[W7 x64] Wijzigingen worden niet naar schijf weggeschreven?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-09 15:26
Recent heb ik een HP laptop aangeschaft en de interne HDD vervangen door een OCZ Vertex 2 SSD. Doordat de SSD na een dag al kapot was heeft de leverancier een nieuwe opgestuurd, welke ik ongeveer 2 weken terug geinstalleerd heb.

Al enige dagen viel op dat instellingen binnen programma's niet bewaard werden, en ik deze dus elke keer opnieuw kon doen. Gisteren viel het balletje pas echt, en na wat testen bleek dat wijzigingen gewoon niet opgeslagen worden naar de HDD. Na aan korte blik in de eventviewer viel op dat er een gat van 10 dagen is, terwijl de laptop de afgelopen 10 dagen gewoon gebruikt is.

Omdat ik hier gisteren geen oplossing voor gevonden heb, heb ik er een Win 7 x64 DVD in gedrukt en de laptop opnieuw geinstalleerd. Uiteraard meteen de installatie wezen personaliseren en wat applicaties geinstalleerd. Gisteravond heb ik Windows geactiveerd en heb de laptop normaal afgesloten of aan laten staan (weet het even niet meer zeker, maar in ieder geval geen gekke dingen mee gedaan).

Nou zet ik vanochtend de laptop aan, krijg ik gewoon een bijna nieuwe installatie van W7 te zien, zonder applicaties. De applicaties zelf staan ook niet meer in de mappen (Program Files/Program Files (x86). Eigenlijk het enige wat opvalt is onderstaande event viewer melding:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Het apart is dat de laptp gewoon op het stroomnet aangesloten geweest is. Dit heb ik net ook gecontroleerd door simpelweg even de stekker er uit te trekken. Het netsnoer plaatje in de taakbalk is dan ook niet meer zichtbaar. De wekker heeft zijn tijd ook netjes, dus de stroom is niet uitgevallen :)

Standaard zet ik altijd systeemherstel uit, en omdat dit voor een SSD aangeraden wordt heb ik de Windows Search service uitgeschakeld en de swap uit gezet. Na deze wijzigingen heb ik nog gereboot.

Omdat ik het vermoeden heb dat het iets met Windows te maken heeft (het (her-)installeren op de SSD gaat immers zonder problemen) plaats ik dit bericht hier. Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-09 15:26
Vandaag ben ik er mee bezig geweest. Ik was er achter dat dataverlies alleen optrad bij het uitschakelen van de PC. Bij een herstart was er niets aan de hand. Om deze reden was ik het dus ook in W7 aan het zoeken.

Een oplossing heb ik niet kunnen vinden; de schijf heeft vandaag besloten om er helemaal mee te stoppen. De schijf was nog wel zichtbaar in de BIOS (met een corrupte serial, naam en grootte), maar was niet benaderbaar. RMA maar in gang gezet :) Daar dit al de 2e OCZ Vertex 2 schijf is in 5 weken is dit ook meteen het laatste OCZ SSD product wat ik ooit zal kopen.

In ieder geval bedankt voor het lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Klinkt haast als een EWF-achtige tool van de fabrikant. Dit zorgt ervoor dat wijzigingen niet gelijk naar de schijf worden gecommit, maar in RAM of op een aparte disk vastgehouden. Een buffer die volloopt, of expliciete destroy bij afsluiten... Maar als de SSD helemaal kaduuk is zou ik denken dat dit de meest voor de hand liggende oorzaak is...

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters