Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik mijn moederbord moet vervangen (kwam rook uit) heb ik gezocht naar een geschikte vervanger. Een van de belangrijkste criteria was dat de geheugenreepjes overgezet konden worden.
Voor ik over ga tot de echte aanschaf toch een vraag over het al dan niet passen.
Hierover wordt vaak meteen geroepen kijk naar de QVL, maar zo simpel en duidelijk is dat helemaal niet.

Mijn oude mobo was een Gigabyte P35C DS3R
daarin zaten setje van 2 KVR800D2N5K2/4G
en een setje van 2 KVR800D2N5K2/2G

In de bijbehorende QVL is de dichstbij zijnde melding:
KVR800D2N5/1G

Voor het nieuwe mobo ASUS M4A78 PRO staat in de QVL weer iets anders.
Hier staat ook de KVR800D2N5/1G, maar ook de KVR800D2N5/2G

Ik neem aan dat de Comp. Used (ProMos) of Chip Brand (Elpida) er niet zoveel toe doet, maar hoe zit dat met de toevoeging K2 (wat ik interpreteer als zijn de kit van 2) en past mijn KVR800D2N5K2/4G in het nieuwe bordje net zo makkelijk als in de oude?

Oftewel wat van de type aanduidingen is nu echt relevant om op te letten en wat is van minder belang want een excacte vermelding in de QVL is dus niet alles zeggend.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 12:50:
Omdat ik mijn moederbord moet vervangen (kwam rook uit) heb ik gezocht naar een geschikte vervanger. Een van de belangrijkste criteria was dat de geheugenreepjes overgezet konden worden.
Voor ik over ga tot de echte aanschaf toch een vraag over het al dan niet passen.
Hierover wordt vaak meteen geroepen kijk naar de QVL, maar zo simpel en duidelijk is dat helemaal niet.

Mijn oude mobo was een Gigabyte P35C DS3R
daarin zaten setje van 2 KVR800D2N5K2/4G
en een setje van 2 KVR800D2N5K2/2G

In de bijbehorende QVL is de dichstbij zijnde melding:
KVR800D2N5/1G

Voor het nieuwe mobo ASUS M4A78 PRO staat in de QVL weer iets anders.
Hier staat ook de KVR800D2N5/1G, maar ook de KVR800D2N5/2G

Ik neem aan dat de Comp. Used (ProMos) of Chip Brand (Elpida) er niet zoveel toe doet, maar hoe zit dat met de toevoeging K2 (wat ik interpreteer als zijn de kit van 2) en past mijn KVR800D2N5K2/4G in het nieuwe bordje net zo makkelijk als in de oude?

Oftewel wat van de type aanduidingen is nu echt relevant om op te letten en wat is van minder belang want een excacte vermelding in de QVL is dus niet alles zeggend.
Pardon???

Kun je aangeven waarom je de aanname doet dat de daadwerkelijk gebruikte chips op de DIMMs er niet toe doen en een of andere naam die de wederverkoper erop prikt wel? 8)7

Het zijn de chips op een DIMM die de eigenschappen ervan, zoals compatibiliteit, bepalen. Er zijn maar een handjevol chipbakkers wereldwijd. Kingston is er niet een van. Net zoals andere Brand-on-3rd verkopers (denk: Corsair, Dane-Elec, GeIL, Mushkin etc. etc.) kopen ze gewoon batches op bij de echte chipbakkers (denk: Samsung, Infineon, Elpida, ProMOS, Hynix etc.). Die kwakken ze vervolgens op DIMMs die ze van een eigen etiketje en eigen naam voorzien.

