Mijn broer heeft een appartement gekocht en wilt graag een surround sound in zijn kamer waarbij hij niet elke keer kabels moet verwisselen om diverse elektronica zoals een LCD TV, beamer, DVD speler, digitale TV en laptop op een 5.1 speakerset te krijgen.
Mijn eerste indruk is een één apparaat zodat alle apparaten daar op aangesloten kan worden.
Na wat zoek werk schijnt een AV-Receiver de beste keuze aangezien deze zowel audio- en videosignalen doorgeeft.
Ik heb een aantal types van Harmon Kardon bekeken, maar ik vraag mij ten zeerste af of dit niet te zwaar is voor mijn broer. Misschien kunnen Jullie op de onderstaande vragen antwoord geven om mijn keuze te vereenvoudigen. De vragen zullen ook over het ondersteunen van videosignalen gaan, maar ik verwacht dat dit volgens AUD beleid is omdat dit vragen m.b.t. de AV Receiver zijn.
De 5.1 speakerset ongeveer tussen de 100 a 200 euro. Wellicht dat dit laatste toch meer moet zijn, want ik zie geen sets in deze prijsklasse.
Ik zat zelf te denken aan de Onkyo TX-SR507. Dit is toch ook een AV-Receiver hoewel staat dat het een versterker is of haal ik nu dingen door elkaar?
Groet,
H.
Mijn eerste indruk is een één apparaat zodat alle apparaten daar op aangesloten kan worden.
Na wat zoek werk schijnt een AV-Receiver de beste keuze aangezien deze zowel audio- en videosignalen doorgeeft.
Ik heb een aantal types van Harmon Kardon bekeken, maar ik vraag mij ten zeerste af of dit niet te zwaar is voor mijn broer. Misschien kunnen Jullie op de onderstaande vragen antwoord geven om mijn keuze te vereenvoudigen. De vragen zullen ook over het ondersteunen van videosignalen gaan, maar ik verwacht dat dit volgens AUD beleid is omdat dit vragen m.b.t. de AV Receiver zijn.
- De DVD, LCDTV, Digitale TV kastje en laptop hebben allemaal HDMI, dus ik verwacht dat ik moet kijken naar een AV receiver met minimaal 4 HDMIaansluitingen? Is de tv een HDMI Out? Kan iemand mij vertellen hoeveel HDMI In en Out ik nodig heb?
- HDMI transporteert zowel audio- als videosignalen dus is mijn veronderstelling juist als ik verwacht dat bij het aansluiten van een laptop via HDMI ik zowel video als audio te zien en horen krijg of moet ik nog een andere losse audio kabel gebruiken?
- De meeste films zullen rechtstreeks van een laptop afgespeeld worden.
- Welke audio ondersteuning moet de receiver hebben? Ik zie allerlei verschillende codecs en vraag me af welke de receiver minimaal moet hebben? Het zijn voornamelijk MKV-bestanden. Welke adviseren jullie om een beetje op de toekomst voorbereid te zijn of is DTS eigenlijk voldoende? Ik zie bij de Harmon Kardon bijvoorbeeld Dolby Digital Plus, Dolby True HD en Dolby Pro Logic® II staan. Tot nu toe zie ik bij elke film vaak meerdere audio signalen dus wellicht alleen DTS? Ik verwacht dat mijn broer dat al voldoende vindt.
- Is een receiver ook in staat om het beeld via de TV of de beamer te tonen zonder wisseling in kabels?
- Een speakerset is vaak een persoonlijke keuze, maar moet ik bij de aanschaf letten op bepaalde specificaties van de receiver? Alle kabels zijn in de muren verwerkt en komen uit bij de plek voor de receiver. Ik zie op die plek een optische audio kabel, een aantal coax kabels, een composite-video voor de beamer (althans dat verwacht ik) en tevens boxen die met stalendraden moeten worden bevestigd, dit zijn de 2 backboxen.
- Door de AC Receiver is het ook mogelijk om via een enkele knop te switchen tussen tv en beamer?
De 5.1 speakerset ongeveer tussen de 100 a 200 euro. Wellicht dat dit laatste toch meer moet zijn, want ik zie geen sets in deze prijsklasse.
Ik zat zelf te denken aan de Onkyo TX-SR507. Dit is toch ook een AV-Receiver hoewel staat dat het een versterker is of haal ik nu dingen door elkaar?
Groet,
H.
PSN-ID: Hettic1