Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Voor de verandering heb ik weer eens een PC van een kennis meegekregen om deze opnieuw te installeren. De specs van dit oude beestje:

mobo: MSI K7T266 pro v1.0
cpu: Athlon MP 1000 als ik uitga van CPU-Z
ram: 2x 256mb DDR 133 Mhz (1x samsung en 1x merk voor als nog onbekend)
HDD: IDE, verschillende geprobeerd
CD/DVD speler: IDE, verschillende geprobeerd
graka: NVIDIA Geforce2 MX/Mx 400

Het probleem is dat ik niet in de Windows XP setup kan komen. Als ik de pc boot met de XP cd (heb er verschillende geprobeerd, ook met SP3 geslipstreamd bijvoorbeeld) kom je in het scherm terecht waar je via F6 drivers kan laden, via F2 automatisch herstel kunt draaien et cetera. Vervolgens gaat hij alle bestanden laden die nodig zijn voor de setup zoald dat altijd gedaan wordt. Direct nadat er onder in beeld verschijnt "setup wordt gestart" krijg ik een zwart scherm met links bovenin een knipperende cursor. En dat was het dan. Iemand enig idee wat zoiets kan veroorzaken?

Wat ik zoal gedaan heb:
- BIOS reset
- Ik heb een aantal verschillende HDD's en optische drives geprobeerd zonder resultaat.
- Ik heb de Dimms los van elkaar geprobeerd en getest met 8 uur memtest.
- Alle overbodige hardware is losgekoppeld.
- Ik heb diverse cd's en dvd's geprobeerd, ook Win7 bijvoorbeeld.
- Nagelopen of alle IDE jumpers et cetera goed staan. Diverse configuraties geprobeerd:
HDD als master op IDE1 en Optische drive als slave op IDE1
HDD als master op IDE1 en Optische drive als master op IDE2
HDD als auto op IDE1 en Optische drive als auto IDE1
HDD als auto op IDE1 en Optische drive als auto IDE2
- Het oude beestje ondersteund geen installatie via USB
- BIOS update werkt niet. Moet vanuit Windows maar als ik hem opstart gaat het hele systeem uit.

Zo ondertussen ben ik een beetje door de suggesties heen in ieder geval. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb nog zitten denken aan ontbrekende drivers of iets dergelijk op de installatiemedia maar zou dat uberhaupt wel kunnen bij IDE spul?

[ Voor 6% gewijzigd door Rupie op 19-09-2010 16:17 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:59
Edit: oops verkeerd gelezen

Wat ik zoal gedaan heb:
- Ik heb een aantal verschillende HDD's en optische drives geprobeerd zonder resultaat.

Klinkt als een defecte CD/DVD lezer, Misschien is het mogelijk om er even een andere aan te hangen?

Ik had namelijk laatst hetzelfde probleem, wel de pre-setup te zien krijgen, setup loading files, gevolgd door een knipperend streepje op een zwart scherm....

sommige cd's deden het bij mij echter nog wel (bijv memtest kon ik nog wel vanaf booten) maar meeste dvd's niet.

worth a shot lijkt me?

excuses lezen.. soms moeilijk... 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Junia op 20-09-2010 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou kunnen proberen de schijf te formateren op een andere PC en daar alvast de map met setup bestanden van XP te kopieëren. Je start dan de oude PC met een dos flop en start vanaf daar de setup.

Je moet dan wel eest met FAT32 werken maar deze kun je later converteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 09:46:
Je zou kunnen proberen de schijf te formateren op een andere PC en daar alvast de map met setup bestanden van XP te kopieëren. Je start dan de oude PC met een dos flop en start vanaf daar de setup.

Je moet dan wel eest met FAT32 werken maar deze kun je later converteren.
Dat is inderdaad nog een optie. Ik had al overwogen om de HDD te formatteren via een tooltje op de UBCD of iets dergelijks. Had er alleen vanaf gezien omdat ik zou verwachten dat het proberen van een andere HDD hetzelfde effect had moeten hebben, of in ieder geval zou moeten resulteren in een andere foutmelding of iets dergelijks omdat de gebruikte schijf redelijk klein was (4gb of iets dergelijks). Ik heb nog wel een grotere IDE schijf in een ander reservesysteem zitten, denk dat ik die er maar eens uit ga halen vanavond om de voorgestelde werkwijze uit te proberen. Ik klooit liever niet al te veel met de originele HDD op dit moment. Ik heb alle belangrijke data er wel afgehaald, maar als het nou helemaal niet lukt kan ik in ieder geval nog een systeem terugbrengen wat werkt (al heeft het zo zijn probleempjes).