De naam die een Kingston verzint hoeft dus niets te maken te hebben met de gebruikte chips, en twee DIMMs van Kingston met vergelijkbare naam kunnen totaal verschillende chips - en dus compatibility - hebben. Dat zie je hier, de ene DIMM heeft Elpida chips, de andere ProMOS.
Het is dus betrekkelijk nutteloos om naar de naam van de DIMM te kijken, maar des te belangrijker om naar de chips te kijken :o

Als je weet dat pakwel Elpida 2Gb chips (let op hoofdletters, ik bedoel hier echt Gigabit) het goed doen, ongeacht of ze met z'n 8-en op een 2GB DIMM zitten, danwel dat ze met z'n 16-en op een 4GB DIMM zitten, dan kun je vrijwel blind een andere DIMM met dezelfde Elpida chips inzette ongeacht merk van DIMM. Je bent beter af met een merkloze DIMM met de juiste chips dan met een DIMM van een bekende fabrikant met andere chips.

Om het nog leuker te maken: wederverkopers als Kingston maken het soms zelfs bonter - ze veranderen doodleuk de gebruikte chips zonder hun typenummer te veranderen. Zo kun je twee DIMMs krijgen van dezelfde merk die toch niet samen willen werken :X
Dit is gelijk ook de oorsprong van "dual channel" kitjes. Dat is niet meer en niet minder dan een set van twee DIMMs die gegarandeerd wel dezelfde chips hebben...

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 19-09-2010 14:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, interessant verhaal, maar volstrekt leeg van ieder bruikbaar antwoord. Je gaat in op de bakkerij, terwijl ik wil weten of het brood eetbaar is (gegeten wordt).

Mijn aanname is gebaseerd op het feit dat ik op mijn Gigabyte bord iets anders had zitten dan letterlijk in de QVL staat. Ik kan namelijk aanvullen dat in de QVL van het Gigabyte moederbord KVR800D2N5/1G ProMos staat terwijl de kit die er in zaten Elpida waren....... Nog meer niet overeenkomende punten, terwijl het toch werkte. Vandaar dat ik steeds meer ga twijfelen.....

Mogelijk een toevalstreffer, maar de zoektocht naar passende reepjes wordt wel erg complex als je ook nog op de bakkerij moet letten (die vervolgens ook nog eens niet zo maar overal vermeld wordt). En volgens je eigen betoog zonder opgaaf kan worden veranderd.

In geen enkele handleiding staat dat ik moet letten op welke bakkerij de chips heeft gemaakt, maar op de Verkoper (Vendor). Dat er onderlinge compatibiliteit tussen de reepjes moet zitten is logisch, dat ze dezelfde bakkerij moeten komen is begrijpelijk, maar wordt nergens als noodzakelijk vermeld.

Mijn vraag is wat noodzakelijke gegevens in de QVL zijn, om te kunnen inschatten of het nieuwe mobo de oude reepjes accepteerd. In de QVL van het nieuwe mobo (M4A78 PRO) staat juist wel Elpida en dat staat ook op de 4 reepjes die ik heb liggen, maar ik maak uit je verhaal niet op dat ik dan dus meteen 'veilig' zit. What about de coderingen 2k en 2G of 4G?

Overigens begreep ik dat Kingston, met zijn levenslange garantie, juist als een goede 'Vendor' te boek stond?

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De M4A78 Pro van Asus maakt gebruik van DDR2, is compatibel met 800MHz memory en ondersteunt maximaal 16GB geheugen. Dus ja: dit gaat werken.

QVL is complete onzin. Ten eerste kan zo'n ding godsonmogelijk compleet zijn, simpelweg omdat er veel teveel verschillende latjes zijn om allemaal te testen, ten tweede is hij direct achterhaald, aangezien er praktisch iedere week nieuwe latjes uitkomen. Het komt zelfs voor dat geheugen wat op de QVL staat toch niet helemaal lekker werkt.

Ik bouw al 15 jaar PC's, maar ik heb nog nooit op een QVL gekeken. Simpelweg naar specs kijken, ervaringen van andere mensen lezen en klaar.
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:44:
Overigens begreep ik dat Kingston, met zijn levenslange garantie, juist als een goede 'Vendor' te boek stond?
Kingston staat bekend als bang-for-the-buck fabrikant. Leuk spul voor een leuke prijs, maar kijk er niet van op als je er problemen mee hebt terwijl een identiek systeem er geen problemen mee heeft. Erg wisselende kwaliteit, waardoor ik nooit Kingston koop. Zelf ben ik een voorstander van A-merken: OCZ, GeIL, Crucial of Corsair. Heb mijn laatste drie configuraties allemaal van OCZ latten voorzien en heb nog nooit een probleem gehad. :)

Enige waar je tegenwoordig op moet letten is het vereiste voltage van de latten: om de beloofde timing settings te behalen moet je vaak je memory voltage opschroeven en niet ieder moederbord gaat daar even goed mee om.

