Hier op GoT proberen we mensen te leren vissen ipv kant en klaar vis uit te delen. Dat kun je ook vergelijken met de bakkerij, ik probeer je te helpen zelf brood te bakken, voor kant en klaar brood kun je naar de bakker op de hoek (helpdesk) gaan, waar je een kant en klaar maar niet noodzakelijkerwijs voor jouw situatie toepasselijk antwoord kan krijgen.
Mijn aanname is gebaseerd op het feit dat ik op mijn Gigabyte bord iets anders had zitten dan letterlijk in de QVL staat. Ik kan namelijk aanvullen dat in de QVL van het Gigabyte moederbord KVR800D2N5/1G ProMos staat terwijl de kit die er in zaten Elpida waren....... Nog meer niet overeenkomende punten, terwijl het toch werkte. Vandaar dat ik steeds meer ga twijfelen.....
QVL is een lijst van wat getest is en werkt. Als iets er niet in staat zijn er drie opties:
1) getest en werkt niet
2) getest, en lijkt te werken maar is op langere termijn minder stabiel
3) simpelweg niet getest.
Jij hebt nu categorie 1 uitgesloten. Bedenk dat verreweg de meeste DIMMs in categorie 3 vallen. Er kan van alles en nogwat werken dat niet expliciet getest is. Maar wil je die risico nemen, dat is de vraag...
Mogelijk een toevalstreffer, maar de zoektocht naar passende reepjes wordt wel erg complex als je ook nog op de bakkerij moet letten (die vervolgens ook nog eens niet zo maar overal vermeld wordt). En volgens je eigen betoog zonder opgaaf kan worden veranderd.
Het wordt niet complexer, je let gewoon op iets anders. Je moet trouwens - om de analogie compleet te maken - niet letten op de bakkerij, maar op de specifiek meel (de chips) die ze gebruikt hebben.
In geen enkele handleiding staat dat ik moet letten op welke bakkerij de chips heeft gemaakt, maar op de Verkoper (Vendor). Dat er onderlinge compatibiliteit tussen de reepjes moet zitten is logisch, dat ze dezelfde bakkerij moeten komen is begrijpelijk, maar wordt nergens als noodzakelijk vermeld.
Nee, want alle chips, alle DIMMs die aan een zelfde standaard voldoen zouden in theorie allemaal met elkaar en met elk moederbord dat diezelfde standaard slikt moeten werken. Helaas zit er een gat tussen theorie en praktijk.
Mijn vraag is wat noodzakelijke gegevens in de QVL zijn, om te kunnen inschatten of het nieuwe mobo de oude reepjes accepteerd. In de QVL van het nieuwe mobo (M4A78 PRO) staat juist wel Elpida en dat staat ook op de 4 reepjes die ik heb liggen, maar ik maak uit je verhaal niet op dat ik dan dus meteen 'veilig' zit. What about de coderingen 2k en 2G of 4G?
Als het er niet expliciet 100% klopppend in staat (dus alles incl DIMM code en chiptype) weet je het gewoon niet zeker. Niet meer en niet minder.
Het kan prima dat het werkt als het er niet in staat, maar het kan evengoed zo zijn dat je systeem niet wil booten of (erger) lijkt te werken maar eens in de zoveel tijd crasht met een obscure geheugenfout.
Overigens begreep ik dat Kingston, met zijn levenslange garantie, juist als een goede 'Vendor' te boek stond?
Tja, wat heet "goed"?
Qua service en assortiment zijn ze goed, maar op het gebied van gegarandeerde compatibility zijn ze net zo slecht als elk ander wederverkoper. Op dat vlak kun je echt het best DIMMs kopen van de chipbakkers zelf. Helaas is de markt in NL nogal modebewust, en wordt het gedomineerd door wederverkopers als Kingston, Corsair, Geil enzo, met veel praatjes, maar 0,0 meerwaarde boven DIMMs met dezelfde chips van de fabrikant zelf. Het is ondertussen best lastig om ook maar iets van de grote chipbakkers te vinden

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:40:
Bedankt TimMer en Genetx,
Vlak na elkaar en beide van dezelfde strekking.
@ Genetx:Gewoon proberen. Tja dan past het niet en moet je meer uitgaven maken.
en ja ik weet dat de CPU niet past.
Ik zoek dus een nieuwe mobo. Ik heb nu 3 mobo's op het oog ASUS M4A78 Pro de ASUS P5Q SE PLUS en de ASrock K10N78D. Alleen bij die laatste kan ik mij huidige C2D E6550 hergebruiken, maar die is ook het duurst. Bij de overige zal ik idd een andere cpu moeten kopen, maar zover was ik nog niet want als de geheugens niet passen vallen ze sowieso af omdat ik dan te veel nieuw moet kopen.
Waarom heb je in vredesnaam specifiek die drie op het oog? Er zijn letterlijk honderden moederborden waar je de C2D E6550 op kunt prikken. De Asrock K10N78D is er overigens niet een van, dat is een lichtjes verouderde AM2+ bord, jouw C2D is een So775 CPU. Allicht bedoel je de Asus P5Q-SE Plus. Dat is wel een So775 mobo, een eenvoudige, kale uitvoering met P45 chipset. Niets mis mee, maar er zijn letterlijk tientallen vergelijkbare borden, en minstens vijf die momenteel in V&A tweedehands aangeboden worden.
Kijk eens wat verder dan je neus lang is en snuffel eens in de QVLs van al die borden. Dan kom je waarschijnlijk wel tegen wat je zoekt.