• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb een HTPC gebaseerd op de Intel i5 en heb deze verbonden met een 50" Panasonic plasma uit 2010 via HDMI. Daartussen zit een Denon AVR-2310 receiver.

Nu heb ik het probleem dat sommige films schokken wanneer ik de output van de HTPC instel op 1080p24. Dit is volgens mij alleen SD materiaal. Andere films zoals bluray-rips draaien perfect.
Als ik 1080p60 instel is volgens mij alles ok, echter wil ik dus 24hz gebruiken en niet 60hz.

Het schokken doet zich om de paar seconden voor (een schokje steeds) alsof het beeld voor/achter loopt door de 24 hz weergave en dan steeds moet aanpassen op de audiostream.

Ik heb alle beeld-'verbeterings' truukjes van de tv en receiver uit staan.

Heeft iemand enig idee hoe dit te verhelpen is?

Groetjes, FaceDown.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

FaceDown schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:27:

Heeft iemand enig idee hoe dit te verhelpen is?
Niet.

Helaas is dit een bekende bug in Intel gpu's.
http://www.avforums.com/f...om-ion-intel-core-i3.html

[ Voor 18% gewijzigd door Edmin op 19-09-2010 14:29 ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 21:02
Bij SD materiaal neem ik aan dat je oa DVD bedoel. De refresh is hiervan meestal 25 (of 50) Hz. En dat mixt gewoon niet fijn met 24 Hz. Gebruik het programma MediaInfo om de refreshrate van je probleem te achterhalen.

Een HTPC kan niet automatisch omschakelen naar de juiste refreshrate. Dit is een van de reden voor mij geweest om over te stappen naar de Dune.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

NVidia en/of AMD gpu's kunnen anders tegenwoordig prima 24p afspelen. Het is alleen Intel die hier voorlopig nog een steek laat vallen. Volgens sommigen is het een driver probleem, maar het is al een bekende issue sinds de launch van de G45 medio 2007.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het is wel te verhelpen, maar dan moet je een videokaart gebruiken voor de video output

edit: Spuit 11 :+

je kan bijvoorbeeld deze nemen:
pricewatch: Sapphire HD 5450 512MB DDR2 PCIE HDMI

low profile en HDMI en passief

[ Voor 60% gewijzigd door Brilsmurfffje op 19-09-2010 14:40 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een (passief gekoeld) HD5440 of HD5550 kaartje zou een uitkomst zijn inderdaad.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Het lijkt erop dat het probleem zich voordoet bij films met 25fps. Bij films met 24fps gaat het goed.

Op de link die jij geeft hebben ze het over problemen met afspelen van 24.975fps, maar dat gaat bij mij dus prima. Ik denk dat het issue waar zij het over hebben dan ook inmiddels is opgelost. Ik heb geen probleem als ik bijv. de Avatar bluray afspeel op 24p.

Echter 25p moet om de paar seconden een soort 'catch-up' doen. Het probleem is zo storend dat het me sterk lijkt dat dit een standaard Intel probleem is. Volgens mij zit er iets verkeerd in een codec oid.

Groetjes, FaceDown.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Nogmaals dat gaat over 23.976fps afspelen in 24p mode. Ik heb daar geen probleem mee. Dus misschien is het er wel, maar ik heb er geen last van.
Mijn probleem gaat over 25fps afspelen in 24p en dat gaat zo schokkerig dat het niet te kijken is. Ik heb het dus niet over een minimaal schokje elke 40 sec zoals het issue op jouw links (wat ik dus niet zie).

Groetjes, FaceDown.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat voor bronmateriaal gebruik je dan precies?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Edmin schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:19:
Wat voor bronmateriaal gebruik je dan precies?
Vanalles, bluray 1:1 rips, MKV's met h264 materiaal, DVD rips, Divx etc..

Overigens kleine 'doorbraak'; met het installeren van Reclock doet het probleem zich in WMP en PowerDVD niet meer voor. Reclock kan de framerate van het bronmateriaal wijzigen door langzamer of sneller af te spelen.

Dit geeft in elk geval aan dat het probleem niet in de hardware maar in de software zit.

Groetjes, FaceDown.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je zegt 'kleine doorbraak'. Gebruik je nog andere players?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Edmin schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:37:
Je zegt 'kleine doorbraak'. Gebruik je nog andere players?
Ja Windows Media Center (Windows 7) en die werkt nog niet. In Windows Media Player werkt Reclock wel goed.

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1