[ Voor 41% gewijzigd door TimMer op 19-09-2010 15:03 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Allereerst: Je weet dat de CPU van je oude moederbord niet op het nieuwe past?

En dan, wat is er mis met het gewoon proberen? Het hoeft niet op de QVL te staan, het is voornamelijk een aanbeveling, een garantie. Je kan gewoon kijken of je nieuwe moederbord het geheugen goed slikt en eventueel memtest draaien. Grote kans dat er niks aan de hand is namelijk.

2k is volgens mij idd voor kit of 2. 4G of 2G geven aan hoeveel geheugen de kit bevat. 4G in een kit is dus 2x 2GB, 2G is dus in een kit 2x 1GB. En ja, Kingston wordt over het algemeen gewaardeerd als prima geheugen, zeker als je gewoon wat geheugen nodig hebt zonder dat je het ultra overclock bla bla marketing pro geheugen wilt met bijbehorende prijs. Dan is valueram zeker een goede optie.

Maargoed, ik zou het gewoon proberen. Ik heb ook 2 aparte kitjes van een ander merk, andere chips die prima in dualchannel lopen. Zelfs har dop 800MHz, terwijl mijn AMD systeem ze standaard met 4 DIMM's in 667MHz wil laten lopen. Ook mijn laptop heeft altijd met 2 verschillende DIMM's in dualchannel gelopen. Ook geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt TimMer en Genetx,

Vlak na elkaar en beide van dezelfde strekking.
@ Genetx:Gewoon proberen. Tja dan past het niet en moet je meer uitgaven maken.
en ja ik weet dat de CPU niet past.

Ik zoek dus een nieuwe mobo. Ik heb nu 3 mobo's op het oog ASUS M4A78 Pro de ASUS P5Q SE PLUS en de ASrock K10N78D. Alleen bij die laatste kan ik mij huidige C2D E6550 hergebruiken, maar die is ook het duurst. Bij de overige zal ik idd een andere cpu moeten kopen, maar zover was ik nog niet want als de geheugens niet passen vallen ze sowieso af omdat ik dan te veel nieuw moet kopen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:40:
Bij de overige zal ik idd een andere cpu moeten kopen, maar zover was ik nog niet want als de geheugens niet passen vallen ze sowieso af omdat ik dan te veel nieuw moet kopen.
Als geld een issue is, wat is jouw budget dan en wat is er mis met bijvoorbeeld Vraag en Aanbod? :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:44:
Ok, interessant verhaal, maar volstrekt leeg van ieder bruikbaar antwoord. Je gaat in op de bakkerij, terwijl ik wil weten of het brood eetbaar is (gegeten wordt).
Hier op GoT proberen we mensen te leren vissen ipv kant en klaar vis uit te delen. Dat kun je ook vergelijken met de bakkerij, ik probeer je te helpen zelf brood te bakken, voor kant en klaar brood kun je naar de bakker op de hoek (helpdesk) gaan, waar je een kant en klaar maar niet noodzakelijkerwijs voor jouw situatie toepasselijk antwoord kan krijgen.
Mijn aanname is gebaseerd op het feit dat ik op mijn Gigabyte bord iets anders had zitten dan letterlijk in de QVL staat. Ik kan namelijk aanvullen dat in de QVL van het Gigabyte moederbord KVR800D2N5/1G ProMos staat terwijl de kit die er in zaten Elpida waren....... Nog meer niet overeenkomende punten, terwijl het toch werkte. Vandaar dat ik steeds meer ga twijfelen.....
QVL is een lijst van wat getest is en werkt. Als iets er niet in staat zijn er drie opties:

1) getest en werkt niet
2) getest, en lijkt te werken maar is op langere termijn minder stabiel
3) simpelweg niet getest.

