Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hettic
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-08 17:37

Hettic

PSN: Hettic1

Topicstarter
Mijn broer heeft een appartement gekocht en wilt graag een surround sound in zijn kamer waarbij hij niet elke keer kabels moet verwisselen om diverse elektronica zoals een LCD TV, beamer, DVD speler, digitale TV en laptop op een 5.1 speakerset te krijgen.
Mijn eerste indruk is een één apparaat zodat alle apparaten daar op aangesloten kan worden.
Na wat zoek werk schijnt een AV-Receiver de beste keuze aangezien deze zowel audio- en videosignalen doorgeeft.

Ik heb een aantal types van Harmon Kardon bekeken, maar ik vraag mij ten zeerste af of dit niet te zwaar is voor mijn broer. Misschien kunnen Jullie op de onderstaande vragen antwoord geven om mijn keuze te vereenvoudigen. De vragen zullen ook over het ondersteunen van videosignalen gaan, maar ik verwacht dat dit volgens AUD beleid is omdat dit vragen m.b.t. de AV Receiver zijn.
  1. De DVD, LCDTV, Digitale TV kastje en laptop hebben allemaal HDMI, dus ik verwacht dat ik moet kijken naar een AV receiver met minimaal 4 HDMIaansluitingen? Is de tv een HDMI Out? Kan iemand mij vertellen hoeveel HDMI In en Out ik nodig heb?
    • HDMI transporteert zowel audio- als videosignalen dus is mijn veronderstelling juist als ik verwacht dat bij het aansluiten van een laptop via HDMI ik zowel video als audio te zien en horen krijg of moet ik nog een andere losse audio kabel gebruiken?
  2. De meeste films zullen rechtstreeks van een laptop afgespeeld worden.
    • Welke audio ondersteuning moet de receiver hebben? Ik zie allerlei verschillende codecs en vraag me af welke de receiver minimaal moet hebben? Het zijn voornamelijk MKV-bestanden. Welke adviseren jullie om een beetje op de toekomst voorbereid te zijn of is DTS eigenlijk voldoende? Ik zie bij de Harmon Kardon bijvoorbeeld Dolby Digital Plus, Dolby True HD en Dolby Pro Logic® II staan. Tot nu toe zie ik bij elke film vaak meerdere audio signalen dus wellicht alleen DTS? Ik verwacht dat mijn broer dat al voldoende vindt.
    • Is een receiver ook in staat om het beeld via de TV of de beamer te tonen zonder wisseling in kabels?
    Ik zie dat de beamer een composite video kabel heeft(dus zowel audio als video)
  3. Een speakerset is vaak een persoonlijke keuze, maar moet ik bij de aanschaf letten op bepaalde specificaties van de receiver? Alle kabels zijn in de muren verwerkt en komen uit bij de plek voor de receiver. Ik zie op die plek een optische audio kabel, een aantal coax kabels, een composite-video voor de beamer (althans dat verwacht ik) en tevens boxen die met stalendraden moeten worden bevestigd, dit zijn de 2 backboxen.
  4. Door de AC Receiver is het ook mogelijk om via een enkele knop te switchen tussen tv en beamer?
De te bestede prijs voor de AV-receiver ligt ongeveer rond de 300 euro.
De 5.1 speakerset ongeveer tussen de 100 a 200 euro. Wellicht dat dit laatste toch meer moet zijn, want ik zie geen sets in deze prijsklasse.

Ik zat zelf te denken aan de Onkyo TX-SR507. Dit is toch ook een AV-Receiver hoewel staat dat het een versterker is of haal ik nu dingen door elkaar?

Groet,

H.

PSN-ID: Hettic1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 08:07

SeatRider

Hips don't lie

Als de beamer geen HDMI aansluiting heeft wordt het alsnog lastig, de meeste receivers kunnen HDMI niet downscalen naar gewoon video signaal (composiet). Dus, AV receiver + nieuwe beamer ;)

Daarnaast, de meest receivers hebben 3 of 4 HDMI ingangen, en maar 1 uitgang. Als je zowel de beamer als een TV wilt kunnen schakelen heb je dus ook 2 uitgangen nodig. Recentere Pioneers doen dat, maar die kosten 7, 800 euro.

