen kiezen. Zo kun je 'makkelijk' een totaal berekenen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

Voor de linux gebruikers:
code:
1
2
pdftotext factuur.pdf factuur.txt
more factuur.txt | grep "KB" | tr -d '.' | awk '{ SUM += $1} END { print SUM" KB" }'

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:54:
Vervelend, maar als Vodafone het al zo netjes voor je uitspecificeert dan kun je toch precies zien welke dagen/activiteiten het meeste verbruikt hebben?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
5 minuutjes tijdens de grote boodschap het lokale nieuws checken is al 9mb.
Dus of het gemiddelde en dus ook de fup-limiet is irieel, of mijn Xperia X10 is gewoon een knakeding?

Ik doe toch niks geks, ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

als je uitrekent wat 800MB per maand per dag doet:

800 * 31 ≈ 25MB per dag

3x nu.nl checken en bij gods gratie je mail ophalen :|

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hun gemiddelde van 80mb is toch gewoon makkelijk geroepen!?

Ik wil dan ook zwart op wit een bewijs dat het gemiddelde van iedereen 80mb is!
kan ik dat eisen? Want volgens mij verzinnen ze dat alleen voor zichzelf!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulff
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 14:33

Beowulff

Weet ik het

Heb van de week ook zo'n brief gehad, en de FUP limiet is nog steeds 800 MB - en dit terwijl ik net hier op Tweakers lees dat het mobiel dataverkeer de afgelopen maanden meer dan verdubbled is. Kortom, ik vermoed dat het "10x gemiddeld verbruik" verhaal is losgelaten en er een vaste limit van 800 MB is ingesteld. Geen idee hoe we boven water krijgen of dat ook echt is wat Vodafone heeft gedaan, en zo ja, of we er eventueel iets aan zouden kunnen doen.

De laatste doet het licht uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vodafone houdt zich niet aan zijn eigen FUP-voorwaarden, oftewel: de voorwaarden zijn eenzijdig verslechterd. Dat is een grond om op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 11:42:
5 minuutjes tijdens de grote boodschap het lokale nieuws checken is al 9mb.
Dus of het gemiddelde en dus ook de fup-limiet is irieel, of mijn Xperia X10 is gewoon een knakeding?

Ik doe toch niks geks, ofwel?
Wat voor nieuws kijk jij dan? Ik kan me haast niet voorstellen dat jij zoveel dataverbruikt voor even het nieuws bekijken. Je kan trouwens als je dat hebt ook gewoon voortaan thuis aan het wifi hangen. Dat scheelt je dus al een halve dag aan dataverkeer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
haribold schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:41:
Vodafone houdt zich niet aan zijn eigen FUP-voorwaarden, oftewel: de voorwaarden zijn eenzijdig verslechterd. Dat is een grond om op te zeggen.
In welk contract is die FUP dan concreet vast gelegd? Een FUP is meestal wat vaag omschreven, een FUP waar harde limieten worden genoemd is immers geen FUP. ;)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

swtimmer schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:48:
[...]

Wat voor nieuws kijk jij dan? Ik kan me haast niet voorstellen dat jij zoveel dataverbruikt voor even het nieuws bekijken. Je kan trouwens als je dat hebt ook gewoon voortaan thuis aan het wifi hangen. Dat scheelt je dus al een halve dag aan dataverkeer!
Dat vraag ik me ook af. Mijn mail gaat via push dus sneller dan binnen de minuut en ik kijk wel vaker op nu.nl maar ik kom uit rond de 300 MB altijd per maand.