Jij hebt nu categorie 1 uitgesloten. Bedenk dat verreweg de meeste DIMMs in categorie 3 vallen. Er kan van alles en nogwat werken dat niet expliciet getest is. Maar wil je die risico nemen, dat is de vraag...
Mogelijk een toevalstreffer, maar de zoektocht naar passende reepjes wordt wel erg complex als je ook nog op de bakkerij moet letten (die vervolgens ook nog eens niet zo maar overal vermeld wordt). En volgens je eigen betoog zonder opgaaf kan worden veranderd.
Het wordt niet complexer, je let gewoon op iets anders. Je moet trouwens - om de analogie compleet te maken - niet letten op de bakkerij, maar op de specifiek meel (de chips) die ze gebruikt hebben.
In geen enkele handleiding staat dat ik moet letten op welke bakkerij de chips heeft gemaakt, maar op de Verkoper (Vendor). Dat er onderlinge compatibiliteit tussen de reepjes moet zitten is logisch, dat ze dezelfde bakkerij moeten komen is begrijpelijk, maar wordt nergens als noodzakelijk vermeld.
Nee, want alle chips, alle DIMMs die aan een zelfde standaard voldoen zouden in theorie allemaal met elkaar en met elk moederbord dat diezelfde standaard slikt moeten werken. Helaas zit er een gat tussen theorie en praktijk.
Mijn vraag is wat noodzakelijke gegevens in de QVL zijn, om te kunnen inschatten of het nieuwe mobo de oude reepjes accepteerd. In de QVL van het nieuwe mobo (M4A78 PRO) staat juist wel Elpida en dat staat ook op de 4 reepjes die ik heb liggen, maar ik maak uit je verhaal niet op dat ik dan dus meteen 'veilig' zit. What about de coderingen 2k en 2G of 4G?
Als het er niet expliciet 100% klopppend in staat (dus alles incl DIMM code en chiptype) weet je het gewoon niet zeker. Niet meer en niet minder.

Het kan prima dat het werkt als het er niet in staat, maar het kan evengoed zo zijn dat je systeem niet wil booten of (erger) lijkt te werken maar eens in de zoveel tijd crasht met een obscure geheugenfout.
Tja, wat heet "goed"?

Qua service en assortiment zijn ze goed, maar op het gebied van gegarandeerde compatibility zijn ze net zo slecht als elk ander wederverkoper. Op dat vlak kun je echt het best DIMMs kopen van de chipbakkers zelf. Helaas is de markt in NL nogal modebewust, en wordt het gedomineerd door wederverkopers als Kingston, Corsair, Geil enzo, met veel praatjes, maar 0,0 meerwaarde boven DIMMs met dezelfde chips van de fabrikant zelf. Het is ondertussen best lastig om ook maar iets van de grote chipbakkers te vinden :'(
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:40:
Bedankt TimMer en Genetx,

Vlak na elkaar en beide van dezelfde strekking.
@ Genetx:Gewoon proberen. Tja dan past het niet en moet je meer uitgaven maken.
en ja ik weet dat de CPU niet past.

Ik zoek dus een nieuwe mobo. Ik heb nu 3 mobo's op het oog ASUS M4A78 Pro de ASUS P5Q SE PLUS en de ASrock K10N78D. Alleen bij die laatste kan ik mij huidige C2D E6550 hergebruiken, maar die is ook het duurst. Bij de overige zal ik idd een andere cpu moeten kopen, maar zover was ik nog niet want als de geheugens niet passen vallen ze sowieso af omdat ik dan te veel nieuw moet kopen.
Waarom heb je in vredesnaam specifiek die drie op het oog? Er zijn letterlijk honderden moederborden waar je de C2D E6550 op kunt prikken. De Asrock K10N78D is er overigens niet een van, dat is een lichtjes verouderde AM2+ bord, jouw C2D is een So775 CPU. Allicht bedoel je de Asus P5Q-SE Plus. Dat is wel een So775 mobo, een eenvoudige, kale uitvoering met P45 chipset. Niets mis mee, maar er zijn letterlijk tientallen vergelijkbare borden, en minstens vijf die momenteel in V&A tweedehands aangeboden worden.