[ Voor 37% gewijzigd door SeatRider op 19-09-2010 16:02 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:45
Heb je al eens naar afbeeldingen gezocht van bijvoorbeeld een Onkyo TX-SR507? Achterop staat er HDMI In en HDMI Out, lijkt me dan best logisch dat je de ingangen gebruikt om audio en video in de receiver te krijgen en de HDMI Out om beeld naar de TV te krijgen.

Overigens gaat die beamer nog wel een probleem opleveren aangezien deze alleen een composiet ingang heeft. Er zijn namelijk geen receivers die inkomende digitale HDMI signalen downscalen naar analoog en ook nog eens met een lagere resolutie. Dus even switchen van beamer naar LCD zit er niet in. Enige manier waarop dat makkelijk kan is door zowel een LCD als beamer te hebben met HDMI in en dat in combinatie met een receiver met twee maal HDMI out, alleen ligt dat boven budget.
In dit geval zou je dus voor elk apparaat meerdere kabels moeten leggen: een HDMI kabel naar de receiver om zo beeld op de LCD te krijgen via de HDMI out van de receiver. En voor elk apparaat ook nog een composite kabel voor beeld naar de receiver en dan bij composite out naar de beamer. En aangezien composite alleen beeld is moet je voor deze weg ook nog voor elk apparaat een audio-kabel leggen. Niet echt je van het dus..

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja, echt veel keus heb je niet. Als je beelt én geluid wilt schakelen via de receiver dan is het bedenken van in- en outputs heel simpel:

Vraag 1:

inputs: Aantal apparaten dat beeld/geluid geeft (bronnen). Dat zijn er vier (die wil je met HDMI doen)
outputs: aantal apparaten dat het beeld moet weergeven. Dat zijn er twee (een HDMI en een Component).

Als je die eisen in kieskeurig invult in de prijsklasse tot 300 euro, krijg je een paar Yamaha's wat samsungs en die Onkyo te zien. Die versterkers zullen elkaar niet veel ontlopen en zullen het allemaal prima doen. Effectief hebben ze allemaal wel een watt of 40 per kanaal continu met alle kanalen belast en dat is meer dan genoeg voor een home-cinema (ook om hard te spelen).

Vraag 2:
DTS, Dolby Digital en Prologic II zit in alle receivers. Daarnaast heb je Dolby Tru HD, DTS HD en dat soort signalen. Die zitten vaak in Blu-Ray films. De populaire 720p rips gebruiken bijna zonder uitzondering de DTS of Dolby Digital stream, omdat dit gewoon veel compacter is, en ook goed klinkt.

Overigens ondersteund ook die Onkyo die HD streams. De meerwaarde daarvan zal op een 5.1 speakerset van max 300 euro nihil zijn, maar het is niet erg om het erop te hebben :). Als het er niet op zit, is het ook niet erg. Elke Blu-Ray heeft ook gewoon een normaal DTS geluidsspoor, omdat veel mensen geen DTS_HD enzo hebben.

3. Ik zou het budget oprekken en anders gewoon een die je goed vindt klinken of (als je niet zelf kunt/wilt luisteren) een die veel gekocht wordt. De Harman HKTS setjes zie je veel en ook Teufel zie je in die prijsklassen vaak langskomen.

Laat je niet gek maken door vermogens, dat maakt allemaal niets uit. In die klasse speelt alles goed met alles :).

4. Denk het niet. Ik denk dat een receiver gewoon beide outputs tegelijk aan heeft staan. Maakt naar mijn mening ook niet echt uit. Je zet toch de beamer aan als je daarop wilt kijken en de TV als je daarop wilt kijken.

