Netwerk HDD via ethernet of usb, is raid zinvol

Pagina: 1
Acties:

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:02
Goedemiddag,

Bij ons thuis hebben we nu een klein netwerkje, bestaande uit de volgende onderdelen:

D-Link Dir-655 router, met usb aansluiting.

2 x laptop met windows 7 (beide enkele weken oud)
1 x pc met windows vista
1 x pc met windows XP home (is binnenkort waarschijnlijk aan vervanging toe, maar wordt voor administratie nog gebruikt)
en evt nog een pc + laptop met beide Windows XP professional.

Op de router hebben we een harde schijf aangesloten gehad, maar dat gaf nogal gedoe, omdat het programma dat D-Link meelevert (shareport) niet helemaal super is (gaf nogal verbindingsproblemen e.d.)

Omdat we ook nogal veel foto's, en ook data van ons bedrijf op de pc's en laptops hebben staan, zou ik toch graag een andere oplossing gaan verzinnen.

Hiervoor had ik gedacht, om 2 Devolo adapters te nemen, (dus ethernet via het lichtnet) en hiermee een externe netwerk harde schijf bij ons in de schuur te plaatsen (dat is een apart gebouw, en dus bij inbraak/brand is de zooi direct beveiligd). Deze adapters hebben we eerder gebruikt, om in de schuur te kunnen internetten, en ze doen het daar goed.

Waar moet ik allemaal op letten als ik zo'n netwerk harde schijf koop, behalve de opslagcapaciteit.

Ook kom ik verschillende extra dingen tegen op het internet. Bijvoorbeeld RAID, kan ik hier mijn voordeel mee doen, of is het voornamelijk geldverspilling als ik zoiets wil.

Ik las namelijk dat bij RAID 1 de gegevens op 2 schijven opgeslagen worden. Maar aangezien de bestanden op die harde schijf enkel als back-up dienen, weet ik niet of het zinvol is zoiets te doen? Ik weet ook niet of het voor netwerktoepassingen in de handel is?

Daarnaast las ik op http://computertotaal.nl/...ijven-in-het-netwerk.html dat er ook de mogelijkheid is om een oude pc om te bouwen to netwerk harde schijf.
Op die website staat hier echter niet veel over verteld, is dit zinvol om te doen? Of heb je dan extra stroomverbruik, en brandgevaar?

Alvast bedankt voor het lezen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als je je backups goed in orde hebt dan is RAID niet nodig. Het enige voordeel van RAID is dat je bij een storing in een van de harde schijven gewoon kunt blijven doorwerken. RAID houdt echter geen rekening met het van buitenaf verstoren van de data, zoals accidentale verwijderingen of virussen, waardoor goede backups alsnog nodig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 19-09-2010 15:02 ]

• Whazaer
bedankt voor je reactie. Aangezien deze schijf als backup gebruikt zal worden is RAID niet nodig.

Waar moet ik verder allemaal op letten bij een netwerk harde schijf. Hij zal bekabeld aangesloten worden.

En kan ik zoiets zelf bouwen, zoals de link in m'n start post?

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik een tijd geleden ook zitten nadenken over RAID1 voor back-ups of niet.
uiteindelijk vond ik het overbodig. Het dient als back-up (in mijn geval toch) en voor niets anders. Veel staat die schijf dus niet aan, en ik heb alles nog op PC staan.
In PC heb'k wel RAID 1 gestoken, zodat, stel dat er iets verkeerd loopt met 1 schijf, ik altijd een kopie heb van m'n laatste bestanden.