Kijk eens wat verder dan je neus lang is en snuffel eens in de QVLs van al die borden. Dan kom je waarschijnlijk wel tegen wat je zoekt.

Oslik blyat! Oslik!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 22:40
Mijn tip zou zijn om de bordjes via Google te controleren op memory problemen. Dan zie je vanzelf wel welke type het minste risico geeft. Het minste risico is uiteraard om maar 2 van de 4 banken te gebruiken. Juist het gebruik van 4 banken geeft meestal de problemen. Het ene merk is daar gewoon wat gevoeliger voor dan het andere. Mijn ervaring bij bv Asus (Intel p5x) is dat het eerder niet werkt als wel.

Verwijderd

Topicstarter
Na 3 dagen speuren naar een mobo dat aan mijn wensen voldoet, wilde ik er graag zeker van zijn dat degene die ik op het oog heb niet simpel weg ten onder zou gaan aan het complexe probleem van variant 3.
Ik hoopte te kunnen worden geadviseerd door kenners, die, mogelijk wat makkelijker dan ik, verschillende typen geheugen kunnen wisselen. Het zou voor mij er vervelend zijn voor 80 euro een mobo te hebben gekocht in de veronderstelling dat het wel zou werken en ik voor 80 euro aan DIMM's weg kan gooien en andere moet kopen waarvan ik vervolgens eigenlijk nog niet weet of ze gaan werken. Vandaar dat ik mijn vraag op twee specifieke items namelijk de K2 en 2G of 4G had toegespitst. Die is overigens bevredigend genoeg beantwoord om achter mijn keuzes te blijven staan.

Uit alle 3 de replies haal ik dat de QVL slechts als richting gevend en zeker niet alles zeggend document gezien moet worden. Dit, terwijl je er vervolgens nogmaals naar verwijst. Ik heb zo'n 5 QVL's open gehad en geen enkele maakte melding van mijn reepjes. Dat zal dus voor al de andere beschikbare mobo's niet anders zijn (variant 3 komt het meeste voor). Mijn reepjes had ik overigens aan het moederbord gekoppeld naar aanleiding van een BBG uit januari 2008. Kennelijk wist de samensteller daarvan toen al dat het zou gaan werken ongeacht de niet-vermelding in de QVL.

Maar goed. De achtergrond van mijn vraag lichtte ik dus toe in mijn vorige post. Ik zoek eigenlijk een nieuw moederbord dat aan een aantal eisen moet voldoen.
In mijn 'kast' (Origenae X15e) zit een touchscreen met een dubbele USB, een IRremote voor de afstandsbediening met een enkele USB, een vast frontpanel met een dubbele USB, en ik heb er een multicardreader met een dubbele USB.
Dat zijn dus 3 dubbele en 1 enkele = 7 interne USB aansluitingen.
De USB van het vaste front panel kan ik wel laten zitten, maar de rest is echt wel nodig. Dat betekend dat ik dus minimaal 3 interne USB headers nodig heb.
Op het 'oude' bord zaten er maar twee. Ik wist toen nog niet dat ik er zoveel nodig zou hebben, dus had ik zelf een externe USB hub omgebouwd (poorten vervangen voor pinnetjes).
Nu ik opnieuw een moederbord moet kiezen hoop ik van dit knutselwerkje af te kunnen komen.

Er zijn vele mobo's met een 775 socket en ik heb er een heleboel bekeken, maar ik heb er een nodig met bij voorkeur 4 DDR2 slots zodat ik al mijn ram kwijt kan (dat selecteert visueel al heel snel), noodzakelijk 6 sata poorten (ook visueel makkelijk te doen) en het aller lastigste 4dubbele interne USB headers (zelfs in close-up nauwelijks te zien, dus veelal via de spec's van de maker moeten opzoeken, en ook daar is er geen selectie vakje om aan te vinken).