Volgens mij heb je met jouw eerste keuze een prima kandidaat. Vergelijk hem eens met die Yamaha (de enige andere die doet wat je wilt) en maak een keus :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hettic

Hettic

Topicstarter
SeatRider schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:01:
Als de beamer geen HDMI aansluiting heeft wordt het alsnog lastig, de meeste receivers kunnen HDMI niet downscalen naar gewoon video signaal (composiet). Dus, AV receiver + nieuwe beamer ;)

Daarnaast, de meest receivers hebben 3 of 4 HDMI ingangen, en maar 1 uitgang. Als je zowel de beamer als een TV wilt kunnen schakelen heb je dus ook 2 uitgangen nodig. Recentere Pioneers doen dat, maar die kosten 7, 800 euro.
Dus als ik een HDMI signaal van de laptop naar de receiver stuur en van de receiver met HDMI naar de tv gaat het prima, maar als ik schakel naar de beamer wat verbonden is via composiet dan gaat dit waarschijnlijk niet lukken? Ik heb de beamer er nog niet uitgehaald, maar ik zal dat binnenkort even controleren. Aangezien ik ook veel van de onderstaande kabels bij de muur uitgang van de receiver zie komen.
Zijn deze kabels alleen voor hoge kwaliteit audio signalen bedoeld of zou het kunnen dat deze ook met de beamer is verbonden en ik mij vergis en de composiet alleen voor de pc is bedoeld.
Afbeeldingslocatie: http://kabeltje.com/images/HQSS3471_5.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hettic

Hettic

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:08:
Heb je al eens naar afbeeldingen gezocht van bijvoorbeeld een Onkyo TX-SR507? Achterop staat er HDMI In en HDMI Out, lijkt me dan best logisch dat je de ingangen gebruikt om audio en video in de receiver te krijgen en de HDMI Out om beeld naar de TV te krijgen.

Overigens gaat die beamer nog wel een probleem opleveren aangezien deze alleen een composiet ingang heeft. Er zijn namelijk geen receivers die inkomende digitale HDMI signalen downscalen naar analoog en ook nog eens met een lagere resolutie. Dus even switchen van beamer naar LCD zit er niet in. Enige manier waarop dat makkelijk kan is door zowel een LCD als beamer te hebben met HDMI in en dat in combinatie met een receiver met twee maal HDMI out, alleen ligt dat boven budget.
In dit geval zou je dus voor elk apparaat meerdere kabels moeten leggen: een HDMI kabel naar de receiver om zo beeld op de LCD te krijgen via de HDMI out van de receiver. En voor elk apparaat ook nog een composite kabel voor beeld naar de receiver en dan bij composite out naar de beamer. En aangezien composite alleen beeld is moet je voor deze weg ook nog voor elk apparaat een audio-kabel leggen. Niet echt je van het dus..
Wat betreft je laatste punt. Als ik het mij goed herinner zie ik tevens een dvi en vga output van de plek waar de laptop staat en deze zullen waarschijnlijk ook uitkomen op de plek van de reciever. Wellicht dat dus beide varianten al ondersteund wordt omdat de vorige eigenaar wellicht ook het probleem had dat je hdmi niet kan downsizen naar composite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hettic

Hettic

Topicstarter
JvS schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:09:
Tja, echt veel keus heb je niet. Als je beelt én geluid wilt schakelen via de receiver dan is het bedenken van in- en outputs heel simpel:

Vraag 1:

inputs: Aantal apparaten dat beeld/geluid geeft (bronnen). Dat zijn er vier (die wil je met HDMI doen)
outputs: aantal apparaten dat het beeld moet weergeven. Dat zijn er twee (een HDMI en een Component).

Als je die eisen in kieskeurig invult in de prijsklasse tot 300 euro, krijg je een paar Yamaha's wat samsungs en die Onkyo te zien. Die versterkers zullen elkaar niet veel ontlopen en zullen het allemaal prima doen. Effectief hebben ze allemaal wel een watt of 40 per kanaal continu met alle kanalen belast en dat is meer dan genoeg voor een home-cinema (ook om hard te spelen).

Vraag 2:
DTS, Dolby Digital en Prologic II zit in alle receivers. Daarnaast heb je Dolby Tru HD, DTS HD en dat soort signalen. Die zitten vaak in Blu-Ray films. De populaire 720p rips gebruiken bijna zonder uitzondering de DTS of Dolby Digital stream, omdat dit gewoon veel compacter is, en ook goed klinkt.