Edit:
ik zou natuurlijk ook nog even een andere IDE kabel moeten proberen voor de zekerheid, die zet ik ook nog even op het lijstje voor vanavond.

[ Voor 5% gewijzigd door Rupie op 20-09-2010 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit een zakelijke kant/gemaakte uren is het werken aan zo'n systeem alleen bij uitzondering nuttig. Als je er een uitdaging in ziet ga dan lekker verder maar anders zou ik gewoon aangeven dat het systeem is afgeschreven.

Btw. indien je de bovenstaande techniek gebruik moet je wel eerst smart drive laden voor de setup anders duurt het UREN!.

How to start the Setup program from MS-DOS in Windows XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
hehe, die inschatting had ik ook al gemaakt. Het was mij wel duidelijk dat het ding economisch afgeschreven is. Ik dacht hem 'even' opnieuw te installeren zodat het nog een beetje werkbaar is. Hij is al een jaar of 5 - 6 niet vers geinstalleerd en zit helemaal vol met virussen, ongebruikte useraccounts en dat soort troep. Al met al een wonder dat hij het tot een maand geleden redelijk normaal gedaan heeft. Maar na het gekloot van gister is het persoonlijk geworden ;) Ik ben iets te eigenwijs om me er nu al bij neer te leggen denk ik.

Als men hem vervangt is de kans aanwezig dat het een goedkoop 2e handsje wordt via marktplaats ofzo (want dat is zo lekker goedkoop) en kan ik er daarna alsnog mee aan de slag. Moet toch uren gaan rekenen voor familie denk ik maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Gister nog een beetje aan het experimenteren geweest. Heb een andere HDD gepakt en die in een ander systeem FAT32 geformateerd. Deze aangesloten met andere IDE kabels dan ik tot op heden gebruikt heb en direct ook de IDE kabel naar de optische drive vervangen. Voor de zekerheid ook nog even een andere AGP videokaart in het systeem gehangen om die ook uit te sluiten. Resultaat: hetzelfde probleem.

Wat nu dus allemaal vervangen is:
- Hdd
- Optische drive
- IDE kabels
- Videokaart

Ik kon wel zonder enige probleem Windows98 installeren. Van daaruit proberen te upgraden naar XP geeft een aantal meldingen dat er bestanden niet gecopieerd kunnen worden. Kijkend naar wat er allemaal reeds vervangen is blijven er 3 dingen over volgens mij: RAM Mobo en niet compatible hardware. Die laatste zou het niet moeten zijn lijkt mij, er staat immers nu ook XP op. Het ram is zoals gezegd al aardig getest met memtest maar ik denk dat ik toch nog ga kijken of ik nog ergens geheugen heb liggen wat compatibel is. Dan blijft eigenlijk alleen het mobo nog over. En dat vind ik ergens toch gek omdat het systeem verder wel gewoon werkt. Ik heb nog even geprobeerd om vanuit Win98 met de XP cd de hardware te controleren maar dan krijg ik een foutmelding dat de applicatie niet gestart kan worden.

Vervolgens ook nog een keer Win7 geprobeerd. Hier krijg ik op hetzelfde punt als bij XP nu een 'error 5' melding. Dit is echter een melding waar wat meer over te vinden is op internet. Schijnt zich voornamelijk voor te doen met oudere MSI en AsRock mobo's en laat het nou net over een MSI mobo gaan. Zou iets te maken moeten hebben met feit dat het een UDF bootable disk is. Dit schijnt nog wel redelijk eenvoudig op te lossen te zijn met een Vista DVD dus ik denk dat ik dat ook nog even ga proberen. En dan nog een keer een poging doen om eerst de bestanden van de XP cd naar de HDD te kopieren en de setup via DOS aan te trappen. En als die 2 geen oplossing bieden gaat het systeem denk ik maar terug naar de eigenaar met de tip om een ander aan te schaffen ;)

• Rupie
Volgens mij ben ik er uit. Uiteindelijk is het toch gelukt om met een DOS boot diskette de BIOS te updaten. En nu loopt de XP setup ineens, het moet toch niet gekker worden. Nu maar hopen dat alles blijft werken!

Verwijderd

Het zou best kunnen dat een setup vanaf een oude XP cd (ak. SP0) wel werkt maar een nieuwere versie niet.

Mooi dat het gelukt is!

• Rupie
Das vond ik dus het rare, de eerste cd die ik probeerde was zonder SP ;) Vandaar dat ik in eerste instantie niet zoveel moeite had besteed aan de BIOS. Maar goed, ik ben al lang blij dattie het weer doet!

Pagina: 1