Wireless bereik verbeteren

Pagina: 1
Acties:

• TMPJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-02 20:52
Momenteel zit ik met het volgende probleem:

Ik woon in een studentenhuis op de zolder, binnen dit huis draait een draadloos netwerkje. Onze router, Linksys WRT320-EU, staat in de meterkast, met daarnaast een oude WRT54GL. Deze verzorgen het draadloze netwerkverkeer op 2,4 Ghz. Probleem is echter, boven op zolder valt het bereik erg tegen, en is mijn downloadsnelheid om te huilen. Ziggo Z3 geeft via UTP zo'n 4MB/s, via draadloos is dit nog geen 800KB/s met vreselijke lagspikes en snelheidsschommelingen.

Ik heb de situatie even uitgetekend met daarnaast de opstelling waar ik naar toe wil:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/k1sw1d.gif

Via een repeater bridge (UTP knopen tussen de 2 punten is ivm. boorwerkzaamheden niet mogelijk) tussen de bestaande WRT320-EU router en een zelfde aan te kopen Linksys model, wil ik deze beide op de 5 Ghz band laten draaien in de NA-only network mode. Zodoende zou ik in theorie hogere en stabielere snelheden moeten kunnen halen heb ik gelezen. De WRT54GL verzorgt dan voor de rest van het huis het wireless signaal op 2,4 Ghz.

Zelf vind ik dit natuurlijk een prachtige theorie ;)
Echter ben ik benieuwd wat jullie kijk hier op is, en of er eventuele verbeterpunten zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door TMPJ op 19-09-2010 19:16 . Reden: Foutje er uit gehaald. ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom begin je niet met die routers buiten de meterkast te zetten? Dat kan al een flinke verbetering geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TMPJ
Helaas is dat eigenlijk onmogelijk. Dit is al eens vaker aangekaart, alleen niet met goedkeuring van de huisbaas. Aangezien dat nog steeds dezelfde is, geen optie :P

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Je moet er rekening mee houden dat de snelheden op 5GHz wel hoger zijn, maar het bereik minder. Ik zou persoonlijk voor een een paar powerline adapters gaan, WiFi op WRT320N op 5GHz-only zetten (voor degenen die over een wel over een Wireless N kaart beschikken met genoeg ontvangst) en op de WRT54G een alternatieve firmware (Tomato of DD-WRT bijvoorbeeld) flashen en het uitzendvermogen daarvan wat opvoeren.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Bijna helemaal eens met Petervanakelyen, behalve het opvoeren van het vermogen.
Ik zou opteren om dan betere antennes in te zetten. Dit kan zowel voor de 2,4 als 5GHz band een deel van de nadelen wegnemen.

De enige reden om voor de 5GHz-bridge te gaan zou dan zijn omdat deze band minder bezet is gok ik zo. Qua karakteristieken is de 2,4GHz-band namelijk geschikter voor het doel dat je nastreeft. Een optie is dan om richtantennes te gebruiken.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

In jou situatie zou ik zelf een dlan overwegen
de 5 ghz heeft vermoed ik te weinig bereik

Iperf

• TMPJ
Bedankt alvast voor alle adviezen!
Ik denk dat ik meega in de optie van de Powerlines, Belkin heeft volgens mij wel een leuk setje.
Pagina: 1