Overigens ondersteund ook die Onkyo die HD streams. De meerwaarde daarvan zal op een 5.1 speakerset van max 300 euro nihil zijn, maar het is niet erg om het erop te hebben :). Als het er niet op zit, is het ook niet erg. Elke Blu-Ray heeft ook gewoon een normaal DTS geluidsspoor, omdat veel mensen geen DTS_HD enzo hebben.

3. Ik zou het budget oprekken en anders gewoon een die je goed vindt klinken of (als je niet zelf kunt/wilt luisteren) een die veel gekocht wordt. De Harman HKTS setjes zie je veel en ook Teufel zie je in die prijsklassen vaak langskomen.

Laat je niet gek maken door vermogens, dat maakt allemaal niets uit. In die klasse speelt alles goed met alles :).

4. Denk het niet. Ik denk dat een receiver gewoon beide outputs tegelijk aan heeft staan. Maakt naar mijn mening ook niet echt uit. Je zet toch de beamer aan als je daarop wilt kijken en de TV als je daarop wilt kijken.

Volgens mij heb je met jouw eerste keuze een prima kandidaat. Vergelijk hem eens met die Yamaha (de enige andere die doet wat je wilt) en maak een keus :)
Kortom:

Vraag 1:
Input: Digitale tv kastje, laptop, dvd speler. Dat zijn er dus 3
Output: LEDtv + beamer, Dat zijn er dus 2 (dit wordt wellicht lastig). Wellicht dat mijn broer bij de vorige eigenaar navraag kan doen. Misschien dat hij ook een HDMI out gebruikte voor tv en een composiet voor de beamer. Ik moet dan inderdaad ook zorgen dat de laptop een composiet signaal kan sturen. Wellicht dat dit met dvi of vga kan. Ik zie deze kabels wel de muur in gaan.

Vraag 2:
Daar hoef ik mij dus niet druk om te maken.

Vraag 3:
Ik zal mijn broer dit adviseren. Dan maar wat meer maar dan heb je wel een duurzaam speakerset. Ik verwacht de harmon kardon setje, want volgens mij had de vorige eigenaar dit ook. Dan zal het wellicht met alle kabels die er nu al liggen sowieso passen.

Vraag 4:
Wat bedoel je precies? Zowel HDMI out naar de tv en de composiet naar de beamer aansluiten zodat beide eventueel kunnen?

Je bedoeld de Yamaha RX-V467, Zwart?

In het vervolg graag de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop gebruiken in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten.

[ Voor 2% gewijzigd door FeaR op 19-09-2010 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hettic schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:28:
[...]

Vraag 4:
Wat bedoel je precies? Zowel HDMI out naar de tv en de composiet naar de beamer aansluiten zodat beide eventueel kunnen?

Je bedoeld de Yamaha RX-V467, Zwart?
Jij vraagt of de receiver de uitgangen kan switchen. Ik suggereer dat ze gewoon altijd allebei aanstaan en dat dat niet erg is. Je zet toch gewoon het apparaat aan waarop je wilt kijken. En dat je ze allebei moet aansluiten lijkt me erg logisch :P. Dat moet hoe dan ook, anders werkt het niet.

Het omvormen van HDMI naar composiet (je wilt serieus composiet gaan gebruiken? Je bedoelt niet component?) is wel een goeie trouwens! Let er op of die versterker dat kan. Volgens mij niet perse een enorme issue meer, maar controleer het wel.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 19-09-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hettic

Hettic

Topicstarter
JvS schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:34:
[...]

Jij vraagt of de receiver de uitgangen kan switchen. Ik suggereer dat ze gewoon altijd allebei aanstaan en dat dat niet erg is. Je zet toch gewoon het apparaat aan waarop je wilt kijken. En dat je ze allebei moet aansluiten lijkt me erg logisch :P. Dat moet hoe dan ook, anders werkt het niet.