Uiteindelijk heb ik nu dus alles in zo goed als 3-voud: De RAID1 en de back-up.
Een 4e keer dezelfde gegevens door een RAID 1 voor de back-up lijkt me de kost niet waard.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Een netwerkschijf is leuk, maar de meeste zijn zo traag als dikke stront. Het lijkt mij beter om bv een oud P4 mobootje voor weinig te scoren, daarop steek je een Gigabit netwerkkaartje, simpel videokaartje en een controllertje op en klaar ben je. Zo zou ik het tenminste doen.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:45:
Een netwerkschijf is leuk, maar de meeste zijn zo traag als dikke stront. Het lijkt mij beter om bv een oud P4 mobootje voor weinig te scoren, daarop steek je een Gigabit netwerkkaartje, simpel videokaartje en een controllertje op en klaar ben je. Zo zou ik het tenminste doen.
Waar, maar estetisch gezien is zo'n klein bakje aangenamer dan een hele toren.
Ik heb trouwens trouwens mijn back-up schijf aangesloten via e-SATA. Misschien kan TS een extra schijf koppellen aan een bestaande server?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Zo'n tower wordt het nu ook weer niet. Je kan het maken op het formaat van een htpc. Je kan klaar zijn met zo'n 12 cm hoog, 30 cm breed en 40 cm diep (afhankelijk van het formaat mobo), zo'n beetje het formaat van een 5 dvd-wisselaar die ik ooit heb gehad. Dan heb ik het natuurlijk wel over het zelf bouwen van een behuizing.

• Whazaer
bestaande server oid heb ik hier niet.

Zijn die netwerk harde schijven echt zo traag? En als ik zelf zoiets maak, wat maak ik dan eigenlijk? Een extra pc die als externe harde schijf gebruikt wordt?

Het moet natuurlijk ook niet te veel stroom verbruiken, of ik moet het kunnen laten aan en uit schakelen op afstand? want als het geheel straks in de schuur staat, dan ga ik er niet elke keer als ik een foto wil backuppen heen om hem aan, en 10 minuten later weer uit te zetten.

Verwijderd

Wat ik er van gelezen heb wel ja. Dat komt omdat er meestal goedkope controllers inzitten. Je maakt zoiets als een liggend desktopkastje. Afhankelijk van hoeveel schijven je er in stopt, zal het niet veel stroom gebruiken, desnoods heb ik hier nog wel een oud P3 mobootje voor je liggen met dual cpu van 1 Ghz, daar heb je meer dan genoeg aan. Waarom zet je het in de schuur en niet in een kast in het huis? Zo groot is het geheel nu ook weer niet, het scheelt je in ieder geval veel heen en weer geloop.

Edit : Ik las net je openingsbericht nog een keer en las dus ook waarom je het in de schuur wilt hebben. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2010 16:36 ]

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 20:13

Towser

ondertitel

Je moet alleen niet vergeten dat die netwerkadapters voor in het stopcontact eerder de snelheid gaan beperken dan een middenklasse NAS, met geluk haal je daar over zo'n afstand 10MB/sec mee en dat trek je met een gemiddelde NAS volgens mij al wel vol....

Verwijderd

(ik heb alleen de titel gelezen van je topic, sorry)

Mijn stats:

quadpc met vertex 2: 200MB read, 100MB write.
htpc met raid0 2x wd3200aaks 120MB write en read.
dir-655, alles draad, 1gbps.

22 GB file transfer van pc naar pc: 80-90 MBps. Dus als je HDD 90MB/sec haalt, is het ok. Haal je dit alleen met een raid, dan heeft raid dus nut :)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Juist omdat hij als backup moet dienen zou ik juist zeggen dat je gewoon een fatsoenlijke raid neer moet zetten.

Dat ding wil je niet de hele tijd naar omkijken, die moet gewoon werken. Je wilt niet net als je een recovery wilt doen erachter komen dat je een crappy ding gekocht hebt waarvan de enige hdd beschadigd is.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Als je een redelijke internetverbinding hebt zou je ook nog eens kunnen denken aan een cloud opslag service. Een service zoals Dropbox (betaalde editie), SVN-service (met versiebeheer) of zelfs een VPS zou dan uitermate geschikt kunnen zijn.

• Whazaer
Internet snelheid is hier niet echt optimaal, omdat we zo'n eind buitenaf wonen.

En graag zou ik wat ervaringen horen van de snelheid van zo'n netwerk hdd
Pagina: 1