Op 2 van de 3 genoemde mobo's zitten 3 USB headers, op de Asus M4A78-VM zitten er 4. Deze heeft op die reden dus mijn voorkeur, maar is niet meer te koop. Alleen via Vraag en Aanbod. Ik zal daarvoor een nieuwe CPU moeten aanschaffen. Dat wordt dus iets duurder want AM2+ en AM3 tegen een klein prijsje (<50euro) zijn er nu weer niet zo veel.
Ik was nog niet zo ver met het uitzoeken wat daar een goeie, energie zuinige, voor is, die ongeveer hetzelfde of beter is dan de C2D E6550 die ik heb.

Maar als je dus nog ideeën hebt, mijn neus heeft echt meer PC uren gedraaid dan alleen een DDR2 vraagje

NB.
Ik had me inderdaad vergist de Asus P5Q-SE Plus was de 775

Verwijderd

TimMer schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:58:
Kingston staat bekend als bang-for-the-buck fabrikant. Leuk spul voor een leuke prijs, maar kijk er niet van op als je er problemen mee hebt terwijl een identiek systeem er geen problemen mee heeft. Erg wisselende kwaliteit, waardoor ik nooit Kingston koop. Zelf ben ik een voorstander van A-merken: OCZ, GeIL, Crucial of Corsair. Heb mijn laatste drie configuraties allemaal van OCZ latten voorzien en heb nog nooit een probleem gehad. :)

Enige waar je tegenwoordig op moet letten is het vereiste voltage van de latten: om de beloofde timing settings te behalen moet je vaak je memory voltage opschroeven en niet ieder moederbord gaat daar even goed mee om.
Kingston is op dit moment de grootste fabrikant van geheugen ter wereld, ook al maken ze niet zelf de chips. Daarom kun je er vanuitgaan dat hun geheugen gewoon altijd werkt, wat dan ook precies mijn ervaring is. Als ik nou ergens veel problemen bij tegenkom is het juist met speciaal geheugen. Hoewel het vaak de vraag is of het probleem bij de modules ligt of bij de user.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 23:53:
[...]

Het zou voor mij er vervelend zijn voor 80 euro een mobo te hebben gekocht in de veronderstelling dat het wel zou werken en ik voor 80 euro aan DIMM's weg kan gooien en andere moet kopen waarvan ik vervolgens eigenlijk nog niet weet of ze gaan werken.
Dat valt doorgaans goed mee. Als de DIMMs gewoon goed werken, alleen niet op jouw moederbord, dan kun je ze doorverkopen. Je zult waarschijnlijk wat verlies lijden, maar zeker niet de volle EUR 80
Is mij met m'n huidge PC overkomen, non-QVL DIMMs gekocht op goed geluk. Geluk was niet goed, heb ze voor EUR 10 verlies doorverkocht.
[...]