Het omvormen van HDMI naar composiet (je wilt serieus composiet gaan gebruiken? Je bedoelt niet component?) is wel een goeie trouwens! Let er op of die versterker dat kan. Volgens mij niet perse een enorme issue meer, maar controleer het wel.
Oke helder. Component of Composiet, haha dan vraag je me wat. :)
Ik zie op de plek van de receiver een kabel uit de muur komen met de label: beamer. Deze kabel splits zich in 3 kabels. Ik verwacht dat dit dus een video-s met audio is. Ik weet niet hoe of je dit component of composiet noemt. Wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
JvS schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:34:
[...]Volgens mij niet perse een enorme issue meer, maar controleer het wel.
Van HDMI naar composiet (of component) door de receiver laten doen is zeker wel een issue. Ik ben nog nooit receivers tegen gekomen die aan downscaling en -conversion doen, upscaling en -conversion is het probleem inderdaad niet meer.
Hettic schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:39:
[...]Deze kabel splits zich in 3 kabels. Ik verwacht dat dit dus een video-s met audio is. Ik weet niet hoe of je dit component of composiet noemt. Wat is het verschil?
Kom op, een beetje eigen inzet mag ook wel. Verschil tussen composiet en component is met gemak te vinden via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hettic

Hettic

Topicstarter
Kom op, een beetje eigen inzet mag ook wel. Verschil tussen composiet en component is met gemak te vinden via Google.
Ik ben eenmaal in het appartement geweest maar kon me niet herinneren dat de kabel de kleuren rood, wit en geel hadden. Aangezien de vorige eigenaar de zaken goed voor elkaar hebt, aangezien ik ook coax en optische kabels zie, verwacht ik dat het component is.

Met een component kabel is de receiver in staat om het HDMI signaal gewoon door te geven en hoeft er geen downscaling plaats te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede middag, ik ben de voormalige eigenaar van het appartement.

Als ik bovenstaande lees, worden een aantal specs door elkaar gehaald.

De beamer is een Panasonic PT-AE900 en heeft zowel een HDMI aansluiting als een component aansluiting. Er is verwarring over composiet en component. Deze kabel is uiteraard component, composiet is hiervoor niet goed genoeg.
(bovendien gaat er geen geluid naar de beamer. daar zijn de boxen voor ;)
Het probleem wat je wel hebt is dat er geen HDMI kabel door de muur is getrokken, dat is de reden dat ik altijd component heb gebruikt. (en ik heb de kabels niet getrokken, dat was al zo).
Wellicht kun je naar mogelijkheden kijken om een HDMI kabel boven het plafond te krijgen.

Ik lees teven een opmerking over die vga en dvi kabel uit de muur. Deze komen niet bij de AV uit maar direct onder het bureau. Ik had er een vaste pc staat en het schermpje aan de muur. Zodoende ging de kabel door de muur en zag je er niks van. Dit staat helemaal buiten dit verhaal. Als je de kabelgoot openhaalt, dan tref je daar nog een avg kabel welke bij de beamer uit komt (!).

Belangrijkste input in deze discussie is :
- Beamer heeft hdmi aansluiting, maar kabel aanvoer is lastig te realiseren
- Beamer heeft component aansluiting
- Type Panasonic PT-AE900 (ook altijd handig om te weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb een tijdje met een vergelijkbare setup gedraaid (PT-AE700 en een Plasma). Mijn destijdse Yamaha receiver (RX-V1400 volgens mij) wist allerlei ingangen (s-video, component, composiet) van consoles en de PC te vertalen naar Component (dat was de enige kabel die naar de beamer ging)

Dus wat je moet uitzoeken, is of een video-in via HDMI door de versterker vertaald wordt naar een analoog component signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die Yamaha doet het niet in elk geval...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zvJiKoHWN7u2a0Yn8y2b6fV2/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hettic

Hettic

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:16:
Als ik bovenstaande lees, worden een aantal specs door elkaar gehaald.
Henry,