Google Maps is ook niet zo veel data als iedereen beweerd voor het gebruik van de TS (misschien anders als je taxichauffeur bent en het staat heel de dag aan)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:20
Wanneer ik alles via 3G doe (Dus mijn apps updaten, nieuws lezen, beetje surfen, 2 mailaccounts continu updaten, facebook, twitter) dan kom ik op ongeveer 500MB in de maand. Ik red mij dus zat met het datalimiet van VF. Ik zou niet weten hoe je 1GB op krijgt (Ja, met Youtube, maar daar heb ik mijn netbook voor!)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 09:39
Ik ben wel benieuwd welke lokale nieuws-pagina dat is inderdaad.
Kijk ook eens of pagina's die je veel bezoekt een mobiele site hebben, misschien haal je wel heel veel grote foto's op ofzo (hoewel het dan nog erg veel is).
Iets anders dat je kunt proberen is om sites waarvan je merkt dat ze veel data verbruiken in Opera-mini te bekijken. (is nog sneller ook waarschijnlijk)

Ik kom zelf (met mijn 1GB data-limiet) nooit boven de 400MB. Terwijl ik toch echt niet het idee heb dat ik er zuinig mee doe.

----
edit,
Ik zie net dat heel het "lokale nieuws verhaal" van september vorig jaar is, maar misschien heeft iemand anders er nog iets aan.

[ Voor 12% gewijzigd door MaffeMaarten op 21-04-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Weliswaar een oud topic, maar voor wie wil weten wat er nu precies in zo een Fair Use Policy waarschuwingsbrief van Vodafone staat, bij deze. Ik moet er wel bij zeggen dat ik volgens My Data Manager vorige maand 4096 MB heb verbruikt op mijn data abonnement dus helemaal onterecht is het niet. 2 GB daarvan was internetradio (in de auto), 1.3 GB (eenmalige) downloads van mijn offline navigatie en 150 MB dataverkeer van mijn social navigatietool, en dan nog wat meuk. Wifi zit hier uiteraard niet bij.

Afbeeldingslocatie: http://atjong.tweakdsl.nl/got/fair_use_policy_vodafone.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 13:01
De Fair use data limiet is (heb ik gemerkt) bij Vodafone nog steeds 800MB / maand, net als 1 jaar eerder in dit topic gemeld.

Je krijgt een brief als je meer dan circa 3 a 4 GB gebruikt. Bij navraag bij hen blijkt je gebruik dan nog eens 2,5 keer zo hoog te liggen bij hen dan wat jezelf hebt gemeten. Vodafone telt kennelijk elke stukje informatie op dat heen en weer is gestuurd om jouw gewenste data uit te wisselen (header, retransmits enz.).

Ik moet nog bij hen nagaan of de toegestane 800MB / maand aan hun kant gemeten is anders ben je van (oogluikend toegestaan) 2GB / maand ineens een jaar*** teruggeworpen op 350MB / maand (gemeten aan jouw kant als gebruiker).

*** Zie brief van post hierboven.

Bij mij was het verbruik helemaal niet te zien op mijn Vodafone pagina (is afgelopen weekend een case voor gemaakt), had ik al minstens een half jaar 2GB - 2,5GB / maand gebruikt zonder bezwaren oid van Vodafone, had een verkoper mij aangeraden een duo-SIM te kopen voor mijn nieuwe TAB en gezegd dat ik rustig meer data kon gebruiken, en zat ik toen ik de brief van Vodafone kreeg die maand ook al weer ruim over hun grens (zodat ik daar niks meer aan kon doen).

Mij komt het als bijzonder ongeloofwaardig over om nu al een jaar lang een Fair Use limiet te hanteren van 800MB, toe te staan dat mensen lange tijd 2,5GB / maand gebruiken en als je eroverheen gaat je terug te werpen op (effectief) 350MB / maand. En dat terwijl ze zeer bewust geen publieke melding maken van hun Fair Use limiet, nog wel getollereerde waarden of mega-verschil tussen wat zij meten en wat jezelf effectief aan data kan meten.

Is er iemand die met succes zich hiertegen heeft weten te verzetten? Ik ga deze week verdere actie ondernemen namelijk en het is goed te zien waar je staat.
Pagina: 1