Uit alle 3 de replies haal ik dat de QVL slechts als richting gevend en zeker niet alles zeggend document gezien moet worden. Dit, terwijl je er vervolgens nogmaals naar verwijst.
Volgens mij snap je het nog niet. Alles op de QVL werkt *zeker*. Al het andere kan misschien werken. Als je zekerheid wilt, QVL strak aanhouden. Zo niet, zorg voor plan B als het mis gaat, want je weet het niet - ook al gaat het vaak genoeg wel goed.
Ik heb zo'n 5 QVL's open gehad en geen enkele maakte melding van mijn reepjes. Dat zal dus voor al de andere beschikbare mobo's niet anders zijn (variant 3 komt het meeste voor).
Dat weet je niet. Het feit dat 5 QVL's jouw exacte DIMMs bevatten zegt niets over andere QVL's.
Mijn reepjes had ik overigens aan het moederbord gekoppeld naar aanleiding van een BBG uit januari 2008. Kennelijk wist de samensteller daarvan toen al dat het zou gaan werken ongeacht de niet-vermelding in de QVL.
Ofwel de samensteller van de BBG had toegang tot een andere QVL waar die DIMMs wel op stonden, danwel was hij aan het prutsen en heeft hij op goed geluk iets aangeraden dat niet door de moederbordfabrikant gegarandeerd werd. Ik vrees dat laatste...
Maar goed. De achtergrond van mijn vraag lichtte ik dus toe in mijn vorige post. Ik zoek eigenlijk een nieuw moederbord dat aan een aantal eisen moet voldoen.
In mijn 'kast' (Origenae X15e) zit een touchscreen met een dubbele USB, een IRremote voor de afstandsbediening met een enkele USB, een vast frontpanel met een dubbele USB, en ik heb er een multicardreader met een dubbele USB.
Dat zijn dus 3 dubbele en 1 enkele = 7 interne USB aansluitingen.
De USB van het vaste front panel kan ik wel laten zitten, maar de rest is echt wel nodig. Dat betekend dat ik dus minimaal 3 interne USB headers nodig heb.
Duidelijk.
Er zijn vele mobo's met een 775 socket en ik heb er een heleboel bekeken, maar ik heb er een nodig met bij voorkeur 4 DDR2 slots zodat ik al mijn ram kwijt kan (dat selecteert visueel al heel snel), noodzakelijk 6 sata poorten (ook visueel makkelijk te doen) en het aller lastigste 4dubbele interne USB headers (zelfs in close-up nauwelijks te zien, dus veelal via de spec's van de maker moeten opzoeken, en ook daar is er geen selectie vakje om aan te vinken).
Kijk eens naar de MSI P43 Neo-F, dat ding had iirc 4 USB headers, en kost zeker geen EUR 80. Als ik zo snuffel lijkt het ook erg veel Kingston DIMMs in de QVL te hebben, ook met Elpida chips. Vergeet niet om de exacte opschrift van de chips te checken, het gaat niet om merk, maar om exacte type.

Oslik blyat! Oslik!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 00:02:
[...]

Kingston is op dit moment de grootste fabrikant van geheugen ter wereld, ook al maken ze niet zelf de chips. Daarom kun je er vanuitgaan dat hun geheugen gewoon altijd werkt
Die redenatie moet je mij eens uitleggen?

Het feit dat ze zelf geen chips produceren betekent juist dat ze veel minder vat hebben op Quality Control en dat ze gewoon chips gebruiken uit het vaatje dat ze op dat moment het beste uitkomt, met andere worden: het goedkoopste vaatje, zodat de winst gemaximaliseerd kan worden.

Dat samenrapen van onderdelen ben ik nooit zo'n fan van, tenzij het niet anders kan (moederbord bijvoorbeeld).

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn ervaring met Asus boarden heeft geleerd dat de "meeste" Asus boarden bijna altijd Kingston geheugen accepteren onafhankelijk van welk type dan ook, mits het natuurlijk voldoet aan maximaal aantal Mhz wat het board aan kan en het type geheugen ( DDR, DDR2 etc ). Eveneens heb ik zelf goede ervaringen met Corsair geheugen echter schijnt Geil en OCZ wel nogal eens voor problemen te kunnen zorgen in combinatie met een Asus board.

Puur dus uit de praktijk gezien en wel frapant naar mijn mening dat het om bepaalde merken dan gaat en niet zozeer het type chip wat erop zit, waarbij het natuurlijk kan zijn dat bepaalde merken altijd hun chips bij een bepaalde fabrikant inkopen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn ervaring met Asus borden is dat ze met DDR1 en DDR2 bovengemiddeld kieskeurig waren en bijzonder weinig buiten QVL lustten. Tot twee keer toe gehad dat een Asus geheugen weigerde wat zonder problemen draaide op andere borden (vnl Gigabyte en MSI). Bij DDR3 lijkt het wat meer mee te vallen bij Asus, en wat minder te gaan bij m.n. Gigabyte.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1