Bedankt voor de opheldering. Ik was een kwartiertje binnen en heb vluchtig naar de bekabeling gekeken.
Vandaar dat e.a. niet helemaal duidelijk is samengevat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:16:
Belangrijkste input in deze discussie is :
- Beamer heeft hdmi aansluiting, maar kabel aanvoer is lastig te realiseren
- Beamer heeft component aansluiting
- Type Panasonic PT-AE900 (ook altijd handig om te weten).
Dan zou ik op één of andere manier toch HDMI naar de beamer leggen. Dan maar wat minder mooi, maar in gebruik een stuk makkelijker in combinatie met welke receiver dan ook. Dit omdat receivers dus niet van HDMI terug naar component scalen.
Als je dus HDMI naar de beamer trekt hoef je alle apparatuur als de laptop, digitale tv en dergelijke alleen met HDMI in naar de receiver te leiden. De HDMI out doe je dan via een switch naar de beamer en de LCD. Mooiere oplossing is een receiver te nemen met twee maal HDMI out, maar dan zit je op zeker 700-800 euro voor een receiver. Dan maar werken met een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hettic

Hettic

Topicstarter
JvS schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:30:
Oke, ik zal nog even verder zoeken voor wellicht een andere type. Ik hoop dat er nog 1 voor een acceptabele prijs te vinden is. :)

Bedankt voor je zoekwerk!

[ Voor 4% gewijzigd door Hettic op 19-09-2010 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die kabel trekken moet kunnen, maar dat gaat niet zonder schade aan het stucwerk.

De kabel die van de receiver naar de beamer loopt is een dikke kabel met heel veel draadjes. Nu weet ik niet precies hoeveel dit er zijn, maar daar kun je volgens mij wel een hdmi kabel van maken. Het is nu nl ook een gesoldeerde kabel...

Een mogelijke oplossing lijkt mij dan ook een hele goeie HDMI connector kopen, aansluitschema raadplegen en de draadjes voor beeld connecteren)
(voordat je hieraan begint, moet je wel heel zeker zijn van het resultaat en wat je wilt bereiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hettic

Hettic

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:40:
[...]
Mooiere oplossing is een receiver te nemen met twee maal HDMI out, maar dan zit je op zeker 700-800 euro voor een receiver. Dan maar werken met een switch.
Heb je dan ook te maken met signaal verlies of geeft deze het signaal gewoon door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Ligt eraan welke afstand je moet overbruggen met je HDMI-kabel, maar veelal zal je geen (merkbaar) verlies hebben. Neem overigens wel een HDMI SWITCH en geen HDMI SPLITTER! Met deze laatste lees ik te veel problemen om daar vertrouwen in te hebben, dan maar iets meer voor een Switch.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

JvS schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:30:

[afbeelding]
Ik betwijfel of er überhaupt receivers zijn die van HDMI naar component omzetten. De andere kant op waarschijnlijk wel, maar van digitaal naar analoog waarschijnlijk niet.

Iets met een bron die met HDCP beschermd is en zo. ;)

Overigens zoek ik zelf ook nog een receiver die wél schaalt (alleen op is genoeg). Beamer heeft component, VGA en composiet (geen digitale inputs), televisie heeft alleen HDMI en VGA.

Geluid maak ik me wat minder druk om, stereo uitgang vóór de versterker zou mooi zijn zodat ik mijn huidige eindtrap + speakers niet helemaal buiten bedrijf hoef te stellen.

[ Voor 27% gewijzigd door Stoney3K op 22-09-2010 00:47 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• hmcowboy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-01-2023
Volgens mij bedoelde JvS dat de yamaha analoog doorstuurt/converteert naar HDMI. Het genoemde model doet dat inderdaad niet, een paar klasse hoger wel.

Ik weet niet tot hoever bedrijven noemen toegestaan is, maar hificorner.nl heeft een aanbieding van de yamaha rx-v665 die deze optie wel heeft. 325 euro, inclusief verzenden dus redelijk in de buurt van het budget van de TS.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:45
Neen, JvS bedoelde het omgekeerde, van HDMI naar component/composiet. Dit doet naar mijn weten geen enkele receiver (inderdaad i.v.m. rechten op video-materiaal), ook deze Yamaha uiteraard niet.
Er zijn wel losse converter-kastjes te koop die het wel kunnen omzetten. Het omgekeerde, van analoog naar HDMI kan elke "beetje" receiver wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Brad Pitt op 22-09-2010 16:27 ]

Nickname does not reflect reality

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
hmcowboy schreef op woensdag 22 september 2010 @ 13:42:
Ik weet niet tot hoever bedrijven noemen toegestaan is
Dat mag gewoon hoor.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• hmcowboy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-01-2023
@Bratt Pitt, you're right. Heb er dus twee keer overheen gelezen.

• Hettic

Hettic

Topicstarter
Om even een terugkoppeling te geven.

Alle aansluitingen van zowel de tv als de beamer zal via HDMI gaan verlopen. Er wordt wellicht een switch voor de beamer en de tv gebruikt aangezien het kastje van de digitale tv maar 1 HDMI out heeft.

• FeaR
Hettic schreef op donderdag 23 september 2010 @ 18:26:
Alle aansluitingen van zowel de tv als de beamer zal via HDMI gaan verlopen. Er wordt wellicht een switch voor de beamer en de tv gebruikt aangezien het kastje van de digitale tv maar 1 HDMI out heeft.
Met het aantal HDMI-uitgangen van de apparatuur heb je niets te maken: je verbindt alles met HDMI naar de receiver (de HDMI ingangen). Via de HDMI Out leg je dan een kabel naar de TV of de beamer. Normaal één van de twee, maar aangezien je met een beperkt budget twee apparaten aan wil sturen moet je dus bij de HDMI Out van de receiver een switch plaatsen.

• Hettic

Hettic

Topicstarter
FeaR1986 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 18:37:
[...]
Normaal één van de twee, maar aangezien je met een beperkt budget twee apparaten aan wil sturen moet je dus bij de HDMI Out van de receiver een switch plaatsen.
Bij de Pioneer VSX-820-K lees ik op blz 25 dat de satellietkabel van de setopbox naar de receiver wordt verbonden. Dit mag in mijn geval ook HDMI zijn want ik neem aan dat dit beter is?
Zal ik naast de HDMI (hoewel deze toch audio transporteert) ook een toslink kabel aansluiten? Dit is toch voor een nog betere audio doorvoer? Deze kabel ligt er namelijk al.

In de manual zie ik tevens aansluitingen voor de center, front boxen en subwoofer + surround. De surround is neem ik aan bedoeld voor de backboxen?

Wat vind je van de Pioneer?

• FeaR
Hettic schreef op donderdag 23 september 2010 @ 22:34:
[...]
Zal ik naast de HDMI (hoewel deze toch audio transporteert) ook een toslink kabel aansluiten? Dit is toch voor een nog betere audio doorvoer?
Waar haal je dat vandaan?
Het voordeel van HDMI is juist dat het door een grote bandbreedte Full HD beeld én HD Audio kan sturen over één kabel. Een optische toslink kan maximaal DTS of Dolby Digital aan, HDMI dus DTS HD en Dolby TrueHD. De enige reden waarom je naast HDMI een optische kabel zou moeten leggen is als de receiver niet over HDMI Processing beschikt, wat hier niet het geval is. Of als de HDMI output van een bepaald apparaat maximaal 2.0 audio uit kan sturen (is met wat oudere laptops wel eens het geval). Maar in dit geval is het niet nodig.

• Hettic

Hettic

Topicstarter
FeaR1986 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 22:38:
[...]
audio uit kan sturen (is met wat oudere laptops wel eens het geval). Maar in dit geval is het niet nodig.
Oke bedankt! Ik ben niet echt heel erg thuis op audio en video gebied, vandaar.
De laptop is juist vrij nieuw en kan tevens HD Audio aan.

De receiver is de Pioneer VSX-820-K geworden.
De boxenset is een Infinity Primius HCS ter waarde van 265 euro geworden.

[ Voor 29% gewijzigd door Hettic op 29-09-2010 20:39 ]

Pagina: 1